doc. PhDr. Miroslav Zelinský, CSc.
Management kultury a fundrasing

Základní principy fungování různých typů organizací zabývajících se produkty a projekty z oblasti kultury, jejich legislativní úprava v ČR a možné způsoby financování. Teoretická východiska aplikovaná na konkrétní kulturní projekty z praxe (především v zemích V4). Obsah, význam a metody fundraisingu nestátní neziskové organizace. Cílem je uvést studenty do základů problematiky financování organizací neziskového sektoru a seznámit je s možnostmi vícezdrojového financování. Hlavní důraz je kladen na správné zpracování grantových žádostí a na představení jednotlivých grantových schémat dostupných pro žadatele v České republice. Studenti budou schopni vyhledávat zdrojové příležitosti pro neziskové organizace, využívat fundraisingové metody k získávání finančních prostředků a zpracovávat základní grantové žádosti.

Základní principy fungování různých typů organizací zabývajících se produkty a projekty z oblasti kultury, jejich legislativní úprava v ČR a možné způsoby financování. Teoretická východiska aplikovaná na konkrétní kulturní projekty z praxe (především v zemích V4). Obsah, význam a metody fundraisingu nestátní neziskové organizace. Cílem je uvést studenty do základů problematiky financování organizací neziskového sektoru a seznámit je s možnostmi vícezdrojového financování. Hlavní důraz je kladen na správné zpracování grantových žádostí a na představení jednotlivých grantových schémat dostupných pro žadatele v České republice. Studenti budou schopni vyhledávat zdrojové příležitosti pro neziskové organizace, využívat fundraisingové metody k získávání finančních prostředků a zpracovávat základní grantové žádosti.

Chapter contains:
1
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 12/2/2024 to 18/2/2024.

Definice a charakteristika marketingu, pojem produkt, marketing a kultura, kulturní organizace a kulturní produkty.


Chapter contains:
3
Study text
Teacher recommends to study from 19/2/2024 to 25/2/2024.

Marketingový mix, cílová skupina marketinku kulturních organizací, 4P, distribuce, cena, komunikace.


Chapter contains:
3
Study text
Teacher recommends to study from 26/2/2024 to 3/3/2024.

Cíle marketingové komunikace, marketingový mix, východiska kvalitní a efektivní marketingové komunikace, public relations.


Chapter contains:
3
Study text
Teacher recommends to study from 4/3/2024 to 10/3/2024.

Distribuce, cena, formy podpory prodeje, propagace.


Chapter contains:
3
Study text
Teacher recommends to study from 11/3/2024 to 17/3/2024.

Cílová skupina, segmentace trhu, způsoby marketingu, výhody a nevýhody digitálního marketingu.


Chapter contains:
2
Study text
Teacher recommends to study from 18/3/2024 to 24/3/2024.

Co je fundraising, význam fundraisingu, hlavní zásady fundraisingu.


Chapter contains:
2
Study text
Teacher recommends to study from 25/3/2024 to 31/3/2024.

Fundraiser, fundraisingová strategie, zdroje financování.


Chapter contains:
2
Study text
Teacher recommends to study from 1/4/2024 to 7/4/2024.

Způsoby financování kulturních institucí, zdroje financování, dotační programy na jednotlivých úrovních státní správy České republiky, dotační programy na úrovni nadací a nadačních fondů, dárcovství vs. sponzoring, vlastní činnost organizace jako zdroj finančních příjmů.


Chapter contains:
2
Study text
Teacher recommends to study from 8/4/2024 to 14/4/2024.

Finanční zdroje Evropské unie, zahraniční zastupitelstva a instituce, podnikový fundraising, individuální fundraising, crowdfunding.


Chapter contains:
2
Study text
Teacher recommends to study from 15/4/2024 to 21/4/2024.

Zpracování grantových žádostí, struktura grantové žádosti - průvodní dopis, formulář projektu s obecnými údaji, údaje o projektu, finanční údaje, povinné přílohy. Nejčastější chyby, vyhodnocování projektů.


Chapter contains:
2
Study text
Teacher recommends to study from 22/4/2024 to 28/4/2024.

Zpracování grantových žádostí, struktura grantové žádosti - průvodní dopis, formulář projektu s obecnými údaji, údaje o projektu, finanční údaje, povinné přílohy. Nejčastější chyby, vyhodnocování projektů.


