You are currently viewing the whole syllabus; go back to default view.
The speed of loading and viewing the syllabus may be slower when showing a large amount of content.
Týden 1
1. Evoluční ontologie jako diagnostika a východisko z globální ekologické krize
Evoluční ontologie se formuje od počátku 90. let 20. století. Jejím autorem je brněnský profesor filosofie Josef Šmajs. Evoluční ontologie je nesubstančním ontologickým konceptem, který nabízí novou interpretaci skutečnosti – bytí.
Vedle přírodního bytí je jejím předmětem také umělé, člověkem vytvářené a vůči přírodě opoziční, bytí kulturní. Tradiční ontologie, která přírodní a kulturní struktury nerozlišovala, zkoumala přírodní skutečnost bez člověka a přítomnosti kulturního systému. V pojetí bytí preferovala stálost, pasivitu a vratnost. Ontologie evoluční i v pojetí přírodního bytí zdůrazňuje jeho procesualitu, ontickou aktivitu a nevratnost. Vesmírné i pozemské bytí pojímá jako aktivitu napájenou zbytkovou energií velkého třesku, jako evoluci samovolně produkující struktury, uspořádanost, informaci. Přirozená uspořádanost, produkt vesmírné evoluce, může proto vznikat i zanikat. Dnešní kulturní evoluce však přirozené struktury v planetárním měřítku zatlačuje, poškozuje a konstrukčně vestavuje do svých dočasně silnějších struktur umělých. Zánik přirozené uspořádanosti Země, s níž je lidský organismus sourodý, proto ohrožuje lidskou existenci i lidský produkt – planetární kulturu.Cíle kapitoly:
· Charakterizovat předmět a cíle evoluční ontologie;
· Charakterizovat základní kategorie evoluční ontologie;
· Interpretovat informaci jako předpoklad i produkt evoluce;
· Interpretovat globální ekologickou krizi jako důsledek konfliktu dvou typů informace.
· Popsat biofilní transformaci kultury jako možné východisko pro zmírnění globální ekologické krize.Ve studijní opoře studujeme strany 9-16.
Týden 2
2. Člověk, příroda a kultura. Problém fylogeneze a ontogeneze člověka
Druhá přednáška se zabývá vztahem člověka, přírody a kultury. Rozvedeme i problém lidské fylogeneze (antropogeneze) a ontogeneze (individuálního vývoje) ve vztahu k prostředí přirozenému i sociokulturnímu.
Cíle kapitoly:
· Charakterizovat ontický vztah člověka k přírodě a kultuře;
· Charakterizovat lidskou fylogenezi a ontogenezi ve vztahu k přírodní a sociokulturní evoluci.
Ve studijní opoře studujeme strany 17-23.
Týden 3
3. Dva ontické řády skutečnosti, dva typy informace
Třetí přednáška se zabývá evolučně ontologickým pojetím evoluce a tedy i informace. V rámci tohoto pojetí se informace chápe jako základní ontologická kategorie skutečnosti a rozlišuje se – v rámci dvou typů evoluce skutečnosti – informace přírodní (přirozená) a informace sociokulturní (umělá). Tyto dva typy uspořádanosti skutečnosti popisují jak biotické, tak i abiotické systémy skutečnosti. Každá dílčí uspořádanost má také svůj strukturní a sémantický aspekt (přičemž ten druhý předpokládá ten první). Ontický konflikt mezi těmito dvěma typy informace, tedy to, že sociokulturní informace je z hlediska svého vzniku vždy nutně protipřírodní, se v současnosti projevuje jako globální ekologická krize.
Přednáška vychází z textů prof. J. Šmajse, zejména
z vybraných kapitol jeho monografií Evoluční
ontologie, Ohrožená kultura, Filosofie psaná kurzívou. Jako základní
terminologické minimum je možné považovat studii
Informace jako potenciální kategorie filosofie.
