Teorie divadla a jeho složek
Mgr. Jana Cindlerová, Ph.D.
Teorie divadla a jeho složek
Info
Období
léto 2024
Cílem kurzu je seznámit posluchače se základy teorie divadla ruku v ruce se základy divadelní terminologie. Pozornost bude věnována všem divadelním složkám a jejich vzájemnému vztahu, stejný důraz bude kladen na stěžejní díla a autory, kteří se jimi teoreticky zabývají. Nedílnou součást kurzu představuje prezentace rozmanitých teatrologických metodologických přístupů, hledisek a škol. V průběhu kursu bude doporučována další odborná literatura, výklad bude doplňován ukázkami a referáty studentů.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 19. 2. 2024 do 25. 2. 2024.
Kapitola obsahuje:
2
Obrázek
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 26. 2. 2024 do 3. 3. 2024.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 4. 3. 2024 do 10. 3. 2024.
Kapitola obsahuje:
2
Obrázek
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 11. 3. 2024 do 17. 3. 2024.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 18. 3. 2024 do 24. 3. 2024.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 25. 3. 2024 do 31. 3. 2024.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 1. 4. 2024 do 7. 4. 2024.
Kapitola obsahuje:
2
Obrázek
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 8. 4. 2024 do 14. 4. 2024.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 15. 4. 2024 do 21. 4. 2024.
Kapitola obsahuje:
2
Obrázek
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 22. 4. 2024 do 28. 4. 2024.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 29. 4. 2024 do 5. 5. 2024.
Kapitola obsahuje:
2
Obrázek
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 6. 5. 2024 do 12. 5. 2024.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 13. 5. 2024 do 19. 5. 2024.


Hlavní studijní text
PDF ke stažení

Týden 1


1. Pojem divadlo a jeho proměny. Základní předpoklady vzniku a existence divadla

V první kapitole si vysvětlíme etymologii slova divadlo a jeho významy. Tento pojem není totiž sám o sobě jednoznačný – nemá pouze jeden význam; naopak označuje řadu rozmanitých jevů. Ty je třeba vnímat jako souhrn rysů jednoho fenoménu – divadelního umění –, nahlíženéhoz různých hledisek . Všechny tyto významy – přirozeně v neoddělitelné souvislosti s jejich kontextem – si postupně představíme. Následující řádky přitom možná překvapí poznáním, že v těchto rozmanitých kontextech poměrně běžně a bez zvláštních obtíží pojem divadlo vnímáme a využíváme. Uvědomit si rozdílnost jednotlivých významů a tyto významy vysvětlit však může být složitější. Druhým základním termínem kapitoly je mimeze, tedy nápodoba, kterou popsal již Aristoteles ve svém spise Poetika jako základ divadelního umění. Třetím probíraným termínem je drama: co to je? Podobně jako v případě pojmu divadlo neexistuje na tuto otázku pouze jedna odpověď. Ony okolnosti se totiž mohou lišit. Podle nich se pak liší i význam pojm. Základní souhrn specifických významů odhalí i zde jejich společný základ: podstatu dramatu, dramatičnosti a všeho, co můžeme označit jako "dramatické".

V opoře studujeme s. 8-15.


Test 1


1. Shrňte základní znaky divadelního umění.

2. Jmenujte a vysvětlete různé možnosti využití termínu divadlo. Pro každý z uvedených významů vytvořte takovou větu (včetně patřičného kontextu), která co nejlépe vystihne (zdůrazní) význam pojmu zde uplatněný.

3. V čem spočívá rozdíl mezi divadlem na straně jedné a divadelními prvky v prastarých kulturách na straně druhé? Proč v případě těchto kultur nemůžeme hovořit ještě o divadle?

4. Vysvětlete pojem mimeze.

5. Shrňte rozmanité významy slova drama.

6. Nahlédněte do níže uvedených encyklopedických děl – teatrologických (slovník Pavlovského a Pavisův) i literárněvědných (ale např. i do Slovníku cizích slov či Ottova slovníku naučného) – a porovnejte nalezené výklady pojmu drama. Vyberte z nich sami pro sebe ten, který vnímáte jako nejlépe vystihující, shrnující, popř. funkčně rozšiřující obsah této kapitoly.

