Díla nedostupná na trhu - online rad0025@slu.cz | 6.5.2025 Kdví byla ujednána tito dohoda stran, rozdelilo «e vojsko a vytáhlo k Chomutovu. AJe Plzeňští, poslavše posly ke králi, dmné opravovali místo a hradby a příkopy, a nezachovávajíce sjednanou dohodu, nedovolili žádnému knězi ze stmiy pravdy zůstali v mésté, aby hláaal lidu alovo Boži a přisluhoval svátosti oltárni. ^ACATEK NOVÉHO TÁBORA NA MORAVE 85 Rovněž téhož roku. totii 1421, v matici únoru začal se na Moravě nový Tábor na jednom astrové reky Moravy ve ni f edene Ncdakunicc blízko Strážnice. A tito tábori, totiž sedláci > některými knéžimi a spolu s panoši, obsadivše kláli lei Velehrad,1 upálili opata orného sedmého* s klášterem a přemnohými kni. hami. Proto olomoucký biskup* a páni s moravskými mést y z obavy, kdyby tábori zesílili, aby neutrpeli nesnesitelné i kódy jako v Království českém, vytáhli vsi chni s Rakušany do pole dobýt ostrova; a když učinili útok na ostrov, byli za biti mnozí ze strany Rakušanů a olomouckých mestanů. A když se proto spolu povadili, zapálili boudy a opustili nule. Toho ostrova se pokusili zmocnili také Uhlí. ale byvše odraženi, nechali toho. A byli na tom ostrove krvelacni ^"*** kteří jako laikové, bradatí, bez lonzury. brali na sebe brněni a sloužíce mái nezachovávali cirkevní řád, nýbrž ve vlastním odivu, pomodlivše se Otceniá, posvěcovali; a z nich nejvytii byli dva, tovaryši, Bedřich' a Tomáš* z Vizovic. T IST MIKULÁŠE BISKUPCE A MISTRA JICINA 86 !_/ PRAŽANOM O P1KARTSTVI NA TABOftEi 2I2KA DAL U KLOKOT UPALITl PADESÁT P I K A R T 0 S PETREM KANIäEM Putom téhož ruku a v case jako svrchu, v poslední den února, byl do Prahy přinesen list od Mikuláše, zvoleného biskupa táborského, a mistra svobodných umäru Jiiina, obsahující veci žalostné a v náboženství křesťanském dŕive neslýi cháne, kterak na jejich hoře Táboře bylo ze zvráceného učeni některých knéži a zvláště jakéhosi Martina,' kněze z Moravy, přes čtyři sta osob obojího po hlaví nakaženo pikartským kacířstvím, o nimž se stala výše zmínka, a tí tvrdo/ Ujni drží, te v svátosti oltárni neni pravé tělo Kristovo a jeho krev. nýbrž jen chléb, který, když se přijímá, je toliko znamením lék a krve Kristovy. A tak se U I anbei«, hrad iij i faiinnjiii i Díla nedostupná na trhu - online rad0025@slu.cz | 6.5.2025 216 0 217 ani nemá před svátostí klekali, ani te ji nemá prokazovali žádna úcta, ani ae nemá uchovávali do druhého dne. Proto rozbíjeli všechny monstrance, v kterých bylo tělo Kristovo vystavováno lidu, a jako pohané a nejvěxolomnéjJl Židé, vy i hazujice svátost těla Kristova z monstranci, pálili ji a nohama pošlapávali.* Tor téí činili s nádobami, v kterých byla uchovávána svátost těla Kristova, a s ka liehy, v nichž byla uchovávána krev Kristova, stŕibmŕ kalichy a monstrance rozbíjeli a prodávali, a jestliže viděli některé lidi chodŕri k svatému přijímáni svátosti nltířnl, • posměchem říkali „Jcité nenecháte toho motýla?"