· Charakterizovat evolučně ontologické pojetí informace;
· Popsat vztah informace a evoluce (jak přírodní, tak sociokulturní);
· Zdůvodnit Šmajsovu tezi o protipřírodnosti sociokulturní informace (potažmo lidské kultury);
· Navrhnout (alespoň myšlenkovým experimentem) zmírnění ontického konfliktu mezi informací přírodní a sociokulturní.
· Na příkladech vysvětlit vztah strukturního a sémantického aspektu informace ve všech úrovních skutečnosti (fyzikální, biologické, sociální, artificiální).
Ve studijní opoře studujeme strany 24-30.
Týden 4
4. Negenetický přenos informace u živočichů - pojem protokultury
Kapitola
se zabývá pojmem biosociální informací v živé přírodě, resp. u těch
biologických druhů, které jsou schopny sociálního učení (např. imitací) – tedy
přenosu negentické či nadbiologické) informace a její uložení do paměti,
nejčastěji do centrální nervové soustavy. Ukazuje se, že relativně velký počet
vyšších biologických druhů takovým přenosem biosociální informace a tedy i
možností sociálního disponuje. Vytváří tak evoluční předpoklady pro vznik
(cíle)vědomého přetváření přírodní uspořádanosti v lidskou kulturu, avšak
bez zápisu do nějakého látkového nosiče. Proto výsledek takových procesů
označujeme termínem protokultura. Výkladová část této kapitoly vychází
z článku Michala Lorenze Biosociální
informace a technologie (viz použitá literatura).
Cíle kapitoly:
· Charakterizovat onticko konstitutivní roli biosociální informace;
· Popsat základní mechanismy přenosu a ukládání biosociální informace;
· Vysvětlit pojem protokultury a odlišit jej od pojmu lidské kultury.Ve studijní opoře studujeme strany 31-36.
Týden 5
5. Jedinečnost pozemské přírody
Přednáška se zabývá evolučně ontologickým pojetím přírody,
které ji vnímá jako vyvíjející se řád skutečnosti. Rozlišujeme přírodu
v nejširším slova smyslu jako výsledek evoluce přirozené (vesmír jako
takový) a přírodu v užším slova smyslu, tedy jako pozemskou přírodu,
kterou tvoří systémy živé (biotické) i neživé (abiotické). V přednášce se
zabýváme jedinečností pozemské přírody, jako její i informační hodnotou. Na
konkrétních příkladech ilustrujeme, že podle evoluční ontologie je pozemská
příroda (se svojí biosférou) jediným možným domovem člověka. Výkladová část i
shrnutí jsou převzaté z vysokoškolských skript J. Šmajse Základy systematické filosofie (s. 58– 68, viz použitá literatura).
· Vysvětlit evolučně ontologické pojetí přírody a srovnat jej s předchozími (historickými) modely.
· Charakterizovat jedinečnost pozemské přírody ve vztahu k člověku a jeho kultuře.
· Vysvětlit informační hodnotu přírody z pohledu evoluční axiologie.
Ve studijní opoře studujeme strany 37-47.
Týden 6
6. Teorie Gaia a teorie symbiotické planety
Tato přednáška se zabývá teorií Gaia britského geochemika Jamese Lovelocka (1919-2022). Poukazuje na argumenty pro i proti této teorii. Jako jeden z argumentů podporující teorii Gaia, zejména v rámci zpětnovazebné samoregulace podmínek vnějšího prostředí, je uveden příklad simulace „sedmikráskosvěta“. V druhé části přednášky představujeme koncepci symbiotické planety a teorie endosymbiózy Lynn Margulisové (1938–2011).
Cíle kapitoly:
· Popsat podstatu teorie Gaia a poukázat na argumenty pro a proti této teorii;
· Vysvětlit pojmy homeostáze a zpětnovazebná samoorganizace;
· Prostřednictvím počítačové simulace Daisyworld charakterizovat proces homeostáze;
· Vysvětlit důležitost symbiotických procesů a vztahů pro evoluci živých organismů.