Týden 2

2. Umělecká specifičnost divadla a jeho místo v rámci ostatních umění. Čas a prostor v divadle a v dramatu.

O divadle – jeho současných i minulých podobách – nelze uvažovat bez souvislosti s prostorem, v němž se odehrává. Tvořivě se v něm setkávají – osobně i svými uměleckými projevy – herci s dramatikem, tvůrci vizuální stránky (scénografie) s tvůrci té hudební, jevištní technici s režisérovou vizí atd. – a přinejmenším herec a divák, na ´druhé straně´ divadelního prostoru. Pojmem ´divadelní prostor´ nemůže být tedy automaticky míněn pouze ten nejznámější typ – s hledištěm rozděleným do mnoha zvyšujících se řad červených sametových sedadel naproti kukátkovému jevišti. Vedle tohoto vlastně realistického případu – orientovaného na publikum, otevřeného pouze směrem k hledišti, neoddělitelně spjatého s architektonickým ztvárněním – existuje řada jiných prostorových řešení: včetně divadla hraného na volném prostranství, kde jevištní svět od diváka není striktně oddělen a kde přirozeným centrem je herec a jeho jednání. Vedle reálného divadelního prostoru existují však ještě další možnosti, jak prostor v souvislosti s divadlem vnímat. A podobně je tomu s časem. Díky tomu – resp. díky nezbytnému minimu fantazie – může divák na chvíli vstoupit do úplně jiného světa. Ovšem vstoupí do něj prostřednictvím představení, nebo inscenace? Terminologickou záhadu projasní závěrečná část kapitoly.


V opoře studujeme s. 16-22.



Test 2


1. Jaké podmínky musejí být splněny, aby daný prostor mohl fungovat jako prostor divadelní?

2.  Jaké další typy prostorů v sobě divadelní prostor ´ukrývá´?   

3. Jak chápete pojmy ´prézentnost´ divadelního artefaktu a ´simultaneita času´?

4. Nalezněte hru, která od počátku do konce bude odpovídat jednomu každému typu vztahu dramatického času a času jevištního.

5. Nalezněte v jedné hře trojici situací, z nichž každá bude odpovídat jinému typu vztahu dramatického času a času jevištního.

6. Nalezněte příklady z vlastní divácké zkušenosti, kdy váš vlastní subjektivně vnímaný čas byl výrazně delší (či výrazně kratší) než čas jevištní.

7. Běžným tématem dramatu jsou časové kategorie ´příliš brzy´ nebo ´příliš pozdě´: tedy promeškání toho ´správného´ okamžiku, jedinečného a nenávratně příznivého (řečtina jej označuje výrazem kairos). Uveďte příklady takových her (ideálně z různých divadelně-historických období).

8. Vysvětlete rozdíl mezi pojmy divadelní inscenace a divadelní představení.

9. S důrazem na terminologickou správnost pročítejte publikované divadelní recenze (klasické či internetové noviny, časopisy, magazíny) a hledejte v nich nesprávné či sporné případy využití pojmů inscenace a představení. Spojení opravte či dané věty upravte k jednoznačnosti.

10. V nalezených recenzích se pokuste najít větná spojení, v nichž lze použít oba pojmy synonymicky.

11.  V čem spočívá zásadní rozdíl mezi realizací divadelního umění a umění jiných?

Týden 3

3. Složky divadelního výrazu, jejich hierarchie v divadelním artefaktu. Výstavba inscenace a její složky.

Divadlo jakožto umění tzv. syntetické využívá ke své realizaci či vůbec existenci mnoha umění jiných (výtvarné, hudební, taneční, literární), která v sobě spojuje – a současně si je podřizuje: v tom smyslu, že divadelní inscenace nepředstavuje pouhý výsledek jejich ´součtu´, ale vytváří na nich zcela nový (divadelní) artefakt, jehož ústředním sjednotitelem je režisér. V této kapitole si představíme nejen divadelní složky, ale také základní problematiku vnímání dramatického textu (v souvislosti s provokativní otázkou, zda dramatický text sám o sobě je, nebo není samostatným uměleckým dílem), resp. možností jeho inscenování.

V opoře studujeme s. 23-30.



