Seminář kulturní publicistiky

Korespondenční úkol

Složka „Inscenace Maryša – kritické reflexe“ obsahuje dva soubory – kritická hodnocení inscenací Maryša Jana Mikuláška (Národní divadlo Praha, premiéra 2017) a Janky Ryšánek Schmiedtové (Divadlo Petra Bezruče Ostrava, 2018). Jednotlivé texty si pečlivě přečtěte a poté písemně vypracujte odpovědi na následující okruhy otázek:

1) Pokuste se rozdělit texty podle žánru na recenze a kritiky. Zdůvodněte své rozhodnutí. Jak se podle vás liší texty v obou skupinách?

2) Vyberte nejzdařilejší texty z kategorie kritiky a taktéž v případě recenze. Zdůvodněte své rozhodnutí.

  • zmiňte, nač se autoři textů při hodnocení divadelního titulu (představení) soustředili, co případně opomíjejí,
  • popište strukturu (výstavbu) kritiky a recenze,
  • najděte místa, kde autoři přesvědčivě argumentují.

3)  Jaké jsou podle vás vlastnosti dobrého textu referujícího o divadelní inscenaci?

4) Vyberte dle svého zvážení nejméně zdařilé kritiky a recenze a popište jejich nedostatky (nulová argumentace, stylistická nevyváženost, špatně používaná terminologie atp.).

5) Narazili jste v některých textech na odborné výrazy, kterým nerozumíte?

6) Pokud jste analyzované inscenace zhlédli, zkuste několika větami shrnout svůj názor na ně. Jak se vaše hodnocení shoduje s informacemi v textech?

7) Vyberte kritiku či recenzi, která je vašemu hodnocení nejbližší. Zdůvodněte.

8) Zamyslete se nad tím, jak byste text recenze či kritiky coby kritik koncipovali vy!

Jednotlivé odpovědi stručně písemně formulujte, tento podklad zašlete dle domluvy vyučujícímu.