Máte zapnutý náhled celé osnovy, zpět na běžné zobrazení.
Načítání a prohlížení osnovy může být v závislosti na množství obsahu pomalejší.
Týden 1
1. Pojem divadlo a jeho proměny. Základní předpoklady vzniku a existence divadla
Test 1
1.
Shrňte základní znaky divadelního umění.
2.
Jmenujte a vysvětlete různé možnosti využití
termínu divadlo. Pro každý z uvedených významů vytvořte takovou větu (včetně
patřičného kontextu), která co nejlépe vystihne (zdůrazní) význam pojmu zde
uplatněný.
3.
V čem spočívá rozdíl mezi divadlem na
straně jedné a divadelními prvky v prastarých kulturách na straně druhé?
Proč v případě těchto kultur nemůžeme hovořit ještě o divadle?
4.
Vysvětlete pojem mimeze.
5.
Shrňte rozmanité významy slova drama.
6. Nahlédněte do níže uvedených encyklopedických děl – teatrologických (slovník Pavlovského a Pavisův) i literárněvědných (ale např. i do Slovníku cizích slov či Ottova slovníku naučného) – a porovnejte nalezené výklady pojmu drama. Vyberte z nich sami pro sebe ten, který vnímáte jako nejlépe vystihující, shrnující, popř. funkčně rozšiřující obsah této kapitoly.
Týden 2
2. Umělecká specifičnost divadla a jeho místo v rámci ostatních umění. Čas a prostor v divadle a v dramatu.
O divadle – jeho současných i minulých podobách – nelze uvažovat bez souvislosti s prostorem, v němž se odehrává. Tvořivě se v něm setkávají – osobně i svými uměleckými projevy – herci s dramatikem, tvůrci vizuální stránky (scénografie) s tvůrci té hudební, jevištní technici s režisérovou vizí atd. – a přinejmenším herec a divák, na ´druhé straně´ divadelního prostoru. Pojmem ´divadelní prostor´ nemůže být tedy automaticky míněn pouze ten nejznámější typ – s hledištěm rozděleným do mnoha zvyšujících se řad červených sametových sedadel naproti kukátkovému jevišti. Vedle tohoto vlastně realistického případu – orientovaného na publikum, otevřeného pouze směrem k hledišti, neoddělitelně spjatého s architektonickým ztvárněním – existuje řada jiných prostorových řešení: včetně divadla hraného na volném prostranství, kde jevištní svět od diváka není striktně oddělen a kde přirozeným centrem je herec a jeho jednání. Vedle reálného divadelního prostoru existují však ještě další možnosti, jak prostor v souvislosti s divadlem vnímat. A podobně je tomu s časem. Díky tomu – resp. díky nezbytnému minimu fantazie – může divák na chvíli vstoupit do úplně jiného světa. Ovšem vstoupí do něj prostřednictvím představení, nebo inscenace? Terminologickou záhadu projasní závěrečná část kapitoly.
V opoře studujeme s. 16-22.
Test 2
1.
Jaké podmínky musejí být splněny, aby daný
prostor mohl fungovat jako prostor divadelní?
2. Jaké další typy prostorů v sobě divadelní
prostor ´ukrývá´?
3.
Jak chápete pojmy ´prézentnost´ divadelního
artefaktu a ´simultaneita času´?
4.
Nalezněte hru, která od počátku do konce bude
odpovídat jednomu každému typu vztahu dramatického času a času jevištního.
5.
Nalezněte v jedné hře trojici situací, z
nichž každá bude odpovídat jinému typu vztahu dramatického času a času
jevištního.
6.
Nalezněte
příklady z vlastní divácké zkušenosti, kdy váš vlastní subjektivně vnímaný čas
byl výrazně delší (či výrazně kratší) než čas jevištní.
7.
Běžným tématem dramatu jsou časové kategorie
´příliš brzy´ nebo ´příliš pozdě´: tedy promeškání toho ´správného´ okamžiku,
jedinečného a nenávratně příznivého (řečtina jej označuje výrazem kairos). Uveďte příklady takových her
(ideálně z různých divadelně-historických období).
8.
Vysvětlete rozdíl mezi pojmy divadelní inscenace
a divadelní představení.
9.
S důrazem na terminologickou správnost
pročítejte publikované divadelní recenze (klasické či internetové noviny,
časopisy, magazíny) a hledejte v nich nesprávné či sporné případy využití
pojmů inscenace a představení. Spojení opravte či dané věty upravte k
jednoznačnosti.
10.
V nalezených recenzích se pokuste najít
větná spojení, v nichž lze použít oba pojmy synonymicky.
11. V čem spočívá zásadní rozdíl mezi realizací divadelního umění a umění jiných?
Týden 3
3. Složky divadelního výrazu, jejich hierarchie v divadelním artefaktu. Výstavba inscenace a její složky.
Test 3
1.
