Informační etika 2
Mgr. Marek Timko, Ph.D.
Informační etika 2
Info
Term
Summer 2024

Anotace předmětu

Cílem předmětu je seznámit studenty zejména s problematikou etických zásad v rovině tvorby, šíření a užití informací – etický kodex knihovníka, citační etika apod. Předmětem přednášek jsou také konkrétní kauzy, které se týkají informační etiky.

Kromě mikroetických problémů bude reflexe zaměřena i na problémy makroetické (informační technologie a moc, digitální rozdělení společnosti, informační technologie a životní prostředí, etické problémy vývoje umělého života a umělé inteligence apod.).

V seminářích budou posluchači vedeni k samostatným úvahám zaměřeným např. na ochranu autorských práv, citační etiku, překážky a deformity i na etické problémy ve vztahu k novým informačním médiím a k informační společnosti. Kromě řešení dílčích etických problémů je cílem přednášek i semináře přispět k vytváření celkového etického profilu knihovníka, uživatele – čtenáře.

Rychlý náhled studijní opory

Jednotlivé kapitoly studijní opory korespondují s tématy jednotlivých přednášek kurzu Informační etika 2. Splnění cílů této opory, jako i úspěšné absolvování předmětu, předpokládá studium pramenných či interpretačních textů, na které jednotlivé kapitoly odkazují a které jsou také studentům přístupné online na oborovém webu. Otázky k zamyšlení či jednotlivé úkoly vychází právě z těchto textů, takže bez jejich studia není možné získat požadované znalosti.

Přednášky – a tedy i následující kapitoly – jsou prezentovány v tomto pořadí:

1.) Vývoj a vymezení informační etiky. Cíle informační etiky a její význam.

2.) Chápání informační etiky ve světě (R. Capurro).

3.) Informační etika a informační technika. Informační technologie a moc.

4.) Ontologické ukotvení informační etiky. Informace jako ontologická kategorie. Informační technologie a životní prostředí. Informační etika a axiologie. Hodnota informace (internalismus vs. externalismus).

5.) Zásady práce v infosféře. Obecné zásady informační etiky (koncepce L. Floridiho).

6.) Etické kodexy v informační etice (desatero počítačové etiky, kodex ACM, netiketa – netiquette Virginie Shea, novinářský kodex).

7.) Etické aspekty reklamy (propagace násilí, návykové látky, sexismus).

8.) Knihovnické kodexy – kodex ALA a  Kodex etiky českých knihovníků).

9.) Právo na informace vs. ochrana soukromí. Problém elektronického „šmírování“. Obchodování s osobními údaji. Obchodní tajemství vs. veřejný zájem.

10.) Ochrana duševního vlastnictví. Ochrana autorských prav vs. společenský zájem. Porušování citačních zásad.

11.) Svoboda projevu. Problém cenzury. Etické problémy reklamy a zavádějících a lživých informací. Waporware, spamming, hoax. Kyberaktivismus.

12.) Informační systémy omezující lidskou svobodu. Anonymní remailery. Online  gambling. Agresivní počítačové hry. MUDs a chat. Hacking a cracking.

Klíčová slova:

Informační etika, informační mikroetika, informační makroetika, informační společnost, etické kodexy, knihovnické etické kodexy, novinářský kodex, etika reklamy, kauzy pro informační etiku.

Chapter contains:
1
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 19/2/2024 to 25/2/2024.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 26/2/2024 to 3/3/2024.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 4/3/2024 to 10/3/2024.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 11/3/2024 to 17/3/2024.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 18/3/2024 to 24/3/2024.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 25/3/2024 to 31/3/2024.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 1/4/2024 to 7/4/2024.
Chapter contains:
2
Image
1
Study text
Teacher recommends to study from 8/4/2024 to 14/4/2024.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 15/4/2024 to 21/4/2024.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 22/4/2024 to 28/4/2024.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 29/4/2024 to 5/5/2024.
Chapter contains:
2
Image
1
Study text
Teacher recommends to study from 6/5/2024 to 12/5/2024.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 13/5/2024 to 19/5/2024.

Týden 1

1. Vývoj a vymezení informační etiky. Cíle informační etiky a její význam


První přednáška vychází z třetí kapitoly „Vývoj a vymezení informační etiky“ z vysokoškolských skript J. Činčery Informační etika (viz použitá literatura). Popisuje vývoj a vymezení informační etiky jako i její cíle. Uvádí rozdíly mezi informační etikou, počítačovou a síťovou etikou.

Cíle kapitoly:

·  Charakterizovat vývoj, základní vymezení a předmět informační etiky

·  Popsat cíle informační etiky

·  Srovnat předmět informační etiky s počítačovou (a síťovou) etikou (uvést společné i rozdílné znaky)


Ve studijní opoře studujeme strany 9-12.


