Jak (ne)psa(á)t BP? Umberto Eco: Jak napsat diplomovou práci. Olomouc: Votobia, 1997; pdf online Komentáře •Výběr tématu, vč. volby titulu DP, zpracování tématu … •dollyk: Příručka k tomu, jak se postavit k diplomové práci a zvládnout ji. Dost rad je dnes už překonaných ve světě počítačů a virtuálních knihoven a archivů, ale člověk zjistí, co obnáší skutečná seriózní badatelská práce. •Majdule: Eco je vpravdě inspirující. Četla jsem jeho knihu s radostí, zaujetím a otevřenou myslí. Za to se mi odvděčila řadou užitečných rad a postřehů. Ano, některé body, ba kapitoly jsou překonané, textové editory, Google atd. nám šetří mnoho práce, ale ten základ vědecké práce se nemění. A tam Eca využiji beze zbytku. Jadwiga Šanderová: Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Praha: SLON, 2005; pdf online •Většina textu je věnována zásadám, kterých je dobré se držet při psaní odborného textu. • • Čmejrková, S. – Daneš, F. – Světlá, J.: Jak napsat odborný text. Praha: Leda, 2002; online pdf Schneiderová, S.: Jak (ne)psat diplomovou práci. Olomouc: Univerzita Palackého, Günther, 2011; online pdf; pár útržkovitých rad. •Úvod 5 •1. K charakteristice současného českého odborného stylu 7 •2. Výběr tématu a název diplomové práce 11 •3. Úvod diplomové práce 13 •4. Autor a jeho vztah ke čtenáři a k tématu 19 •4. 1 Autorský a inkluzivní plurál 19 •4. 2 Modalita odborného textu 22 •5. Výkladový postup, typy výkladu a rozvíjení tématu 24 •6. Kapitoly a odstavec 31 •7. Esej a esejistický postup 34 •8. Citát a citace, poznámkový aparát, seznam literatury 37 •9. Volba jazykových prostředků 42 •10. Pravopisné a stylizační chyby v diplomových pracích 45 •11. Cvičení 48 •12. Apendix – prostředky odborného stylu 50 •13 Závěr 53 •Literatura 57 •1. Jak zformulovat titul DP •2. Jak formulovat cíle, výzkumné otázky, hypotézy •3. Úvod, Závěr (rozdíl Diskuse, Shrnutí) • Ad výběr tématu a titul •Vyhneme se příliš široce a obecně formulovaným tématům. Je to většinou jeden ze zdrojů potíží. •Symbol v současném myšlení (příklad U. Eca) •Neměl by být metaforický, nezřetelný, např. Kam se jiní bojí •Platí „technická pravidla“: Zapovězeny jsou nadpisy, které jsou dlouhé a nepřehledné, obsahující pomlčky, vykřičníky, otazníky, tři tečky; názvy obsahující vedlejší věty, neověřené a přibližné údaje. V titulu DP by neměla být formulována metoda (komparativní analýza atd.) • •Komparativní analýza národních veřejných debat o Evropské unii a míra jejich europeanizace – vzniká evropská veřejná sféra? • •Národní veřejné debaty o Evropské unii a míra jejich europeanizace • Cíle • •nepopisujeme široce a obecně, jsme konkrétní; •neslibujeme ucelenost a komplexnost; •neformulujeme různé cíle; jsou cíle hlavní a dílčí (vedlejší); •jsme přesní, jednoznační. Vyhneme se vágním slovům jako nastínit, pokusit, představit atd. •PŘ. (Takto ne) – Hlavním cílem práce je pokusit se o ucelený pohled na jazykovou stránku komentáře přímé reportáže ze silniční cyklistiky. • •Jedním z hlavních cílů této práce, (sic!)je zjistit, jak sociální sítě ovlivňují sociální participaci seniorů. •PŘ. Hlavním cílem práce je pokusit se o ucelený pohled na jazykovou stránku komentáře přímé reportáže ze silniční cyklistiky. – Cílem práce je analyzovat jazykové prostředky komentátora České televize Tomáše Jílka v přímé sportovní reportáži ze silniční cyklistiky a sledovat změny v jeho komentáři v rozmezí deseti let, během kterých Česká televize pravidelně vysílá cyklistický závod Tour de France v přímém přenosu. – Jedním z cílů práce bylo také popsat vývoj a posun v komentáři Tomáše Jílka za deset let a jedenáct ročníků komentování Tour de France. • Výzkumné otázky •Který z analyzovaných podniků měl nejsilnější, respektive nejucelenější komunikaci? •Která z těchto společností na tom byla naopak v komunikaci nejhůře a proč? • •Musí být konkrétní a