Komunikace přírodních věd Komunikace s médii, publikování na internetu – základní pravidla a příklady dobré praxe těchto žánrů komunikace vědy Kdo ovládá média, ovládá mysl. – Jim Morrison, hudebník, (1943–1971) krátká sdělení médiím • nevyžádaně • denní tisk • rádia • TV • speciální cílová skupina (školy, domovy mládeže atd.) • forma - nejlépe stručným e-mailem • není nutné autorizovat, většinou redaktor použije pasáže přímo z textu nebo si od vás vyžádá další informace • reakce cca 5 % obeslaných krátká sdělení médiím • na požádání • denní tisk • telefonem • na diktafon • e-mail • rádia • telefonem • živě • předtočení • na diktafon • ve studiu • živě • předtočení • TV • zpravodajství • v terénu • ve studiu • živě nebo předtáčení • zvláštní pořad (rozsáhlejší stopáž) krátká sdělení médiím • u tisku důrazně vyžadovat autorizaci, nenechat se zatlačit k „žoviálnímu“ vyjadřování, zejména pokud jednáte s novinářem z bulvárního tisku, byť je to váš známý ... • nejasná hranice vzniku tzv. „mediální laviny“ (touha po originalitě je nahrazena „stádovitým“ chováním médií), často informační vliv zahraničních tiskových agentur ??? • u rádií a TV – raději si napsat alespoň bodový scénář, pokud je definována stopáž, je nutné si text napsat doslovně a naučit se jej zpaměti nebo jej číst (do telefonu) nejčastější témata • neobvyklý astronomický jev (kometa, zatměni Slunce nebo Měsíce) • obvyklý jev či událost (roční doby, změna času, Perseidy, propagace činnosti instituce) • kontroverzní témata: astrologie, UFO, vliv Měsíce a Slunce na člověka tisková konference • vhodná příležitost • ojedinělá akce • výročí • neobvyklý astronomický úkaz • svolání • samostatně nebo přes Syndikát či jinou agenturu?? • v prostorách k tomu určených nebo „doma“?? • zvolit vhodný čas (datum i hodinu), připravit tištěné podklady, příjemné prostředí, občerstvení • zvážit náklady a očekávaný efekt tiskové prohlášení struktura • rychlé uvedení do problematiky • vlastní sdělení (objev, novinka, výročí, udělení ceny, premiéra, přednáška) • další informační zdroje, sdělení o volném použití textu prohlášení vhodné příležitosti • není nutné jimi tak šetřit jako tiskovými konferencemi • pozor na jejich inflaci NASA Press Release tisková prohlášení ČAS Astrofyzikální progresy z Opavy článek do novin bulvární tisk – velmi diskutabilní a riziková spolupráce, pokud by na ni přistoupili, většinou mají „předepsaná“ témata „seriózní“ tisk – většinou má svou stálou rubriku věnovanou vědě, resp. popularizaci vědy • Lidové noviny (So věda), Dnes, HN, Deník atd. přílohy těchto novin - pravidelné příspěvky = musí být vytvořena koncepce • novinky • úkazy na obloze - nepravidelné příspěvky – možná větší obsahová i formální pestrost článek do novin - koncepce • rozsah definuje obsah (1 normostrana = 60 x 30 = 1800 znaků, autorský arch (AA) = 20 normostran) • použít alespoň 1 obrázek (čb nebo barevný) • v úvodu zmínit obecné souvislosti • jednoduché věty, jednoduchá slovní zásoba, žádné vzorce • pokusit se v textu vytvořit „pointu“ (zápletku, slovní hříčku, odlehčení) • „dramatizace“ textu – přímá řeč článek do „běžného“ časopisu • dětské časopisy (ABC atd.) • časopisy typu Koktejl • větší prostor, možnost použít i více barevných fotografií, tabulek a schémat • stále je dobré se vyhnout vzorcům, potřebné vztahy je možné řešit „popisem“ • dosažení stálé rubriky je poměrně obtížné, týdenní periodicita se může stát „vražednou“ článek do odborného časopisu • co je to odborný časopis? • komu je určen? • vzdělanému zájemci? • vědcům z jiných oborů? • laikům se zájmem o vědu? • Vesmír, Kozmos , Astropis, Tajemství vesmíru, Povětroň, • snad National Geographic • rozsáhlejší prostor k tvorbě • možnost v omezené míře používat matematické výrazy • vyvarovat se plagiátorství, je možné citovat v textu, přehled použité i další doporučené literatury na konci článku • i zde lze témata po jisté době opakovat článek do odborného časopisu • náměty na články • vědci – popularizují svou vlastní vědeckou práci, mohou z toho vzejít velmi „hutné“ a nesrozumitelné články, obecně sem patří třeba Československý časopis pro fyziku nebo Pokroky matematiky, fyziky a astronomie • popularizátoři • „systematici“ – seriály • „chaotici“ – náhodná témata článek do odborného časopisu • náměty mohou být obdobné jako jsou náměty pro přednášky • novinky • historie • významné osobnosti • struktura článku – velmi různorodá specifika publikování na internetu • snadná dostupnost, minimalizace nákladů • mám skutečně co sdělit? • řemeslo • základy typografie • úprava rukopisu • základy HTML, CSS, PHP • jak na to? • obsah • novinky? • vlastní pozorování? • astronomický blog? • astronomický e-časopis? příklady táhnou • Astronomický portál ČAS • Amatérská prohlídka oblohy • Space • Astronomy News námět na spolupráci • bulletin/newsletter WHOO! • publikování na http://whoo.slu.cz Newsletter WHOO! domácí úkol z pilnosti • krátká sdělení médiím – text – cca 1000 znaků • Možnost pozorování komety na observatoři WHOO! v Opavě • tisková konference • objev zlatého pokladu při rekonstrukci radnice • tiskové prohlášení – max cca 3600 znaků • „Týden AV České republiky“ v roce 2024 na SU v Opavě • článek do novin – cca 2000 znaků max + obrázek • vlastní téma • článek do časopisu (obecného) – 2 nebo 3 obrázky 4000 znaků • do časopisu ABC pro mládež, vlastní téma ..:: finito ::.. Experiment Hotovo Nápad Klubko U dobrého scénáře (Poslední) klapka Jedem! Tak příště! Virtuál https://studio.tailorbrands.com/business/95752826/wizard/logos/588089434?selectedBrandVersionId=7043942563 hledáme platformu pro KPV Brainstorming 26.3.2024, rozpracováno, nedokončeno … https://studio.tailorbrands.com/business/95752826/wizard/logos/588089434?selectedBrandVersionId=7043942563