Jaké divadelní složky rozlišujeme?
Jaké jsou v divadle jejich projevy a kdo je jejich autorem?
2.
Proveďte rozbor navštívené činoherní
inscenace z hlediska jejích složek: tzn. pokuste se rozpoznat, jakými
všemi způsoby se každá z nich v díle realizovala. Totéž proveďte u
inscenace z oblasti jiného divadelního druhu (operety, baletu, operety či
muzikálu).
3.
Nahlédněte do Aristotelovy Poetiky a seznamte se s autorovým
vnímáním šesti „složek tragédie“ (a s jejich hierarchizací). Čím se jeho
hledisko liší od toho ´našeho´, co zde ´chybí´ či naopak ´přebývá´? Pokuste se
vystihnout důvod této rozdílnosti
4.
Naplánujte si návštěvu činoherní
inscenace a předem si přečtěte dramatický text dané divadelní hry. V čem
se její jevištní ztvárnění lišilo od vašich představ (tj. vaší vlastní
intepretace)?
5. Pokuste se najít důvod a pojmenovat, co vedlo tvůrce k takovému výkladu (´co tím chtěl básník říct´). V případě hereckého jednání zkuste nejprve odhadnout, zda pramenilo z režisérovy (resp. dramaturgicko-režijní) koncepce, nebo z koncepce vlastní postavy vytvořené samotným hercem.
Týden 4
4. Vznik a proměny moderní evropské režie ve vztahu k vývoji dramaturgie.
Test 4
1. Režisér coby specializovaný tvůrce inscenace vstoupil do evropského divadla:
Výrazné uplatňování moci a autority režiséra se nazývá:
Tvrzení "Dramaturgicko-režijní koncepce je ideovým klíčem režijní práce a je v ní vyjádřen vztah inscenátorů ke zvolenému dramatu." je:
Dramaturgicko-režijní záměr je:
Tvrzení „Jsou-li herci obsazováni celý svůj aktivní umělecký život podle typů, pak hovoříme o tzv. herecké dramaturgii.“ je:
Týden 5
5. Vznik a proměny české moderní režie ve vztahu k dramaturgii a s ohledem na evropský kontext.
Test 5
1.
Karel Hugo Hilar ve své tvorbě prosazoval:
2.
Se kterým jménem je spojen pojem voiceband?
3.
Který režisér pracoval bez režijní knihy?
4.
Zakladatelem Divadla za branou byl:
5.
Který režisér je spojen se zrodem Laterny magiky?
Týden 6
6. Drama a divadelní (scénický) prostor: vznik, typy a proměny novověkého scénického umění a vývoj evropské scénografie.
Cílem kapitoly je seznámit studenty se základní kategorizací pojmu prostor v divadle a v dramatu, konkrétně pak s termíny dramatický, jevištní a divadelní prostor. Výklad jim také přiblíží různé typy uspořádání divadelního prostoru s řešením vztahu jeviště a hlediště, a to v jednotlivých divadelních kulturách i historických obdobích. Bude rovněž zaměřen na uvedení do problematiky scénografie s důrazem na její evropský vývoj.
V opoře studujeme s. 47-55.
Test 6
1.
Tvrzení, že „dramatický prostor je reálným prostorem určeným pro předvedení inscenace, který zahrnuje prostor herecké akce (jeviště) a divácké percepce (hlediště)“ je:
2.
Součástí divadelního prostoru antického řeckého amfiteátru není:
3.
Pro středověké divadlo je typické:
4.
Systém scénického osvětlení v renesanci kodifikoval
5.
Za první novověké moderní divadlo považujeme:
Týden 7
7. Divadlo: instituce, budova, prostor, soubor, provoz, způsob komunikace, příp. vyjadřování a/či umění.
V tomto okamžiku již víme, jaký je vztah mezi divadlem ve smyslu divadelní inscenace a dramatem ve smyslu dramatického textu (tedy textové či literární složky inscenace, která ovšem není jedinou divadelní složkou). Z toho přirozeně vyplývá, že dějiny divadla nejsou pouze dějinami dramatu – jakkoli úzce jsou spolu provázány. Vývoj psaného dramatu představuje jednu ze dvou linií či tradic evropské činohry. Tou druhou je tradice komediantská.
V opoře studujeme s. 56-61.
Test 7
1.
Jaké jsou základní vlastnosti literární linie
evropské činohry?
2.
Jaké jsou základní vlastnosti komediantské linie
evropské činohry?
3.
Jmenujte klíčové momenty historického vývoje komediantských linií.
4.
Vysvětlete význam pojmu bildungstheater.
5. Vysvětlete historický význam demonstrativního aktu známého jako vyhnání Hanswursta z jeviště.
Týden 8
8. Myšlení o divadle. Hlavní představitelé světové divadelní teorie.
Test 8
1.
