NEVEŘEJNÉ DiLO - CO VID rad0025@slu.cz | 27.4.2021 začíná vstup do České kroniky 1/ I^Lirtl IV.. jim milosti boří hmský císař, vidy roz-I mmno/uel, resky kul Pro poutali jeho lidu ■ proto, lby kroky mravů byly řízeny na cesiu mini i vecného iíHti Je loti* známo, ře stat je tehdy iťastnv, kdyí trvá m lom, aby jeho správci bvli moudh neho dbali nondrotli. Neboť fcv spojila v jedno lidi, řijici ber moudrosti sako dobytčata, na radu kteréhosi mudrce, jak pravi Tulhus prsní knize Rétoriky.11 jeho reO spolu i moudrou rozvahou ie učila zřizoval nepsétéjsi obce. ncppravedlivéjsi zákony, spravedlivé soudy, rad ne táatky. My ledy. moudrosti bolí ustanovený za zrcadlu císařské důstojnosti a teaky krti. podle príkladu Davida, ne)spravedlivéj4ibo krále, W dne x non io/ji-mijice o zákonu Páné, bdi m c dosti pozorne a v starostlivé mysli přemyslíme. iak bychom privolali naiemu státu velitele ohoriho vojska k učeni véd. takžč tc snaii-me. jb> byl v čase míru ukuz i válek vystrojen nejen válečnou zbroji, ale také vyzbrojen moudrosti i dobrými mravy po přikladu předků ftiki totiž Aristoteles v 3. knize Tnpikv :: ..Nikdo nevvhira mlade vůdce, protože ae neví. zda jsou moudři " Ak laké. jak hki > 5 knize Liiii _Scli.-U se mladík mravy nebo věkem " a Šalomoun v Příslovích 11 Zlořečeny stoletý chlapec Mnohým lotil dala rvitézil tpile zkušenost a rozvaha nez o-zbrojene vojsko, jak ukazuje Vcgciius v kntze O vojenství |Dc re militan) Proipivi ledy státu nabádat hlavne mlada knížata k napodobováni fádnych lidi. aby se ne st a la nezdárnými Platí lottz onen blud. podle výroku Augustinova ve spite O bozi obci [Dc civíme dei|. ze knížata >c domnívají, ze vzešla z rodu bohu, takže jsou jim vlastni ctnosti a protivné neřesti, a kráčejíce ve cto-pách předků, dychu sice po sláve neí po živote tím vlastním přece ve vhodný čas pohrdnou A abych uvedl Vergilii v vart:1 .K /ráctfr/ r Mém :niŕ:i lásks a mm vru fo via** louka. té se vidy dožaduje ušlechtily duch." Odměnou ilcchetnosti je lotii úcta, a té se dostáva velkoduinym á rádné pracujícím, jak pravi Aristotele* v 4. knize luky * ..Neboť být chválen bc2 ctnosti není nic jiného nez nicotná ironie, a jedna pošetile, kdo sj 1 u riaprmM^oiMmiiátáliáhtMUit 0 - 4«iM*i T«frt, III, 2 ' Spfj»nť huriiavi liaiata: proroka iiJO * taMrir. ll.U N.san^hovj IV 112» " Katka BMáUi \tt, I; Vlit. I) - třmtt iilMMM*! J, 7—1. - .bftHM* Sc4Í»m Uatame $2. I* a ^ifwaM nk»h<*a V, 12 preje být chválen, anii dosáhl vrcholu ctnosti." Ak z chváleného se ttavi neslavným ten, kdo je chválen bez ctnosti ^Za dústojnéjta jsem ji pokládal," praví Šalomoun, nezlí berly a stolice královské, i zhozi za nic jsem polozil u p h rovnáni k ní. Budu miti j ní slávu v lidu obecném" a zanechám po sobe vécnou památku, která povede ke království večnému Toto je vel Davidova t baitami dobrých skutků Visi z ní trak ilitů cizinců, cela vyzbroj statečných- _Aj." pravila nevesta v IV m ' Joíe Šalomounovo, sttezi nejsilněji i Izriet-ikých..z nkhi jeden kazdy má svůj mec pri boku svém i pMcmy strachu nočního " To jsou urozena knížata, nesou kupředu hrady Páné. dokud by po zabiti ncibidnťľiíth kananejských strejců nepravosti neuvedli poddané do zemé slíbené vítězům v odmenu za ctnosti. Slavné války se totiž vedou netoliko silou zbrani, ale Uké a spiše zdravým rozumem s vernosti ke knížeti řídicí moudrosti, jak