doc. PhDr. Miroslav Zelinský, CSc.
Management kultury a fundrasing
Info
Období
léto 2024

Základní principy fungování různých typů organizací zabývajících se produkty a projekty z oblasti kultury, jejich legislativní úprava v ČR a možné způsoby financování. Teoretická východiska aplikovaná na konkrétní kulturní projekty z praxe (především v zemích V4). Obsah, význam a metody fundraisingu nestátní neziskové organizace. Cílem je uvést studenty do základů problematiky financování organizací neziskového sektoru a seznámit je s možnostmi vícezdrojového financování. Hlavní důraz je kladen na správné zpracování grantových žádostí a na představení jednotlivých grantových schémat dostupných pro žadatele v České republice. Studenti budou schopni vyhledávat zdrojové příležitosti pro neziskové organizace, využívat fundraisingové metody k získávání finančních prostředků a zpracovávat základní grantové žádosti.

Základní principy fungování různých typů organizací zabývajících se produkty a projekty z oblasti kultury, jejich legislativní úprava v ČR a možné způsoby financování. Teoretická východiska aplikovaná na konkrétní kulturní projekty z praxe (především v zemích V4). Obsah, význam a metody fundraisingu nestátní neziskové organizace. Cílem je uvést studenty do základů problematiky financování organizací neziskového sektoru a seznámit je s možnostmi vícezdrojového financování. Hlavní důraz je kladen na správné zpracování grantových žádostí a na představení jednotlivých grantových schémat dostupných pro žadatele v České republice. Studenti budou schopni vyhledávat zdrojové příležitosti pro neziskové organizace, využívat fundraisingové metody k získávání finančních prostředků a zpracovávat základní grantové žádosti.

Kapitola obsahuje:
1
PDF
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 12. 2. 2024 do 18. 2. 2024.

Definice a charakteristika marketingu, pojem produkt, marketing a kultura, kulturní organizace a kulturní produkty.


Kapitola obsahuje:
3
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 19. 2. 2024 do 25. 2. 2024.

Marketingový mix, cílová skupina marketinku kulturních organizací, 4P, distribuce, cena, komunikace.


Kapitola obsahuje:
3
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 26. 2. 2024 do 3. 3. 2024.

Cíle marketingové komunikace, marketingový mix, východiska kvalitní a efektivní marketingové komunikace, public relations.


Kapitola obsahuje:
3
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 4. 3. 2024 do 10. 3. 2024.

Distribuce, cena, formy podpory prodeje, propagace.


Kapitola obsahuje:
3
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 11. 3. 2024 do 17. 3. 2024.

Cílová skupina, segmentace trhu, způsoby marketingu, výhody a nevýhody digitálního marketingu.


Kapitola obsahuje:
2
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 18. 3. 2024 do 24. 3. 2024.

Co je fundraising, význam fundraisingu, hlavní zásady fundraisingu.


Kapitola obsahuje:
2
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 25. 3. 2024 do 31. 3. 2024.

Fundraiser, fundraisingová strategie, zdroje financování.


Kapitola obsahuje:
2
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 1. 4. 2024 do 7. 4. 2024.

Způsoby financování kulturních institucí, zdroje financování, dotační programy na jednotlivých úrovních státní správy České republiky, dotační programy na úrovni nadací a nadačních fondů, dárcovství vs. sponzoring, vlastní činnost organizace jako zdroj finančních příjmů.


Kapitola obsahuje:
2
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 8. 4. 2024 do 14. 4. 2024.

Finanční zdroje Evropské unie, zahraniční zastupitelstva a instituce, podnikový fundraising, individuální fundraising, crowdfunding.


Kapitola obsahuje:
2
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 15. 4. 2024 do 21. 4. 2024.

Zpracování grantových žádostí, struktura grantové žádosti - průvodní dopis, formulář projektu s obecnými údaji, údaje o projektu, finanční údaje, povinné přílohy. Nejčastější chyby, vyhodnocování projektů.


Kapitola obsahuje:
2
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 22. 4. 2024 do 28. 4. 2024.

Zpracování grantových žádostí, struktura grantové žádosti - průvodní dopis, formulář projektu s obecnými údaji, údaje o projektu, finanční údaje, povinné přílohy. Nejčastější chyby, vyhodnocování projektů.


Kapitola obsahuje:
2
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 29. 4. 2024 do 5. 5. 2024.

Zpracování grantových žádostí, struktura grantové žádosti - průvodní dopis, formulář projektu s obecnými údaji, údaje o projektu, finanční údaje, povinné přílohy. Nejčastější chyby, vyhodnocování projektů.


Kapitola obsahuje:
2
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 6. 5. 2024 do 12. 5. 2024.

Zpracování grantových žádostí, struktura grantové žádosti - průvodní dopis, formulář projektu s obecnými údaji, údaje o projektu, finanční údaje, povinné přílohy. Nejčastější chyby, vyhodnocování projektů.


Kapitola obsahuje:
2
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 13. 5. 2024 do 19. 5. 2024.

Úvodní informace

Základní principy fungování různých typů organizací zabývajících se produkty a projekty z oblasti kultury, jejich legislativní úprava v ČR a možné způsoby financování. Teoretická východiska aplikovaná na konkrétní kulturní projekty z praxe (především v zemích V4). Obsah, význam a metody fundraisingu nestátní neziskové organizace. Cílem je uvést studenty do základů problematiky financování organizací neziskového sektoru a seznámit je s možnostmi vícezdrojového financování. Hlavní důraz je kladen na správné zpracování grantových žádostí a na představení jednotlivých grantových schémat dostupných pro žadatele v České republice. Studenti budou schopni vyhledávat zdrojové příležitosti pro neziskové organizace, využívat fundraisingové metody k získávání finančních prostředků a zpracovávat základní grantové žádosti.

Vyučující: doc. PhDr. Miroslav Zelinský, CSc.,Mgr. Marek Ševčík, Ph.D.

Osnova - bloky:

1. Základy marketingu 1
2. Základy marketingu 2
3. Marketingové komunikace 1
4. Marketingové komunikace 2
5. Marketingové komunikace v digitálním prostředí
6. Principy fundraisingu 1
7. Principy fundraisingu 2
8. Grantový systém ČR a EU 1
9. Grantový systém ČR a EU 2
10.–13. Praktické osvojování fundraisové politiky – případové studie a získávání prostředků pro reálné projekty

Organizace kurzu:

Kurz je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují průběžné konzultace a řízení procesu učení.

Podmínky absolvování:

Účast na přednáškách a seminářích (75 %), realizace konkrétního fundraisingového projektu.

Literatura:
povinná:
BRAY, I. Effective Fundraising for Nonprofits. California: Delta Printing Solutions, 2010.
HAGOORT, G. Umělecký management v podnikatelském stylu. Praha: AMU, 2009.
KOTLER, P. Marketing management. Praha: Grada, 2001.
SMOLÍKOVÁ, M. Management umění. Praha: VŠUP, 2008.
REKTOŘÍK, J. a kol. Organizace neziskového sektoru – Základy ekonomiky, teorie a řízení. Praha: Ekopress, 2010.

doporučená:
BOUKAL, P. Nestátní neziskové organizace (teorie a praxe). Praha: Oeconomica, 2009.
BURDA, J. Fundraising pro začátečníky. Praha: Národní institut dětí a mládeže, 2007.
CICONTE, B. – JACOB, J. G. Fundraising Basics – Complete Guide. Sudbary MA: Jones and Bartlett Publishers, 2009.
ČEPELKA, O. Průvodce neziskovým sektorem Evropské unie I, II. Liberec: Omega, 2003.
DRKUCKER, P. F. Řízení neziskových organizací. Management Press, 1994.
DUBEN, R. Neziskový sektor v ekonomice a společnosti. Praha: Codex Bohemia, 1996.
DVOŘÁK, T. Nadace a nadační fondy: text zákona s poznámkami. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2009.
GOULLI, R. – FRIČ, P. Neziskový sektor v České republice. Praha: Eurolex Bohemia, 2001.
HANNAGAN, T. Marketing pro neziskový sektor. Praha: Management Press, 1996.
HLOUŠEK, J. Manažer v sociálních službách – Fundraising. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007.
JOHNOVÁ, R. Marketing kulturního dědictví a umění. Praha: Grada, 2008.
KOLÁŘ, R. Fundraising – pořádání benefičních akcí. Praha: Informační centrum nadací a jiných neziskových organizací, 2000.
LEDVINOVÁ, J. Fundraising z místních zdrojů. Baltimore: The John Hopkins University Institute for Policy Studies, 1996.
NORTON, M. Praktický průvodce fundraisingem pro neziskové organizace. Praha: Nadace VIA, 2003.
PEŠOUTOVÁ, M. a kol. Zaměstnanostní projekty a fundraising. Brno: Drom, 2004.
POLAČKOVÁ, Z. Fundraisingové aktivity – jak získat finanční prostředky od místní komunity. Praha: Portál, 2006.
RAUHE, H. – AUST, N. – DEMMER, CH. Kulturmanagement: Theorie und Praxis einer professionellen Kunst. Berlín, 1997.

Hlavní studijní text - Konczyna, K.: Managment kultury a fundraising
PDF ke stažení

1. Základy marketingu 1

Definice a charakteristika marketingu, pojem produkt, marketing a kultura, kulturní organizace a kulturní produkty. 

V opoře studujeme s. 7–12.

Úkol

Definujte vlastními slovy (do podoby slovníkového hesla) pojem marketing.

Test

Po prostudování okruhu vyplňte test . Ke každé otázce formulujte odpověď.

2. Základy marketingu 2

Marketingový mix, cílová skupina marketinku kulturních organizací, 4P, distribuce, cena, komunikace. 

V opoře studujeme s. 13–16.

Úkol

Zvolte si kulturní organizaci z vašeho blízkého okolí. S touto vybranou kulturní organizací a jejími produkty budete nadále pracovat v rámci celého semestru. Jaké jsou podle vás cíle vámi zvolené kulturní organizace a jakou má nastavenou cenovou strategii? Navrhněte možné změny.

Test

Po prostudování okruhu vyplňte test Ke každé otázce formulujte odpověď.

3. Marketingové komunikace 1

Cíle marketingové komunikace, marketingový mix, východiska kvalitní a efektivní marketingové komunikace, public relations. 

V opoře studujeme s. 13–26.

Úkol

Jaké možnosti public relations využívá vámi zvolená kulturní organizace? Navrhněte tiskovou zprávu představující vaší organizaci.

Test

Po prostudování okruhu vyplňte test . Ke každé otázce formulujte odpověď.

4. Marketingové komunikace 2

Distribuce, cena, formy podpory prodeje, propagace.  

V opoře studujeme s. 13–26.

Úkol

Definujte tři hlavní podoby místa vámi zvolené kulturní organizace a následně navrhněte nové metody a trendy distribuce.

Test

Po prostudování okruhu vyplňte test . Ke každé otázce formulujte odpověď.

5. Marketingové komunikace v digitálním prostředí

Cílová skupina, segmentace trhu, způsoby marketingu, výhody a nevýhody digitálního marketingu. 

V opoře studujeme s. 22–30.

Úkol

Využívá vámi zvolená kulturní organizaci segmentaci trhu? Jak byste definovali její cílovou skupinu? Jaké jsou možnosti využití digitálního marketingu ve vámi zvolené kulturní organizaci? Navrhněte, v čem by se mohl tento způsob komunikace zlepšit. navrhněte pro vaši kulturní organizaci strategii komunikace na sociálních sítích.

6. Principy fundraisingu 1

Co je fundraising, význam fundraisingu, hlavní zásady fundraisingu.

V opoře studujeme s. 27–38.

Test

Po prostudování okruhu vyplňte test . Ke každé otázce formulujte odpověď.

7. Principy fundraisingu 2

Fundraiser, fundraisingová strategie, zdroje financování. 

V opoře studujeme s. 27–38.

Úkol

Zhodnoťte, zda vámi zvolená kulturní organizace využívá možnosti vícezdrojového financování. Uveďte, které zdroje využívá a navrhněte jejich možné doplnění. Na základě charakteristiky fundraisingové strategie definujte poslání Vaší organizace, stanovte její potřeby a zdroje a vyhodnoťte příležitosti organizace podle bodů, které jsou zmíněny u sestavování fundraisingové strategie.

8. Grantový systém ČR a EU 1

Způsoby financování kulturních institucí, zdroje financování, dotační programy na jednotlivých úrovních státní správy České republiky, dotační programy na úrovni nadací a nadačních fondů, dárcovství vs. sponzoring, vlastní činnost organizace jako zdroj finančních příjmů.

V opoře studujeme s. 39–53.

Úkol

Sestavte seznam možných dotací ze státní správy na projekt, který je součástí vámi zvolené kulturní instituce. Dále si zvolte jednu z možností financování v rámci státní správy, která odpovídá cílům vaší kulturní organizace a prostudujte si zásady jejich dotačních programů. 

9. Grantový systém ČR a EU 2

Finanční zdroje Evropské unie, zahraniční zastupitelstva a instituce, podnikový fundraising, individuální fundraising, crowdfunding. 

V opoře studujeme s. 39–53.

Úkol

Na internetových stránkách www.kreativnievropa.cz si prostudujte jednotlivé možnosti financování v rámci tohoto programu. Zjistěte, zda je možné vámi zvolenou kulturní organizaci financovat v rámci jedné z jeho větví. Pokud ano, napište, v rámci kterého programu a proč.

  • Zamyslete se, která zahraniční zastupitelstva a instituce by byla vhodná k oslovení podpory vámi zvolené kulturní organizace.
  • Připravte žádost o podporu, která bude směřovat vedení vámi zvolené firmy, která by mohla potenciálně oslovit vámi zvolenou kulturní organizaci.
  • Připravte osobní žádost pro oslovení potenciálních individuálních dárců vámi zvolené kulturní organizace.
  • Využila někdy vámi zvolená kulturní organizace metody crowdfundingu? Zkuste se zamyslet, zda na vámi zvolený projekt můžete zažádat prostřednictvím crowdfundingu a pokud ano vymyslete jednoduchou crowdfundraisingovou kampaň.
  • Definujte, jaké možnosti má vaše kulturní organizace možnosti financování z vlastních zdrojů.

10. Praktické osvojování fundraisové politiky – případové studie a získávání prostředků pro reálné projekty

Zpracování grantových žádostí, struktura grantové žádosti - průvodní dopis, formulář projektu s obecnými údaji, údaje o projektu, finanční údaje, povinné přílohy. Nejčastější chyby, vyhodnocování projektů. 

V opoře studujeme s. 54–62. 

Úkol

Pro projekt, který jste si zvolili na začátku semestru, vypracujte grantovou žádost pro státní správu. Využijte jednotlivé formuláře a napište kompletní žádost včetně průvodního dopisu se seznamem příloh.

11. Praktické osvojování fundraisové politiky – případové studie a získávání prostředků pro reálné projekty

Zpracování grantových žádostí, struktura grantové žádosti - průvodní dopis, formulář projektu s obecnými údaji, údaje o projektu, finanční údaje, povinné přílohy. Nejčastější chyby, vyhodnocování projektů. 

V opoře studujeme s. 54–62.

Úkol

Pro projekt, který jste si zvolili na začátku semestru, vypracujte grantovou žádost pro státní správu. Využijte jednotlivé formuláře a napište kompletní žádost včetně průvodního dopisu se seznamem příloh.

12. Praktické osvojování fundraisové politiky – případové studie a získávání prostředků pro reálné projekty

Zpracování grantových žádostí, struktura grantové žádosti - průvodní dopis, formulář projektu s obecnými údaji, údaje o projektu, finanční údaje, povinné přílohy. Nejčastější chyby, vyhodnocování projektů. 

V opoře studujeme s. 54.–62.

Úkol

Pro projekt, který jste si zvolili na začátku semestru, vypracujte grantovou žádost pro státní správu. Využijte jednotlivé formuláře a napište kompletní žádost včetně průvodního dopisu se seznamem příloh.

13. Praktické osvojování fundraisové politiky – případové studie a získávání prostředků pro reálné projekty

Zpracování grantových žádostí, struktura grantové žádosti - průvodní dopis, formulář projektu s obecnými údaji, údaje o projektu, finanční údaje, povinné přílohy. Nejčastější chyby, vyhodnocování projektů. 

V opoře studujeme s. 54.–62.

Úkol

Pro projekt, který jste si zvolili na začátku semestru, vypracujte grantovou žádost pro státní správu. Využijte jednotlivé formuláře a napište kompletní žádost včetně průvodního dopisu se seznamem příloh.