Týden 2

2. Chápání informační etiky ve světě (R. Capurro)

Druhá přednáška vychází z třetí kapitoly „Vývoj a vymezení informační etiky“ z vysokoškolských skript J. Činčery Informační etika (viz použitá literatura). Popisuje pojetí informační etiky jednoho ze zakladatelů této filosofické disciplíny ve světě Rafaela Capurra. Také popisuje rozdělení problémů informační etiky na problémy mikroetické a makroetické (podle J. Ladda). Popisují se zde diskuse o nových fenoménech informační etiky v kontextu internetového prostředí, které přináší nové pohledy, úkoly i cíle.

Cíle kapitoly:

·  Charakterizovat informační etiku podle R. Capurra v dějinném kontextu

·  Popsat vztah mikroetických a makroetických problémů (podle J. Ladda)

·  Vymezit předmět informační etiky od předmětu počítačové etiky


Ve studijní opoře studujeme strany 13-16.

Týden 3

3. Informační etika a informační technika. Informační technologie a moc

Ve své první části se přednáška se zabývá vztahem informační etiky a informační techniky. Reflexe je zaměřena zejména na evolučně ontologickou reflexi informační techniky a informačních technologií z pohledu 3 základních typů environmentální zátěže. V přednášce vycházíme především z etické reflexe informační techniky Josefa Šmajse (nar. 1938), které uveřejnil ve svých publikacích, nejnověji v knize Fenomén techniky (viz použitá literatura).

V druhé části přednášky se zabýváme vzájemným vztahem informačních technologií a moci. Vysvětlujeme také pojem digitální rozdělení (angl. digital dividing) společnosti. Tady vycházíme z příslušné kapitoly publikace Jana Činčery Informační etika (s. 62–64, viz použitá literatura).

Cíle kapitoly:

·  Charakterizovat informační etiku ve vztahu k informační technice;

·  Reflektovat hodnotovou neutralitu techniky v kontextu evoluční ontologie;

·  Reflektovat evolučně ontologické pojetí informační techniky ve vztahu k etice;

·  Popsat tři stupně environmentální zátěže informační techniky;

·  Charakterizovat vzájemný vztah informační techniky a moc;

·  Vysvětlit význam pojmu digitální rozdělení (digital dividing) společnosti.


Ve studijní opoře studujeme strany 17-21.

Týden 4

4. Ontologické ukotvení informační etiky. Informační etika a axiologie. Hodnota informace

Přednáška se zabývá reflexí ontologického ukotvení etiky, potažmo informační etiky. Charakteristika informační etiky se prezentuje v kontextu axiologického (hodnotového) ukotvení. Z pohledu evoluční axiologie se podíváme i na evolučně ontologickou reflexi inherentní hodnoty informace.

Cíle kapitoly:

·  Charakterizovat ontologické ukotvení etiky obecné i informační

·  Charakterizovat předmět axiologie jako filosofické teorie hodnot

·  Reflektovat možnou inherentní hodnotu informace


Ve studijní opoře studujeme strany 22-25.

Týden 5

5. Zásady práce v infosféře. Obecné zásady informační etiky

Pátá přednáška se zabývá pojetím informační etiky zakladatele oboru filosofie informace a také i informačního etika, italského filosofa a logika, toho času působícího na Oxfordské univerzitě – Luciana Floridiho (nar. 1964). Floridi své informačně etické pojetí shrnuje do tzv. obecného etického kodexu pro práci v infosféře. V této kapitole si představíme i obecné zásady informační etiky a poukážeme ne jejich vnitřní rozpory.

Cíle kapitoly:

·  Popsat podstatu Floridiho koncepce informační etiky, konkrétně jeho etických zásad pro práci v infosféře

·  Uvést a stručně charakterizovat jeho obecné zásady informační etiky a poukázat na jeho problematická místa


Ve studijní opoře studujeme strany 26-29.

Týden 6

6. Vybrané etické kodexy v informační etice

Šestá přednáška se zabývá stručnou charakteristikou nejznámějších etických kodexů v zahraničí. Seznamuje s etickým kodexem Desatera počítačové etiky, s etickým kodexem Asociace pro výpočetní techniku (kodex ACM), s etickým kodexem síťové etiky – netikety  Virginie Shea, ale také i s novinářským kodexem. Kromě stručného představení jednotlivých etických kodexů se pokusíme i o jejich kritickou reflexi s důrazem na jejich problematická či kontroverzní místa.

Přednáška vychází z vybraných kapitol publikace Jana Činčery Informační etika (s. 21– 25, viz použitá literatura).

Cíle kapitoly:

·  Obecná charakteristika etických kodexů v informační etice

·  Charakteristika vybraných etických kodexů v informační etice

·  Reflexe problematických (či kontroverzních) míst v konkrétních etických kodexech


Ve studijní opoře studujeme strany 30-35.

Týden 7

7. Etické aspekty reklamy

Kapitola ve své první části pojednává o etice reklamy. Zabývá se základními informačně etickými problémy související s reklamou (její samotná existence, obsah a forma sdělení). Ve druhé části se podíváme na problematiku sexismu v etice, vymezíme si 8 základních znaků sexistického sdělení v reklamě a uvedeme si příklad etického kodexu pro nesexistickou reklamu.

