Teorie divadla a jeho složek

Týden 2

2. Umělecká specifičnost divadla a jeho místo v rámci ostatních umění. Čas a prostor v divadle a v dramatu.

O divadle – jeho současných i minulých podobách – nelze uvažovat bez souvislosti s prostorem, v němž se odehrává. Tvořivě se v něm setkávají – osobně i svými uměleckými projevy – herci s dramatikem, tvůrci vizuální stránky (scénografie) s tvůrci té hudební, jevištní technici s režisérovou vizí atd. – a přinejmenším herec a divák, na ´druhé straně´ divadelního prostoru. Pojmem ´divadelní prostor´ nemůže být tedy automaticky míněn pouze ten nejznámější typ – s hledištěm rozděleným do mnoha zvyšujících se řad červených sametových sedadel naproti kukátkovému jevišti. Vedle tohoto vlastně realistického případu – orientovaného na publikum, otevřeného pouze směrem k hledišti, neoddělitelně spjatého s architektonickým ztvárněním – existuje řada jiných prostorových řešení: včetně divadla hraného na volném prostranství, kde jevištní svět od diváka není striktně oddělen a kde přirozeným centrem je herec a jeho jednání. Vedle reálného divadelního prostoru existují však ještě další možnosti, jak prostor v souvislosti s divadlem vnímat. A podobně je tomu s časem. Díky tomu – resp. díky nezbytnému minimu fantazie – může divák na chvíli vstoupit do úplně jiného světa. Ovšem vstoupí do něj prostřednictvím představení, nebo inscenace? Terminologickou záhadu projasní závěrečná část kapitoly.


V opoře studujeme s. 16-22.



Test 2


1. Jaké podmínky musejí být splněny, aby daný prostor mohl fungovat jako prostor divadelní?

2.  Jaké další typy prostorů v sobě divadelní prostor ´ukrývá´?   

3. Jak chápete pojmy ´prézentnost´ divadelního artefaktu a ´simultaneita času´?

4. Nalezněte hru, která od počátku do konce bude odpovídat jednomu každému typu vztahu dramatického času a času jevištního.

5. Nalezněte v jedné hře trojici situací, z nichž každá bude odpovídat jinému typu vztahu dramatického času a času jevištního.

6. Nalezněte příklady z vlastní divácké zkušenosti, kdy váš vlastní subjektivně vnímaný čas byl výrazně delší (či výrazně kratší) než čas jevištní.

7. Běžným tématem dramatu jsou časové kategorie ´příliš brzy´ nebo ´příliš pozdě´: tedy promeškání toho ´správného´ okamžiku, jedinečného a nenávratně příznivého (řečtina jej označuje výrazem kairos). Uveďte příklady takových her (ideálně z různých divadelně-historických období).

8. Vysvětlete rozdíl mezi pojmy divadelní inscenace a divadelní představení.

9. S důrazem na terminologickou správnost pročítejte publikované divadelní recenze (klasické či internetové noviny, časopisy, magazíny) a hledejte v nich nesprávné či sporné případy využití pojmů inscenace a představení. Spojení opravte či dané věty upravte k jednoznačnosti.

10. V nalezených recenzích se pokuste najít větná spojení, v nichž lze použít oba pojmy synonymicky.

11.  V čem spočívá zásadní rozdíl mezi realizací divadelního umění a umění jiných?