* Proto prosili svrchuřecení biskup Mikuláš a kněz Jiíin. aby jim Jai koubek a Jan Příbram.4 mistři svobodných uměni, dali poučeni, kterak řeliti a odpurovali takovým bludům, a vyzývali je, aby perlivě bděli rud tim, aby ae pražský lid nenakazil týmž bludem. Proto v neděli, o které se zpívá Laeurc. což byl druhý den března, z rozkazu mistrů' a konielú všichni kazatele v svých kázáních kázali a ohlasovali svrchuuvedené nehorázné kacířství, viru křesťan skou převelice podrývajid, a nařizovali jménem konielů, aby žádný hospodář nepřijímal takové lidi do svého domu. nýbrž kdyby někteří prUli. aby jc oznái milí konšelům a nedovolili jim zůszati v Praze. Ale přes slušný rnzkaz pražských krmíctú nakazili se v Praze mnozí lidé obojího pohlaví a t nich byl jakýsi svec Václav, měšťan pražský, po svátku sv. Maří Magdalény téhož roku pro svou zatvrzeloat upálen, jak bud* níže pověděno " Potom pro svrchuuvedené kacířství rozdělili ae bratři v Hradišti neboli Táboře bydlící na dvě strany, totiž pikartskou a táborskou, a tak věrnější strana táborská vyhnala z hory Tábora přes dvě stí lidi obojího pohlaví, nakazených pikartským kacířstvím. A když bloudili po lesích a po horách, upadli někteří z nich v tak veliké šílenství, že odhodivše saty. jak muži, tak i ženy, chodili úplné nazí říkajíce, že jsem v stavu nevinnosti a že faly byly přijaty pro hřích prvních rodičů. A z téhož šílenství se domnívali, že nehřesi. jestliže se bratr tělesné »po' juje se sestrou. A jestliže některá počala, říkala, že poŕala z Ducha svatého. A mnohem více. bohužel, páchali, co není hodno zanrchzti potomkům zapsáno.7 Potom po nějakém iase, totiž před sv. Jiří, přijel Žižka od Berouna na Hradiště a dal upálili ve vesnici Klokotech padesát* lidi obojího pohlaví z řeíené pikartské sekty, mezi nimi byli dva knéžl, z nichž jeden se jmenoval Petr Kánii * Ti všichni na vyzváni řečeného Žižky nechtěli upustiti od svých bludů, nýbrž vesele t úsměvem1* kráčeli do plamenů ohně. říkajíce, ze dnes bui dou . Kristem kraWi v nebi. A po odjezdu Žilkově bratří, kteří tam byli. upálili jich dvacet pět z té pikartské sekty. té I IVaiallu. v-xhotn! průtah DňM Wn s a pst ts, n ■ -i Díla nedostupná na trhu - online rad0025@slu.cz | 6.5.2025 Rovnej téhož času kĺzal jeden z pikartského kacírstva v krajích velmi mnoho bludných a kacířských článků a mezi nimi veřejní kázal tyto: Nejprve, že je kacířství ktekati před svátostI oltiřní, protožr v nl ncnl pra)* tělo Kristovo.11 nýbrž jen chléb a mana, ponřvadž Kristus s celým tilem vstoupil na nebesa a nerůstalo zde nic jiného, neí chléb a vino posvícené neboli požehnané, co mi být přijímáno pro posilněni prou duchovním neprite; lům. Hile mi být žena hotova býti po vůli svému muži," kdykoli a kdekoli o to muž požádá, i v kostele je zena povinna býti po vůli mužovi a potom hned přijímá ti. Dále mul, který múze plodirj, je-li jeho manželka stará nebo neplod ni, múze ji propustit! ■ přivesti si mladou Důle lid si sám můře podávali onen požehnaný chléb, jen kdyi je požehnán od knéze a přinesen na oltář, protože ruka knéžaki není hodníjii než ruka kteréhokoli dobrého laika. A tak kázal o přemnohých jiných bludných ílinHe-h. SPOJENA VOJSKA. PRAŽSKÉ A TÁBORSKÉ. DOBYLA CHOMUTOVA A VYHUBILA OBYVATELSTVO/ LOUNY A SLANÝ SE DOBROVOLNÉ PODDALY/ KÁZANÍ KNĚZE A N T O C H A V PRAZE* DOBYTI BEROUNA 87 Potom téhož roku. totiž 1421. když byla (jednána t Plzenskými nejaká ta Jo hoda, jak je svrchu uvedeno, pohnulo se celé vojsko k