praví Salbmiw1 á *v Augustin v knize O bozi obci [De avitalc deij. říkaje loto. „Nemyslete, ze nati rodičové učinili z malého státu veliký toliko zbraněmi Neboť kdyby tomu tak bylo, my bychom melt stát mnohem vét&i než oni, neboť máme vetii hojnost zbrani, koni i přálel. ale oni méli jíně vlastnosti, které my vůbec nemáme, pili doma. venku spravedlivou vládu, ducha volného pro pfemvšJeni, nepropadlého Žádné neřesti nebo chtivosti. Mislo toho projevujeme doma lenost, venku hrabivovL nerozlisujeme dobré á zlé."* Aby se tedy nái stát radova) z klidného míru ducha i doby a abychom po úplném vyhlazeni virujcú nepra vosii přivolali rozmařilé duse urozených příjemnými příklady k řádnýin mravům, phkázali jsme. aby ctihodný otec, bratr Jan, řečeny z Mungnolv, z Florencie, biskup btsignan%kv / radu minoritu, ^poluMolmnik \ naši cíftáHké svini, prosel staré i nove nejasné vepsané phbé hy kronik, zvláité ce&kvch. Rozkázali june. aby odstranil nejasne dvojunytly a vynechal, co je nadbytečné, a vložil nékterc prospéine zprávy, počínaje nejprve od Adama az po Bále Mastné casy, ve třech oddílech, aby v tuch zasvítili žart večného svetla a obraz nejávetéjli Trojice, aby byla objasněna trojice našeho trojného stvořeného obrazu latinsky, jasným slohem, aby je způsobem, který z toho vyplývá, přetvořil k chvále nejsvé-téjii Trojíte, jiř nalezi ch>«la a slav* na věky vékuv, amen Aby k tedy. ncjjasnéjsi císaři a vidy rozmnoíiteh, t v úi namel i úmysl ani nudné ani zbyleéné ncpoipinil pri takovém ušili, ale aby s boj&kou pomoci Minervy dovahl duih výsledku, |jks vvřaduje |j\n^Ki iveho ma jestátu, ]i, bratr Jan. řečenv i Mangnolv. z Klorenae, i řidu minoritu, biskup bisignanského kostela, kaplan tvého cisárskeho paláce, chléve byl vzdy posluien tvých pokynů, odvazuji se zaméht pero k dc vriem tohoto di la. Začal jsem upravoval príbehy českých kronik jaksi nejasné dříve sepsané v jediný jasnejii souhrn podle schopnosti svého nadáni, rozdélis ho na Iři čávli zpúso< bem, klerv nasleduje, jby to. to dhve uzavírala hluboká temnou, zámer počatého ctila učinil zřetelným NJEVEŘEJNÉ DÍLO - COVID rad0025@slu.cz | 27.4.2021 I k a p i to l a o rozvrženi km hv Irotoze první knih* čili odděleni /jhrnuic ™ boiský neboli přirození zákonitý vůdci princip i protože bude obsahovat ud.ilo-n postupujíc od pr-loimhi. Boha. stvořitele vteho, přes Adama až k Noc-mu. a po potopě az k Babylónské iíii a obsáhne i roz děleni zemi, rozhodli runě ve ted> nazval |i irtearchíťká podle /iVroí, což znamená Bůh. jako boii neboli theologickou Druha ve bude jmenovat monarchická, bude to-ti> obsahoval příběhy Franků neboli (ialů od prvního Ncmprou aí po ruse iťavtne ťasy, hlavně Cechů, odkud Tvá IjtfIOU ..il.wi.ir svůj původ. ZatinK '.lir Mi ftimanu a hšc všech prvotních národů. TTeti se po zásluze nazvu hierarchická neh kněžská nebo cirkevní: neboť tahá od pnniho neivyšliho kněze Mekhisedc cha. polom Ábela pěes Mojzlst a Aaronu az po skuleť-neho velekněze Knstosa, přes střídaní římských papežů a pres čevkě biskupy ai k současnému Českému prima soví. ctihodnému Arnoštovi, prsnímu prj>skemu arcibiskupovi, roměž tak jsme pokládali za nutně shrnutu svou pěti Cíny • zazrak> svatých ěeskych patronu Aby vlak spojeni duchovního a všelikého nezpůsobí-In zmatek a aby HruCnl, june a zřetelně zjevilo duti čtoucího nejčiuii pravdu, rozhodli