Předmluva Tato kniha je určena především studentům, kteří se připravují ke zkoušce z etiky. Studium usnadňuje řada pomůcek, jako jsou seznamy klíčových slov a hlavní myšlenky na začátku každé kapitoly a shrnutí na jejím konci. Chcete-li tuto knihu využít co nejlépe, je dobré vědět následující věci: Úvodní kapitola připravuje půdu pro následující kapitoly. ■ Obsah rozděluje jednotlivé kapitoly na podkapitoly. ■ Jednotlivé podkapitoly jsou dál rozděleny pomocí nadepsaných oddílů a odrážek. Na důležité poznatky v některých kapitolách upozorňují hlavní myšlenky, klíčové otázky, poznámky a příklady. ■ Klíčová slova na začátku každé kapitoly vám pomohou snadno se zorientovat a seznámit s odbornými pojmy daného tématu. ■ V závěru každé kapitoly najdete shrnutí hlavních bodů, které slouží k rychlému opakování. Tento seznam lze také využít jako osnovu pro vaše vlastní poznámky k tématu. ■ Kniha obsahuje také okruh nejčastějších otázek, se kterými se můžete setkat u zkoušky, a tipy, jak na ně odpovědět. Dostanete příležitost ke zpracování vzorových otázek, přípravu stručných odpovědí na některé z nich a podrobnější zodpovězení jiných. Obecná rada pro zodpovídání otázek a řešení úkolů Strukturované otázky vám napoví, co máte zahrnout do odpovědi. Následující doporučení se vztahují k otázkám, u nichž necháváme na vás, jak je zpracujete. ■ Nejdůležitější je si pečlivě otázku přečíst a pochopit, čeho se doopravdy týká. Dejte si pozor na to, abyste porozuměli všem slovům obsaženým v otázce {některé pojmy je dokonce potřeba vyhledat ve slovníku neboje najít v seznamech klíčových slov). 9 ■ Shromážděte všechny informace podstatné pro zodpovězení otázky. Nejspíš nebudete potřebovat všechno, co o tématu víte. Držte se toho, čeho se dotaz týká. ■ Uspořádejte si poznatky vytvořením osnovy, kterou rozepíšete do jednotlivých odstavců. Dejte pozor, aby se každý odstavec vztahoval k zadané otázce. Zahrňte do své odpovědi různé pohledy a názory (většina otázek vyžaduje argumenty pro a proti). ■ Začněte úvodem, v němž vlastními slovy vysvětlíte, na co se otázka ptá, a vysvětlete pojmy. Vypracujte si osnovu a rozvedie ji do jasně formulovaných odstavců. Napište stručný závěr, ve kterém shrnete svou odpověď na zadanou otázku (aniž byste opakovali vše, co jste napsali). Kapitola 1 Úvod KLÍČOVÁ SLOVA_ deskriptívni etika - fakta o lidském mravním chování normativní etika - argumenty týkající se hodnot a principů deontologický- týkající se povinností axiologický - týkající se hodnot metaetlka - zkoumání povahy etických výroků Etika se zabývá tím, co je správné a co nesprávné; zkoumá mravní rozhodnutí lidí a způsoby, kterými seje snaží odůvodnit. Etika je rozsáhlý předmět. Není snad oblasti života, do níž mravní rozhodování nějak nezasahuje, a stejně neexistuje oblast života, ve které by se etika nedala uplatnit. 1. Čtyři základní přístupy Aby to nebylo tak složité, začneme tím, že si zmapujeme různé oblasti etiky. Existují čtyři základní přístupy: a) Deskriptivní etika Deskriptívni etika popisuje mravní rozhodnutí a hodnoty, které zastává konkrétní společnost. Dalo by se tedy například říci, že některé společnosti povolují polygamii, zatímco jiné nikoli, nebo že v některých společnostech se za určité zločiny uděluje trest smrti. Můžeme nejen popsat to, co lidé dělají, ale můžeme také objektivně popiso- 10 11 vat důvody, kterými své Činy vysvětlují. Deskriptívni etika je zčásti sociologií a zčásti psychologií morálky. Avšak klíčovým rysem veškeré deskriptivní etiky je skutečnost, že se nesnaží zjišťovat, co je a není správné. Pouze popisuje danou situaci. : Deskriptivní etika má svůj význam, protože bez informací o situa- I cích a o tom, jak na ně