Tisková konference a jiná setkání novináři 2. část Holubí/holubova letka •Problém chlebíčkářů – nejen u nás; také v USA a jinde •Pojmenování podle novináře M. Holuba (1990, čas. Zemědělec), 1999 vyloučen ze Syndikátu novinářů •Obsadí místa pro novináře, sní občerstvení, berou si ho domů • • Související obrázek Jak se bránit? •Pozvánky na konkrétní jména novinářů; •Prezenční listiny, kde zapisuje hosteska; •Nesvěřovat organizaci akce najaté PR agentuře (např. rozesílají pozvánky na všechny dostupné adresy novinářů). • Fotopool neboli fototermín •Pravidelný bod programu např. u státnických návštěv aj. významnějších akcí; •Místo – dost prostoru; vhodné pozadí atd.; •Někdy vhodné ohradit páskou. Další možnosti: Press trip nebo press tour •Ukázka •Pracovní cesta pro novináře •Za účelem prezentace regionu, turistické destinace atd. •Pořádá např. Evropská komise – ukazuje práci EU •Pořadatel platí náklady a vyhotovuje program •Pozor na novináře, kteří jedou na výlet a publicisticky cestu nezúročí Snídaně s novináři •Na pracovišti (tam samozřejmě lepší podmínky pro prezentaci), ale také je možnost snídaně v kavárně (například salonek) aj. • • C:\Users\JmenoSiNepamatuju\Pictures\images.jpg C:\Users\JmenoSiNepamatuju\Pictures\stažený soubor.jpg •Někdy je to více uvolněnější, jindy více pracovní. • G:\images (1).jpg •Alternativa k tiskové konferenci. Neformální schůzka. •Rozdíl oproti tiskové konferenci – jde spíše o přátelské posezení, na kterém můžeme informovat o více tématech naší práce. •Vhodné: Připravujeme-li například dlouhodobější kampaň. •Takovou snídani můžeme udělat třeba měsíc před plánovaným odstartováním kampaně. Novináři pak budou mít čas lépe se na naše téma připravit. •Začátek – zhruba v 9, 00 ráno. • Viz https://press-servis.ecn.cz/manual/jak-usporadat-tiskovou-konferenci/ • • Promo day •Využívá se v showbusinessu, ale i u firem. (Nemusí to být day, ale „půlday“…) Veletrhy •Důležitý zejména pro publicitu značky. •Prezentuje se zde více firem → konkurence v komunikaci s médii. •Je potřeba se dobře připravit a nějak se snažit odlišit. •Speciální příručky, jak prezentovat firmu, značku na veletrhu. Online newsroom/press room/Média centrum = sekce pro média na internetu •Ukázka webové stránky Vlády ČR; Ministerstvo životního prostředí •Informace pro média „z první ruky“. •Důležitá je struktura webu; je potřeba omezit zbytečné funkce atd. •Rozdíly jsou propastné. •Novináři se vyjadřují k: •Chybí kontakty – k jednotlivým tématům. •Viditelná, nemusí hledat v podsložkách, nejlépe na horní liště (bývají však dole). •Tiskový mluvčí + telefonní číslo; kontaktní osoba, ne webový kontaktní formulář. •Viditelný přehled tiskových zpráv. • Rubriky •Napsali o nás. •FAQ (frequently asked questions) = Na co se nás nejčastěji ptáte (+ odpovědi). •Rubriky, např. („dementi“) Co V. Klaus neřekl; Na pravou míru (ministerstvo obrany), „opravníky“ •doporučuji také výběr aktuálních a důležitých citací, co prohlásil ředitel, obchodní partner (u velkých firem), např. při nějakém důležitém jednání, ze zápisů a důležitých jednání • •Jednoduchost a účelnost; žádné animace, které se líbí grafikovi, ale „zdržují“. •Aktuálnost. •Přístupnost – ne registrace, ne schvalování přístupu. •U položek uvádět datum zveřejnění. •Multimedialita – videa, fotografie, audio, záběry z organizace (ilustrační); logo firmy, fotografie mluvčí atd. – ke stažení. Dnes velmi žádané. • •Kontrolu nad obsahem a funkčností má PR; má mít možnost sám obsluhovat. •Existuje softwarová aplikace, která umožňuje sledovat, kterou část webu novináři nejčastěji prohlížejí a co stahují. Sleduje, odkud se přihlašují. • Individuální setkání/telefonický kontakt •Neobtěžujeme – nevoláme pořád, neptáme, zda přijde na tiskovou konferenci, jestli dostal TZ. •Výběr novináře podle tématu, mít co nabídnout. •Představím se, jednou větou dvěma větami nabídnu téma: Proč je téma důležité, proč to veřejnost bude zajímat •zeptám se, zda je čas to probrat, jestli ne, tak kdy čas bude novinář mít. Nemá-li zájem, zeptám se, kdo by z redakce zájem mít mohl. •Možná je i osobní schůzka – v případě zájmu ji vyvolávají sami novináři. Exkluzivita •Má svá plus i mínus. Mediální partnerství •Dohody o speciálních tarifech inzerce, dohoda o exkluzivitě. •Ideální stav – jedno rádio, jedna televize, jedny noviny. •Média často spolupracují s charitativními, neziskovými organizacemi, významnými společenskými a sportovními akcemi. S komerčním sektorem neradi vzhledem k možnému závazku vůči firmě. •Predátorská reklama. Publicistika – propagace „osobou“ •Pracovníci firmy, organizace v médiích, a to i tištěných, např. rubriky komentáře (analytik firmy X. Y). Atraktivní jsou polemiky (věcné, ne argumenty ad hominem). •Portrétní fotografie. •Nesmí obsahovat sebepropagaci a sebechválu. Expertní názor. •Doporučuje se vzdát honoráře. •Je potřeba se aktivně nabízet do médií (seznam specialistů). Astroturfing (pův. značka umělého trávníku) •Fiktivní zákazníci. Fiktivní dopisy. Komentáře. Fiktivní podporovatelé politiků atd. • •Holky, zkusila jsem tento krém a je úžasný… • •Neprofesionální taktika. Spin doctoring, „spin“ („účelové překrucování) •Nekalé praktiky sebeobhajování, zamlčování negativních skutečností, odlákání pozornosti. •Je doménou PR v politice. „Odstínění pozornosti“ od problematické skutečnosti. • •Viz film Vrtěti psem (1997, Wag the Dog, USA). •Sexuální aféru prezidenta se snaží zakrýt klamavými informacemi o vymyšleném konfliktu s Albánií. •Tony Blair, 2003, aféra s přikrášlením informací o použití zbraní v Iráku. (72 % respondentů uvedlo, že je to „spin“). • Reklama •Propagace firmy, výrobku: •vstup do televizního vysílání – Studio 6; vstup do rozhlasu •klasická reklama, tzv. reklamní spot, •sponzoring, •injektáž, •teleshopping •teletext •Více na: •https://finexpert.e15.cz/propagace-firmy-v-televizi-a-rozhlase-vam-pomuze-s-podnikanim •Sponzoring - patnáctisekundový „vzkaz“ před a po vysílání pořadu obsahující motiv s logem, doplněný údajem o sponzorovaném pořadu. •Injektáž - zobrazení loga sponzora v průběhu přenosu pořadu, je výhradně u sportovních přenosů. •Více na: https://finexpert.e15.cz/propagace-firmy-v-televizi-a-rozhlase-vam-pomuze-s-podnikanim •