Tisková zpráva 2 Tisková zpráva • Levná, nezabere mnoho času, ovšem neznamená bezprostřední kontakt s novináři, neosloví audiovizuální média (existují i video news releases, ale u nás se jich nevyužívá). Typy: 1. Zpráva o události 2. Zpráva s reakcí – téma k reakci, nutná rychlost vydání (nástroj krizové komunikace); např. ale také viz TZ NUDZ 3. Produktová zpráva – o novém výrobku, nové službě, úspěchu produktu (uplatnění menší →odborná periodika, specializované weby) 4. Expertní tisková zpráva – vědecké instituce, vysoké školy; vyjádření autorit; expertní stanovisko 5. Zpráva provázející zveřejnění studie 6. Personální zpráva – informace o změnách ve vedení firem, v dozorčích radách atd. (ekonomické časopisy mají rubriku o změnách na významných postech) 7. Tiskové prohlášení (TP) Rozdíl TZ a TP • TZ = forma zprávy v pyramidě • TP = souvislá přímá řeč • 8. Fleš = nejrychlejší, krátká jako předzvěst TZ (1–2 věty) • („Oznamujeme tiskovou konferenci k zasedání vlády. Více v tiskové zprávě, do jejíhož vydání nebudeme poskytovat další vyjádření“) • 9. Avízo = stručná informace pro novináře o připravované akci, např. fototermín. • 10. Tiskové sdělení = materiály adresované novinářům, ale nejsou určeny ke zveřejnění – změna tiskového mluvčího, změna o sídle firmy atd. • Ne sebechvála – novinář není zákazník; věcně, vysvětlení • A4 • Součástí zprávy nejsou fotografie, to jako Příloha • U zpráv s ekonomickou tematikou mohou být grafy, statistiky, ale nesmí rozsahem „přesahovat“ text (1 tabulka, 1 graf; jinak zvláštní dokument) Citace • Uprostřed kónické zprávy, kurzivou. • Neobsahuje-li: novinář např. vyjme část TZ a bude citovat; může se stát, že si citaci vymyslí, přizpůsobí; citace si vymýšlí i tiskoví mluvčí (není to poznat?), dává ke schválení – ředitel firmy, který nemá čas atd. Jak má citace vypadat? • Nesmí opakovat, co je obsaženo v leadu (čele) zprávy, měla by představovat jiné sdělení, než to, co je v jejím okolním textu; • Musí vypadat přirozeně (bez odborných termínů atd.), ne slang, obecná čeština, klišé. Bez sebechvály. • Žehrá se na to, že zpráva obsahuje příliš citací. Je to dnes běžná praxe, ale dvě citace na A4 jsou v pořádku, maximálně 3. Citace by neměla být delší než 3 řádky. • Novinářům se dnes vyčítá, že mnohdy jsou zprávy složeny jen z citací, viz příklad z publicistického textu. Dopadli Ukrajinku, měla zpronevěřit tři miliardy Policie v jednom karlovarském hotelu zadržela 48letou Ukrajinku, na kterou byl vydán mezinárodní zatykač kvůli zpronevěře tří miliard korun. „Policisté z odboru cizinecké policie Krajského ředitelství policie Karlovarského kraje zadrželi v úterý cizinku, která měla zákaz vstupu do schengenského prostoru a na niž byl vydán mezinárodní zatykač,“ uvedla mluvčí karlovarské krajské policie Andrea Kávová. „Žena, která pobývala na našem území neoprávněně, se měla na Ukrajině dopustit mnohonásobné majetkové trestné činnosti se škodou v přepočtu tří miliard korun,“ pokračovala mluvčí. „Maximální trest je dvanáct let odnětí svobody,“ dodala. „Protiprávní jednání mělo spočívat v tom, že zadržená jako jednatelka společnosti ve spolupráci s dalšími osobami pronevěřila výše uvedenou částku spojenou s nákupem akcií. A odprodejem podílů. Žena je v policejní cele a bude převezena do Plzně k soudu, kde se rozhodne o dalším řízení,“ uzavřela Kávová. (Právo, 17. 5. 2012) • Titulek • Dáme jej také jako předmět zprávy do e-mailu. • Je koncentrovanou větou, s činným slovesem. Přesný, konkrétní, není bulvární. • AV ČR titulek (2011) Akademie věd kvůli globálnímu oteplování stěhuje svůj ústav na sever (šlo o stěhování z Českých Budějovic do Brna, kde se koncentroval výzkum týkající se globálních změn klimatu) Typografická úprava • Standardní – Times New Roman 12; 1, 5 řádkování, 2, 5 cm od okraje. • A4, pokud pokračujete číslujte stránky a označujte 1 ze 2, 2 ze 2 • Žádná ozdobnost, vytučňování s výjimkou úvodního leadu, ev. kurzivy na citace (to se liší od oborného textu). Nepotrhávejte. • Nepoužívejte šablony pro obchodní korespondenci ani direct mail. • Ukládejte ve formátech .doc nebo pdf Styl a jazyk • Přizpůsobení agenturnímu stylu, tomu, co platí v ČTK. • Viz v agenturním servisu ČTK – placený, jinak server Českénoviny.cz – zde zprávy ČTK • Bez chyb, bez hodnotících a expresivních adjektiv atd. (nejde o reklamu), spíše krátké věty, bez odborných termínů, i za cenu zjednodušení a zkratky. Nežertujte. • • Firma Bezvadný&Bezvadná ještě zlepší své skvělé služby Rozesílání • „shotgun X sniper“ • Na konci e-mailu by neměla chybět možnost odhlásit se z rozesílacího formuláře. • Skrytá kopie adresáře.