Test 3


1. Jaké divadelní složky rozlišujeme? Jaké jsou v divadle jejich projevy a kdo je jejich autorem?

2. Proveďte rozbor navštívené činoherní inscenace z hlediska jejích složek: tzn. pokuste se rozpoznat, jakými všemi způsoby se každá z nich v díle realizovala. Totéž proveďte u inscenace z oblasti jiného divadelního druhu (operety, baletu, operety či muzikálu).

3. Nahlédněte do Aristotelovy Poetiky a seznamte se s autorovým vnímáním šesti „složek tragédie“ (a s jejich hierarchizací). Čím se jeho hledisko liší od toho ´našeho´, co zde ´chybí´ či naopak ´přebývá´? Pokuste se vystihnout důvod této rozdílnosti

4. Naplánujte si návštěvu činoherní inscenace a předem si přečtěte dramatický text dané divadelní hry. V čem se její jevištní ztvárnění lišilo od vašich představ (tj. vaší vlastní intepretace)?

5. Pokuste se najít důvod a pojmenovat, co vedlo tvůrce k takovému výkladu (´co tím chtěl básník říct´). V případě hereckého jednání zkuste nejprve odhadnout, zda pramenilo z režisérovy (resp. dramaturgicko-režijní) koncepce, nebo z koncepce vlastní postavy vytvořené samotným hercem.

Týden 4


4. Vznik a proměny moderní evropské režie ve vztahu k vývoji dramaturgie.

Cílem kapitoly je seznámit posluchače s okolnostmi vzniku, zásadními mezníky a nejdůležitějšími tendencemi vývoje moderní evropské režijní tvorby. Výklad přiblíží i proces fungování režijní práce, její specifika, funkce i fáze, a to ve vztahu k vývoji dramaturgie. Neopomene také představit základní úkoly a odpovědnosti režiséra v jednotlivých fázích vzniku divadelní inscenace. Studenti si teoreticky osvojí elementární terminologii vztahující se k dané problematice.

V opoře studujeme s. 31-30.



Test 4


1. Režisér coby specializovaný tvůrce inscenace vstoupil do evropského divadla:

Vyberte jednu z nabízených možností:

Výrazné uplatňování moci a autority režiséra se nazývá:

Vyberte jednu z nabízených možností:
3.

Tvrzení "Dramaturgicko-režijní koncepce je ideovým klíčem režijní práce a je v ní vyjádřen vztah inscenátorů ke zvolenému dramatu." je:

Vyberte jednu z nabízených možností:

Dramaturgicko-režijní záměr je:

Vyberte jednu z nabízených možností:
5.

Tvrzení „Jsou-li herci obsazováni celý svůj aktivní umělecký život podle typů, pak hovoříme o tzv. herecké dramaturgii.“ je:

Vyberte jednu z nabízených možností:

Týden 5

5. Vznik a proměny české moderní režie ve vztahu k dramaturgii a s ohledem na evropský kontext.

Cílem kapitoly je seznámit studenty s klíčovými osobnostmi české divadelní režie, které zasáhly do vývoje moderního divadla ve 20. století, a to se zřetelem ke kontinuitě jejich postupů v soudobém českém divadle. Výklad přiblíží charakteristiky a typické rysy jejich tvůrčích rukopisů a studenti se naučí začlenit tvorbu těchto osobností do kontextu českého divadelního vývoje. Získají tak přehled o výrazných tendencích české režie 20. století.

V opoře studujeme s. 40-46.


Test 5


1.

Karel Hugo Hilar ve své tvorbě prosazoval:

Vyberte jednu z nabízených možností:


2.

Se kterým jménem je spojen pojem voiceband?

Vyberte jednu z nabízených možností:


3.

Který režisér pracoval bez režijní knihy?

Vyberte jednu z nabízených možností:


4.

Zakladatelem Divadla za branou byl:

Vyberte jednu z nabízených možností:


5.

Který režisér je spojen se zrodem Laterny magiky?

Vyberte jednu z nabízených možností:

Týden 6

6. Drama a divadelní (scénický) prostor: vznik, typy a proměny novověkého scénického umění a vývoj evropské scénografie.

Cílem kapitoly je seznámit studenty se základní kategorizací pojmu prostor v divadle a v dramatu, konkrétně pak s termíny dramatický, jevištní a divadelní prostor. Výklad jim také přiblíží různé typy uspořádání divadelního prostoru s řešením vztahu jeviště a hlediště, a to v jednotlivých divadelních kulturách i historických obdobích. Bude rovněž zaměřen na uvedení do problematiky scénografie s důrazem na její evropský vývoj.