mestu Chomutovu a 15. dne března, v sobotu před Kvetnou nedáli, mocné je oblehlo. A když se Némci z cimbuří hradeb přicházejícímu vojsku rouhali a toho dne jeho útok odrazili, uéinilo vojsko hned druhého dne, to je v oedéli. kdy se zpívá v kostele Božím Domine ne kmge,' útok na mesto, napadnuvši ze víech stran příkopy a hradby. A přesto, že obyvatelé města na ní lili rozpustenou smůlu a vařiči vodu, přece se Pražané z jedné a táboři z druhé strany zmocnili spolu a hradem mesta, a vtrhnuvic do nŕhn, provedli veliké loupeni, takže nikdy nenaili nic podobí ného na bohatství, a zahubili viechny muže místa mečem a ohnem, ponechavše jich naživu sotva třicet, aby pochovali tela mrtvých. A li jich pochovali přes dva tisice, a to patnáct set po odečteni přemnohých upálených panoil, mésfanú, knéžl a židů.* Ale nešlechetné táborské ženy tam spáchaly strainý zlořin. neboť vyvedly z místa ženy a panny, oplakávající své muže a rodiče, slíbivie jim bezi pecný odchod, ale když ony vyily z místa, svlékly z nich roucha, pobraly jim peníze a jiné vécí, a zavřevse je do jedné viničné boudy, zahubily je plameny „„,-llant CiVitas, quamvis altis defensa rupjbus esse*, qu- fidei T»'ctcZs> tušíme amnismaiorem urb.s partem „. Z**">F*± ZTns non modicus ambit. Qui cum recta' ,n Lusin, )01t, „„od«'"ľ"™,0'Smmcdituii. qua longa estcivitas, flectcre ac Jcx. tíBB'BD** saM0, "^"maiori fluviorniscetur. Span urn" ,sthmi' (nam , us rcram itércoaclus .n fine des j^i protend.lur Hie fossa paginate.' duo °™"]»£Um>ms e/crassirudine. quae" nullis effnngi profunda wmu toctaj ^ cnbne et propugnacula. quae ips, Tha- oachims queal, turns w ,srri, excogitarunt,0 locis opportune boritae. «Puf0a^rrefuS1um omnium haereticorum arcemque Zischa* ,750 construe a■ e , sun, pr0 su0 quisque* tngento munimenta ur- rmUSZ, No aZcm vidimus civitatem, descripsimus. In amne Lusin,-ÄÄ'e« cicensaequantiamagnitudinem, quae nullo egent ■ P" MmonduiD equites apud Thabontas niilitaverant, eum essent omncs ferns n/irnae p/ebis homines et qui non tan. novam fidem secutt, quam mdicia etcareeres ftgisse videbantur. Nicolaus/ magister monetae, quem Sigismun-dus ad res curandas in Bobemiam miserat, primus omnium equorum copiam ThaboMs fecit, qui cum milk equitibus m vico, cui Vogizew nomcn est, no-1760 vis Zischae" motibus occursurus consederat. In hunc nocte ipsa parasceues Zischav ex improviso prorumpens omnes illi equos ademit, anna surripuit, vicum incendit. Milites suos equos ascendere, saltare, currere, flectcre in gy-nimzdocuitnequeposthac absque aiisAA equitum copiasBD duxit. Nicolauscc in arce saJva(usDD est. 1755 ;5 f,' XLl. De Adamitis haereticis \] (I) inter naec et alia apud Bohemos nefandaEE et maudita priiis emersitFF haeresis. Picarduscc quidam ex Gallia Belgica transmisso Rheno per Gcrma-niam in Bobemiam penetravit, qui praestigiis quibusdam fidem sibi conci-lians brevi tempore non parvam virorumHH mulierumque plebem ad se traxit zxAORTVjVj : tamti, el cII 8 antemurali cortv,: admirabili a (a/, m. corn in: antemurali) v, II Lusinitius aortv,v, : Lusmicius CII D reliquum ACORTV, : reliqum V, II E recta AORTvÄ ■ ThhJ 'twtomMXrrM-.Lunichm CIIG saxeo CORTV,: exeoA(al. m. carr in saxeo) W