Základy kamery II
Distanční studijní text
Marek Jícha
Opava 2021
Obor:
Klíčová slova: filmová řeč, kamerový nástroj filmové řeči, pohyb, rámování
Anotace: Opora shrnuje obsah druhého semestru učebního předmětu
Základy kamery II. Jde o praktický seminář zabývající se
vybranými řemeslnými postupy v rukou režiséra/rky,
kameramana/nky a střihače/čky používaných při výrobě
audiovizuálního díla. Obsahem předmětu jsou teoretické
základy a praktická cvičení kamerových nástrojů filmové řeči.
Tématem druhého semestru je představení rozdílných funkcí
obrazového vyprávění, obrazové kompozice a velikostí záběrů
jako kamerových nástrojů filmové řeči.
Během lekcí je vždy daný kamerový nástroj představen, je
definována jeho funkce. Potom přednášející obhajuje proč a jak
tento nástroj funguje a představuje způsob jak s ním pracovat v
praxi. Součástí lekcí jsou rovněž projekce ukázek
audiovizuálních děl, které dokladují probíranou teorii a praxi.
Součástí lekcí jsou rovněž projekce a rozbory studentských
praktických cvičení.
Autor: prof. MgA. Marek Jícha
Obsah
ÚVODEM ……………………………………………….………………….….…… 4
RYCHLÝ NÁHLED STUDIJNÍ OPORY ……………………………………..…… 5
1 VYPRAVĚČ A SUBJEKTIVNÍ POHLED
1.1 Vymezení pojmu VYPRAVĚČ A SUBJEKTIVNÍ POHLED …...………... 6
1.1.1 Vypravěč a subjektivní pohled a jejich funkce …………….…………..… 7
1.1.2 Vypravěč v kinematografii …………………………………..…….…..… 7
1.1.3.1 Druhy vypravěčů v kinematografii – Reálný vypravěč ..….…....…..… 8
1.1.3.2 Kamera jako vypravěč ………………………………..………......…..… 8
1.1.3.3 Postava jako vypravěč ………………………………………………… 9
1.1.3.4 Subjektivní pohled …………………………………………….……… 9
1.1.3.5 Autor jako vypravěč ………………………………………………… 10
1.1.3.4 Divák jako vypravěč ………………….………………...……….…… 11
1.2 Shrnutí kapitoly ……………………………………………………………… 12
2 KOMPOZICE OBRAZU A ZLATÉ ČÍSLO
2.1 Vymezení pojmu KOMPOZICE OBRAZU A ZLATÉ ČÍSLO jako kamerového
nástroje filmové řeči …..………………………………………………… 13
2.1.1 Matematické kompoziční zákonitosti ………………………………… 14
2.1.2 Zákon zachování rovnováhy ……………………………………………. 14
2.1.3 Kompozice obrazu vybalancovaná …………………………………..…. 15
2.1.4 Kompozice obrazu nevybalancovaná ………………………………..…. 15
2.2.1 Zlaté číslo ……………………………………………………………..…….. 16
2.2.2 Živé obrazy …………………………………………………………………… 17
2.2.3 Fibonnaciho řada čísel ……………………………………...……………..… 18
2.2.4 Zednická řada čísel ……………………………………………..………..…… 18
2.2.5 Pravidlo třetin ……………………………………………….………….….… 19
2.3.1 Nematematické kompoziční zákonitosti ……………………………...…… 20
2.3.2 Kompozice levo – pravé …………………………………………...………… 20
2.3.3 Kompozice směrů nahori dolů ………………………………………..……… 22
2.4 Shrnutí kapitoly ……………………………………………….……………... 25
3 VELIKOSTI ZÁBĚRŮ A PROSTOROVÉ ROZLIŠENÍ
3.1 Vymezení pojmu VELIKOSTI ZÁBĚRŮ A PROSTOROVÉ ROZLIŠENÍ
jako kamerového nástroje filmové řeči ……………………………….….. 27
3.2.1 Velikosti záběrů …………………………………………………...……… 28
3.2.2 Celek a Detail ……………………………………………………………… 28
3.2.3 Prostorové rozlišení ……………………………………………………… 29
3.2.4 Prostorové rozlišení 35mm …………………………………….………… 30
3.2.5 Prostorové rozlišení 79mm …………………………………..…………… 30
3.2.6 Prostorové rozlišení 16mm…………………………………..…………… 30
3.2.7 Prostorové rozlišení IMAX ……………………………………………… 31
3.2.8 Prostorové rozlišení Super 8mm ………………………………………… 31
3.2.9 Prostorové rozlišení SD PAL …………………………………………… 31
3.3 Shrnutí kapitoly ……………………………………………………………... 34
4 LITERATURA ………………………………………………………………….. 37
5 SHRNUTÍ STUDIJNÍ OPORY …………………………………………………. 38
6 PŘEHLED DOSTUPNÝCH IKON ……………………………………………… 39
ÚVODEM
Kvalitní kameramanská práce je často doprovázena výraznou řemeslnou
zručností. Všechny tvůrčí kroky tedy i ty řemeslné se provádí kvůli korektnímu sdělení
obsahu filmu a jeho jasné čitelnosti diváky. První filmoví fotografové (kameramani) si
ihned uvědomili důležitost obsahu sdělení a nutnost toto sdělení předat divákovi
dramatickou formou pomocí imaginativní obrazové iluze. Postupně vznikaly ověřené
metody pracující s vizuálními výrazovými prvky, s obrazovým prostorem, pohybem a
časem. Filmová fotografie funguje v čase a potřebuje pro vyprávění příběhů simulovat
prostor scény, který musí vypadat hloubkově, podobně jak je tomu v divadle nebo v
reálném životě.
Je-li kameraman/nka řemeslníkem z principu a podstaty tohoto označení, musí
pracovat s existujícím pracovním nástrojem, kterým je bezesporu kamera. Způsoby
jakými je kamera-nástroj používána byly popsány jako obecné způsoby, které jsou
součástí různých režijních skladebných postupů (Stylistic Elements) 1
. Termín
kamerové nástroje filmové řeči (Filmlanguage Camera Tools) 2
řeší označení
konkrétních řemeslných postupů při práci s kamerou. Práce režiséra je důležitá a často se
s prací kameramanů prolíná. Proto jsou obě tyto profese úzce propojeny, jedna zasahuje
do práce té druhé s tím, že jde o profesní symbiózu, často velmi individuálně až intimně
pojatou tvůrčí dohodu. Práce s režijními skladebnými postupy stojí nad řemeslem o jednu
úroveň výše, jde o strategickou syntézu kameramansko-zvukově-střihové tvorby.
Řemeslná práce předchází uměleckou tvorbu. Řemeslník je člověk, který používá
fyzických nástrojů k výrobě nějakého produktu a to poučeným způsobem. Definice
nástroje říká, že jde o prostředek objektivního hmotného světa sloužící k
uskutečňování (provádění, šíření, dosažení) něčeho konkrétního. Je to nářadí,
měřidlo, pomůcka, stroj, přístroj, konkrétní postup či přírodní síly sloužící k
vykonávání určité práce jejímž výsledkem je daný výrobek. Výrobkem v
kinematogrfaii rozumíme základní stavební prvek, kterým je filmový či televizní záběr.
1
Kateřina Svatoňová v knize 2½ D, aneb prostor (ve) filmu v kontextu literatury a výtvarného umění, FF
UK 2009, uvádí na str. 55 přehledné tabulky Davida Bordwella o práci s kamerovými nástroji vedoucí
k vytvoření prostoru záběru pro objektové vztahy vyprávěného příběhu a také tabulky vytvořené
teoretikem Seymourem Chatmanem, který uvádí dělení kamerových nástrojů vytvářejících prostor filmu
(prostor diskurzu) a prostor ve filmu (prostor příběhu).
2
Kamera OKO, Marek Jícha
RYCHLÝ NÁHLED STUDIJNÍ OPORY
Učební předmět Základy kamery II rozvádí další druhy a způsoby práce s filmovou
anebo televizní kamerou. Rozvádí podrobněji analýzu daných nástrojů, obhajuje proč jsou
nástroji a jakou mají funkci, uvádí praktické příklady, jak se s těmito nástroji pracuje
v praxi. Ze seznamu kamerových nástrojů filmové řeči se předmět zabývá:
• Vypravěčem a subjektivním pohledem
• Kompozicí obrazu a zlatým číslem jako nástrojem filmové řeči
• Velikostmi záběrů a prostorovým rozlišením jako nástrojem filmové řeči
1 VYPRAVĚČ A SUBJEKTIVNÍ POHLED
RYCHLÝ NÁHLED KAPITOLY
Tato kapitola představuje filmovou kameru ve funkci vypravěče a současně seznamuje
s ostatními formami vyprávění užitého vizuálně při výrobě filmového sdělení. Jde o
základní nástroj filmové řeči, který slouží režisérovi a kameramanovi k převodu
(vizualizaci) textu scénáře do audiovizuální podoby. Podobně jako využívá režisér
kamerových nástrojů filmové řeči, má také k dispozici nástroje zvukové a střihové.
Někdy se tyto nástroje navzájem ovlivňují. Základy kamery II řeší funkci nástrojů
obrazových.
CÍLE KAPITOLY
• Porozumění co je to obrazové vyprávění a jak se pracuje se subjektivními pohledy.
• Seznámení se s funkcí nástroje VYPRAVĚČ A SUBJEKTIVNÍ POHLED.
• Uvědomění si funkce tohoto nástroje jako prvního nástroje, který berou režisér
s kameramanem do ruky, když začínají uvažovat o strategii převodu literárního
scénáře do kinematografické podoby.
KLÍČOVÁ SLOVA KAPITOLY
filmová řeč, kamerový nástroj filmové řeči, vypravěč, subjektivní pohled
1.1 Vymezení pojmu vypravěč a subjektivní pohled
Dokážeme si představit řemeslnou práci prováděnou bez fyzicky existujících nástrojů?
