Teorie divadla a jeho složek

Týden 3

3. Složky divadelního výrazu, jejich hierarchie v divadelním artefaktu. Výstavba inscenace a její složky.

Divadlo jakožto umění tzv. syntetické využívá ke své realizaci či vůbec existenci mnoha umění jiných (výtvarné, hudební, taneční, literární), která v sobě spojuje – a současně si je podřizuje: v tom smyslu, že divadelní inscenace nepředstavuje pouhý výsledek jejich ´součtu´, ale vytváří na nich zcela nový (divadelní) artefakt, jehož ústředním sjednotitelem je režisér. V této kapitole si představíme nejen divadelní složky, ale také základní problematiku vnímání dramatického textu (v souvislosti s provokativní otázkou, zda dramatický text sám o sobě je, nebo není samostatným uměleckým dílem), resp. možností jeho inscenování.

V opoře studujeme s. 23-30.



Test 3


1. Jaké divadelní složky rozlišujeme? Jaké jsou v divadle jejich projevy a kdo je jejich autorem?

2. Proveďte rozbor navštívené činoherní inscenace z hlediska jejích složek: tzn. pokuste se rozpoznat, jakými všemi způsoby se každá z nich v díle realizovala. Totéž proveďte u inscenace z oblasti jiného divadelního druhu (operety, baletu, operety či muzikálu).

3. Nahlédněte do Aristotelovy Poetiky a seznamte se s autorovým vnímáním šesti „složek tragédie“ (a s jejich hierarchizací). Čím se jeho hledisko liší od toho ´našeho´, co zde ´chybí´ či naopak ´přebývá´? Pokuste se vystihnout důvod této rozdílnosti

4. Naplánujte si návštěvu činoherní inscenace a předem si přečtěte dramatický text dané divadelní hry. V čem se její jevištní ztvárnění lišilo od vašich představ (tj. vaší vlastní intepretace)?

5. Pokuste se najít důvod a pojmenovat, co vedlo tvůrce k takovému výkladu (´co tím chtěl básník říct´). V případě hereckého jednání zkuste nejprve odhadnout, zda pramenilo z režisérovy (resp. dramaturgicko-režijní) koncepce, nebo z koncepce vlastní postavy vytvořené samotným hercem.