Chapter contains:
2
Study text
Teacher recommends to study from 29/4/2024 to 5/5/2024.

Zpracování grantových žádostí, struktura grantové žádosti - průvodní dopis, formulář projektu s obecnými údaji, údaje o projektu, finanční údaje, povinné přílohy. Nejčastější chyby, vyhodnocování projektů.


Chapter contains:
2
Study text
Teacher recommends to study from 6/5/2024 to 12/5/2024.

Zpracování grantových žádostí, struktura grantové žádosti - průvodní dopis, formulář projektu s obecnými údaji, údaje o projektu, finanční údaje, povinné přílohy. Nejčastější chyby, vyhodnocování projektů.


Chapter contains:
2
Study text
Teacher recommends to study from 13/5/2024 to 19/5/2024.

Úvodní informace

Základní principy fungování různých typů organizací zabývajících se produkty a projekty z oblasti kultury, jejich legislativní úprava v ČR a možné způsoby financování. Teoretická východiska aplikovaná na konkrétní kulturní projekty z praxe (především v zemích V4). Obsah, význam a metody fundraisingu nestátní neziskové organizace. Cílem je uvést studenty do základů problematiky financování organizací neziskového sektoru a seznámit je s možnostmi vícezdrojového financování. Hlavní důraz je kladen na správné zpracování grantových žádostí a na představení jednotlivých grantových schémat dostupných pro žadatele v České republice. Studenti budou schopni vyhledávat zdrojové příležitosti pro neziskové organizace, využívat fundraisingové metody k získávání finančních prostředků a zpracovávat základní grantové žádosti.

Vyučující: doc. PhDr. Miroslav Zelinský, CSc.,Mgr. Marek Ševčík, Ph.D.

Osnova - bloky:

1. Základy marketingu 1
2. Základy marketingu 2
3. Marketingové komunikace 1
4. Marketingové komunikace 2
5. Marketingové komunikace v digitálním prostředí
6. Principy fundraisingu 1
7. Principy fundraisingu 2
8. Grantový systém ČR a EU 1
9. Grantový systém ČR a EU 2
10.–13. Praktické osvojování fundraisové politiky – případové studie a získávání prostředků pro reálné projekty

Organizace kurzu:

Kurz je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují průběžné konzultace a řízení procesu učení.

Podmínky absolvování:

Účast na přednáškách a seminářích (75 %), realizace konkrétního fundraisingového projektu.

Literatura:
povinná:
BRAY, I. Effective Fundraising for Nonprofits. California: Delta Printing Solutions, 2010.
HAGOORT, G. Umělecký management v podnikatelském stylu. Praha: AMU, 2009.
KOTLER, P. Marketing management. Praha: Grada, 2001.
SMOLÍKOVÁ, M. Management umění. Praha: VŠUP, 2008.
REKTOŘÍK, J. a kol. Organizace neziskového sektoru – Základy ekonomiky, teorie a řízení. Praha: Ekopress, 2010.

doporučená:
BOUKAL, P. Nestátní neziskové organizace (teorie a praxe). Praha: Oeconomica, 2009.
BURDA, J. Fundraising pro začátečníky. Praha: Národní institut dětí a mládeže, 2007.
CICONTE, B. – JACOB, J. G. Fundraising Basics – Complete Guide. Sudbary MA: Jones and Bartlett Publishers, 2009.
ČEPELKA, O. Průvodce neziskovým sektorem Evropské unie I, II. Liberec: Omega, 2003.
DRKUCKER, P. F. Řízení neziskových organizací. Management Press, 1994.
DUBEN, R. Neziskový sektor v ekonomice a společnosti. Praha: Codex Bohemia, 1996.
DVOŘÁK, T. Nadace a nadační fondy: text zákona s poznámkami. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2009.
GOULLI, R. – FRIČ, P. Neziskový sektor v České republice. Praha: Eurolex Bohemia, 2001.
HANNAGAN, T. Marketing pro neziskový sektor. Praha: Management Press, 1996.
HLOUŠEK, J. Manažer v sociálních službách – Fundraising. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007.
JOHNOVÁ, R. Marketing kulturního dědictví a umění. Praha: Grada, 2008.
KOLÁŘ, R. Fundraising – pořádání benefičních akcí. Praha: Informační centrum nadací a jiných neziskových organizací, 2000.
LEDVINOVÁ, J. Fundraising z místních zdrojů. Baltimore: The John Hopkins University Institute for Policy Studies, 1996.
NORTON, M. Praktický průvodce fundraisingem pro neziskové organizace. Praha: Nadace VIA, 2003.
PEŠOUTOVÁ, M. a kol. Zaměstnanostní projekty a fundraising. Brno: Drom, 2004.
POLAČKOVÁ, Z. Fundraisingové aktivity – jak získat finanční prostředky od místní komunity. Praha: Portál, 2006.
RAUHE, H. – AUST, N. – DEMMER, CH. Kulturmanagement: Theorie und Praxis einer professionellen Kunst. Berlín, 1997.