Ve filmu máme dvě možnosti, jak odpovědět na tuto otázku. Rozhodneme-li se, že žádné
kamerové nástroje nejsou, potom jistě kameramanské řemeslo neexistuje a každý
kameraman je výsostným umělcem držícím v ruce kinematografickou kameru. Objevímeli
ale existenci fyzicky existujících kamerových nástrojů, kterými ale není pouze samotná
kamera, potom se s nimi musíme nejprve seznámit a naučit se pracovat. Bez ovládnutí
těchto nástrojů a celého kameramanského řemesla se jen obtížně staneme součástí
tvůrčího týmu vytvářejícího umělecký film. Umět ovládnout kameramanské řemeslo je
dobré také proto, že ne všechny kameramanské práce bývají objednány jako umělecké, v
mnohých případech je vyžadován právě jen onen řemeslný výkon. Kamerové nástroje
filmové řeči fyzicky existují a je důležité se jimi zabývat a naučit se s nimi pracovat.
Dobré řemeslo nás může, ale také nemusí, k uměleckým výkonům dovést. První
funkcí všech nástrojů filmové řeči je vznik základních stavebních prvků potřebných pro
složené či okamžitě uplatněné audiovizuální sdělení.
1.1.1 VYPRAVĚČ A SUBJEKTIVNÍ POHLED A JEJICH FUNKCE
Vyprávění příběhů je prastarý rituál lidského rodu. Jde o předávání informací o
událostech, které se odehrály v minulosti anebo o věštby předpovídající nové situace,
které se teprve odehrají. Již v dávných dobách, seděli členové rodu kolem jeskynních
ohňů a vyprávěli mytické příběhy, což plnilo funkci informativní, strategickou a
výukovou. Mladší posluchači se přijímáním příběhů od starších a zkušených dychtivě
učili. Být poučený znamenalo vždy být silný, připravený k boji a mít moc. Motivace
vyprávět příběhy nebo jiné konkrétní subjektivní svědectví byla proto vždy životní
nutností a sloužila k přežití lidského rodu. Způsoby vyprávění mohou mít různé
formy, ale vždy jde o vyslání informace z bodu A (vypravěč/učitel) do cílového bodu
B (posluchač/žák). Jedna z nejúčinnějších forem je divadlo jako sled hraných scének
nebo magických rituálů s mytickými postavami v maskách. Také písně starých bardů
byly dlouho udržovanou formou vyprávění různých příběhů, pohádek a mýtů. Jan
Amos Komenský doporučoval účinné vyučování prostřednictvím prožitých her.
Vyprávění je tedy společenský proces, propojený kauzální řetězec událostí, který se
odehrává formou představení v prostoru a čase. Pro vyprávění je důležitý vymezený
prostor pro vypravěče, který bývá zdůrazněn vyvýšenou pozicí (pódium, katedra,
vzpřímený postoj) a oddělený prostor pro posluchače (hlediště, školní lavice,
pohodlná pozice k sezení). Vyprávění funguje pouze je-li vypravěč aktivní
v dramatizaci svého vyprávění a posluchači jsou aktivní v jejich přijímání.
1.1.2 Vypravěč v kinematografii
Filmové představení je proto rovněž vyprávěním příběhu, přenášeného z bodu
A (scénáristův záznam příběhu) do bodu B (to, co zbylo zapamatováno divákem po
odeznění filmového představení). Kdo je ale ve filmu oním vypravěčem? Je to
režisér? Autor scénáře? Autoři jednotlivých složek děl audiovizuálně užitých? Situace
je komplikovanější, protože film je složen z mnoha informačních audiovizuálních
zdrojů a stává se tak komplexní syntézou více informačních zdrojů a materií.
KONTROLNÍ OTÁZKY
1. Co je to vyprávění?
2. Co proč potřebuje vypravěč v kinematografii prostor a čas?
1.1.3.1 DRUHY VYPRAVĚČŮ V KINEMATOGRAFII – REÁLNÝ VYPRAVĚČ
Reálný vypravěč je osoba, která se nejčastěji verbálně přímo ujímá vypravování
daného filmového příběhu a to buďto diegetickým (vypravěč je součástí děje)
anebo nediegetickým (vypravěč není součástí děje) způsobem.
a. HEREC - představuje postavu, která fyzicky mluví do kamery
jako vypravěč (ve filmových pohádkách nebo v
narativních dokumentárních filmech (např.
dokumentární filmy s Davidem Attenboroughem))
b. HLAS - je samostatný hlasový projev, který vypráví či
komentuje příběh, realizovaný pouze ve zvukové stopě
c. SUBJEKT - je předmět, zvíře, část přírody, dům, město, zkrátka
cokoliv co přináší objektivní odvyprávěné informace
d. TITULEK - titulky a podtitulky přenášejí rovněž důležité informace
z bodu A do bodu B a jsou proto rovněž vypravěčem
e. NEVIDITELNÝ - neviditelný vypravěč je speciální případ, kdy film má
sice vypravěče, který ale není vidět, s tím, že divák
není schopen rozpoznat o koho nebo o co se jedná. Je
ale přesto jisté, že nejde o jiný druh vyprávění
popsaný výše. Např. je-li vypravěčem Bůh, který je
sice neviditelný, my ale známe jeho identitu a proto
nepatří do této kategorie, ale do SUBJEKTU.
Podmínkou neviditelného vypravěče je jeho zcela
neznámá identita
f. ZVUK - hudební melodie, zvuky a ruchy rovněž přenášejí
informace z bodu A do bodu B a jsou proto rovněž
vypravěčem
1.1.3.2 KAMERA JAKO VYPRAVĚČ
Kamera je rovněž přímým vypravěčem3
, protože vytváří obraz, který je nositelem
informací přecházejících z bodu A do bodu B. Myslí se tím záběry zaznamenané
kamerou, nikoliv kamera jako přístroj. K zaznamenání obrazu kamerou není potřeba ani
kameraman ani režisér. Například bezpečnostní kamery umístěné nad křižovatkami ulic,
bez jakéhokoliv režijního vedení, snímají nepřetržitě dopravní provoz. Odvyprávějí tak
různé příběhy, které se odehrávají před jejich objektivy. Například náhlá bouračka dvou
automobilů a následná hádka řidičů. Muž z prvního automobilu je sympatický a slušně
vychovaný mladík a žena z druhého automobilu je krásná mladá dáma. Po krátké hádce
spolu nečekaně odcházejí do nejbližší kavárny vyřešit tento problém smírem a již nejsou
3
Kameru jako jednoho z vypravěčů obhajuje teoretik Edward Branigan, Narrative Comprehension and
Film, London-New York 1992
na sebe nevraživí, naopak vypadají náhle velmi zamilovaně. Tento „něžný“ příběh je
odvyprávěn pohledem studené bezpečnostní kamery bez vnějšího zásahu režiséra.
Kamera tak sama vypráví příběh dvojím způsobem:
1. STYLEM EPICKÝM, způsobem popisného vyprávění, kdy má kamera větší
odstup od popisované akce. Akce je pozorována a zaznamenána v čase a
kamera nám zprostředkovává všechny kauzální informace pečlivě a utříděně.
Příkladem může být levo-pravá panoráma po kopcovité krajině. Jde o popisné
vypravování s informativní funkcí. Tuto informaci jsme viděli, přijali a proto
ji dále neřešíme. Dramatický účin takového vypravování proto není vysoký.
2. STYLEM DOKUMENTÁRNÍM, kamera je vždy velmi blízko k popisované
akci, snaží se zaznamenat a dokumentárně zachytit danou akci co nejpřesněji a
nejdůkladněji, někdy však vzhledem k blízké pozici kamery a k pohybu
snímaného objektu i neúspěšně. Jde rovněž o popisné vypravování, hlavním
úkolem je zdokumentovat právě probíhající událost.
1.1.3.3 POSTAVA JAKO VYPRAVĚČ
Postava ve filmu vypráví příběh filmu prostřednictvím svého subjektivního
pohledu, jde o vyprávění očí postavy a jeho niterního prožitku v rámci dané situace. Film
umožňuje na rozdíl od divadla měnit průběžně pozorovací úhly diváka. Jednou
z možných pozic kamery je simulace umístění kamery, jako by byla v hlavě postavy a
využívala pohledu očí, jako kdyby byly objektivem kamery. Takové situaci říkáme
subjektivní pohled postavy (SP). Jde o fiktivní záběr, jehož význam je diváky vnímán
jako pravdivý. Aby mohlo dojít ke správnému pochopení a přečtení takové informace
musí být divák dopředu a nebo následně informován, že jde/šlo o subjektivní pohled.
Byla-li daná situace viděna postavou a postava nás o ní prostřednictvím subjektivního
pohledu informovala, dostali jsme tak pravdivé svědectví od ní jako očitého svědka. Jde o
pravdivou informaci zaznamenanou prostřednictvím očí postavy a zprostředkovanou
v danou chvíli a na daném místě. Toto přímé svědectví situace je důkaz, který je
nezpochybnitelný. Je proto na grafu vizuální intenzity umístěn na nejvyšších pozicích,
jelikož jde o osobní autentické tedy výsostně dramatické svědectví.
1.1.3.4 SUBJEKTIVNÍ POHLED
Je tvořen vždy dvěma záběry. První záběr nás informuje o tom KDO je nositelem
subjektivního pohledu. Tento záběr budeme dále nazývat termínem KLÍČOVÝ ZÁBĚR,
jde o klíčovou informaci k pochopení a určení nositele vyprávění subjektivního pohledu
postavy. Druhý záběr nás informuje o tom CO je předmětem vyprávění, co daná klíčová
postava viděla, o čem nám vypráví, co sleduje. Jde o tzv. POHLEDOVÝ ZÁBĚR.