jsme se uspořádal je do určitých oddílů a kapitol. Proteze se s tak ruie rodí j tmů a Krutu* se zrodil z dobrých i spatných rodičů, i běh celých svatých knih usiluje popsal dva rody nebo takě obce. lun/ zlých a dobrých, z nkhi první, totiž obec zlých, vzala počátek od hralfuvraha Kaina az po I ametha vraha a yeji radu nasazuje po potopě Sempře*, kdežto [sokolem obce bozi počína od Ábela, prvního mučedníka, panny, kněze, a jeho postoupnost pokračuje Sethem a Enochcm. který začal vzýval jměno bozi Proto začneme příběh obou od počátku svěiav • a a Neboť abych stručne i sunul ntsu ; tuhu. to iscm v> děl. (ja| bratr Jan z Horencie. z řadu minoritu, nehod-ny biskup bistf runsky, lěla Páně 1334.' jsem byl od sv papeže Benedikta XII spolu s pnimi poslán jako vyslanec a letil l papežskými hsly a dary k (nanosí, nepiš linu dsah viech Tatarů, jtni panuje uprostřed východního světa a jehož moc, množství mest. zemí, jazyků, bořiaístvi a spravovaní takřka nesčetných národů pře konev! viechno vyprávěni Odeili jame z Atiinonu v prosinci, došli rtme na poěálku pustu do Neapole a zde jsme až do velikonoc, které byly koncem března. Cekali tu janovskou loď. jež měla připlout t posly Tatarů. Chán z Pekingu, převelikého města, je vyslal k pape-ti. aby byli posláni vyslaná a aby se otevřela cesta a byla uzavřena smlouva s křesťany, protože velice ctil a mi losal nusi viru. lake nejvyšší knížata cele jeho řiie — a je jich sice než třicet tisk, nazývají se Alani a řídi celou východní Híi jsou křesťane se skutečnosti i podle jména a říkají. íe jsou služebníky papeže a jsou připraveni zemřít za „Franquis" tak nás Lottz jmenuji ne podle Francie, ale podle Fianquia Prsní te|ish apoštol byl bratr Jan řečeny z Monte ('orsina.1 klefý byl ncipr ve rytířem, soudcem a učencem císaře F-ridricha a po sedmdesáti dvou letech se stal velmi učeným a vzděláním bralrem minoritou. Dospěli jsme pak I května přes more do Konstanň-nopolc a byli isme v Pere' ai do iválku iv. Jana Křtitele (24. íervnal nikoli nečinní protože jsme vedli převel-kou disputaci s řeckým palnarchou a celým jejich koncilem v paláci svati Sofie, kde Bůh pro nás uětnil novy zázrak, dávaje njm vvmluinosl .1 moudrost, které ne mohli odporovat, a byli nezbytně nuceni uznat. Ze jsou whizmaltci, ruc neudávajíce na zakryti ivěho zatraceni, leť nesnesitelnou pichu lim^kvth hitlupů Odtud |sme pluli po ("ernem moři a 1 osmi dnech jsme dorazili do Kalii. kde jsou křesťane mnoha sekt Odtud isme plivli k prsnímu tatarskému císaři Uzbekovi* a odevzdali jsme listy. Umy, koně, drahokamy a papeiovy dary A po zimě, dobře najedeni, oblečeni a velkolepě odmě něm. s jeho korimi a na jeho naklad jsme došli do Arma leku ve střední řisi. kde jsme zřídili kostel, koupili pozemek, opatril prameny, zpívali mvr a mnnhe pokřtili Kázali jsme volně a veřejně, aniž vadilo, ze v minulem roce tamtéž vytrpěl slavné muccdmctvl pro Krista biskup a šest jiných bratru minoritu skvějících se zázraky, jepehi pne nu jsou: bratr Richard, biskup, rodem Burfundan. bratr František z Alexandrie, bratr Pavkal SpaníI, který byl prorokem a viděl otevřena nebesa a předpověděl sobě a svvm druhům mučednickou smrt. předpověděl. Ze Tataři ze Saray budou zmCeni povodni, že Armalek zahyne pro jetích umučeni, že onen císař třetího dne po jepeh umučeni bude zabit a mnoho ji nych slavných věci; bratr Vavřinec z Ankony. bratr Petr, bratr Ind. jejich tlumočník, a lupte Gillotm TM rok po odchodu od kurse, vracejíce se z Armaleku ko- 44« . 