Základy uměleckého přednesu a veřejných mluvních projevů

Týden 10

10. Finalizace vlastního připraveného mluvního projevu, zapracování připomínek. Zdůvodněné variace, nové výklady, nové kontexty (opozitní kontexty).

Do finále přípravy veřejného vystoupení se musí ve výsledku zapojit i úvahy o našem fyzickém bytí na „jevišti“ a koncepce sebescénování. Je potřeba najít správné mechanismy koncentrace, otevření mysli, vyrovnané míry uvolněnosti (ne povolenosti) a aktivizace (ne tenze). Přichází na řadu práce s uplatněním zpětné vazby sesbírané při „předpremiérovém“ výstupu před známým publikem – posouzení její relevantnosti, její zapracování, případně jiné přetvoření, ale také upevnění celkové koncepce výstupu (ujasnění vůdčí linky).


Error: The referenced object does not exist or you do not have the right to read.
https://is.slu.cz/el/fpf/leto2024/UBKKDBK047/4514557/10.literatura_Sittova.pdf

Test 10


1. Sledujte vlastní práci na fixaci textu. Co vám pomáhá v procesu ukládání textu a podob interpretace do paměti? Co podporuje proces vybavování? Pokuste se do tohoto procesu vědomě zapojit techniky stimulující různé smysly a jejich kombinace.

2. Navrhněte alespoň 3 impulzy, které budete využívat, abyste vlastní interpretační výkon udrželi živý, aby neustrnul. 

3. Pokuste se svůj připravený výstup nasvítit v úvahách na základě opozitních kontextů. Jaký text by mohl tvořit opozici (výrazný kontrast) k vašemu připravenému textu? Jaký (veřejný) mluvní projev stojí na opačném pólu pomyslné stylistiky mluvních projevů? Pojmenujte co nejkonkrétněji tyto polarity a zvažte, zda by bylo možné začlenit alespoň částečně něco z opozitního zkoumání do fixovaného tvaru.