Někdy může být pořadí těchto dvou záběrů opačné. Buď jak buď oba tyto záběry nám
společně přinášení novou informaci o tom JAK byl subjektivní pohled pozorován, jaké
pocity při jeho pozorování daná postava prožívala. Způsob jak byl natočen Pohledový
záběr vypovídá o tom, co při jeho pozorování postava prožívala. Kategorie jako strach,
zármutek, přátelství, zamilovanost, bedlivé pozorování, nesoustředěné pozorování,
halucinační vize a podobně jsou jasně čitelné pro diváky z toho, jakým způsobem byl
Pohledový záběr operatérem-švenkrem kamery natočen. Práce kameramana je tedy velmi
důležitá a umožňuje aktivně zdůrazňovat, nahrazovat či zcela měnit vnitřní pocity postavy
tvořené zamýšleným hereckým výkonem.
1.1.3.5 AUTOR JAKO VYPRAVĚČ
Autoři filmu (režisér, střihač, scénárista, kameraman a výtvarníci) jsou vizuálními
vypravěči příběhu pouze v případě, kdy jejich činnost nějakým způsobem narušuje
kontinuitu vypravění na časové ose. Jakékoliv změny této kontinuity, hlavně střihově
zpracované, jsou považovány za autorský vklad do vyprávění příběhu. Sny, flashbacky,
vize, paralelní střihy, či vypravování děje pozpátku, to vše patří do kategorie autorského
vypravování. Způsob, jak byl pro vypravování využit čas, je v rukou autorů filmu. Patří
sem také změna snímací rychlosti porušením standardní obrazové frekvence 24/25
obrázků za vteřinu. Natáčení zrychlených a zpomalených záběrů (Overcrank,
Undercrank), časosběrné záběry a pod. funguje jako kukátko do jiné dimenze
časoprostoru. V menší intenzitě bývá tento jemný posun rychlosti využíván ke korekcím
hereckých akcí, či zpomalování/zrychlování jízdy automobilů, koní a pod. Filmový čas
lze také úplně zastavit tzv. Mrtvolkou - statickým záběrem.
Čas jako takový můžeme ve filmu rozdělit na:
ČAS REÁLNÝ – doba trvání projekce filmového díla
VNITŘNÍ ČAS ZÁBĚRU – reálný kontinuální čas natočeného záběru
VNITŘNÍ ČAS SCÉNY – průběh času v rámci každé ucelené filmové scény
ČAS FILMOVÝ – dramaticky zpracovaný a uceleně působící čas v průběhu
celého filmu.
Čas může být strukturovaný kontinuálně, s časovými skoky, napřeskáčku,
opakovaně či vedený v opačném zpětném směru a může využívat i časových skoků do
minulosti anebo budoucnosti. Může rovněž skákat do tzv. mezičasu reprezentovaného
sny, vzpomínkami, flashbacky apod. Struktura filmové řeči využívá často časových skoků
mezi záběry, vynecháváním nepodstatných částí děje. Tím k porušení časové kontinuity
nedochází, naopak děj se vhodně dramatizuje a je pro diváky srozumitelnější. Jiným
postupem jsou naopak dlouhé záběry (long take), které dodržují časovou kontinuitu času
beze změny po dlouhou dobu, ale vyžadují dodržet propracovanou režijní
vnitrozáběrovou dramaturgii.4
4
Film Turínský kůň, rež Béla Tarr a Ándres Hranitzky, kam. Fred Kelemen
1.1.3.6 DIVÁK JAKO VYPRAVĚČ
Divák se stává průběžným vypravěčem částí příběhu postavených režisérem mimo
RÁM obrazu anebo dokončuje vypravování příběhu po zakončení filmového představení,
uzavíráním významů vyprávění hlavně u filmů s otevřeným koncem.
KONTROLNÍ OTÁZKY
1. Které druhy vyprávění používáme v kinematografii?
2. Může mít titulek ve filmu svůj subjektivní pohled?
DEFINICE
Vyprávění funguje pouze je-li vypravěč aktivní v dramatizaci svého
vyprávění a posluchači jsou aktivní v jejich přijímání.
KONTROLNÍ OTÁZKY
1. Jaké jsou rozdíly mezi nástroji malířskými, sochařskými, fotografickými, ostatních
výtvarných profesí a kameramanskými?
2. Jak rytmus souvisí s kamerovými nástroji filmové řeči?
PRAKTICKÉ CVIČENÍ
Úkolem je natočit čtyři významové situace s použitím subjektivních pohledů. Nejprve
vytvoříme dva klíčové záběry jedné postavy. Jednou se vybraný herec v obličeji usmívá a
podruhé vytvoří smutný výraz. Doporučuje se vzít si spíše neherce, o kterém víme, že
herectví příliš neovládá. Na to navazují dva subjektivní pohledové záběry, vytvořené
kameramanem zobrazující jakým způsobem jde po mostě. Jednou, kdy se kamera dívá do
země na nohy procházejících turistů, vyjadřuje kamera smutnou náladu postavy, její
vnitřní uzavřenost a podruhé, kdy se kamera dívá vzhůru na sochy a do tváří kolem
procházejících lidí, vyjadřuje veselost a dobrou náladu. Potom se všechny záběry spojí ve
střižně do čtyř kombinací a vytvoří se čtyři naprosto rozdílné avšak funkční významy
subjektivních pohledů:
- Veselá postava prochází veselým světem kamenného mostu plným spokojených
turistů.
- Tvář postavy s úsměvem je osamocená, protože ve skutečnosti je smutná, bojí se
podívat se kolem jdoucím turistům do tváře.
- Smutná postava je skutečně velmi smutná, nezajímá se o dění na mostě, je do sebe
uzavřená.
- Smutný obličej postavy, která prochází přes most, je ve stutečnosti veselá, to jak
pozoruje se zájmem své okolí. Znamená to snad nějakou masku v obličejí?
Zajímavé na tomto cvičení je také to, že výsledné střihem vzniklé dramatické významy
situací jsou rovněž i dobře zahrané. Neherec, díky subjektivním pravdivým pohledům,
získal na autentičnosti a tedy jeho herectví bylo diváky přijato jako dobré.
DOPORUČENÉ FILMY
Marketa Lazarová, rež.: Franišek Vláčil, 1967, 165min, CS, kam.: Bedřich Baťka
SHRNUTÍ KAPITOLY
Nástroj VYPRAVĚČ A
SUBJEKTIVNÍ POHLED vytváří různé
vizuální dramatizace sdělovaných informací v
rozsahu vizuální epické popisnosti vesus
spolu s postavou prožité autentické zážitky.
Na škále grafu vizuální dramatizace se
v nejnižší hladině nachází popisné
vypravování, intenzivněji působí
dokumentární záznamy, výše jsou postaveny
imaginativní flashbacky, sny a vize.
Subjektivní pohledy jsou nejintenzivnější.
2 KOMPOZICE OBRAZU A ZLATÉ ČÍSLO
RYCHLÝ NÁHLED KAPITOLY
Tato kapitola představuje obrazovou kompozici jako základní nástroj filmové řeči,
který slouží režisérovi a kameramanovi k převodu (vizualizaci) textu scénáře do
audiovizuální podoby. Podobně jako využívá režisér kamerových nástrojů filmové řeči,
má také k dispozici nástroje zvukové a střihové. Někdy se tyto nástroje navzájem
ovlivňují. Základy kamery II řeší funkci nástrojů obrazových.
CÍLE KAPITOLY
• Porozumění co je to kompozice filmového obrazu a jak se s ní pracuje jako
komunikačním nástrojem.
• Seznámení se s funkcí kompozice pro práci režiséra a pro práci kameramana.
• Uvědomění si existence tří matematických a dvou nematematických kompozičních
modelů.
KLÍČOVÁ SLOVA KAPITOLY
filmová řeč, kamerový nástroj filmové řeči, kompozice, zlaté číslo, pravidlo třetin,
balanční zákony
2.1 Vymezení pojmu KOMPOZICE A ZLATÉ ČÍSLO jako
kamerového nástroje filmové řeči
Účinnost nástroje KOMPOZICE A ZLATÉ ČÍSLO souvisí s vědomým
rozmístěním obrazových motivů uvnitř obrazového rámu vytvářející jejich vzájemné
vazby, jejich souznění anebo opoziční vztahy a hiearchii. Problematiku řešení obrazových
kompozic lze rozdělit do dvou základních oblastí, matematické a nematematické. U
matematických jde o způsob tvorby kompozic ovlivněný matematickými vztahy
vyjadřujícími harmoničnost či disharmoničnost poměrů kompozičních linií vycházejících
z výzkumů matematických nebo geometrických poměrových řádů. Druhou cestou jsou
kompozice nematematické tvořené na základě zkušeností získaných dlouhodobým vlivem
historických a sociologických podnětů nebo rituálních či duchovních tradic uložených
někde hluboko v našem podvědomí. Tyto podněty člověk sbíral v průběhu časů a
mezigeneračně si je verbálně předával. Proto o nich nejsou ucelenější písemné zprávy.
2.2.1 MATEMATICKÉ KOMPOZIČNÍ ZÁKONITOSTI
Praktický život v drsném prostředí s měnícími se podnebními vlivy přiměly
pravěkého člověka k výzkumu a poměřování těchto událostí, což jej přivedlo k užšímu
studiu strukturálních a poměrových vazeb. Jde tedy o první angažovanou zájmovou
činnost lidského rodu pochopit souvislosti obývaného prostoru-teritoria. Teprve mnohem
později byly tyto nabyté zkušenosti převedeny do trvalých záznamů formou značek, čísel
a čar. Matematika nevznikla pro zábavu, ale jako životní nutnost. Jako věda o
strukturách.5
Už staří Egypťané prováděli matematické výpočty porovnáváním ideálních
poměrů ve tvaru nejmenšího možného počtu „reciprokých čísel“ (tj. čísel tvaru 1/n), které
se nám zachovaly ve starých papyrových záznamech, jako je např. Ahmesův papyrus6
,
který uvádí výpočty „...jimiž se dospěje k znalosti všech tajemství, ukrytých ve věcech...“.
Velká pyramida v Gize dokazuje, že Egypťané museli znát jak číslo  (3,1416) tak číslo
Φ (1,618) a z jednoduchých výpočtů poměrů stran a půdorysu Velké paramidy dokážeme,
že znali jak hodnotu jednoho metru, tak také přesné rozměry lokte ( - Φ 2
= 1loket
(0,5236 m)).
