O kursu podrobněji
1. Průvodní list a organizace kurzu
Sylabus
Cíle výuky:
Cílem předmětu je ukázat situaci v české próze od 90. let minulého století až po dnešek. Vymezujeme zde dvě hlavní narativní linie objevující se od 90. let a pokoušíme se popsat ne zcela přehlednou situaci v letech desátých. Předmět nemá ambici na pozadí tak heterogenního materiálu i období poskytnout vyčerpávající literárněhistorické přehledy, ale nastiňuje především základní orientaci, poukazuje na zásadní jména, díla, tendence a klíčové trendy v této literární oblasti. Neopomíjí se tu součásti literární život ve svém pestrém celku (literární nakladatelství, časopisy a ceny).
Osnova - bloky:
1. Rok 1989 a léta devadesátá
2. Literární život (časopisy, nakladatelství, literární ocenění)
3. Vypravěčské linie I.: „autenticitní“ (dokumentarizující)
4. Vypravěčské linie II.: linie fantaskní, postmoderní
5. Vypravěčské linie III.: přechodné útvary
6. Situace v novém miléniu
7. Vybraní autoři I. – Michal Viewegh
8. Vybraní autoři II. – Jáchym Topol
9. Vybraní autoři III. – Jan Balabán
10. Vybraní autoři IV. – Miloš Urban
11. Vybraní autoři V. – Jaroslav Rudiš
12. Vybraní autoři VI. – Petra Hůlová
13. Vybraní autoři VII. – Petra Soukupová
Vyučující
Mgr. Jakub Chrobák, Ph.D., Mgr. Jakub Záhora, Ph.D.
Organizace kursu
Kurs
je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To
studenty podporuje v průběžném studiu a plnění úkolů; jednotlivé
tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují
průběžné konzultace a řízení procesu učení.
Studijní opora předmětu sleduje tyto cíle:
- Formuluje v souladu se sylabem základní témata obsahu předmětu, a to tak, aby si student osvojil podstatu sdělovaného tématu prostřednictvím náležité terminologie.
- Řídí proces učení (osvojení poznatku až do úrovně komunikace poznatkem): výkladový text je doplňován různými distančními prvky, zejména osvětlujícími příklady (aplikacemi), kontrolními otázkami a úkoly, jež poznatek upevňují.
- Propojení hlavního výkladového textu a systému autoevaluačních činností v systému moodle zajistí osvojení učiva v postupných krocích.
Student je přitom ve studiu řízen a podporován nejen studijní oporou, ale i kontaktem s učitelem – ve fázi přímé výuky, při konzultacích a prostřednictvím elektronické individuální nebo skupinové komunikace.
Podmínky absolvování
Kurs se ukončuje zkouškou, která má formu testu v prostředí LMS Moodle. Předmětem zkoušky jsou především nejdůležitější pojmy a koncepty. Zkouška probíhá ve zkouškovém období. Termíny jsou vypsány v systému is.slu.cz.
2. Způsoby komunikace
Výuka v kombinované formě studia probíhá podle rozvrhu zveřejněného na http://bohemistika.fpf.slu.cz/?page_id=704
Kontakt na vyučujícího:
e-mail: oskar.mainx@fpf.slu.cz
telefon: (+420) 553 684 428
konzultační hodiny najdete na: http://bohemistika.fpf.slu.cz/?page_id=9
Komunikace s vyučujícím může probíhat buď s využitím výše uvedených kontaktních informací, nebo lze zadat dotaz do fóra. Informace o změnách v rozvrhu a různá další urgentní upozornění mohou být zasílána přes hromadný e-mail (v systému is.slu.cz), proto prosím sledujte své školní e-mailové schránky.
Fórum je možné používat i ke komunikaci mezi studenty, příspěvky ve fóru nebudou sloužit jako podklad pro hodnocení studenta.
3. Tipy ke studiu a literatura
Tipy ke studiu
Během samostudia budete systémem úloh a testů vedeni tak, abyste si osvojili klíčové poznatky. Účinné je provádět další evaluaci své činnosti, např těmito činnostmi:
- Zamyslete se nad formulací cíle kapitoly (či celého předmětu): :
- Dokážu zpaměti vysvětlit pojem/pojmy, který je součástí popisu cíle?
- Uvědomuji si vztahy mezi dílčími cíli?