V opoře studujeme s. 47-55.



Test 6


1.

Tvrzení, že „dramatický prostor je reálným prostorem určeným pro předvedení inscenace, který zahrnuje prostor herecké akce (jeviště) a divácké percepce (hlediště)“ je:

Vyberte jednu z nabízených možností:


2.

Součástí divadelního prostoru antického řeckého amfiteátru není:

Vyberte jednu z nabízených možností:


3.

Pro středověké divadlo je typické:

Vyberte jednu z nabízených možností:


4.

Systém scénického osvětlení v renesanci kodifikoval

Vyberte jednu z nabízených možností:


5.

Za první novověké moderní divadlo považujeme:

Vyberte jednu z nabízených možností:

Týden 7

7. Divadlo: instituce, budova, prostor, soubor, provoz, způsob komunikace, příp. vyjadřování a/či umění.

V tomto okamžiku již víme, jaký je vztah mezi divadlem ve smyslu divadelní inscenace a dramatem ve smyslu dramatického textu (tedy textové či literární složky inscenace, která ovšem není jedinou divadelní složkou). Z toho přirozeně vyplývá, že dějiny divadla nejsou pouze dějinami dramatu – jakkoli úzce jsou spolu provázány. Vývoj psaného dramatu představuje jednu ze dvou linií či tradic evropské činohry. Tou druhou je tradice komediantská.


V opoře studujeme s. 56-61.



Test 7


1. Jaké jsou základní vlastnosti literární linie evropské činohry?

2. Jaké jsou základní vlastnosti komediantské linie evropské činohry?

3. Jmenujte klíčové momenty historického vývoje komediantských linií.

4. Vysvětlete význam pojmu bildungstheater.

5. Vysvětlete historický význam demonstrativního aktu známého jako vyhnání Hanswursta z jeviště.

Týden 8


8. Myšlení o divadle. Hlavní představitelé světové divadelní teorie.

V této kapitole studenti získají přehled o vývoji světové divadelní teorie s důrazem na jednotlivé zásadní představitele a jejich díla. Nejprve se blíže seznámí s vůbec prvními nejvýznamnějšími a nejucelenějšími díly se zásadním dopadem na další vývoj divadelní teorie – Aristotelovou Poetikou a Horatiovým Básnickým uměním. Následně svou pozornost soustředí na vývoj teoretických pojednání v období středověku, ale zejména renesance a baroka, v nichž autoři vycházeli právě z Aristotela. Na tyto výrazně normativní estetiky reagují úvahy autorů z období osvícenství a romantismu (Denis Diderot, Johann Wolfgang Goethe a Friedrich Schiller). V závěru nebudou opomenuta ani zásadní jména  myšlení o divadle 20. století.

V opoře studujeme s. 62-71.



Test 8


1.

Autorem formulace „Každá tragédie má tedy nutně šest složek. Jsou to děj, povahokresba, mluva, myšlenková stránka, výprava a hudba.“ je:

Vyberte jednu z nabízených možností:


2.

Základním dílem normativní estetiky baroka a klasicismu je titul:

Vyberte jednu z nabízených možností:


3.

Denis Diderot je autorem spisu:

Vyberte jednu z nabízených možností:


4.

Zakladatelem berlínské teatrologické školy byl:

Vyberte jednu z nabízených možností:


5.

Eugenio Barba se specializoval na:

Vyberte jednu z nabízených možností:

Týden 9

9. Myšlení o divadle. Hlavní představitelé české divadelní teorie.

Kapitola je věnována českému myšlení o divadle od středověku až do současnosti. Jejím cílem je poskytnout studentům základní vhled do problematiky české divadelní teorie. Seznámí se v ní se s počátky formování teoretických úvah o divadle a následně i s nejzásadnějšími tendencemi, jmény a díly českých divadelních teoretiků, jejichž činnost bude sledována v kontextu vývoje českého divadla a dramatu. V závěru budou zmíněny i současné instituce věnující se teoretickému výzkumu divadla.

V opoře studujeme s. 72-79.



Test 9


1.

Základy české divadelní teorie byly položeny:

Vyberte jednu z nabízených možností:


2.