44» NEVEŘEJNÉ DiLO - CO VID rad0025@slu.cz | 27.4.2021 kat kvraruc. dospěli jim* ke C yoJbskaaami. 10 jest k pukovvrn horám. které vytvořily větry.* Nikdo před Tatary ncmwlil. že za nimi ve obyvatelná země a nepredpokladalo se. že je dale vůbec nějaká remé Talah v sa k t vrklc boží s podivuhodným úsilím přesil hon a octli se na veliké rosiné. klére lilozoľové říkají vypra hle a ncpírkročiirlné pásmo Tataři ji ssak přec* přešli a i,i také podvakrat 0 ni ptit v žalmech David položil poutí atd " Když jsme ji přešli, dorazili jsme do Pekin |u, kde w nejvýisi sídlo východní hic, o jehož neuvěřitelné velikosti, obyvatelstvu i vojenvkem uspořádáni budil pomlčeno- Nejvelii Chán pak, kdyi spatřil oře i papežosy dary a liatiny i bulami a také nás se datem krále Roberta.' zaradoval vr velkou radosti, pokládaje všechno za velmi dobre, ba ncjlcpii, a svrchované nás uctil. Ja pak slavnostně oděn s prekrásnym křižem kterv nesli přede mnou. se isětly ■ kadidlem, zpívaje Véřun v jednoho Boha (Credo in unum deumL jsem vcšrl před onoho China sidlkiho ve vk vélem paláci i po skončeni /pív u jsem mu dal itedrc požehnáni, které t pokorou přijal. A lak jsme bvli uvedeni do císařského sálu. který byl pro nav f učtou připraven Byli určeni dva přední mužove, kteří nám byli vrini ochotne k vluihám ve vina, 00 isme potřebovali při jídle a pili až po knoty do svítilen, a byli nám pridelení sluhove a vlužeřvnici z císařského dvora. Takto ve o nav starali po čtyři roky, vždy s nekonečnou učtou, vystrojivše nas a naíe dmíiny drahocen nými odevy A jestliže jsem vte dobře ifsaťKal, vynaložil na nas císař více nel ctyfi tisíce hřiven Bylo nás dvaatficei osob Konaly ve pak cetne a slavné rozpravv namířené proti židům a jmym sektám, v/rvrl i hojny prospech duvim v umíní císařství Hrjtíi minorite maji linií v Pekingu katedrální kostel a slavné arcibiskupství přímo vedle paláce a mnoho jiných kostelů ve meste i zvony a všichni jsou tm s velkou uctosi z císařova stolu- Kdyi pak onen cissi videi, že nikterak nechci zastat, dovolil, abych ve v um. co na mne za tři roky vynaložil, a s dary vrátil k papeži a žádal, abych byl rychle vyslán já nebo jiný kardinál s plnou moci a aby lo byl biskup, protože tu hodnost mail všichni na východe nejvíce v ucte, af jsou křesťany neho ne, a aby byl z řádu minoritu Něhot iv jedine znají jako kněze a domníván se. že papež ic vždycky takový, jako byl onen papež Jeroným,"* který um poslal vyslance, jehož Tataři a Alani uctivaji jako sv aleho a o němž byla zmínka v-yie. , Byli jsme tedy v Pekingu asi tri roky," odtud jíme zamířili své kroky přes Manzi': asi > 200 koňmi a telkole •tjssvaáussá IsVIC/T. IV " FV-m inilu Mi.ihv.i.i|í«no..|.1. II pymi dary pana císaře a videli jsme chloubu svila v tolika městech, zemích, osadách a secech zjevenou, že lo řadny jazyk nemůže dostatečné vyjádřit. Od svátku sv Stepána |ľr> prosince] pak ai do Kvetné nedele jsme pluli přes Indické more k nejproslulejsimu mestu Indie jménem ( oiumhum." kde k rodí veškerý pepř. co je ho rva -vete Roste na keřích, které se pěstuji všude po zpu sobu vinic Keř tvoři nejprve hromy zelene barvv iako divoká rev a, potom tvoří inu, v nicot je červene vino; to jsem vlastní rukou