Komunikace přírodních věd Popularizační přednáška – základní pravidla a příklady dobré praxe při přípravě a provedení tohoto žánru komunikace vědy Kvalita přednášky často závisí na kvalitě kávy. Viktor Emil Frankl, rakouský neurolog, (1905–1997) Citát k tématu obecné základy rétoriky mluvený jazykový projev • nezastupitelné místo ve společenské komunikaci • hlavní prostředek realizace jednotlivce ve společnosti (je asi 40x častější než komunikace psaná) • prvotnost mluveného jazyka • s rozvojem tech. civilizace jeho význam roste • prostředek estetického působení mluvený jazykový projev • kultivovanost • vyjadřovací pohotovost • jazyková správnost • odpovědný přístup k obsahu, formě i adresátům mluveného jazykového projevu musí být obsahově správný a jazykově dokonalý rétorika • nauka o řečnickém umění • řečnická praxe • záporné hodnocení jazykového projevu • nauka o přesvědčování • teorie a praxe jazykové komunikace rétorika • humanitní obor související s • filozofií • logikou • psychologií • lingvistikou • sociologií • pedagogikou • estetikou • etikou obsahová správnost • jednoduchá poučka „Mluv jen pokud máš co sdělit!“ • logická formulace myšlenek • jednoznačné formulace • prostředky: • argument • generalizace • analogie • nejčastější chyby: • nevhodná argumentace • zaměňování teze • základní chyba • bludný kruh • chyba následku slohová stránka • správné pochopení obsahu sdělení vyžaduje vhodný způsob podání • každou skutečnost lze vyjádřit mnoha způsoby (synonymie) • snaha volit takový způsob podání, aby všichni posluchači správně rozuměli • při větším počtu posluchačů je to obtížné, nutnost umět odhadnout úroveň publika (nejlépe je toto zjistit předem) slohová stránka • správné porozumění záleží i na míře explicitnosti vyjádření • explicitnost x implicitnost – na tom závisí i míra kompaktnosti (koheze) textu • příklady musíme mluvit spisovně? • co je spisovná čeština? • podoba psaná a mluvená (hovorová čeština) • spisovný mluvený projev = společenská úcta k posluchači • místní nářečí, interdialekty, obecná čeština • slangy, argoty slohová stavba mluveného sdělení • volíme podle cíle sdělení, prostředí, podmínek vzniku sdělení • cíl sdělení • forma projevu: • mluvená • psaná slohová stavba sdělení • mluvená forma • oslovení • střídání typů vět • dialogické otázky • řečnické otázky • změna mluvnické osoby • ovlivňující vyjádření • expresívní prostředky • psané projevy • sdělení bez přímého kontaktu • grafická přehlednost • více času na jejich vznik slohová stavba sdělení • slohový postup • popisný • vyprávěcí • výkladový • úvahový • informační vztahují se na psané i mluvené projevy slohové útvary veřejné komunikace • referát • přednáška • popularizační • vědecká • komentář • vystoupení v diskuzi • projev • proslov • řeč • projev v rozhlase/TV • diskuze • beseda • debata • interview přednáška • úvod • stať • závěr • někdo si píše text doslovně, většina jen osnovu, někdo zcela improvizuje prostředky řečnického slohu • sugestivní • opakování jazykového vyjádření • Anafora – opakování slova nebo fráze na začátku několika sousedních vět nebo veršů. Používá se k důrazu a rytmizaci textu, aby posílila jeho význam. • Diafora – opakované použití stejného slova nebo fráze, ale s různými významy nebo kontexty. Tímto způsobem se v textu dosahuje různorodost a jemnější významové odstíny. • Tautologie – stylistická figura, kde jsou výrazy opakovány, ale přinášejí stejný význam. Je to zbytečné zdůrazňování a často se používá k posílení argumentu nebo výroku. • Pleonasmus – opakování informace, která je již obsažena v jiném slově nebo výrazu v daném kontextu. Je to v podstatě nadbytečnost, která nemění význam, ale může přispět k barvě jazyka. prostředky řečnického slohu • Enumerace – výčet nebo seznam věcí, pojmenování nebo argumentů v textu. Slouží k organizaci informací a často se používá pro zdůraznění množství nebo důležitosti uvedených prvků. • Rektifikace – korekce nebo revize myšlenky nebo výroku v průběhu jeho vyjádření. To může zahrnovat dodatečné vysvětlení, upřesnění nebo odvolání se k předešlým tvrzením. • Perioda – věta, která je složena z několika částí, z nichž každá má svou vlastní významovou strukturu, ale jsou spojeny do jedné komplexní struktury. Tento styl často přináší větší syntaktickou a sémantickou složitost. • Citáty – doslovné reprodukce nebo parafráze výroků, myšlenek nebo textů od jiných autorů nebo zdrojů. Používají se k podpoře argumentů, důkazů, ilustrace nebo jako autoritativní reference. prostředky řečnického slohu • emfatické • zvolání • řečnická otázka • názorné • přirovnání • zaokrouhlování • přísloví, bajka, anekdota, osobní zážitek • parabola, hyperbola • nepřímá pojmenování • dramatické • gradace nejčastější chyby • mluvní manýry • parazitní zvuky • vyšinutí z vazby • atrakce • zeugma • kontaminace • fráze, floskule, slovní smog spisovná výslovnost • styl základní • styl pečlivý • styl