- Chápu posloupnost cílů?
- Pokud nastanou o splnění cíle studia pochybnosti (přestože jste absolvovali sadu úloh v moodlu), vraťte se ke klíčovým pojmům.
- Pamatuji si klíčová slova?
- Znám jejich obsah?
- Umím vysvětlit definici, která obsah pojmu charakterizuje?
- Odhaluji při definování vztahy mezi pojmy?
- Užívám náležitého jazyka při definování, vysvětlování a usouvztažňování pojmů? obsahu pojmu?
- Doplňuji si znalosti o klíčových pojmech (a vztazích mezi nimi) z doporučené literatury?
Je užitečné provést revizi práce při vyplňování úkolů:
- Které z úkolů jsem dokázal splnit bez opory textu?
- Jsem schopen splněný úkol popsat, tedy zpaměti reprodukovat jeho zadání, proces řešení, výsledek a jeho zdůvodnění?
Literatura
Povinná literatura
FIALOVÁ, A. et al. V souřadnicích mnohosti. Praha: Academia, 2014. ISBN 978-80-200-2410-7
HRUŠKA, P. et al. V souřadnicích volnosti. Praha: Academia, 2008. ISBN 978-80-200-1630-0
MACHALA, L. et al. Panorama české literatury 2. Po roce 1989. Praha: Knižní klub, 2015. ISBN 978-80-242-5054-0
MACHALA, L. Literární bludiště. Praha: Brána, 2001. ISBN 80-7243-139-0
Doporučená literatura
DOKOUPIL, B. a kol. Slovník české prózy 1945-1994. Ostrava: Sfinga, 1994. ISBN 80-85491-84-2
FIŠER, Z. „Světy a zásvětí současné české prózy“. In Host, 1995, č. 2, s. 74
GILK, E. Prozaická zastavení. První dekáda recenzentova. Praha: Protis, 2010. ISBN 978-80-7386-070-7
HÁJEK, I. Prokletá i požehnaná. Eseje o české literatuře. Praha: Dokořán, 2007. ISBN 978-80-7363-087-4
HAMAN, A. Prozaické surfování. Olomouc: Votobia, 2001. ISBN 80-7198-493-0
HORÁK, O. „Prozaické žánry a česká literatura devadesátých let“. In Tvar, 11, 2000, č. 4, s. 12-13
JANOUŠEK, P. Hravě i dravě: kritikova abeceda. Praha: Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1777-2
JANOUŠEK, P. Time-out. Brno: Host, 2001. ISBN 80-7294-025-2
JANOUŠEK, P. „Současná česká próza z rychlíku“. In Host 23 (příloha Host do školy IV), č. 7, s. 3-9
JUNGMANN, M. V obklíčení příběhů. Brno: Atlantis, 1997. ISBN 80-7108-131-0
KRATOCHVIL, J. Vyznání příběhovosti. Brno: Petrov, 2000. ISBN 80-7227-089-3
MACHALA, L., KOŽUŠNÍKOVÁ, P. (eds.) Cenová bilance 2013. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-4448-2
MACHALA, L., DAMBORSKÁ, A. (eds.) Cenová bilance 2014. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4881-7
MAINX, O. Nejmladší česká próza, 1. díl. Ostrava: Scholaforum, 1996. ISBN 80-86058-03-4
MAINX, O. Nejmladší česká próza, 2. díl. Ostrava: Scholaforum, 1996. ISBN 80-86058-04-2
NOVOTNÝ, V. Ta naše postmoderna česká. Praha: Protis, 2007. ISBN 978-80-7386-015-8
ŠPIRIT, M. Počátky potíží. Praha: Revolver Revue, 2006. ISBN 80-87037-02-2
ŠRÁMKOVÁ, J., NĚMEC, J., MYŠKOVÁ, I. „12 odstavců o próze“. In Respekt, 16.-29. prosince 2013, č. 51-52, s. 116-117
TRÁVNÍČEK, J. Příběh je mrtev? Brno: Host, 2003. ISBN 80-7294-079-1
Distanční prvky
Ve
studijních materiálech či popiscích studijních zdrojů a jiných
interaktivních modulů elektronického kurzu můžete narazit na různé
distanční prvky. Přehled těchto distančních prvků najdete na konci
hlavního studijního textu.