v y mačkal do poháru a užíval ho jako kořeni Potom plody uzrav iji a usychají na strome a vysušuji se velkým horkem a suché se szážejl hůlkou, padají na plachty a sbiran se. Tohle jsem viděl na v lastnl oči a rukama jsem se toho dol v kal po čtrnáct mrsivú. pepř se nepálí jak mylně vypravují spisovatele, ani se nerodí na potajjtkfa, ale v zahradách, a ma)iteli zahrad ncivou Saracem, ale křesťane ttr. Tomáše Ti maji ve tvých rukou správu veřejně váhy celého světa pro obchod pepřem, z toho příjmu připadlo na mne jakožto legáta papežského měsíčně sto zlatých ľanu jejich mens. nakonec tisk. Je tam kostel křesťanů římské církve zasvěceny iv. Jiří kde jKffl se zdržel, v yzdohil ho znamenitými malba mi a učil um watemu zákonu Nakonec jsem. prekonávaj* slávu velikého Aleiandra. jenž lam v ztvčil vloup. postavil rva aejzazsiin výběžku světa" proti raji kamenný památník a polil svrchu olejem,- totiž mramorový sloup a na něm kamenný křiž. který má trval až do konce světa Vztyčil jsem ho, posvětil a požehnal v přítomnosti bezpočtu lidi a dal jsem do něho vyrýt znak papežův l svůj a nápis v písmu indickém a latinském A přední muži mě nesli na ramenou na lůžku neboli v nosítkach ]ako Šalomouna Odtud, rozloučiv se s bratry a vykonav mnoho slavných cínů, jsem po roce a čtyřech městcích spěchal k přeslavné královně Sabě Byli jsme od ni uctěni a potom, kdyi jsme tam získali mnoho daii - je lam totiž málo kře stan ú -. jsme mířili přes moře k Cejlónu, proslulé hoře naproti ráji. Od ( rilonu k ráji, jak tikají obyvatelé podle vyprávěni otci, je čtyřicet italských mil. takže prý je slyšet zvuk pramene vod padajících i ráje. KAPITOLA O RÁJI Ráj je místo na zemi obklopené morem Oceánem k na východní straně, za Indii (olumbinou prou hoře Cejlón, nejvy-UÍ místo nad veikerou zemi, dosahující, jak dosvcdčuic Johanncs Scottus. k měsíční kouli, vzdálené viech sporú místo příjemné vieltkou La hodnosti a jasnosti V jeho středu prytU pramen vyvěrající, ic země a zavlažuje podle okolnosti ráj a všechny jeho dřcsins Pěstuji se tu všechny stromy rodki iicjlcpii ovoce užasne kran. lahodnosti a vunŕ l nbřivé lidi Onen pramen steká i hory a padá do jezera, které ti lo NEVEŘEJNÉ DiLO - CO VID rad0025@slu.cz | 27.4.2021 mub, dobrými mravy, itduni a proslulými ctnostmi Protože pak ozdobou krále je zkoumat pověsti a probádat moudrost předků, tento přeslavný císař neustal zkoumat hluboká tajemství rek ivatého Pítnu po vzoru učence blahoslaveného Diumsia ' Take pronikaje s Janem, prostředníkem nebeské sine. na nebesa velmi rychlým letem prostřednictvím proroctví, zázraků, znamení a příkladů, hledí na ncposlitilclnou Trojici skrze stvořen) obraz nestvoreného majestátu, aby jako ona velká orlice označená v rit bon Ezechielovou dlouhým rozmachem křidel i hojnosti pestrého perí letci k Libanonu ivateho Písma a odnesl dřen cedru, tj úplně a nej lahodnější poznani pravdy analogicky s Janem, řuslo ncky pod vedením Lukášova býka. alegoricky i moralistou Matoušem a Monologický za vedeni lvího řevu Markova, přvcemt dési bezbožne, zhozne duse povzbuzuje k rozjetu a sám rozpínaje křidla prijíma je k sobe. vznášeje se nad nimi příklady a dobrodiními milosti. Aby před očima sedícího na trůne, tak jako mul Bohu velmi míly. s Danielem, podle svědectví Gabrielova, poznával pravdu časů a s l/aiašem. bys očištěn oním létajícím Serafinem. rty, jichl K dotkl rezavý uhlík, který byl Seraťin odnesl z nejsvétéjiiho ultaře ustanoveni Písma, thkrál zpíval, přeje si. aby loto dílko bylo ve třech částech, trojakni: .Svatý, svatý, svatý" lomu, jenl sedí na trůně i nebeské slávě, jemuž naletí chvála a sláva, imcr ZAČÍNA POPIS ť I - II A ODKUD ODVOZUJI PŮVOD JjIci. nái otec, je třetí syn Nocraův, a od něho vzali Slovane a Crii svůj počátek, ne od Cháma, jak neklen Ltivě hrdi lafet obdržel F s ropu'* její í hranice sahají od hor kilikir a Syne směrem k severním končinám al k řece Tanais a ke Gadymu* ■ al k území Mo-rochiů směrem na západ a k oceánu. Jména dvaceti sedmi provincii m zemi a řeci jsou Mogog. i něhož pocházejí Skytové a Góti: Comer. z něhož pocházejí Galové: Madaym, z něhož vreili Médové: TuhaJ, z ntboi po-chazcp Spantle: Janan. z něhot vzeilt Rekové, kleti se nyní na/v. ji Ital kose. neboř říji > le remi Italu, která kdysi podle Jeronýma byla rvána Velké Řecko. Odtud bytí bortiek Trójt, a to byli Italikove, jak výtlovné .*> kuujt Pantheon, onen slavný mui Golirned Viierbský, a takto praví veršem: AVln o »ém; aj iWi :r trkdv jvemoAJo Trépii." Neboť italská země byla vétti než Kecko. Dnes tu bji Bcneventanové. Apulové, Kalabrové a Regniculové a i dnes se tu pěstuje řecké vino. Dále Mosoth. z něhot pocházejí Kappndocti: Tyras. z nébot pocházejí Thrá-kové: z italickrha Janana, jinsm jazskem Janus l z gal ského (iomera vzešli první Cechové, jak se zdá z dějin Dále Flysa. z něhot pocházejí Elyianové. dnes, jak ut to byvá. po změně písma Slovane. Ascenez, z néhnt pocházejí Gracukrvé. coi jsou dnes (triové. Frifai. z nehol pocházejí Frtsové. Dogorina. z něhot pocházejí Frygové. Taysts. z nébot pocházejí Italikove: Chctym. z něhot pocházejí K y prané i Dcstaym. z něhot pocházejí Galové, zvaní. Burgunďané Od Flysa pocházejí Slované, kteří se nesprávnym jménem ra/vvaií Slávové, jako by te nazývali sluneční nebo zařičí nebo smie slavní, část jich tvoři Cechy. Byl mezi ntmi lont kdosi jménem Boya a podle nebo byla nazvána Boetaía," POPI5 i 1 ski ZEME A JEJICH v, ZVLÁŠTNÍCH VLASTNOSTI I echy, tasí Germanie, letí v fcvropt a rozkládají se - pod sevenii točnou směrem k irvemi končině Jsou vysokými horami odděleny od Pannonse ILher] a od ostatních národů je děli hory, lny a reky. Jc to krajina znamenité lahodnosti podnebí s velmi ídtasstn povětřím, bezpečna pro výšku hor, velmi bohatá na ztálo, stříbro a jiné kovy. nepostrádá vinice, je významná prameny a řekami Proslulá je jedna řeka jménem I-ahe která prameni z české hory a mnoho jiných rek jako Vltava, která tece kolem města Prahy. V jejich horách je dostatek smrků a jedlí, léčivých rostlin podivných a vonných Je v m hojnost zlata a Hříbra a viech kovů nad všechny zapadni kraje Žiji tu také nesčetná zvířata domáci i lesní jako medvědi, kanci, jeleni, kamzici, srnci, buvoli a zubři Je tu i zvíte vehké jako kráva, divoké a /Limc s velkými rohy, umí? se ale nebráni. Toto zsile ma pod bradou velký vak. v něm! shromalďujé mnoho vody a pn běhu ohřívá podivným způsobem v onom vaku vodu. kterou vrhá na pay a lovce, a čehokoli se dotkne, to odře a hrozné spali. Tato země je obklopena z sychodu Polskem a Morasou. ze severní Hrany Saskem, z jilm strany Rakouskem a ze zapadni ji obklopuje Bavorsko a Německo Cumsisi * ľwrtn nuidlrun .,d IWi.t. M Ilá >howMlaaak Kanta Klá