jednoznačné, nesloučené: •Jak definují soukromí a jaké obavy mají ohledně ochrany svých dat? • •VO1a Jak uživatelé sociálních sítích chápou „soukromí“? •VO1b Na základě čeho, jakých podkladů, znalostí, pocitů si tento pojem vykládají? •VO2 Jaké obavy mají z nedostatečné ochrany osobních údajů? • Hypotézy (vědecky zdůvodněný předpoklad) •Forma komunikace analyzovaných subjektů se s příchodem pandemie proměnila. •Studenti středních škol, kteří mají účet na Instagramu, mají více přátel také ve skutečném životě, než ti, kteří účet na IG nemají. • •Hypotéza musí být podložena fakty/poznatky vytyčujících směr výzkumu, musí být testovatelná. • • Úvod •Měl by obsahovat důležité informace o tom, co v práci čtenář najde, vodítka, podle nichž se má v práci orientovat. •Na začátku by mělo by jasně formulováno to, čím se bude práce zabývat, tedy rozvedeme a přiblížíme to, co je v názvu DP. Přitom není potřeba, aby se název práce opakoval. Vzápětí musí být zřetelně formulován cíl, kterého chceme dosáhnout. •Popíšeme metody práce/metodologická východiska/vlastní přístup a postup. •Popíšeme strukturu práce. Zde však není potřeba za sebou vyjmenovávat názvy a obsahy jednotlivých kapitol. Postup a strukturu práce stačí shrnout například tímto způsobem: První části práce představují teoretický úvod k dané problematice. Zabýváme se zde (…). V dalších částech se věnujeme vlastní analýze zkoumaného materiálu. Rozebíráme tedy (…). – Nepíšeme banality, které jsou samozřejmé: Př.: Práce je pro větší přehlednost rozdělena do kapitol a podkapitol. (To se samozřejmě předpokládá.) •Popíšeme primární materiál, se kterým budeme pracovat. Uvedeme jeho rozsah. •Seznámíme čtenáře s případnými problémy, se kterými jsme se při práci potýkali (nedostupnost materiálu, neochota respondentů spolupracovat atd.). Narušení nějakého našeho předpokladu. Např. Naším původním záměrem bylo …/Původní záměr byl… Samozřejmě nebudeme uvádět banality. •Pokud něco v práci záměrně opomíjíme, musíme o tom, čtenáře informovat. Popisujeme, co v práci je, ale také to, co v práci není, ač by tam mohlo být. Jde o to, že nikdy nejsme schopni dané téma zcela vyčerpat. Vezmeme vítr z plachet oponentovi. •Vzhledem k tomu, že úvod přináší především informace pro čtenáře, co v práci najde a jak se v ní má orientovat, úvod není součástí tématu práce. Z toho důvodu se také nečísluje. V úvodu rovněž necitujeme. • • • •U DP si posuzovatelé přečtou zvlášť pečlivě zejména úvod, aby potom mohli posoudit, jak práce odpovídá vytýčeným cílům a stanoveným postupům. V mnoha posudcích se k tomu, co je napsáno v úvodu, odkazuje. Proto je potřeba dát si na úvodu záležet. • Závěr •Obsahuje výsledky práce, uvedení těchto výsledků v kontextu současného stavu bádání dané věci a v kontextu výhledu do budoucnosti. Nejde tedy jen o shrnutí výsledků práce. •Chybou je, že se v něm opakuje to, co je obsaženo v úvodu práce:: V první kapitole jsme podali výklad pojmu podniková situace, ve druhé jsme se pak zabývali (…). •Chybou je, když se zde uvádějí nové informace a fakta, které v předchozím textu nebyly, nevyplývají z něho. •Necitujeme zde. •Je součástí tématu, proto se čísluje. Rozdíl diskuse a závěr •Diskuse - tam shrnete vlastní výsledky a dáte je do souvislostí s výsledky (názory a doporučeními) jiných autorů. •Vysvětlíte, v čem jsou ty vaše nové nebo v čem přínosné a jak jsou v (ne)souladu se současným poznáním, na které se již odvoláváte v teoretické části vaší práce. •Případně popíšete „problémy“, které dané téma obnáší. •Závěr - především shrnutí výsledků a uvedení do kontextu dalších možností; ale nikdy zde nepíšeme nic, co by nevyplynulo z vlastní práce. Jsou to závěry, které vyházejí z vaší práce. • • Shrnutí •Shrnutí výsledků bez interpretace •Greenwashing v módním průmyslu: pohled generace Z • vs •Marketingová strategie Codex Labs na českém trhu