Organizace a řízení veřejných knihoven 2
PhDr. Libuše Foberová, Ph.D.
Organizace a řízení veřejných knihoven 2

Základní studijní materiál:

Chapter contains:
1
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 19/2/2024 to 25/2/2024.
Chapter contains:
1
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 26/2/2024 to 3/3/2024.
Chapter contains:
1
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 4/3/2024 to 10/3/2024.
Chapter contains:
1
Image
1
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 11/3/2024 to 17/3/2024.
Chapter contains:
1
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 18/3/2024 to 24/3/2024.
Chapter contains:
1
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 25/3/2024 to 31/3/2024.
Chapter contains:
2
Study Materials
1
Study text
Teacher recommends to study from 1/4/2024 to 7/4/2024.
Chapter contains:
1
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 8/4/2024 to 14/4/2024.
Chapter contains:
1
PDF
1
Study Materials
1
Study text
Teacher recommends to study from 15/4/2024 to 21/4/2024.
Chapter contains:
2
Video
1
Study text
Teacher recommends to study from 22/4/2024 to 28/4/2024.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 29/4/2024 to 5/5/2024.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 6/5/2024 to 12/5/2024.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 13/5/2024 to 19/5/2024.

Týden 1

Obsah

  1. Definice marketingu.
  2. Proč implementovat marketing do stylu řízení knihovny?
  3. Marketingové nástroje.

 

Klíčová slova

 

Marketing; marketingové nástroje; marketingové plánování; marketingový mix.

 

Cíl

–       Podstata vztahů řízení knihovny a implementace marketingu; jejich  charakteristika;

–       Vymezení obsahu pojmu marketing;

–       Definice pojmů marketing; marketingové plánování a marketingový mix.

Učební text:

Týden 2

Obsah

  1. Marketingová koncepce.
  2. Marketingové řízení.
  3. Definice a poslání cílů knihovny.
  4. Marketingová strategie knihovny.

V uvedených bodech se seznámíte se základními pojmy z oblasti marketingové koncepce. Poznáte, jaké zákonitosti platí v marketingovém řízení. Naučíte se definovat poslání a cíle knihovny. Pochopíte, jak vytvořit marketingovou strategii knihovny.

 

Klíčová slova

Marketingová koncepce; marketingové řízení; poslání knihovny; cíle knihovny; marketingová strategie.

 

Cíl

Text kapitoly usnadní pochopit význam marketingové koncepce, marketingového řízení a marketingové strategie. Vysvětluje význam cílů a poslání knihovny vzhledem k marketingovým nástrojům.

 

Učební text: 

Týden 3

Obsah

  1. Marketingový výzkum.
  2. Proces marketingového výzkumu.
  3. Marketingový mix.
  4. Uživatelé.

 

V uvedených bodech se seznámíte se základními pojmy z oblasti marketingového prostředí. Poznáte, jaké zákonitosti platí v marketingovém výzkumu. Naučíte se definovat marketingový mix. Dále nás bude zajímat uživatel, který stojí v centru dění knihoven.

 

Klíčová slova

Marketingové prostředí, marketingový výzkum, marketingový mix, uživatel knihovny.

 

Cíl

Po prostudování této kapitoly byste měli být schopni vysvětlit rozdíl mezi mikro a makro prostředím. Popsat jednotlivé faktory mikroprostředí a makroprostředí.

Text kapitoly usnadní pochopit význam marketingového prostředí, marketingového výzkumu a jeho procesu vůbec. Vysvětluje význam marketingového mixu v procesu implementace marketingu do řízení knihovny.

 

Učební text:

Týden 4

Marketingový mix

Cíl kapitoly

Po prostudování této kapitoly byste měli být schopni popsat jednotlivé nástroje marketingového mixu. Vysvětlit, proč je pro knihovny důležité zformulovat optimální marketingový mix. Objasnit, jak se má používat marketingový mix.

Marketing vychází z ekonomických věd, ale využívá i jiné vědy, např. psychologii, sociologii a společenské vědy vůbec. Cílem marketingu je dodat produkt správným skupinám zákazníků v pravý čas, na správném místě, za odpovídající ceny a s přiměřenou propagací lépe než konkurence. Úspěšná knihovna musí znát svého uživatele s jeho potřebami a přáními a musí na ně pohotově reagovat. Marketing není synonymum pro prodej. Podstatou prodeje je nabídnout zákazníkovi zboží/služby, které firma vyrobila, bez ohledu na to, co si zákazník přeje. Marketing se nejdříve ptá, co zákazník na trhu vyhledává, a pak připravuje nabídku, která odpovídá zákazníkovým přáním a očekáváním. Organizace se sama na sebe a svoji nabídku dívá zákazníkovýma očima a snaží se objevit i nevyřčená nebo utajená přání, která by mohla zajistit, aby byl zákazník nejen spokojen, ale nadšen. K tomu potřebuje organizace informace a nástroje, s jejichž pomocí bude cílů dosahovat. 








Týden 5

Rozšířený marketingový mix 

Obsah

  1. Rozšířený marketingový mix služeb.
  2. Marketing veřejných služeb.
  3. Externí, interaktivní a interní marketing.

 

 Cíl kapitoly

Po prostudování této kapitoly byste měli být schopni popsat rozdíly mezi výrobky a službami. Znát rozšířený marketingový mix pro služby. Umět aplikovat zásady efektivního marketingu služeb. Chápat roli kvality v marketingu služeb.

 

Klíčová slova

Služby; rozšířený marketingový mix služeb; externí marketing; interaktivní marketing; interní marketing.


Učební text:



Týden 6


Obsah

 

Postupně se seznámíte s interním PR v knihovnách, vysvětlíme si, co znamená pro knihovnu pojem identita, seznámíme se s firemní kulturou v knihovnách, připomeneme image knihovny a závěrem vysvětlíme komunikační politiku knihovny.

 

1.     Interní PR v knihovnách.

2.     Identita knihovny.

3.     Firemní kultura v knihovnách.

4.     Image knihovny.

5.     Komunikace s uživatelem.

 

Cíl

–       Kompletovat znalosti o PR;

–       zvýraznit firemní kulturu;

–       upozornit na zvláštnosti komunikace s uživatelem.

 

Klíčová slova

Komunikace; public relations; identita knihovny; firemní kultura; image knihovny. 


Učební text: 

Týden 7

Týden 8

Případová studie Implementace marketingu do činností MěK v Chemnitz 


Týden 9

Jak změnit image knihovny 

Error: The referenced object does not exist or you do not have the right to read.
https://is.slu.cz/el/fpf/leto2024/UBKKBP0111/4787542/KKK.pdf

Týden 10

Řízení knihoven 1,2


Týden 11

Personální management v prostředí knihoven 

Týden 12

Personální management v knihovnách 2

Týden 13

Personální management v knihovnách 3