Hlavní studijní text - Konczyna, K.: Managment kultury a fundraising
PDF to download

1. Základy marketingu 1

Definice a charakteristika marketingu, pojem produkt, marketing a kultura, kulturní organizace a kulturní produkty. 

V opoře studujeme s. 7–12.

Úkol

Definujte vlastními slovy (do podoby slovníkového hesla) pojem marketing.

Test

Po prostudování okruhu vyplňte test . Ke každé otázce formulujte odpověď.

2. Základy marketingu 2

Marketingový mix, cílová skupina marketinku kulturních organizací, 4P, distribuce, cena, komunikace. 

V opoře studujeme s. 13–16.

Úkol

Zvolte si kulturní organizaci z vašeho blízkého okolí. S touto vybranou kulturní organizací a jejími produkty budete nadále pracovat v rámci celého semestru. Jaké jsou podle vás cíle vámi zvolené kulturní organizace a jakou má nastavenou cenovou strategii? Navrhněte možné změny.

Test

Po prostudování okruhu vyplňte test Ke každé otázce formulujte odpověď.

3. Marketingové komunikace 1

Cíle marketingové komunikace, marketingový mix, východiska kvalitní a efektivní marketingové komunikace, public relations. 

V opoře studujeme s. 13–26.

Úkol

Jaké možnosti public relations využívá vámi zvolená kulturní organizace? Navrhněte tiskovou zprávu představující vaší organizaci.

Test

Po prostudování okruhu vyplňte test . Ke každé otázce formulujte odpověď.

4. Marketingové komunikace 2

Distribuce, cena, formy podpory prodeje, propagace.  

V opoře studujeme s. 13–26.

Úkol

Definujte tři hlavní podoby místa vámi zvolené kulturní organizace a následně navrhněte nové metody a trendy distribuce.

Test

Po prostudování okruhu vyplňte test . Ke každé otázce formulujte odpověď.

5. Marketingové komunikace v digitálním prostředí

Cílová skupina, segmentace trhu, způsoby marketingu, výhody a nevýhody digitálního marketingu. 

V opoře studujeme s. 22–30.

Úkol

Využívá vámi zvolená kulturní organizaci segmentaci trhu? Jak byste definovali její cílovou skupinu? Jaké jsou možnosti využití digitálního marketingu ve vámi zvolené kulturní organizaci? Navrhněte, v čem by se mohl tento způsob komunikace zlepšit. navrhněte pro vaši kulturní organizaci strategii komunikace na sociálních sítích.

6. Principy fundraisingu 1

Co je fundraising, význam fundraisingu, hlavní zásady fundraisingu.

V opoře studujeme s. 27–38.

Test

Po prostudování okruhu vyplňte test . Ke každé otázce formulujte odpověď.

7. Principy fundraisingu 2

Fundraiser, fundraisingová strategie, zdroje financování. 

V opoře studujeme s. 27–38.

Úkol

Zhodnoťte, zda vámi zvolená kulturní organizace využívá možnosti vícezdrojového financování. Uveďte, které zdroje využívá a navrhněte jejich možné doplnění. Na základě charakteristiky fundraisingové strategie definujte poslání Vaší organizace, stanovte její potřeby a zdroje a vyhodnoťte příležitosti organizace podle bodů, které jsou zmíněny u sestavování fundraisingové strategie.

8. Grantový systém ČR a EU 1

Způsoby financování kulturních institucí, zdroje financování, dotační programy na jednotlivých úrovních státní správy České republiky, dotační programy na úrovni nadací a nadačních fondů, dárcovství vs. sponzoring, vlastní činnost organizace jako zdroj finančních příjmů.