Ve studijní opoře studujeme strany 48-52.
Týden 7
7. Ohrožení biodiverzity
Přednáška
se zabývá problémem biodiverzity jako jedním z nejvážnějších projevů globální
ekologické krize. Vycházíme v ní především z práce Edwarda O. Wilsona
Rozmanitost života: umožní poznání zákonů
biodiverzity její záchranu? (viz
použitá literatura).
Cíle kapitoly:
· Charakterizovat pojem biodiverzity;
· Na konkrétních příkladech poukázat na důležitost (a inherentní hodnotu) vysoké biologické rozmanitosti pro udržení alespoň aktuálního stavu biosféry;
· Poukázat na problém globálního vymírání biologických druhů ;
· Reflektovat možná řešení zpomalení extinkcí.
Ve studijní opoře studujeme strany 53-58.
Týden 8
8. Kultura jak protipřírodní systém s vlastní vnitřní informací
Kapitola pojednává o problému kultury z pohledu evoluční
ontologie. Kultura je specifický řád skutečnosti, který vzniká lidskou
aktivitou (jak přísně informačně předepsanou, tak volnou, sukcesivní). Je
zároveň systémem integrovaným svojí vnitřní informací (duchovní kulturou, která
se v procesu evoluce přenáší a realizuje buď přímo – aktivním sociokulturním
genomem; nebo nepřímo – pasivním sociokulturní genomem). Odlišná onticita
vnitřní informace, jako i dominující predátorské paradigma je příčinou
ontického konfliktu s řádem přirozeným, s přírodou – a tak je kultura
systémem protipřírodním. V druhé části přednášky se zabýváme řečí a
jazykem jako specifickými fenomény lidské kultury. V této části čerpáme ze
skript J. Šmajse Základy systematické
filosofie (s. 114–123, viz použitá literatura).
· Charakterizovat evolučně ontologické pojetí kultury jako systému s vlastní vnitřní informaci;
· Zdůvodnit protipřírodnosti lidské kultury;
· Poukázat na řeč/jazyk jako na základní fenomény lidské kultury
· Srovnání aktivního a pasivního sociokulturního genomu.Ve studijní opoře studujeme strany 59-71.
Týden 9
9. Psycho-sociální a ekologické aspekty lidské práce v průběhu evoluce kultury
Tato přednáška se z kritického pohledu evoluční
ontologie zabývá psycho-sociálními a ekologickými aspekty lidské práce
v procesu evoluce kultury a vývoje techniky (od zemědělské až po tu
současnou informační). Výkladová část a závěr jsou z rukopisné studie
Josefa Šmajse Nejasná budoucnost lidské
práce.
· Charakterizovat psycho-sociální aspekty lidské práce;
· Charakterizovat ekologické aspekty lidské práce;
· Z evolučně ontologického hlediska reflektovat práci duševní (intelektuální).
Ve studijní opoře studujeme strany 72-81.
Týden 10
10. Evolučně ontologické pojetí techniky
Přednáška
se zabývá evolučně ontologickým pojetím techniky, kterou rozlišuje na dva
funkčně rozdílné typy: 1.) techniku biotickou – která využívá živé síly a
energii biotických systému a 2.) techniku abiotickou – která je technickým
(neživým) artefaktem. Upozorňujeme také na rozdílnou ekologickou zátěž těchto
dvou typů techniky. Výkladová část i shrnutí jsou převzaté ze skript J. Šmajse Základy systematické filosofie (s.
162–168, viz použitá literatura).
Cíle kapitoly:
· Charakterizovat evolučně ontologické pojetí techniky;
· Rozlišit dva typy techniky – biotickou a abiotickou, uvést jejich rozdílné vývojové etapy a vysvětlit důvody jejich rozdílně náročné ekologické zátěže.
Ve studijní opoře studujeme strany 82-89.
Týden 11
11. Od evoluční ontologie environmentální etice
Kapitola se zabývá evolučně ontologickým zdůvodněním environmentální etiky. Vycházíme z předpokladu, že každá etická teorie, pokud má být pro praktické jednání inspirativní, ale hlavně závazná, musí být ontologicky podložená. Tradiční (západní) etické koncepce jsou svým antropocentrismem vůči přírodnímu (ale někdy i sociokulturnímu) prostředí nastavené pansky, kořistnicky a predátorské. Evoluční ontologie vyzdvihuje inherentní hodnotu přirozené uspořádanosti (informace), která jako jediná může odolávat druhému termodynamickému principu a být tak jakousi protientropickou bariérou. Evoluční ontologie může být teoretickým základem nejenom pro etické koncepce biocentrické, ale i pro koncepce ekocentrické či dokonce onto-/infocentrické.
Výkladová část i souhrn jsou
úryvky z kapitol kolektivní práce – vysokoškolských skript – Podnikatelská a environmentální etika pod
vedením J. Šmajse (s. 6–20, viz použitá literatura). V poslední
podkapitole také uveřejňujeme apelativní text J. Šmajse – Nájemní smlouva se Zemí –, který můžeme považovat za jakýsi etický kodex ve vztahu k přírodnímu a
kulturnímu prostředí.
Cíle kapitoly:
· Charakterizovat roli evoluční ontologie pro hodnotové ukotvení environmentální etiky;
· Charakterizovat předmět a cíle environmentální etiky v situaci globální ekologické krize;
· Vysvětlit pojem biocentrismu (příp. ontocentrismu) jako hodnotového předpokladu environmentální etiky.
· Reflektovat možnosti biofilní transformace (duchovní) kultury.
· Reflexe a kritická diskuse nad apelativním textem J. Šmajse Nájemní smlouva se Zemí.
Ve studijní opře studujeme strany 90-101.
Týden 12
12. Ekologická politika a ekonomika
Tato přednáška se zabývá praktickými
aplikacemi evoluční ontologie a to konkrétně problémem ekologické politiky a
ekonomiky, resp. jejich transformací na biofilní paradigma. Ve výkladové části
vycházíme z kapitoly J. Šmajse o ekologické politice a biofilní transformaci
etiky vysokoškolských skript Etika,
ekonomika, příroda (s. 45–50, viz použitá literatura) a z kolektivních
vysokoškolských skript – pod vedením autorského kolektivu J. Šmajse – Podnikatelská a environmentální etika (s.
68–70, viz použitá literatura).
· Charakterizovat koncepci ekologické politiky jako možné aplikace evolučně ontologického pojetí skutečnosti;
· Vysvětlit koncepci biofilní transformaci kultury;
· Charakterizovat koncepci ekologické ekonomiky.
Ve studijní opoře studujeme strany 102-112.
Týden 13
13. Psychologie environmentálních problémů
Poslední
přednáška/kapitola se zabývá koncepcemi psychologie environmentálních problémů,
jako i předmětem a cíly ekopsychologie. V rámci psychoanalytické teorie
vysvětlujeme jednotlivé typy a funkce obranných mechanismů lidské psychiky a na
konkrétních příkladech ilustrujeme jejich možnou vazbu na environmentální
problémy. Ve vztahu k životnímu prostředí charakterizujeme i teorii
objektních vztahů. Tato kapitola vychází z publikace Deborah Du Nann
Winterové a Susan M. Kogerové Psychologie environmentálních problémů (s.
21– 72, viz použitá literatura).
Cíle kapitoly:
· Charakterizovat a vymezit psychologii environmentálních problémů;
· Charakterizovat předmět a cíle ekopsychologie;
· Popsat základní typy a funkce obranných mechanismů lidské psychiky;
· Charakterizovat předmět teorie objektních vztahů v kontextu environmentálních problémů;
Ve studijní opoře studujeme strany 113-119.