Autorem formulace „Každá tragédie má tedy nutně šest složek. Jsou to děj, povahokresba, mluva, myšlenková stránka, výprava a hudba.“ je:
2.
Základním dílem normativní estetiky baroka a klasicismu je titul:
3.
Denis Diderot je autorem spisu:
4.
Zakladatelem berlínské teatrologické školy byl:
5.
Eugenio Barba se specializoval na:
Týden 9
9. Myšlení o divadle. Hlavní představitelé české divadelní teorie.
Test 9
1.
Základy české divadelní teorie byly položeny:
2.
Estetiku dramatického umění – zásadní spis pro formování české divadelní teorie – napsal:
3.
Mezi představitele českého divadelního strukturalismu nepatřil:
4.
Problematice sémiotiky v souvislosti vývojem žánru muzikálu se věnoval:
5.
Scénologická společnost vznikla z iniciativy:
Týden 10
10. Divadelní text – vlastnosti a specifičnost. Drama, pokusy o jeho definice. Stavba dramatu.
Test 10
1.
Seznamte se s koncepcí Otakara Zicha v jeho
díle Estetika dramatického umění a představte argumenty podporující jeho
hledisko.
2.
Přečtěte si slavnou stať Jiřího Veltruského
Drama jako básnické dílo a vystihněte, čím se od Zichovy koncepce liší.
3.
Co je podstatou dramatické situace?
4.
Jak souvisí dramatická situace a děj?
5.
Popište a vysvětlete, jaké postavení má
v dramatickém textu (a v divadle) konflikt.
6.
Přečtěte si text Maryši bratří Mrštíků a
rozpoznejte v tomto dramatickém díle pětibodovou dramatickou stavbu.
Rozdělte děj na jednotlivé úseky představující realizaci každé z jejích
fází.
7.
Přečtěte si jakýkoli klasický dramatický text a
rozdělte jej na úseky dle modelu Aristotelova. – Navrhli byste nějaké škrty
z hlediska zdůraznění ústřední dějové linie?
8.
Co je dialog/dialogičnost? Co je
monolog/monologičnost?
9.
Nalezněte v některé z her Antona
Pavloviče Čechova příklad tzv. dialogu hluchých. Zamyslete se nad tím, čím se
v jeho průběhu skutečně zaobírají ve svých myšlenkách jeho účastníci (tzn.
proveďte vlastní interpretaci).
10. Přečtěte si Corneillovu hru Cid a pokuste se v ní nalézt situaci, kdy si postava myslí (či může myslet) něco jiného, než co říká. Svou interpretaci vysvětlete.
Týden 11
11. Divadelní druhy a žánry, žánry dramatu
Test 11
1.
Shrňte základní vlastnosti činoherního divadla.
2.
Přečtěte si kteroukoliv ze Sofoklových tragédií
a některé z českých realistických dramat (Maryša bratří Mrštíků, Gazdina
roba či Její Pastorkyňa Gabriely Preissové). Zamyslete se
nad osudem hrdiny/hrdinky v obou hrách a nad tím, co mají společného a čím
se naopak liší.
3.
Přečtěte si alespoň dvě z divadelních her
zmíněných v této kapitole a s pomocí nabídnutých informací
v nich rozpoznejte a pojmenujte prvky tragédie či komedie.
4.
Zvolte, kterou z nich byste rádi viděli na
jevišti či sami jevištně realizovali. Svou volbu zdůvodněte.
5.
Shrňte základní vlastnosti tragédie a komedie.
Které z těch stanových klasicismem platí dodnes?
6. Prostudujte heslo „žánr“ (resp. „žánry divadelní“) v teoretických slovnících Pavisově a Pavlovského a připomeňte/uvědomte si s jejich pomocí jednak tzv. žánry historické, jednak žánry (či subžánry) dnes nejživější.
Týden 12
12. Proměny dramatu. Vývoj dramatu v kontextu dějin divadla 1.
Test 12
1.
Commedia erudita je:
2.
Tvrzení, že „tragédie se ve starověkém Říme netěšila přízni publika“ je:
3.
Do žánru středověké frašky neřadíme titul:
4.
Mezi Shakespearovy současníky patří:
5.
Mezi dramatiky romantismu patří:
Týden 13
13. Proměny dramatu. Vývoj dramatu v kontextu dějin divadla 2.
Test 13
1.
Tvrzení, že „ludus je liturgická hra rozvinutá do příběhu se soudobou tematikou včetně satiry a parodie“ je:
2.
Pavel Kyrmezer je autorem hry:
3.
Mezi dramatiky českého baroka nepatřil:
4.
Zásadní podíl na prosazení realistického dramatu na českých scénách měl:
5.
K impresionistickému dramatu silně inklinoval: