Seminář uměleckého vzdělávání

Týden 12


12. Stinné stránky uměleckého vzdělávaní: identifikace, jak jim předcházet, jak je řešit

Samozřejmě i umělecké vzdělávání má svá úskalí; některá z nich vyplynula z předchozích setkání. Ta přirozeně nediskvalifikují základní koncept uměleckého vzdělávání jako takového, avšak mohou některé jeho části činit problematickými.

Je tedy namístě být na ně připraven – a to nejen z hlediska následných řešení, ale i jisté „prevence“. Základní nutností je identifikace těchto „stinných stránek“, jak píšeme v názvu dnešního tématu. Jejím klíčovým předpokladem je přitom zřejmě odstup a kritické myšlení.


Otázky k 12. okruhu

  1. Na základě dosavadních podnětů načerpaných v kurzu a rovněž na základě vlastních zkušeností, četby a osobních setkání s lektory uměleckého vzdělávání pojmenujte stinné stránky (potenciální či reálné) uměleckého vzdělávaní.
  2. Jak jim lze podle vás předcházet? Jak je navrhujete řešit?
  3. Ve kterých z uvedených případů vnímáte vy sami – jako potenciální divadelní lektoři – nebezpečí pro vlastní praxi? Z jakého důvodu?
  4. Jak byste jim ve vaší oblíbené divadelní (viz Otázky a úkoly k 7. tématu) či jiné instituci mohli předcházet, případně jak by je bylo možné po jejich odhalení řešit?