běžný • výslovnost cizích slov zvukové prostředky souvislé řeči • členění řeči • rytmus • frázování • slovní přízvuk • modulace • dynamika řeči • větný přízvuk • intonace • modulace barvy hlasu • tempo řeči je v průměru 95 – 105 slov za minutu optické prostředky řeči • mimika • gestikulace osobnost řečníka • dominantní postavení • odborné kvality • působí na posluchače ještě dříve než začne mluvit (příchod, představování) • sledovat zájmy posluchačů • aktivizace posluchačů • empatie • přiměřený „oční kontakt“ osobnost řečníka • pozor na „bublinu osobního prostoru“ • nerozlišovat „já“ a „vy“, ale vtáhnout posluchače do výkladu – jen „my“ • tréma • ovládání svých nálad • vyvarovat se nadměrného emočního vzrušení • zvyšovat svou aktivní slovní zásobu (3 – 10.103 slov) potíže a jejich rozbor • vinen je lektor • nepřipraven odborně • nepřipraven metodicky • podcenění posluchačů • neznalost ústní komunikace • nespolečenské chování • neobratnost při manipulaci s technikou • špatné prostředí • velký sál, špatná akustika • nezdravé prostředí • nevhodné umístění řečníka • špatné, nepohodlné vybavení sálu • vinen je posluchač • hlad nebo těsně po jídle • podcenění řečníka • neschopnost sledovat výklad pro jeho velkou náročnost potíže a jejich rozbor • výklad nabitý informacemi • výklad chudý na informace • afektovaný výklad • výklad trvale znevažující hodnotu sdělovaných informací popularizační přednáška popularizační přednáška OBSAH: • obecná pravidla • volba tématu • „nosná konstrukce“ • astronomický hit • v(d)ěčná otázka • významná osobnost • novinky • koktejl • úroveň výkladu • použité technické prostředky • osobnost přednášejícího • existují „styly“ přednášek? (a „druhy“ přednášejících?) obecná pravidla • zvídavost posluchače • 75 % zrak • 15 % sluch • 10 % hmat, chuť, čich dohromady • celkový dojem z přednášejícího • 7 % slova • 38 % hlas • 55 % neverbální signály!! • kritické okamžiky? • nekomentovat • nevracet se k nim • „Zatloukat, zatloukat, zatloukat!“ dr. Plzák volba tématu • lákavý název, srozumitelný, ale nevšední ☺ • nosná kostrukce • astronomický hit • aktuální téma (kometa, výzkum Marsu, srážka komety s Jupiterem, meteorit Morávka) • medializované téma (i periodicky) • v(d)ěčná otázka • vznik vesmíru, život ve vesmíru, kontakt s mimozemskými civilizacemi, vznik sluneční soustavy, • významná osobnost • osobní přítomnost, jubilea, významné ceny • novinky • při přehledovém pojetí mixovat vždy 2/3 stařinek + 1/3 novinek • koktejl • všelijaké kombinace výše uvedeného (dbát na vyváženost, proto koktejl a ne dort ☺) úroveň výkladu • posluchače ani nepřeceňovat ani nepodceňovat • je-li možnost, pak kontaktovat někoho, kdo pro daný typ publika již přednášel • nepoužívat složité matematické výrazy • omezit počet cizích slov • nepodbízet se, „nežvatlat“ použité technické prostředky • č. tabule + křída, bílá tabule +fixy, papírové bloky + fixy • klasické diapozitivy použité technické prostředky • zpětný projektor (Meotar), fólie • datový projektor, Power Point použité technické prostředky • pokusy, ukázky • kombinace 1. – 4. bod • multimediální pojetí, multivizuální pojetí použité technické prostředky • není to jen komplikace? • nikoliv: • ryze verbální prezentace – po 3 hodinách 70 % obsahu, po 3 dnech 10 % • vizuální – 75 % + 20 % • kombinovaná – 85 % + 66 % !! • používat TP tak, aby byly využity jejich přednosti osobnost přednášejícího • ihned v úvodu získat sympatie publika • analyzovat své zlozvyky a vyvarovat se jich • oční kontakt s publikem • ovládat dokonale používanou techniku • snažit se do výkladu vhodným způsobem vložit i humor • nenásilně usměrnit diskuzi a odpovědi na dotazy • obecný recept na „ideální osobnost“ neexistuje ☺ existují „styly“ přednášek? a „druhy“ přednášejících? • popularizující vědci • Grygar, Kleczek (†), Plavec (†), Kopal (†), Z. Horský (†), Mikulášek, Harmanec, Jakeš (†), Cílek, Kulhánek, Wagner, Prouza, Švanda, atd. • popularizátoři (astronomie) • Pokorný (†), Grün, Příhoda, Dušek, Gabzdyl, Rozehnal, Lenža, Přibyl, Kořen, Stach atd. moderní formáty • Pecha Kucha https://cs.wikipedia.org/wiki/Pecha_Kucha • https://www.youtube.com/watch?v=ow-9kSezrfM • TED nebo TEDx • https://cs.wikipedia.org/wiki/TED • https://www.youtube.com/watch?v=jdVXc5E9stE • https://www.youtube.com/watch?v=LfYloEifk2o domácí úkoly z pilnosti • podívejte se na fragmenty popularizačních přednášek Jiřího Grygara, Petra Kulhánka, Pavla Gabzdyla, Dany Drábové a Jaroslava Petra, porovnejte jejich hlavní rysy/rozdíly a ty shrňte do krátkého textu „recenze“ (max. 2 normostrany celkem). • připravte si a předveďte Pecha Kucha vystoupení na téma 100 let projekčního planetária (5 minut, 15 obrázků) https://planetarium100.org/ • připravte si osnovu přednášky (45 minut) na dohodnuté téma (např. vizuální efekty ve filmu) • předveďte fragment přednášky (cca 15 minut) ... finis corona opus ... ... ale nejvíce záleží na prvním dojmu