2.2.2 ZÁKON ZACHOVÁNÍ ROVNOVÁHY
Položme si otázku, proč ve Vesmíru všechno funguje? Podle kterého principu
nebo zákona se Vesmír řídí? Kde berou všechny objekty stejně velkou energii, aby si
mohly navzájem konkurovat a přitom se nesrazí? Stále existují? Proč sedíme doma a
nebo ve škole a nemáme strach, že se něco stane? Na úrovni probíhajících procesů v
okolním Vesmíru jde o velmi unikátní situaci. Sedíme na židlích, ale ve skutečnosti
právě letíme volným prostorem nám neznámým směrem a to obrovskou rychlostí. My
si ale myslíme, že se v našem prostoru (inerciální vztažné soustavě) nepohybujeme.
Nejsme schopni ani rozpoznat, zda je naše soustava inerciální či neinerciální, protože
její pohyb se jeví jako rovnoměrný 7
. Zkušenost praví, že když se nestalo nic
v předcházejících 4,5 miliardách let, kdy naše Země obíhala kolem Slunce, pak bude
zřejmě stejným způsobem obíhat i zítra, příští týden i za dalších tisíc let... Můžeme
být proto v klidu... Jak je to ale možné? Proč se ve volném prostoru daří objektům
držet svůj tvar a dráhu a nerozpadnou se? Spirální galaxie se ve vesmíru stále točí
kolem svého centra. Co je tedy oním základním zákonem ve vesmíru, kvůli kterému
je vše v tak úžasně funkční konstelaci? Jde o fyzikální ZÁKON ZACHOVÁNÍ
ROVNOVÁHY.
5
Příběhy matematiky, Milan Mareš, 2008, 2011, str. 11 ISBN 978-80-87053-64-5
6
Také se nazývá Rhindův záznam (Henry Rhind byl skotský egyptolog, který papyrus získal v Luxoru v
roce 1858). Rukopis je popsán hieroglyfy a obsahuje 87 vzorových řešených příkladů.
7
Inerciální a neinerciální vztažná soustava:
http://fyzika.fce.vutbr.cz/doc/vyuka_schauer/inercialni_a_neinercialni_soustavy.pdf
2.2.3 KOMPOZICE OBRAZU VYBALANCOVANÁ
Kompozice je způsob uspořádání objektů v rámci obrazu. Obrazová kompozice je
vybalancované anebo nevybalancované uspořádání předmětů zarámovaných rámem
obrazu. Rám obrazu tvoří hranici uzavřené soustavy, kterou divák hodnotí jako první
možnou časoprostorovou situaci a reaguje proto nejprve v rámci tohoto uspořádání. Míra
rozbalancování kompozice určuje vedení divákova očekávání, kterým směrem bude akce
pokračovat, kde je příčina tohoto rozbalancování.
Příklad vybalancované kompozice nám znázorní zakomponování dvou objektů
v záběru č.1. Mohou to být např. dvě mýdlové bubliny, může to být Země a Měsíc, ale
mohou to být i dva obličeje herců. Analýzou zjistíme, proč je tato kompozice
vybalancovaná. Najdeme nejprve těžiště rovnováhy obou bublin, která jsou umístěna
v jejich středech a ty potom spojíme úsečkou. Na té vyznačíme nové společné těžiště
rovnováhy celého systému, které je umístěno dle stavové rovnice bíže k té větší z nich. A
hle! Toto nové těžiště se nachází přímo ve středu rámu našeho záběru. Geometrie této
vybalancované kompozice jasně hovoří o tom, proč je celý systém funkční, proč se chová
přesně podle zákona zachování rovnováhy.
ANALÝZA VYBALANCOVANÉ KOMPOZICE
2.2.4 KOMPOZICE OBRAZU VYBALANCOVANÁ
Na příkladu nevybalancované kompozice geometrickou analýzou zjistíme, že
společné těžiště obou mýdlových bublin neleží ve středu záběru. Okamžitě je aktivován
ochranný mozkový procesor OMP, který nastoluje otázku:
“Co se stalo? Proč pozorujeme takto nevybalancovaný stav? Víme přece, že
vesmír je funkční, že by obraz měl být vybalancovaný. Jsou tedy jen dvě možnosti:
Kameraman chybně a velmi necitlivě zakomponoval obraz anebo zřejmě nevidíme obraz
celý, ale jen jeho část! Druhá možnost je pravděpodobnější! Proč se to ale stalo a co to
znamená? Kdo to způsobil? Může to být pro nás nebezpečné?”
ANALÝZA NEVYBALANCOVANÉ KOMPOZICE
Okamžitě tušíme, že existuje třetí nebo i další objekt, který je součástí takto jen
nekorektně zakomponované uzavřené soustavy. Zajímá nás, kde se nachází?
Rozbalancované těžiště nás přímo navádí správným směrem. Napovídá nám, kterým
směrem můžeme tuto odpověď hledat. Tento směr hledané odpovědi je vidět na grafu, a
je pro všechny diváky okamžitě čitelný, podvědomě jasný i bez geometrických analýz.
Všichni totiž jasně cítí vybalancovaný stav a proto ví, kam padá těžiště této
nevybalancované situace a kam se máme obrátit, abychom situaci zvrátili zpět do
vybalancovaného stavu. Šipka grafu směřuje protnutím společného těžiště obou těles přes
střed záběru a vede mimo rám obrazu k místu hledané odpovědi. Tam zřejmě bude třetí
bublina!
Uveďme příklad VYBALANCOVANÉ a NEVYBALANCOVANÉ obrazové
kompozice na jednoduchém portrétu hercovy tváře. Záběry nám ukazují dramatický efekt
způsobený postupným nevybalancováním kompozice obrazu. Rozdílnost pozic těžiště
rovnováhy a středu zarámování nás bezpečně vedou k místu, kde musí být odpověď na
otázku: „Je tímto směrem ještě něco/někdo?“.
1. 2. 3.
ANALÝZA POSTUPNĚ ROZBALANCOVANÉ KOMPOZICE
2.2.1 ZLATÉ ČÍSLO
Komponování nevybalancovaných kompozic v systému Otázka a Odpověď a
schopnost řešení následného působení obsahu jednotlivých záběrů misanscény je primární
úkol režiséra, který kameramana v tomto směru vede. Co je tedy přesně úkolem
kameramana při tvorbě obrazových kompozic? Proč existuje větší množina kameramanů,
kteří točí jen reklamy a televizní pořady a méně je těch, kdo jsou pravidelně žádáni pro
natáčení celovečerních narativních filmů? Režiséři hledají pro natáčení hrané tvorby
kameramany, kteří dokáží vytvořit tzv. “živé obrazy”. Takto natočené záběry mají
zvláštní energii a magii, jsou skutečně živé, protože dokáží promlouvat k divákům přímou
obrazovou řečí. Poznáme je tak, že nepotřebují podpůrné informační dovysvětlování, jako
je třeba dialog nebo hudba a přesto mají hlubokou vypovídací hodnotu a jasně sdělují
emocionální názor o svém obsahu. Kameraman ovládající tajemství zlatého čísla a z
něho vycházejících živých obrazů, může vytvořit film i němý a přesto plný
emotivního komunikativního náboje. Taková práce směřuje k přímé komunikaci s
divákem. Jde o kontakt vzájemný, diváci tuto “živost” rádi opětují svojí aktivní
empatií a následnou zpětnou komunikací. Jak probíhá komponování živých obrazů v
kameramanské praxi?
2.2.2 ŽIVÉ OBRAZY
Odpověď na otázku co to jsou Živé obrazy musíme hledat v porovnání dvou
vizuálních forem bytí, které můžeme označit buďto termínem PERFEKTNÍ anebo
KRÁSNÝ. Perfektní stav, představuje stav symetrický, vybalancovaný, nevytvářející
žádné problémy, nesrovnalosti, odlišnosti, ale ani žádnou další komunikaci, jde o
bezpečný stav. Krásný stav, představuje objekty, které se snaží vytvořit perfektní tvar, ale
jsou přesto trochu pokřivené. Při podrobném zkoumání zjistíme, že je zde velké množství
tvarových nedostatků i když objekt se systémově snaží o perfektní tvar. Je to, jako
bychom šli přírodou a náhle uviděli na horizontu stát velký vzrostlý dub. Když k němu
přijdeme blíže a postavíme se
pod jeho rozložité a různě
pokřivené mohutné větve,
užasneme intenzivním pocitem
krásna. Vidíme tisíce dubových
lístků, které se všechny do
jednoho snaží udržet stejný
tvar, ale nemohou. Každý je
trochu jiný. Každý má unikátní
tvar i když dohromady jsou vlastně tvarově stejné. Jde o překrásný pohled na staletý dub,
který jakoby chtěl vyprávět příběhy z dávných časů, jejichž byl svědkem. To proto pod
stromem setrváme neplánovaně delší čas, protože je nám zde příjemně, rozmlouváme se
stromem (obrázek – Krásný a perfektní kruh z dubových lístků). Stav perfektnosti nás po
chvíli začne nudit. Kdyby byl tento strom souměrně vylisovaný, byl by 100% perfektní,
nezdrželi bychom se u něho déle, chyběla by nám jeho živoucí krása.
ZLATÉ ČÍSLO = Φ 1,618/ φ 0,618 pojmenované jako božský kód použitý řeckým
sochařem Feidiásem při stavbě Parthenónu. Termín zlatý řez poprvé použil německý
matematik Martin Ohm (bratr fyzika, který definoval Ohmův zákon) v roce 1835 ve
druhém vydání své knihy Die Zeine Elementar-mathematik (Čisté základy matematiky).
Jeho termín „Goldene Schnitt“ se ujal až koncem 30. let 19. století.
(a+b)/a = a/b ..... dnes toto poměrové rozdělení nazýváme Zlatý řez
a l b a : b = c : a 1 l φ
c 
2.2.3 FIBONNACIHO ŘADA ČÍSEL
S využitím Fibonacciho číselné logaritmické řady bude vypadat pohled do hledáčku
kamery trochu složitě a bude velmi těžké se pomocí takovýchto spirálou definovaných
zlatých řezů orientovat. Navíc jen málokdy je obrazový formát filmové nebo digitální
kamery totožný s obrazovým formátem zlatého obdélníku.
GRAF KOMPONOVÁNÍ OBRAZU V KAMEŘE DO IDEÁLNÍHO
FORMÁTU
2.2.4 ZEDNICKÁ ŘADA ČÍSEL
Existuje jednodušší metoda, kterou používají zedníci od prvopočátků historie stavitelství
a zednické praxe. S provázkem a primitivním laťkovým kružítkem dokáže zedník, aniž by
nutně musel umět kreslit a počítat, postavit perfektní, tedy řádně „vybalancovaný“ dům.
Je to jeho základní úkol, dům nesmí spadnout a zranit svého majitele. Zedníci dělali vždy
plány svých staveb zásadně pouze dělením základních rozměrů na polovinu. Provázek
sloužil k měření velikostí základů a určování proporčních poměrů jednotlivých místností,
oken, schodišť... Jednoduše naměřil danou délku provázkem, podržel provázek za oba
jeho konce a jednoduchým dělením našel přesnou polovinu vzdálenosti. Zedníci dokázali
přesně dělit vzdálenosti na poloviny. Podívejme se co se stane, když podělíme zlatý
čtvercový rám obrazu na poloviny. Postupným dělení vznikne zednická číselná poměrová
řada: 1, 1, 3, 7, 15, 31, ...
Při čtvrtém dělení vzniká poměrně hustá síťka čar, která je již nevhodná pro
komponování filmového obrazu. Ubereme-li na třetí dělení je síťka dělení stále ještě
hustá, postačí nám tedy jen dělení první a druhé. Tím zjistíme, že se tyto čáry shodují se
zlatými Fibonacciho řezy 1, 1, 3 a jsou tedy i matematicky správné.
GRAF KOMPONOVÁNÍ OBRAZU V KAMEŘE DO FORMÁTU ČTVERCOVÉHO A
CINEMASCOPE 35
2.3.5 PRAVIDLO TŘETIN
Jde o pomocnou fotografickou metodu, která je ale velmi nepřesná. Nepoužívá se
v architektuře, kde je kladen důraz na korektní poměrová vyjádření. Pravidlo třetin počítá
s tím, že rám obrazu fotografické kamery neodpovídá zlatému poměru, ve fotografických
kamerách bývá obraz exponován do různého poměru stran a navíc fotografie se při
finálním zpracovávání mohou dále ořezávat a tento formát měnit. To není úplně shodné
s postupy kameramanů v kinematografii, kteří se spíše přiklánějí k exaktnějšímu způsobu
práce architektů. Jelikož práce s harmoničností a vyvažováním obrazu je důležitá, je
důležitý i způsob její analýzy.
GRAF KOMPONOVÁNÍ OBRAZU V KAMEŘE DO IDEÁLNÍHO FORMÁTU
Příklad obrazových kompozic silnice v krajině s využitím různých kompozičních metod.
KONTROLNÍ OTÁZKY
1. Co cítíme, když jsou kompozice obrazu vyrovnané?
2. Je tvrzení, že pravidlo třetin lze využít lépe v komediích a zlatý řez v dramatických
dílech správné?
2.3.1 NEMATEMATICKÉ KOMPOZIČNÍ ZÁKONITOSTI
Dosud jsme byli v zajetí matematických harmonických poměrů a dramatizace na ose
vybalancovaný obraz versus nevybalancovaný obraz v závislosti na jeho zarámování.
Estetické teorie dosud přímo neprokázaly propojení formy krásy se zlatým řezem. Škála
perfektní „zlatý“ obraz versus krásný obraz je nám proto srozumitelnější. Pojďme se však
nyní podívat na obrazové kompozice formou archetypální typologie vycházející ze
sociálních zkušeností nasbíraných v průběhu dějin člověka a jejich zaznamenání
v předvědomé paměti, která se stále využívá k hodnocení a řešení každodenních
přicházejících situací.
2.3.1 KOMPOZICE LEVO - PRAVÉ
Snad to bylo tím, že naše alfa rodina žila kdysi v jeskyni, kde byl vchod umístěn vpravo
od ohniště, či snad z důvodů situování půdorysu lidských obydlí vůči pohybu Slunce po
obloze způsobilo, že se orientace k levopravému směřování ustálila jako hlavní princip. I
dnes je nám sympatičtějsí východ z našeho bytu směrem doprava než obráceně. Člověk
ví, že pravá ruka je účinější, šikovnější a tak pro činnosti důležitější. Jakožto ruka mužská
ovládající zbraň je spojena s významy rovný, přímý, spravedlivý, účinný, silný, hodnotící,
soudící a rozhodující. Levá ruka, která je určena pro hygienické účely se spojuje
nejčastěji s významy vratký, neprostupný, nevypočitatelný, nejistý. Snad i proto jsme
začali psát texty zleva doprava. Tedy textem zaslaná informace vede ode mne (směrem
doprava) a jde dále k dalšímu (venkovnímu) příjemci. Tento levopravý efekt je pouze
kulturně lokální dannost, je to princip matematicky nepopsatelný a ve vesmíru neexistuící
a přesto velmi silně ovlivňuje tvorbu filmových obrazových kompozic. Zda se galaxie
otáčí doleva či doprava záleží na tom, ze které strany ji pozorujeme. Taktéž v našem
regionu Slunce vychází vlevo a zapadá podle ekliptiky vpravo. Den tak začíná a končí.
Podobné je to s komponováním scény v divadle založeným na tomto
archetypálním vnímání prostoru. Je důležitá orientace zarámování jeviště, v divadle tvar
jeviště může být na výšku či na šířku, nebo jde-li o vyrovnaný čtverec tzv. "mandal".
Levá polovina jeviště symbolizuje minulost,
zapomnění, něco, co bylo již vykonáno anebo
překonáno a je symbolem egocentrického
vyjádření "já" = introverze. Levá část jeviště
je důležitější, určující, plná statických scén,
představující domov, minulost a přítomnost.
Pravá polovina jeviště symbolizuje budoucno, žádoucno, cíle, povinnosti a je symbolem
egocentrického vyjádření "ty" = extroverze. V divadle pravá část jeviště je odlehčenější,
druhoplánová, dynamičtější, akčnější a
vyjadřuje dějovost v budoucnosti. Například
pozice rozhovoru Ďábel – Anděl. Anděl bývá
zobrazován vpravo a Ďábel vlevo. Symbolika
tohoto vztahu vytváří pozici Ďábla
znevýhodněnou, musel by vystoupat ven ze
svého doupěte (doprava), aby se mohl postavit
Andělovi tváří v tvář.
2.3.2 KOMPOZICE SMĚRŮ NAHORU A DOLŮ
Tento kompoziční zvyk využíváme především při komponování detailů hereckých
tváří. Zřejmě jde o zkušenost z pradávných pohanských rituálů, kde vizualizace božské
podstaty byla přiřazena ke kouzelnému stromu. Strom roste vertikálně, spojuje vesmírnou
spiritualitu se Zemí a lze jej proto rozdělit do tří základních rovin (stupňů) na horní,
střední a dolní svět, představujících Korunu, Kmen a Kořeny.
Dolní část kořenů představuje území, zde žijí podzemní duchové a totemová
zvířata, či jiné důležité záhrobní bytosti. Tento prostor symbolizuje předvědomí nebo
materiální stránku bytí, tělesnost, ukryté eroticko-sexuální nevědomí. Střední část kmene
stromu kolem kterého se prohání vítr různými směry a přináší rozlišné informace z
dalekých krajin, symbolizuje denní vědomí, empirické ego. Horní část koruny stromu
symbolizuje intelekt, vědomí vesmíru, nadindividualitu, duchovní sféru. Je to prostor pro
vstup do Velké knihovny instinktů, jiného vědomí, zde je prostor pro tajná učení, je zde
možno klást duchovní otázky, prožívat eticko-náboženské pocity nebo intelektuální
obsah.
Pohanská filosofie říká, že člověk musí být nejprve iniciován duchy dolního světa,
musí nejprve sestoupit a nalézt svoje totemové zvíře (anděla - průvodce) a potom s ním
společně prožít nějaký čas pout kolem kmene stromu a učit se. Zízkaný základ zkušeností
reálného světa využívá k přípravě ke vstupu do horního světa, kde klade relevantní otázku
Duchu Všehomíru. V koruně stomu bývá vpravo umístěno Slunce, se svými mužskými,
ostrými a racionálními paprsky a vlevo Měsíc, jako princip ženskosti, těkavosti,
uváženosti, stability.
Při natáčení filmů využíváme této archetypální zkušenosti při komponování
detailů tváří. Je-li ponecháno více místa nad hlavou herce, jde o posilování chrakteru
postavy směrem k duchovní sféře. Je-li naopak méně místa nad hlavou herce, či hlava se
dotýká horního rámu obrazu, je tím posilována materiální stránka charakteru postavy.
normální kompozice spirituální kompozice tělesná kompozice
Při dialogu dvou postav lze tímto vytvořit efekt souznění postav nebo jejich
absolutního míjení, protože každá postava je zcela jiného vnitřního založení.
DEFINICE
Kompozice je způsob uspořádání objektů v rámci obrazu. Obrazová kompozice je
vybalancované anebo nevybalancované uspořádání předmětů zarámovaných rámem
obrazu. Rám obrazu tvoří hranici uzavřené soustavy, kterou divák hodnotí jako
první možnou časoprostorovou situaci a reaguje proto nejprve v rámci tohoto
uspořádání. Míra rozbalancování kompozice určuje vedení divákova očekávání,
kterým směrem bude děj pokračovat, kde je příčina tohoto rozbalancování.
Kameraman ovládající tajemství zlatého čísla a z něho vycházejících živých obrazů,
může vytvořit film i němý a přesto plný emotivního komunikativního náboje.
Taková práce směřuje k přímé komunikaci s divákem. Jde o kontakt vzájemný,
diváci tuto “živost” rádi opětují svojí aktivní empatií a následnou zpětnou
komunikací.
KONTROLNÍ OTÁZKY
1. Proč se používají převážně nevyvážené kompozice, méně vyvážené?
2. Co představují čísla: 3,14, 0,618, 0,333?
PRAKTICKÉ CVIČENÍ
Trénink vybalancovaných a nevybalancovaných kompozic - 12. statických záběrů
Vybalancované - Centrální kompozice - postava v PD a C v exteriéru např. v
parku
- Kompozice zlatého řezu - postava v PD a C v exteriéru např. v
parku
- Kompozice podle pravidla třetin - postava v PD a C např. v
parku
Nevybalancované - Kompozice gotického stylu - postava v parku nasnímaná
symbolicky
- Kompozice renesančního stylu - postava v parku nasnímaná
realisticky
- Kompozice barokní - postava v parku nasnímaná expresivně
DOPORUČENÉ FILMY
Všichni dobří rodáci, rež.: Vojtěch jasný, 1968, 115, ČSSR, kam.: Jaroslav Kučera
Loni v Marienbadu, rež.: Alain Resnais, 1961, 94, FR, IT, kam.: Sacha Vierny
2001: A Space Odyssey, rež.: Stanley Kubrick, 1968, 149, USA, kam.: Geoffrey
Unsworth
SHRNUTÍ KAPITOLY
Tři základní kompoziční pravidla filmového obrazu
Ve filmu můžeme využít střed obrazu jako základní kompoziční bod třemi
základními způsoby či chcete-li druhy práce s prostorem a postavou. Jde o princip plošně
symbolický, vycházející z gotického sytému tvorby kompozic, dále princip prostorově
realistický využívající renesanční perspektivní prostorový systém a princip expresivní
prostorové imaginace vedoucí k nereálnému baroknímu projevu v rámci zesílené
výtvarně dramatické akce. Jejich kombinace v podstatě nejsou možné, i když některé
postmoderní výzvy odmítající stylovou čistotu a takovou kombinatoriku připouštějí,
avšak s nízkým výrazovým efektem.
Příkladem gotického principu je práce tvůrců nové vlny 60. let s plošnou
kompozicí a jejich obliba úzkých klasických kinematografických formátů (např.
Academy 35mm – 1:1,37). Na inspiraci gotickou deskovou malbou upozorňoval např.
režisér Vojtěch Jasný ve svém filmu Všichni dobří rodáci. Snahou těchto tvůrců bylo
přivést postavu nejčastěji v detailních záběrech co nejblíže k divákovi a soustředit se
pouze na ni.
Renesanční způsob upozorňuje na reálný prostor scény, kterou staví jako
spoluhráče příběhu se všemi z toho vyplývajícími důsledky. Tvůrci často volí širokoúhlé
kinematografické formáty (např. Cinemascope 35mm - 1:2,35) a využívají často
rámování k tvorbě jak hlubokého, tak i širokého prostoru pro pohyb postavy v rámci
dramatického pozadí. Příkladem je film režiséra Alaina Resnaise Loni v Marienbadu.
Barokní stylizací se vyznačují filmy s expresivním obsahem, založené na tvarové
stylizaci a expresionistickém působení barev. Např. scéna červí díry z filmu 2001:
Vesmírná odysea, režiséra Stanley Kubricka.
Obrázek tří kompozičních paradigmat: Symbolická Románská/Gotická , Realistická
Renesanční a Expresivní Barokní. Střed vesmíru, Střed rámu obrazu a Balanční střed
kompozice.
3 VELIKOSTI ZÁBĚRŮ A PROSTOROVÉ ROZLIŠENÍ
RYCHLÝ NÁHLED KAPITOLY
Tato kapitola se zabývá kamerovým nástrojem filmové řeči – VELIKOSTI
ZÁBĚRŮ A PROSTOROVÉ ROZLIŠENÍ. Jde o kamerový nástroj sloužící k dramatizaci
filmového sdělení volbou různých velikostí obrazových výřezů z prostoru na scéně.
Kamerový nástroj sloužící k dramatizaci filmového sdělení formou různé vizuální
intenzity popisných anebo emocionálních informací vedoucích k jasnějšímu čtení
významů hereckých i nehereckých akcí. Kameraman fyzicky pohybuje kamerou jako
nástrojem (strojem) pomocí vnitřního svalového systému způsobem, že vzniká různě
intenzivní vizuální efekt emocionální působnosti v nasímaném kinematografickém
záběru.
CÍLE KAPITOLY
• Porozumění o tom jak se pracuje s velikostmi záběrů jako nástrojem filmové řeči
• Seznámení se se všemi funkcemi a druhy velikostí záběrů používaných v
kinematografii
• Vztah použití velikostí záběrů v rámci různých kinematografických systémů
s různým prostorovým rozišením.
KLÍČOVÁ SLOVA KAPITOLY
filmová řeč, kamerový nástroj filmové řeči, velikosti záběrů, prostorové rozlišení
3.1 Vymezení pojmu VELIKOSTI ZÁBĚRŮ A PROSTOROVÉ
ROZLIŠENÍ jako kamerového nástroje filmové řeči
VELIKOSTI ZÁBĚRŮ jsou kamerový nástroj filmové řeči, který plní jinou funkci než
RÁM. Rámování sice vytváří velikosti záběrů, ale řeší problematiku objektů umístěných
uvnitř rámu obrazu vzhledem k objektům mimo rám filmového záběru. Velikosti záběrů
naopak pracují jen s informacemi vyfotografovanými uvnitř obrazového rámu. Jako
ostatní nástroje také VELIKOSTI ZÁBĚRŮ plní funkci dramatizační s rozdílem, že se
současně zabývají vizuální intenzitou rozdílných typů předávané informace.
Ze střihového hlediska je změna velikostí záběrů žádaná, je vždy lepší, když jsou
rozdíly ve velikostech záběrů větší než menší. Střihač s režisérem může lépe využít jejich
propojováním asociační potenciál vycházející z nedourčenosti obsahu záběrů. Tento
způsob tvorby střihové montáže založený také na změně valikosti záběrů byl rychle
objeven prvními průkopníky filmové řeči, od Brightonské školy, pokusů Edwina Portera,
Edisonova kameramana, přes Davida Warka Griffithe, Lva Kulešova, Dzigy Vertova,
Vsevoloda Pudovkina, Sergeje Michailoviče Ejzenštejna až k produkci francouzské
avantgardy dvacátých let. Změny velikostí záběrů začaly být chápány vzhledem k jejich
obsahu a to zobrazením postavy a prostředí, ve kterém se postava nachází.
3.2.1 VELIKOSTI ZÁBĚRŮ
Velký celek – orientace v prostředí, jednotlivec je málo registrovatelný, v krajině bývá
ztracen, vhodná velikost pro masové scény anebo atmosférické dramatizace.
Celek – zachycuje přehledně místo akce, postava je situována ve vzájemném vztahu
s prostředím, podstatná je gestika akce nikoliv minika (viz klasické grotesky).
Polocelek – Postava je ukázána celá, prostředí začíná hrát druhořadou roli anebo je stále
partnerem postavy, postava getikuluje „vnější hrou“.
Americký záběr – postava je ukázána pod kolena, prostředí vnímáme jen prostřednictví
akce postavy, jinak jen okrajově, často se používá při skupinovém dialogu.
Polodetail – Postava opouští gestikulaci a nastupuje s mimikou, kamera zabírá akce
s rakama, prostředí je téměř vyeliminované.
Detail – většinu plátna zabírá obličej postavy, markantní akcent na protagonistu,
zpravidla emocionální pronikání „dovnutř“ postavy.
Velký detail – zachycuje podstatnou podrobnost části lidské postavy, či rekvizity.8
3.2.2 CELEK A DETAIL
Je-li objekt zarámován objektivem kamery jako celý anebo jen jako jeho část,
využívají vzniklé VELIKOSTI ZÁBĚRŮ informační stupnici Atmosféra – Emocionalita
v různých hodnotách deskripce. Základní vjemy lidského zraku využívají této
dvojjedinosti identifikátorů informací, k rychlému a pokud možno přesnému analyzování
dané situace. Zevšeobecňující avšak nutně atmosférické a prostorově a světeleně
orientované celkové pohledové úhly nás informující o umístění daného objektu
v prostoru i o celé situaci, ve které se objekt nachází. Současně potřebujeme mít
analytické informace o konkrétních vlastnostech objektů, jejich funkcích a ostatních
jedinečnostech, které nám poskytují detailní pohledové úhly. Během divadelního
8
Valušiak Josef, Základy střihové skladby, Antologie textů k úvodům, FAMU, 2004, str. 107.
představení anebo v reálně prožitých situacích si člověk tyto informace sám analyzuje
postupně od vnímání celků po detailnější pohedy. Ve filmu je tato identifikace zesílena
formou rozzáběrování. Je-li objekt zarámován celý (velikost záběru CELEK) dostáváme
popisnou informaci. Je-li objekt zarámován jen v jeho části (velikost záběru DETAIL),
tato část se zobrazí na plátně jako veliká a začne působit spíše emocionálně. Emoční
informace je více žádaná, protože je pro analýzy OMP více důležitá. Dochází při ní k
rychlému porovnávání detailního obrazu objektů s bankou paměťových zkušeností čímž
dochází k rychlé odpovědi na otázky, zda je daný objekt pro pozorovatele bezpečný.
3.2.3 PROSTOROVÉ ROZLIŠENÍ
PROSTOROVÉ ROZLIŠENÍ je reprezentováno množstvím nejmenších
zobrazitelných obrazových bodů (shluků filmových zrn či digitálních pixelů) umístěných
v rámu obrazového pole kamery. Nejčastěji se vyjadřuje v případě filmu v párech čar na
milimetr (např.: 80 lp/mm) a v případě digitálních kamer v tisících pixlů v horizontálním
řádku snímacího senzoru (např.: 1K = 1024 pixelů v okénku, 2K (2048 pixelů), 4K (4096
pixelů), 8K (8192 pixelů)). Převod filmového rozlišení na počet digitálních pixelů je pro
z roku 1909 standardizovaný Edisonův (Dicksonův) filmový 35mm formát 24,98 x 18,67
mm 4:39
uveden takto:
80 lp/mm = 160pixelů/mm na čipu
800 lp/cm = 1600pixelů/cm na čipu
Velikost Edisonova 35mm políčka
= 24,98 x 18,67 mm x 160pixelů
Rozlišení = 1998 lp/horizontálně na
políčko
= 3997pixelů = ± 4K
4K DIGITAL CINEMA = 4096pixelů
± Super 35mm
2K DIGITAL CINEMA = 2048pixelů
± Super 16mm
Souvislost úrovně prostorového
rozlišení a velikostí záběrů je na první
pohled překvapivá, ale jde v podstatě o
jednoduchou vazbu. Velikosti záběrů je
možné používat neomezeně v celé jejich šíři od Extrémně velkého celku po Extrémně
velký detail jen u 35mm filmového formátu, protože rozlišení obrazu je pro tuto škálu
nejvhodnější: 35mm filmový formát Willama Kenedy Dicksona Standard 1090.
9
https://www.wikiwand.com/en/35_mm_movie_film#/google_vignette
3.2.4 PROSTOROVÉ ROZLIŠENÍ 35MM
35mm šíře filmového pásu (35mm EDISON 1:1,33 = DC 4K - UHDTV) - umožňuje
natáčet všechny velikosti záběrů a to jak v případě Celků krajinných motivů, tak
v případě Detailů lidské tváře.
EVC ----- C ----- AZ ----- PC ----- PD ----- D ----- EVD 35mm
Ukázka z filmu Brother Sun Sister Moon (35mm) – rež. Franco Zeffirelli, kameraman
Ennio Guarnieri
3.2.5 PROSTOROVÉ ROZLIŠENÍ 70MM
70mm šíře filmového pásu (DC 8K) – umožňuje natáčení všech velikostí záběrů
excelentně mimo Detaily a Velké detaily. Důvodem je vysoké rozlišení, které v případě
detailů lidské tváře působí svojí ostrostí příliš silně a tvář vypadá příliš naturalisticky.
Dojde-li k nalíčení tváře za účemem potlačení tohoto ostrého vzhledu, je optikou kamery
rozeznatelný makeup (pudr). Diváci pudr na obličeních vidí a na tento fakt reagují
s posměchem, vždyť herci jsou evidentně namalovaní, nelze proto příběhu věřit, jde o
namalovaný podvrh. Příběh není reálný. Režiséři proto detailní velikosti záběrů
nepoužívají, čímž ale ztrácejí ze svého režijního rejstříku emocionální působnost a filmy
začínají být i přes svoji fotografickou velkolepost nudné.
EVC ----- C ----- AZ ----- PC ----- PD ----- D ----- EVD 35mm - UHDTV
EVC ----- C ----- AZ ----- PC ----- PD ----- D ----- EVD 70mm
Ukázka z filmu The Bigest Story Ever Told (70mm) rež. George Stewens, kameraman
William Mellor, ASC a Loyal Griggs, ASC
3.2.6 PROSTOROVÉ ROZLIŠENÍ 16MM
16mm šíře filmového pásu (SUPER 16mm - S16mm = DC2K = HDTV) – možňuje
natáčet v rozmezí Velký detail až Polocelek. Širší velikosti, zejména Celky a Velké celky
krajiny 16mm film nedokáže vzhledem k malému prostorovému rozlišení filmového
negativu (elektronického čipu) řádně vykreslit. Záběry vypadají jako nezaostřené a
technicky nedokonalé obzvláště ve formě 16mm distribučních kopií. Jelikož se 16mm
filmový formát používal dlouhodobě v televizní produkci, kameramani a režiséři se
naučili obcházet tento hendikep vytvářením tzv. Hloubkových detailů (HD). Jde o Detail,
který obsahuje ve své části druhého plánu Celek, který proto může být nedoostřený.
Ostrost Detailů obrazu způsobuje celkový vjem obrazu jako ostrého včetně svého
neostrého pozadí.
EVC ----- C ----- AZ ----- PC ----- PD ----- D ----- EVD 35mm - UHDTV
EVC ----- C ----- AZ ----- PC ----- PD ----- D ----- EVD 70mm
EVC ----- C ----- AZ ----- PC ----- PD ----- D ----- EVD S16mm - HDTV
Ukázka z filmu Cesta z města (16mm) rež. Tomáš Vorel, kameraman Marek Jícha, ACK
3.2.7 PROSTOROVÉ ROZLIŠENÍ IMAX
IMAX/OMNIMAX šíře filmového pásu (70mm horizontálně = 18K) –
velkoformátový systém „Image Maximum“ – poskytující maximálně imerzivní, do děje
vtahující zážitek na plátně pokrývajícím většinu divákova zorného pole. Umožňuje
natáčení širokých Celkových záběrů superexcelentě, avšak neumožňuje vzhledem
k preciznímu vysokému rozlišení používat Detailní a ani Polodetailní záběry. Ty vypadají
nepřirozeně ostře.
EVC ----- C ----- AZ ----- PC ----- PD ----- D ----- EVD 35mm - UHDTV
EVC ----- C ----- AZ ----- PC ----- PD ----- D ----- EVD 70mm
EVC ----- C ----- AZ ----- PC ----- PD ----- D ----- EVD S16mm - HDTV
EVC ----- C ----- AZ ----- PC ----- PD ----- D ----- EVD IMAX/OMNIMAX
3.2.8 PROSTOROVÉ ROZLIŠENÍ S8MM
SUPER 8mm šíře filmového pásu (S8mm = 0,5K) – tento amatérský filmový záznam
určený pro natáčení rodinných filmů je nevhodný pro snímání celkových záběrů i detailů
obličeje. Celky krajiny jsou totálně neostré a detaily obličeje mají zcela rozostřené oči.
Nelze proto docílit empatie diváků vůči hereckému projevu očí, neboť prostě není vidět.
EVC ----- C ----- AZ ----- PC ----- PD ----- D ----- EVD 35mm - UHDTV
EVC ----- C ----- AZ ----- PC ----- PD ----- D ----- EVD 70mm
EVC ----- C ----- AZ ----- PC ----- PD ----- D ----- EVD S16mm - HDTV
EVC ----- C ----- AZ ----- PC ----- PD ----- D ----- EVD IMAX/OMNIMAX
EVC ----- C ----- AZ ----- PC ----- PD ----- D ----- EVD Super 8mm
3.2.4 PROSTOROVÉ ROZLIŠENÍ SD PAL
Televizní systém PAL (Analog 576x768, Digital 576x720 = 0,7K) – starý televizní
snímací systém PAL, jak ve své analogové, tak i digitální podobě je nositelem
prostorového rozlišení velice malé hodnoty. Je proto zcela nevhodný pro natáčení
Celkových záběrů krajiny a začíná mít problémy při natáční Velkých detailů očí s nízkým
kontrastem. Tento systém byl užíván s úspěchem skupinou filmařů známých jako
DOGMA 95, kteří využívali malých amatérských vidokamer pro natáčení celovečerních
snímků. Byli ale nuceni točit autentickým dokumentárním způsobem, aby zakryli
technickou nedokonalost televizního systému.
EVC ----- C ----- AZ ----- PC ----- PD ----- D ----- EVD 35mm - UHDTV
EVC ----- C ----- AZ ----- PC ----- PD ----- D ----- EVD 70mm
EVC ----- C ----- AZ ----- PC ----- PD ----- D ----- EVD S16mm - HDTV
EVC ----- C ----- AZ ----- PC ----- PD ----- D ----- EVD IMAX/OMNIMAX
EVC ----- C ----- AZ ----- PC ----- PD ----- D ----- EVD Super 8mm
EVC ----- C ----- AZ ----- PC ----- PD ----- D ----- EVD PAL - SDTV
Ukázka Vaterland (PAL) – Lovecký deník – rež. David Jařab, kameraman Marek Jícha,
ACK
DEFINICE
Atmosférické Celky a Emotivní Detaily, obě tyto velikosti záběrů mohou působit
stejnou vizuální intenzitou, ale s jinou informační funkcí.
KONTROLNÍ OTÁZKA
1. K čemu slouží velikost záběru DETAIL?
2. K čemu slouží velikost záběru CELEK?
PRAKTICKÉ CVIČENÍ
Rozhovor dvou postav s použitím různých velikostí záběrů
Úkolem je natočit rozhovor dvou postav ve dvou vybraných prostředích, celkem v deseti
záběrech. Nejprve je nacházíme v prostředí prvním (prvních 5 záběrů). Během rozhovoru
se rozhodnou postavy přemístit se na nové výhodnější místo (druhých 5 záběrů).
Rozhovor pokračuje. Budou použity jen dva záběry C jinak samé D. Je povoleno udělat
pouze 3 záběry velikosti PD nebo PC.
Příklad struktury rozhovoru: C, D, D, PD,PC postava odchází, PD postava si sedá na
novém místě, D, D, D, C
DOPORUČENÉ FILMY
Butch Cassidy and the Sundance Kid, rež.: George Roy Hill, 1969, 110min, USA,
kam.: Conrad Hall
The Greatest Story Ever Told, rež.: George Stevens, David lean, Jean Negulesco, 1965,
199min, USA, kam.: Loyal Griggs, William C. Mellor
Brother Sun, Sister Moon, rež.: Franco Zeffirelli, 1972, 135min, IT/GB, kam.: Ennio
Guarnieri
Vaterland – Lovecký deník, rež.: David Jařab, 2004, 100min, CZ, kam.: Marek Jícha
PRO ZÁJEMCE
Stručný přehled vývoje kinematografických systémů od počátku vývoje
kinematografu ukazuje střet zájmů kamerových vynálezců a konstruktérů, kteří aplikovali
poznatky o binokulárním vidění lidského oka a doplnili tyto širokoúhlé formáty co
nejvyšším prostorovým rozlišením se zájmy režisérů filmů, kteří tyto formáty z výše
uvedených důvodů nepřijali. Tehdy „chudičký“ 35mm formát se napříč ostatním
systémům ujal právě proto, že umožňoval režisérům tvůrčí svobodu ve využívání všech
velikostí záběrů bez omezení.
Britský výzkumník Barry Salt ve své studii10
poukázal na to, že používání všech
velikostí záběrů se týká převážně jen 35mm filmu. Jeho grafy, znázorňující počet daných
velikostí záběrů vybraných z prvních 500 záběrů úspěšných filmů, jasně dokumentují a
potvrzují pravidlo, že prostorové rozlišení filmového formátu umožňující využití celé šíře
velikostí se netýká všech systémů, ale pouze 35mm filmového formátu.
10
Salt, Barry, Film Style and Technology - History and Analysis (3 ed.), Starword, 2009
SHRNUTÍ KAPITOLY
Atmosférické Celky a Emotivní Detaily, obě tyto velikosti záběrů mohou působit
stejnou vizuální intenzitou, ale s jinou informační funkcí.
CELEK – zobrazuje přehledně celou situaci na scéně před kamerou a plní tím
informativní deskriptivní funkci. Informuje popisně o velikosti prostoru, jeho
atmosféře, počtu objektů umístěných v prostoru, počtu postav atd. Tato informace je
100% dramatická, jelikož vidíme vše poprvé a jsme o situaci dobře informováni.
Nevidíme jen prostor za kamerou nebo mimo rám a proto musíme natočit druhý Celek,
který nám ukáže i odvrácenou stranu daného prostoru. Ukazuje-li nám Celek nové
informace je tato informace dramatizující, neboť nás staví před nová fakta. Opakuje-li se
Celek se stejným obsahem vizuální intenzita filmového záběru klesá. Pozorujeme opět to,
co již máme v našem vdomí zaznamenáno a analyzováno, nemůže nás to již ničím
překvapit, opakování stejných infomací proto začíná diváky nudit. Vyjímkou je situace,
kdy celky obsahují zvláštní emocionální poetiku obrazových atmosfér, které dokáží
udržet dramatizaci scény po delší dobu. Rovněž v dokumentárních filmech lze častěji
využívat celkových záběrů, přinášejí-li ovšem nové informace.
DEATIL – je velikost záběru, která nám ukazuje objekt nebo postavu v jeho
výřezu. Obličej hercovy tváře bude na plátně v kině zobrazován jako veliký. To umožní
divákům pozorovat oči herce, ve kterých je skrytá herecká informace o emocionálním
náboji výrazu této postavy. Okamžitě se aktivuje ochranný mozkový procesor OMP,
který bude sledovat nebezpečnost či mírnost výrazu hercových očí, aby detekoval, zda jde
o postavu přítele či nepřítele. Tato emocionální působnost je proto 100% a pro diváky
velmi zajímavá. Oči herců ztvárňující emocionální stavy postav příběhu jsou tím
nejzajímavějším objektem ve filmu vůbec. Detail nám ukazuje, co všchno se v postavě
děje, co postava cítí. Filmové herectví pracuje důsledně právě detaily a s herectvím
očima. Tak jako se opakováním stejné informace Celkových záběrů ztrácí vizuální
dramatizace u Detailních záběrů je tomu právě naopak. Velice silná emocionální
působnost a aktivace mozkových center vede divákovu pozornost dlouhodobě a nutí jej k
nepřetržitému kontrolování herecké akce, i když se Detailní záběry na jednotlivé herce
budou několikrát za sebou opakovat. Jsou stále velmi zajímavé, dramatizující. Jakmile
spatříme na plátně tvář, začneme zkoumat její skutečnou emoci. Příliš delším opakováním
velkého množství detailů či velkých deatilů se tento postup rychle nadužívá a potom
chybí režisérovi další dramatizační nástroj, potřebuje-li ještě více obrazovou akci posílit.
Dopručuje se proto rytmizovat množství detailních velikostí záběrů podle toho, jak
probíhá emocionální struktura vyprávěného příběhu. Detail ze své podstaty postavu
izoluje a může navodit i nepříjemný pocit z manipulace tím, že nás režisér nutí, na co se
máme dívat. U častěji se opakujících Velkých detailů může proto vzniknout až únavný
anebo klaustrofobický pocit.
Graf vizuální dramatizace přenosu informací nám ukazuje, že Celek a Detail
dokáží vyvořit 100% dramatizaci. Jak je to ale se záběry polovičních velikostí? Polocelky
a Polodetaily? Jelikož tyto velkosti neukazují ani 100% deskripce o obsahu a charakteru
prostředí a ani 100% emoční působnosti zobrazovaných objektů, ale jen 50%, je jejich
vizuální dramatizace v grafu nástroje jen na poloviční úrovni. Vlastně lze říci, že Celek a
Detail jsou jediné dvě účinné velikosti záběrů, které má smysl používat. Polozáběry
dodávají jen poloviční infomace, a proto jsou neúplné. Neinformují nás dostatečně a proto
je nemá smysl systémově používat. To platí jen když hovoříme o práci s vizuální
intenzitou obrazu. Poloviční velikosti záběrů (PD a PC) používáme pouze tehdy, když
nám přinášejí nějaké nové nebo zcela nezbytné informace a nebo jou-li vyplněny
hereckou akcí danou konceptem mizanscény.
POLODETAIL – je na rodíl od Detailu poněkud širší a to umožňuje vidět hlavně,
co dělá.
POLOCELEK – neukazuje celý
prostor, jak by to bylo v případě Celku, ale
zobrazuje viditelný prostor snímané scény jen
trochu širší. Divák cítí, že je to možná proto,
že se něco nového odehraje. Divák se
podvědomě ptá: Stane se něco nového? Je
připraven to zanamenat. Kamera i divákovo
vnímání jsou k tomu touto velikostí záběru
připraveni. Jestliže se skutečně něco nového odehraje, je divák spokojen, jeho tušení se
naplnilo.
LITERATURA
Kateřina Svatoňová, 2½ D, aneb prostor (ve) filmu v kontextu literatury a výtvarného
umění, FF UK 2009.
Buzan, T., Buzan, B, Mind Map Book, 1990, A plume Book
Jon Boorstin, The Hollywood Eye: what makes movie work, Translation Jan Svěrák,
Euromedia Group, 2019, str.35.
Dominik, Tomáš, Mgr., Libetův experiment, jeho replikabilita, validita a klinický
potenciál, Univerzita palackého Olomouc, 2019, https://theses.cz/id/ntxltw/32275784
Barry Salt, Film Style History & Technology Analysis, Starword 1992, str. 142, 219
Statistical style analysis of motion pictures
Jerzy Płažewski, Filmová řeč, Orbis, 1967, str29
SHRNUTÍ STUDIJNÍ OPORY
Hnacím motorem, či chcete-li inspirací, pro postupné utváření kamerových
nástrojů filmové řeči byla od počátku kinematografie touha po úspěchu. Tzv.
performerský “sukces”, tedy vysoká návštěvnost, která měla vždy původ ve
vynalézání nových skladebných postupů a s tím souvisejících řemeslných nápadů
vedoucích k umělecké kvalitě vytvořených snímků. Nutnost dramatizace příběhu a
vytvoření jeho srozumitelnosti formou němého prostorového filmového obrazu
donutila první filmaře hledat tu nejryzejší formu obrazového vyjadřování11
. Diváci si
brzy zvykli na nový způsob vyprávění založený na vizualitě pohyblivých fotografií
sestavených do montáží využívajících časovou a rytmickou kompozici. Podobně jako
v divadle jsou i ve filmu diváci přímou součástí představení. Proto filmaři vždy bedlivě
sledovali jejich reakce na natočené filmy a úspěchy svých kolegů hbitě kopírovali.
Rychle se šířily nové pracovní postupy čímž došlo k postupnému ustálení všech
kamerových nástrojů filmové řeči.
Základy kamery I. se zabývají studiem prvních dvou kamerových nástrojů
filmové řeči, POHYB a RÁM. Tyto nástroje byly popsány, anylyzovány a bylo
provedeno praktické doporučení, jak s nimi pracovat. Studenti si ověřili nybyté poznatky
na praktických cvičeních, která byla v semináři podrobně rozebrána a hodnocena.
Předmět se rozněž se zabývá kamereou jako základním fotografickým přístrojem v rukou
kameramana/nky, jeho parametry, částí i příslušenstvím.
Přednášející vybízí k dalšímu studiu četbou dopručené literatury.
11
Francouzští avantgardisté se snažili dosáhnout "cinéma pur" (česky překládáno jako "ryzí film" nebo
"čistý film"), tedy znemožnit jakékoli logické uchopení obsahu, ale prvořadý zůstává rytmus a možnost
vytvoření proudu volných obrazových asociací.
PŘEHLED DOSTUPNÝCH IKON
Čas potřebný ke studiu Cíle kapitoly
Klíčová slova Nezapomeňte na odpočinek
Průvodce studiem Průvodce textem
Rychlý náhled Shrnutí
Tutoriály Definice
K zapamatování Případová studie
Řešená úloha Věta
Kontrolní otázka Korespondenční úkol
Odpovědi Otázky
Samostatný úkol Další zdroje
Pro zájemce Úkol k zamyšlení
Pozn. Tuto část dokumentu nedoporučujeme upravovat, aby byla zachována správná
funkčnost vložených maker. Tento poslední oddíl může být zamknut v MS Word 2010
prostřednictvím menu Revize/Omezit úpravy.
Takto je rovněž omezena možnost měnit například styly v dokumentu. Pro jejich
úpravu nebo přidávání či odebírání je opět nutné omezení úprav zrušit. Zámek není
chráněn heslem.
Název: Základy kamery II.
Autor: prof. MgA. Marek Jícha
Vydavatel: Slezská univerzita v Opavě
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Určeno: studentům SU FPF Opava
Počet stran: 40
Tato publikace neprošla jazykovou úpravou.