Estetiku dramatického umění – zásadní spis pro formování české divadelní teorie – napsal:

Vyberte jednu z nabízených možností:


3.

Mezi představitele českého divadelního strukturalismu nepatřil:

Vyberte jednu z nabízených možností:


4.

Problematice sémiotiky v souvislosti vývojem žánru muzikálu se věnoval:

Vyberte jednu z nabízených možností:


5.

Scénologická společnost vznikla z iniciativy:

Vyberte jednu z nabízených možností:

Týden 10


10. Divadelní text – vlastnosti a specifičnost. Drama, pokusy o jeho definice. Stavba dramatu.

Již v první kapitole jsme zmínili, čím se na první pohled liší dramatický text od textu poezie a prózy. V této kapitole si základní rozdíl jazykového materiálu doplníme o strukturu dramatického textu a její vysvětlení.  Zaměříme se na dva důležité pojmy (a několik dalších, které s nimi souvisejí), bez nichž není de facto možné o dramatickém textu vůbec uvažovat či podrobněji promluvit: dramatická situace a dramatický děj. Přesto (či snad právě proto), že je jejich obsah na první pohled jasný, je třeba je rozebrat a zbavit tak pro odborné využití – a především pro použití přesné (nejen z teatrologického hlediska, ale z hlediska divadelního, dramaturgického i kulturně dramaturgického) – vágnosti. Právě tak důležité je uvědomit si vzájemný vztah těchto dvou pojmů, který je neoddělitelný. U dramatického děje pak ještě setrváme, abychom se seznámili s vlastnostmi a možnostmi jeho kompozice či výstavby – a také se blíže podívali na jeho základní stavební jednotku. Tou je dialog, jehož proměny a možnosti hrají zásadní roli ve vývoji a při tvorbě činohry. Povšimneme si také monologu, jehož postavení je odlišné – a také v různých definicích víceznačné. Často je v nich monolog prezentován jako opak dialogu, což odpovídá literárnímu hledisku. My si však v této kapitole ukážeme, že právě v divadle a dramatu vnímat jejich vztah tímto způsobem spíše nelze. Kapitolu uzavřeme stručným shrnutím specifických vlastností dramatického textu jako jevu. Bez ohledu na to, jak pestré množství divadelních her během vývoje divadla a dramatu vzniklo, můžeme obecně v každé z nich rozpoznat trojici charakteristických rysů.

V opoře studujeme s. 80-90.



Test 10


1. Seznamte se s koncepcí Otakara Zicha v jeho díle Estetika dramatického umění a představte argumenty podporující jeho hledisko.

2. Přečtěte si slavnou stať Jiřího Veltruského Drama jako básnické dílo a vystihněte, čím se od Zichovy koncepce liší.

3. Co je podstatou dramatické situace?

4. Jak souvisí dramatická situace a děj?

5. Popište a vysvětlete, jaké postavení má v dramatickém textu (a v divadle) konflikt.

6. Přečtěte si text Maryši bratří Mrštíků a rozpoznejte v tomto dramatickém díle pětibodovou dramatickou stavbu. Rozdělte děj na jednotlivé úseky představující realizaci každé z jejích fází.

7. Přečtěte si jakýkoli klasický dramatický text a rozdělte jej na úseky dle modelu Aristotelova. – Navrhli byste nějaké škrty z hlediska zdůraznění ústřední dějové linie?

8. Co je dialog/dialogičnost? Co je monolog/monologičnost?

9. Nalezněte v některé z her Antona Pavloviče Čechova příklad tzv. dialogu hluchých. Zamyslete se nad tím, čím se v jeho průběhu skutečně zaobírají ve svých myšlenkách jeho účastníci (tzn. proveďte vlastní interpretaci).

10. Přečtěte si Corneillovu hru Cid a pokuste se v ní nalézt situaci, kdy si postava myslí (či může myslet) něco jiného, než co říká. Svou interpretaci vysvětlete.