Cíle kapitoly:

·  Charakterizovat předmět etiky reklamy

·  Popsat základní problémy etiky reklamy

·  Poukázat ne nebezpečné a ohrožující aspekty reklamního sdělení

·  Kriticky reflektovat hrozbu sexismu v reklamě

·  Formulovat etický kodex nesexistické reklamy


Ve studijní opoře studujeme strany 36-41.

Týden 8

8. Knihovnické kodexy

Osmá přednáška se zabývá charakteristikou etických kodexů v knihovnické praxi. Stručně představuje vývoj etických knihovnických kodexů ve Spojených státech amerických a ve světě. Charakterizujeme etický kodex nestarší (a nejtradičnější) knihovnické instituce – Americké knihovnické asociace (ALA). Také se věnujeme charakteristice Kodexu etiky českého knihovníka a kriticky srovnáváme jeho etické zásady s etickým kodexem ALA. V přednášce vycházíme z publikace J. Činčery Informační etika, ale zejména ze skvělé, přehledné a komparativní magisterské diplomové práce Z. Benešové Etické kodexy v profesi knihovníka. Srovnání etických kodexů v ČR a ve světě (viz použitá literatura).

Cíle kapitoly:

·  Charakterizovat vývoj etických kodexů v knihovnické profesi

·  Charakterizovat etický kodex Americké knihovnické asociace (ALA)

·  Charakterizovat Kodex etiky českých knihovníků

·  Kriticky srovnat etický kodex Americké knihovnické asociace (ALA) a Kodex etiky českých knihovníků


Ve studijní opoře studujeme strany 42-48.

Týden 9

9. Problémové kauzy informační etiky I.

Kapitola pojednává o problémových a konkrétních kauzách informační etiky. Zaměříme se zejména na tyto problémy: právo na informace versus ochrana soukromí, problém elektronického "šmírování", obchodování s osobními údaji, obchodní tajemství versus veřejný zájem. Kauzy přebíráme z příslušných kapitol publikace Jana Činčery Informační etika (s. 26–32, viz použitá literatura).

Cíle kapitoly:

tyto konkrétní problémy: právo na informace vs. ochrana soukromí, ochrana soukromí vs. zajištění bezpečnosti občanů, ochrana soukromí vs. kontrola zaměstnanců, problém elektronického (kybernetického) šmírování, obchodování s osobními údaji a problematika obchodního tajemství

·  Cílem je tyto jednotlivé kauzy eticky reflektovat


Ve studijní opoře studujeme strany 49-55.

Týden 10

10. Problémové kauzy informační etiky II.

Kapitola pojednává o problémových a konkrétních kauzách informační etiky. Zaměříme se zejména na tyto problémy: ochrana duševního vlastnictví (ochrana autorských práv vs. společenský zájem), porušování citačních zásad a problém plagiátorství. Kauzy přebíráme z příslušných kapitol publikace Jana Činčery Informační etika (s. 34–38, viz použitá literatura).

Cíle kapitoly:

·  Popsat a z informačně etického hlediska interpretovat výše zmíněné konkrétní problémy a kauzy informační etiky

·  Cílem je tyto jednotlivé kauzy eticky a argumentačně reflektovat, jako i kriticky zhodnotit


Ve studijní opoře studujeme strany 56-60.

Týden 11

11. Problémové kauzy informační etiky III.

Kapitola pojednává o problémových a konkrétních kauzách informační etiky. Zaměříme se zejména na tyto problémy: problém svobody projevu a cenzury (i v kontextu pornografického obsahu na internetu), problém nenávistných komentářů (tzv. hate speech) na sociálních sítích v internetovém prostředí, na problém spamu a hoaxu, jako i na problém internetového pronásledování (tzv. kyberstalkingu) a šikanování (kyberšikana). Kauzy přebíráme z příslušných kapitol publikace Jana Činčery Informační etika (s. 39–53, viz použitá literatura).


Cíle kapitoly:

·  Popsat a z informačně etického hlediska interpretovat výše zmíněné konkrétní problémy a kauzy informační etiky

·  Cílem je tyto jednotlivé kauzy eticky a argumentačně reflektovat, jako i kriticky zhodnotit


Ve studijní opoře studujeme strany 61-70.

Týden 12

12. Problémové kauzy informační etiky IV.

Kapitola pojednává o problémových a konkrétních kauzách informační etiky. Zaměříme se zejména na tyto problémy: problém anonymních remailerů, závislosti na online hraní (online gambling), problémy spojené s agresivními počítačovými hrami, problémy související s MUDs a chatovou komunikací. Podíváme se také na etické problémy, které vyvstávají s aktivitou hackerů a crackerů.

Kauzy přebíráme z příslušných kapitol publikace Jana Činčery Informační etika (s. 53–61, viz použitá literatura).


Cíle kapitoly:

·  Popsat a z informačně etického hlediska interpretovat výše zmíněné konkrétní problémy a kauzy informační etiky

·  Cílem je tyto jednotlivé kauzy eticky a argumentačně reflektovat, jako i kriticky zhodnotit


Ve studijní opoře studujeme strany 71-77.

Týden 13