Základy kamery II
Základy kamery II
Info
Období
léto 2025

Cíle výuky

Cílem v zimním semestru je seznámit posluchače se základy kameramanské problematiky, čímž se vytvoří

základ pro navazující praktická cvičení. Student se seznámí se základy jednoduchého kinematografického

sdělení s důrazem na návaznost záběrů a jejich kompozici, osvětlení a dynamiku obrazu.

Osnova - bloky

1.–2. Vypravěč a subjektivní pohled.

3.–4. Příprava scénáře. Narace a filmový obraz v dokumentárním filmu. Narace a filmový obraz v hraném

filmu. Příprava scénáře a obrazové složky.

5.–6. Zvuková a hudební složka filmového díla. Práce kameramana se zvukem a zvukovou složkou obrazu.

7.–8. Základy kompozice filmového obrazu. Komponování scény a rámování postav.

9.–10. Rozbory kompozic a stylů filmového obrazu.

11.–12. Velikosti záběrů a prostorové rozlišení. Analýzy filmů a grafy Barryho Salta.

13. Shrnutí a opakování, testy a projekce studentských prací.

Vyučující

prof. MgA. Marek Jícha

Organizace kursu

Kurs je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném

studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují

průběžné konzultace a řízení procesu učení.

Podmínky absolvování

Odevzdání průběžných kamerových cvičení

Literatura

povinná:

MONACO, J. Jak číst film. Praha, 2004

AUMONT, J. Obraz. Praha: AMU, 2005.

ČERNÝ, J. Základy architektonického a scénického svícení I. a II. Praha: AMU, 2002–2007.

doporučená:

BOUČEK, V. Filmová technika I. a II. Praha: ČVUT, 1972.

KARVÁNEK, L. Digitální kamery. Praha: AMU, 2010.

KALIŠ J. Filmové dramatické formy II. Film a filmová technika. Praha: SNTL, 1974.

ŠOFR, J. Teorie a praxe světlotonální koncepce filmu. Praha: AMU, 2013.

Vypravěč a subjektivní pohled jako kamerový nástroj filmové řeči. Seznámíte se s teorií subjektivního pohledu a s rozmanitostí vypravěčů, kteří společně předávají informace divákům o probíhajícím ději. Opora Základy kamery II, s. 6–12

Učitel doporučuje studovat od 17. 2. 2025 do 23. 2. 2025.

Seznámení s úlohou kameramana při přípravě narativního a nenarativního filmu. Student/ka se seznámí s pracovním workflow přípravných prací umělecké sekce výrobního štábu. Úloha obhlídek, hereckých a kostýmních zkoušek a storyboardingu. Skripta s. 8–45, 118–119, 182–186 Opora Základy kamery II s. 13–25

Kapitola obsahuje:
1
Web
Učitel doporučuje studovat od 24. 2. 2025 do 2. 3. 2025.

Jak se vizuální složka kvadrofonního díla se přizpůsobuje zvukové složce. Student/ka se seznámí se způsoby, jakým kameraman/ka uvažuje při přípravách filmového díla o zvuku a hudbě a jak to ovlivňuje jeho/její práci. Skripta s. 112–117, 184–186

Učitel doporučuje studovat od 3. 3. 2025 do 9. 3. 2025.

Kompozice obrazu jako kamerový nástroj filmové řeči. Student/ka se seznámí s funkcí matematických vzorů řešení kompozičních sktruktur a jejich nematematickými ekvivalenty. Opora Základy kamery II, s. 13–21

Učitel doporučuje studovat od 10. 3. 2025 do 16. 3. 2025.

Rozdílné způsoby tvorby filmového díla v návaznosti na různé kompoziční modely vycházející ze stylové čistoty anebo její kombinatoriky. Student/ka se seznámí s fenoménem „středu vesmíru“ a se třemi kompozičními body: 1) Střed rámu, 2) těžiště kompozice, 3) Ideový střed vesmíru. Opora Základy kamery II, s. 22–27

Učitel doporučuje studovat od 17. 3. 2025 do 23. 3. 2025.

Velikosti záběrů jako kamerový nástroj filmové řeči. Student/ka se seznámí s funkcí velikostí záběrů a s jejich vazbou na prostorové rozlišení filmového formátu. Opora Základy kamery II, s. 28–46

Učitel doporučuje studovat od 24. 3. 2025 do 30. 3. 2025.
Učitel doporučuje studovat od 31. 3. 2025 do 6. 4. 2025.
Učitel doporučuje studovat od 7. 4. 2025 do 13. 4. 2025.
Učitel doporučuje studovat od 14. 4. 2025 do 20. 4. 2025.
Učitel doporučuje studovat od 21. 4. 2025 do 27. 4. 2025.
Učitel doporučuje studovat od 28. 4. 2025 do 4. 5. 2025.
Učitel doporučuje studovat od 5. 5. 2025 do 11. 5. 2025.
Učitel doporučuje studovat od 12. 5. 2025 do 18. 5. 2025.
Předchozí