Týden 11

11. Divadelní druhy a žánry, žánry dramatu

V kapitole si povšimneme čtveřice základních divadelních druhů (pro naše účely – s ohledem na studijní plán – se zaměříme na činohru) a na divadelní, resp. dramatické žánry. Zde bude v centru naší pozornosti stát tragédie a komedie jako základní žánrová dvojice, ale detailně si povšimneme i jejich propojování (stojícího u zrodu moderní dramatiky) a rovněž frašky, která tyto dva póly odedávna doplňuje: jako samostatný, lidový žánr založený na improvizaci komediantů. Literárnímu divadlu (do kterého tragédie a komedie primárně patří) se proto fraška vždy vymykala, ale během vývoje psaného dramatu se stala i jeho podstatným inspiračním zdrojem, ba do určité míry i jeho součástí.

V opoře studujeme s. 91-99.



Test 11


1. Shrňte základní vlastnosti činoherního divadla.

2. Přečtěte si kteroukoliv ze Sofoklových tragédií a některé z českých realistických dramat (Maryša bratří Mrštíků, Gazdina roba či Její Pastorkyňa Gabriely Preissové). Zamyslete se nad osudem hrdiny/hrdinky v obou hrách a nad tím, co mají společného a čím se naopak liší.

3. Přečtěte si alespoň dvě z divadelních her zmíněných v této kapitole a s pomocí nabídnutých informací v nich rozpoznejte a pojmenujte prvky tragédie či komedie.

4. Zvolte, kterou z nich byste rádi viděli na jevišti či sami jevištně realizovali. Svou volbu zdůvodněte.

5. Shrňte základní vlastnosti tragédie a komedie. Které z těch stanových klasicismem platí dodnes?

6. Prostudujte heslo „žánr“ (resp. „žánry divadelní“) v teoretických slovnících Pavisově a Pavlovského a připomeňte/uvědomte si s jejich pomocí jednak tzv. žánry historické, jednak žánry (či subžánry) dnes nejživější.

Týden 12


12. Proměny dramatu. Vývoj dramatu v kontextu dějin divadla 1.

Výklad se zaměřuje na vybrané etapy dějin světového (resp. evropského) dramatu (antika, středověk, renesance, baroko, klasicismus, osvícenství, romantismus, realismus a naturalismus). Jeho cílem je seznámit studenty s vývojem dramatu ve zvolených historických obdobích a poukázat na souvislosti mezi dramatickou a divadelní tvorbou a společensko-politickou situací. Důraz je kladen i na úlohu dobových poetik a jejich vliv na formování pravidel pro dramatickou tvorbu. Kapitola má studentům pomoci v základní orientaci v podstatných meznících evropské dramatiky, zároveň chce ukázat propojenost jednotlivých evropských divadelních tradicí.

V opoře studujeme s. 100-121. 



Test 12


1.

Commedia erudita je:

Vyberte jednu z nabízených možností:


2.

Tvrzení, že „tragédie se ve starověkém Říme netěšila přízni publika“ je:

Vyberte jednu z nabízených možností:


3.

Do žánru středověké frašky neřadíme titul:

Vyberte jednu z nabízených možností:


4.

Mezi Shakespearovy současníky patří:

Vyberte jednu z nabízených možností:


5.

Mezi dramatiky romantismu patří:

Vyberte jednu z nabízených možností:

Týden 13

13. Proměny dramatu. Vývoj dramatu v kontextu dějin divadla 2.

Výklad nabízí přehled vybraných etapy dějin českého dramatu od středověku až do počátku 20. století s cílem seznámit studenty s jeho proměnami a poukázat na souvislosti mezi dramatickou a domácí divadelní tvorbou s ohledem na společensko-politickou situaci, případně vývoj diváckého vkusu. Důraz je kladen i na úlohu dobových poetik a jejich vliv na formování pravidel pro dramatickou tvorbu. Kapitola má frekventantům pomoci v základní orientaci v podstatných meznících české dramatiky.

V opoře studujeme s. 122-130.



Test 13


1.

Tvrzení, že „ludus je liturgická hra rozvinutá do příběhu se soudobou tematikou včetně satiry a parodie“ je:

Vyberte jednu z nabízených možností:


2.

Pavel Kyrmezer je autorem hry:

Vyberte jednu z nabízených možností:


3.

Mezi dramatiky českého baroka nepatřil:

Vyberte jednu z nabízených možností:


4.

Zásadní podíl na prosazení realistického dramatu na českých scénách měl:

Vyberte jednu z nabízených možností:


5.

K impresionistickému dramatu silně inklinoval:

Vyberte jednu z nabízených možností: