Zaá 102.jpg Základy střihové skladby I Mgr. Jaromír Vašek IMAG0009 1987 – 1991 zaměstnán v ČT Ostrava jako technik TV techniky Od 1991 OSVČ v oblasti audiovizuální tvorby Absolvent MU Brno - Teorie a dějiny filmu a audiovizuální kultury Pořady: Smradi, Klíček, Ten filmový život – Karel Reisz, 4teens, Strážce duší, Hypermarket, Každý den karneval, Útěky, Zločin jménem Katyň, Zatajené popravy, Příběhy slavných, Fotograf Jindřich Štreit, Přeborníci, Hodina pravdy, Dama dama, Bez ladu a skladu, Pohoda festival, Mňága on Stage, Ladí neladí, Sešli se, Vypsaná Fixa, Bavič, Prorok Ilja, Hudební ceny Anděl, a další. Historický přehled •První montážní postupy u němého filmu •Sovětská montážní škola •Nástup zvuku – klasický hollywoodský styl •Nástup televize – živé vysílání, magnetický záznam, elektronické střihové systémy •Nástup počítačů – nelineární střihové systémy • Němý film •1895 Bratři Lumiérové, kinematografie atrakcí, filmy z jednoho nebo několika záběrů (Dělníci vycházející z továrny, Pokropený kropič, Příjezd vlaku do stanice) •1915 D. W. Griffith – vyprávění příběhu pomocí promyšlené montáže, dramatizace děje, vznik temporytmu, střídání dějových linií – křížový střih, emotivní záběrování – detail (Zrození národa, Intolerance) • Vrcholné období němého filmu •Grotesky – Ch. Chaplin, B.Keaton, H. Lloyd, •Německý expressionismus - Kabinet Dr. Caligariho •Surrealismus, poetický film – Andaluský pes •Formalismus a konstruktivismus – sovětská montážní škola - Křižník Potěmkin, Muž s kinoaparátem Zvukový film •Konec výsadní role střihače jako obrazového konstruktéra filmu •Přehledný styl obrazového vyprávění – ustavující záběr, záběr x protizáběr (klasický hollywoodský styl) •Vertikální střih – obrazová a zvuková složka •Významná díla svět. kinematografie (Občan Kane, Pravidla hry, Casablanca, Země se chvěje, Silnice, Zloději kol, a mnoho a mnoho dalších. Druhy záběrů •VC -velký celek orientace v prostředí, jednotlivec málo registrovatelný, • ztracen v krajině. Masové scény. •C -celek zachycuje přehledně místo akce, člověk je situován ve vzájemném • vztahu k prostředí, podstatná je akce, nikoliv mimika - viz klasické grotesky. •PC -polocelek postava je ukázána celá, prostředí hraje druhořadou roli (ev. jako • partner), možnost plného využití gestikulace, „vnější hra" herce •AZ- americký záběr postava je ukázána asi po kolena, prostředí vnímáme jen • prostřednictvím její akce, jinak okrajově. Běžný při dialogu několika osob. •PD- polodetail poprsí postavy, tedy obtížná gestikulace rukou, zachycuje zřetelně • mimiku, prostředí vyeliminované (neostré). •D - detail většinu plátna zabírá obličej, markantní akcent na protagonistu, • zpravidla pronikání „dovnitř" postavy •VD- velký detail zachycuje podstatnou podrobnost části lidské postavy (oči, ruka), • nebo podobně jako D zdůrazňuje důležitou rekvizitu. První nelineární montážní nástroj Televize •Pravidelné vysílání – od 50. let •Střihová skladba živého vysílání •Elektronické režie – první efekty •Televizní záznam obrazu – TRC, magnetický záznam •Vznik elektronických střihových systémů C:\DATA\MAGISTR\Mag. seminar\Magistr podklady\foto\CT\004[1].jpg První přenosové vozy • C:\DATA\MAGISTR\Mag. seminar\Magistr podklady\foto\Archiv Jana Jarose\TVRZ2_01.JPG C:\DATA\MAGISTR\Mag. seminar\Magistr podklady\foto\Archiv Jana Jarose\TVRZ2_10.JPG Elektronická studiová režie – 70. léta C:\DATA\MAGISTR\Mag. seminar\Magistr podklady\foto\Scany 2\rezie1.jpg C:\DATA\MAGISTR\Mag. seminar\Magistr podklady\foto\Scany 2\rezie3.jpg Magnetický záznam Ampex VR 2000 C:\DATA\MAGISTR\Mag. seminar\Magistr podklady\foto\stazene foto\VR 2000.jpg • Elektronické střihové systémy •Lineární střihové systémy • •magnetický záznam, záznamové stroje, záznamové systémy – U matic, Betacam, Digital Betacam •střihové systémy •digitální triková zařízení Systém Sony U-matic C:\DATA\MAGISTR\Mag. seminar\Magistr podklady\foto\mVbvpkMkgm5JGPz9jasITlg.jpg C:\DATA\MAGISTR\Mag. seminar\Magistr podklady\foto\Kronika BSP\Strizna BVU\BVU_02.JPG C:\DATA\MAGISTR\Mag. seminar\Magistr podklady\foto\sony dxc-3000p totaal01.jpg Systém Sony Betacam C:\DATA\MAGISTR\Mag. seminar\Magistr podklady\foto\Scany 2\TMZf.jpg •Opásání pásku • • •Řazení •magnetických •stop Camcordér Sony Betacam C:\DATA\MAGISTR\Mag. seminar\Magistr podklady\foto\sony bvw-200p bvw200p bvw-200.jpg Lineární střižna Betacam C:\DATA\MAGISTR\Mag. seminar\Magistr podklady\foto\Soucasne strizny\Strizna Betacam\PC110002.JPG C:\DATA\MAGISTR\Mag. seminar\Magistr podklady\foto\Soucasne strizny\Strizna Betacam\PC110005.JPG Elektronické střihové systémy •Nelineární střihové systémy • •digitalizace obrazu, princip nelineárního střihu, •přehled základních typů střihových systémů (Lightwork, Avid, Final Cut, Premiere, Edius) Nelineární střihové pracoviště Avid MacOS C:\DATA\MAGISTR\Mag. seminar\Magistr podklady\foto\Soucasne strizny\Stizna Avid\avid_01.JPG C:\DATA\MAGISTR\Mag. seminar\Magistr podklady\foto\Soucasne strizny\Stizna Avid\avid_02.JPG