ORWv'Z, r,fÍ 'T R: ISC"'m y' P"nimuhm A (al. m. corr. in. pene insu- ^ÍTacÁvV ľ nr?,"^mam\AC0RTV> ■ Mum v,tt <■ xxxaoktv.v,: triginti C co Pieardus flm): Pichardtis C Pardus F'/ »« CTrf ^ C°RTV<ľ emersis ^ " ronimquc C "ccardus ^//«" worum mulierumque ORTV,V2 ■ mulierum vi- Enea Silvio: Historie česká 111, 40-41 • pravdami viry. Ačkoliv jc město chrá zývaJ'' zfji a parkány. Řeka Lužnice leče htéká dosti velký prudký potok. Směřuje přímo do Lužnice, protože mu vsak po lé délce města stojí v cestě skalisko, jc nucen obrátit se vpravo a vlévá se do větši ^ky na konci města. Šíje (oba toky totiž tvoři poloostrov) jc široká sotva třicet stop. re ^de hluboký umělý příkop a trojitá zeď, tak silná, že ji nemůže prolomit žádný bléhací stroj. Na hradbách jsou četné věže a na vhodných místech zbudované bašty, které vymysleli sami táborité, mistři v dobývání měst. Tak Žižka jako první vybudoval útočiště všech kacířů a hrad; ti, kteří následovali po něm, zvelebili opevněni pěsta každý podle svých schopnosti. Popsali jsme město tak, jak jsme je spatřili. V řece Lužnici se nacházejí zrnka zlata velikosti hrachu, která nevyžaduji žádného číštění- (4) Táborité dosud nebojovali na koních, protože téměř všichni patřili ke spo- \ dině a zdálo se, že nenásledovali ani tak novou víru, jako se spiše vyhýbali sou- I dům'a žalářům. První ze všech poskytl táboritům koně mincmistr Mikuláš, jehož po- \ slal Zikmund do Čech, aby se staral o veřejné záležitosti; usadil se s tisícem koní ve vsi jménem Vožice s úmyslem postavit se proti Žižkovým výbojům. V noci na Velký pátek ho Žižka znenadání přepadl, vzal mu všechny koně, ukradl zbraně a vypálil vesnici. Své bojovníky naučil vsedat na koně, skákat, cválat a obracet se v kruhu- potom již nikdy nevedl své zástupy bez jízdních čet. Mikuláš se zachránil na hradě. chráněno vysokými skalami, přece bylo ob-kolem velké části města, zbývající část XLI. O kacířských adamitech (1) Mezitím se vynořilo v Čechách i další bezbožné a dříve neslýchané kacířství. Nějaký pikart pronikl z Belgie, překročiv Rýn, přes Německo do Čech, kde st získal jakýmisi kejkly důvěru a v krátké době k sobě přilákal nemalý houf muzu i zen, TZiubeus Adamites vocavit e. occupata insula quad (2) CoonuD" ei pro"i )ibidine jJlcensus m aliquam exarsit, C3tTl reffl£ cognosce Sedu q^, „in banc", inquit, spintus mens conca. manuprehendil cl amen j 'ndj(_ ..cresciIe» et mulliplicamim et replete 1775 ,Sn'"CAiK^oque'cetera homines servos esse,' se vero et, qui e)s Cls "TĚrffl^ »^am exiere el intrantes vicinas villas evaginatis gla. r rr testes interfecere,1 quos diaboli filios asserebant. Zischa" ,7S° ji lCi.r «t alien* magis quam sua qufequť vitu pernoscat* neque ImV celera" Au inulta rnanenl ultoremque mail saepe malum cernere li-STouxits witmr in «s exercitum expugnataque" insula" Adamitas omnes Viadio" deievil duobus tantum reservatis, ex quis gcnt.s supcrsritionem co-,7*5 Lsceret Audivi ego ex Ulnco^Rosensi, praestanhY regulo, cum agerem in Bohemia ruisse apud se viros et mulieres ems sectae captivos. Et mulieres quidem palam dixisse non esse (iberos, qui veshbus et praesertun femorali-6us uterentur; easz in carcere apud se pepensse; quas cum anno elapso