V opoře studujeme s. 39–53.

Úkol

Sestavte seznam možných dotací ze státní správy na projekt, který je součástí vámi zvolené kulturní instituce. Dále si zvolte jednu z možností financování v rámci státní správy, která odpovídá cílům vaší kulturní organizace a prostudujte si zásady jejich dotačních programů. 

9. Grantový systém ČR a EU 2

Finanční zdroje Evropské unie, zahraniční zastupitelstva a instituce, podnikový fundraising, individuální fundraising, crowdfunding. 

V opoře studujeme s. 39–53.

Úkol

Na internetových stránkách www.kreativnievropa.cz si prostudujte jednotlivé možnosti financování v rámci tohoto programu. Zjistěte, zda je možné vámi zvolenou kulturní organizaci financovat v rámci jedné z jeho větví. Pokud ano, napište, v rámci kterého programu a proč.

  • Zamyslete se, která zahraniční zastupitelstva a instituce by byla vhodná k oslovení podpory vámi zvolené kulturní organizace.
  • Připravte žádost o podporu, která bude směřovat vedení vámi zvolené firmy, která by mohla potenciálně oslovit vámi zvolenou kulturní organizaci.
  • Připravte osobní žádost pro oslovení potenciálních individuálních dárců vámi zvolené kulturní organizace.
  • Využila někdy vámi zvolená kulturní organizace metody crowdfundingu? Zkuste se zamyslet, zda na vámi zvolený projekt můžete zažádat prostřednictvím crowdfundingu a pokud ano vymyslete jednoduchou crowdfundraisingovou kampaň.
  • Definujte, jaké možnosti má vaše kulturní organizace možnosti financování z vlastních zdrojů.

10. Praktické osvojování fundraisové politiky – případové studie a získávání prostředků pro reálné projekty

Zpracování grantových žádostí, struktura grantové žádosti - průvodní dopis, formulář projektu s obecnými údaji, údaje o projektu, finanční údaje, povinné přílohy. Nejčastější chyby, vyhodnocování projektů. 

V opoře studujeme s. 54–62. 

Úkol

Pro projekt, který jste si zvolili na začátku semestru, vypracujte grantovou žádost pro státní správu. Využijte jednotlivé formuláře a napište kompletní žádost včetně průvodního dopisu se seznamem příloh.

11. Praktické osvojování fundraisové politiky – případové studie a získávání prostředků pro reálné projekty

Zpracování grantových žádostí, struktura grantové žádosti - průvodní dopis, formulář projektu s obecnými údaji, údaje o projektu, finanční údaje, povinné přílohy. Nejčastější chyby, vyhodnocování projektů. 

V opoře studujeme s. 54–62.

Úkol

Pro projekt, který jste si zvolili na začátku semestru, vypracujte grantovou žádost pro státní správu. Využijte jednotlivé formuláře a napište kompletní žádost včetně průvodního dopisu se seznamem příloh.

12. Praktické osvojování fundraisové politiky – případové studie a získávání prostředků pro reálné projekty

Zpracování grantových žádostí, struktura grantové žádosti - průvodní dopis, formulář projektu s obecnými údaji, údaje o projektu, finanční údaje, povinné přílohy. Nejčastější chyby, vyhodnocování projektů. 

V opoře studujeme s. 54.–62.

Úkol

Pro projekt, který jste si zvolili na začátku semestru, vypracujte grantovou žádost pro státní správu. Využijte jednotlivé formuláře a napište kompletní žádost včetně průvodního dopisu se seznamem příloh.

13. Praktické osvojování fundraisové politiky – případové studie a získávání prostředků pro reálné projekty

Zpracování grantových žádostí, struktura grantové žádosti - průvodní dopis, formulář projektu s obecnými údaji, údaje o projektu, finanční údaje, povinné přílohy. Nejčastější chyby, vyhodnocování projektů. 

V opoře studujeme s. 54.–62.

Úkol

Pro projekt, který jste si zvolili na začátku semestru, vypracujte grantovou žádost pro státní správu. Využijte jednotlivé formuláře a napište kompletní žádost včetně průvodního dopisu se seznamem příloh.