simul cum viris igni tradidisset, ridentes cantantesque flaminarum incendia pertu-1790 lisse. [I XL//. Quomodo Sigisnmndus Bohemiam ingressus coronam regmacceperit in in usque feliciter pugnaverit J] (1) Sigismundus interea"" convocatis SclesiaeBD ducibus ingressus Bohemiam Grenum, deindecc CuthnamDD infesto exercitu petit, Cenchonem,EE ut (795 arcem Pragensem sibi reddat, magnis^sponsionibus allicit, equitum IIII rnj-lia, qui urbem lacessanl,00 ibidem™ collocat, Cencho, bina proditione insi-gnis, domum revertitur. Pragenses Zischam" accersunt, qui cum ThaboritisJJ nihil moratus urbem in^potestatem recepit. Duo tantum ex baronibus Hil-coLL Crustina Lituburgensis et Hi)coMM Valdesteynus1*1 ac pauci nobiles Pra- Enea Silvio: Historie česká 111,41-42 „řikázol j im, aby chodili nazí, a nazval je adamity. Usadil se na kteréms, ostrove obíhaném řekou Lužnici, tvrdil o sobě, ic je syn Boži a že se jmenuje Adam. (2) Obcovali každý s každou, nebylo však dovoleno poznat ženu bez Adamova souhlasu. Ale jak kdo zapálen vášní vzplanul touhou po nejaké žení, uchopil ji rukou, přišel k vůdci a pravil-. "Pro tuto vzplanul můj duch " Na to vůdce odpovideV. •■Jděte, rosťte, množte se a naplňte zemi."8 Říkal také, že ostatní lidé jsou otroky, oni však a ti, kdo se z nich narodí, jsou svobodní. (3) Čtyřicet mužů z nich odešlo z ostrova, vniklo do sousedních vsi a zabilo mečem přes dvě sté venkovanů, o nichž tvrdili, že jsou synové ďábla. Když to uslyšel 1 Žižka, ačkoliv sám zločinec, přece se zločinu zhrozil. Je totiž v lidské přirozenosti, že každý vidí spíše cizí chyby než své a největši zločiny nezůstávají dlouho nepo- '1 trestány; mstitel zla je často schopen zlo vidět. Vytáhl tedy s vojskem proti nim, V dobyl ostrova a všechny adamity vyhladil mečem ušetřiv pouze dva, aby se od nich dozvěděl o jejích pověrách. Když jsem meškal v Čechách, slyšel jsem od předního šlechtice Oldřicha z Rožmberka, že měl u sebe v zajetí muže i ženy této sekty. Ženy prý veřejně tvrdily, že není svoboden ten, kdo užívá šatu, zejména kolem beder-, a ty že u něho ve vězení porodily. Když je pak následujícího roku dal společně s muži upálit, snášely žár plamenů se smíchem a zpěvem. XLII. Jak Zikmund vstoupil do Čech, přijal královskou korunu a nešťastné bojoval (1) Zikmund zatím svolá slezská knížata, vstoupí do Čech a zamíří s vojskem připraveným k boji k Hradci a pak ke Kutné Hoře. Čeňka zláká velkými sliby, aby mu vydal Pražský hrad, a umístí tam čtyři tisíce jezdců, aby zneklidňovali mesto. Čeněk proslulý dvojí zradou se vrátí domů. Pražané povolají Žižku, který s tábory bez meškáni přijal město do své moci. Pouze dva pánové, Hynek Krušina z Lichtenour-ka a Hynek z Valdštejna, a někteří vladykové šli za korouhvemi ptazanu; zbývající Lusmho ORTV.Vj ; Lusmkio CII B nefts ORTV,V,: neplias C II E tarnen CORV,V, ■ om T II t'7cSľ níY1 ■T" RT" £ľU,,'erem CRTV>V>: mulieruni 0 " ' CORTV, ■ incalu y^OV.y, : om. C: na RTU"crescite ORTV,V2 : itc crescite Clľ quoque ORTv'v 2 r earn y,//»TUborify COTKV, nToJ,,R IŤ*£ , ^ CV'Cz,SChara °* : ™- T-»»■ «atem Cil u. Hiko ^ 'oRTyy.%\ * " '? "TTj" KCepit 0RTV'V> ■ ^eepit in po.e- ^ v,.. »i^aiBS; ORTV,v>: Nilco c"NN vai- 1 Srv. Vulg. Gen 9,1.