lidé reagují, by neměly další oblasti etiky na čem stavět. Sama o sobě však má deskriptivní etika omezené mož- ' nosti a studenta, který by se na etické otázky snažil odpovědět pouze popisem situací, bychom nemohli uznat jako někoho, kdo se s před- ' metem uspokojivě vypořádal. Je to právě rozmanitost chování a svo- J bodné volby jednat ve shodě s ostatními nebo v rozporu s nimi, co vede k otázkám po tom, co je a není správné. b) Normativní etika I Normativní etika zkoumá normy, jimiž se ve svém mravním rozho- | dování lidé řídí. Zabývá se otázkami týkajícími se povinností (co by í člověk „měl" dělat; často hovoříme o deontologických otázkách) I a hodnot, které mravní rozhodnutí vyjadřují {co utváří „dobrý" život; 1 někdy hovoříme o axiologických otázkách). Normativní etika jde o krok dál než deskriptivní etika. Zaměřuje se na ^^ýrok o nějakém chování a ptá se: „Je správné toto dělat?" Deskriptivní etika by tak například pouze uvedla počet potratů, které byly v dané společnosti provedeny. Normativní etika se navíc ptá: „Je vůbec správné jít na potrat?" Jinými slovy, ptáme se na normy chování, na jejichž základě lidé odlišují správné od nesprávného. c) Metaetika Do teorie etiky patří i diskuse o jazyce, kterým o morálce hovoříme, a jak lze tento jazyk odůvodnit. Tato diskuse se někdy označuje jako metaetika. V průběhu 20. století se britští a američtí filozofové zaměřovali především na jazyk. Namísto jednoduché otázky: „Je toto správné?", se filozofové začali ptát: „Co znamená, když řeknu, že je něco správné?" nebo „Co dělám, když toto tvrdím?" Byla to reakce na proud myšlení, který hlásal, že veškeré výroky o morálce jsou ve skutečnosti bezvýznamné. Metaetika představovala zoufalou snahu zjistit, co lidé svými výroky míní. Ti kdo prohlašují, že něco"je správné či nesprávné, jsou totiž rozhodně přesvědčeni, že jejich prohlášení význam mají. d) Aplikovaná etika Nej důležitější a nejnaléhavější oblastí etiky je aplikovaná etika. Nikdo by se o etiku nezajímal, kdyby v životě neexistovaly problémy, které vybízejí k vyjadřování a zkoumání mravních rozhodnutí a hodnot. K nejvýznamnějším oblastem aplikované etiky dnes patří etika života a smrti, lékařská etika, etika sexuality a vztahů, feministická etika, bioetika (zejména otázky týkající se genetiky), právní etika, etika životního prostředí a obchodní etika. Téměř v každé oblasti života existují morální otázky. Knihy o aplikované etice zkoumají rozhodnutí v dané oblasti z hlediska teorií etiky. Teorie etiky a aplikovanou etiku je třeba zkoumat ve vzájemném vztahu. Na jedné straně můžete vyzkoušet nějakou teorii tak, že ji uplatníte v konkrétní situaci, na druhé straně se můžete podívat na rozhodnutí, která v konkrétní situaci dělají lidé na základě zdravého rozumu, a ptát se, z jaké teorie etiky vycházejí. Tato kniha je o teorii etiky - to znamená, že se bude zabývat me-taetikou a normativní etikou. Bude pochopitelně využívat i deskriptivní etiku, aby ukázala, jak mohou být tyto teorie využity v praxi. 2. Historický přehled Abychom si o etice mohli utvořit ucelenou představu, podívejme se na některé klíčové body ve vývoji teorie etiky v západním myšlení: ■ Ve starověkém Řecku, zejména ve spisech Platóna a Aristotela najdeme diskusi o tom, v čem spočívá dobrý život, o ideálních vlastnostech, které by měl člověk mít, a o vztahu mezi ctností a hledáním štěstí. ■ Přirozený zákon Tomáše Akvinského vyjadřuje středověkou snahu sloučit Aristotelovu myšlenku, že všechno by mělo spět ke svému účelu či cíli, a křesťanskou nauku, podle níž jsou všechny věci stvořeny Bohem, s cílem získat ucelený obraz toho, co lze považovat za přirozené a správné. ■ Později se setkáváme se čtyřmi různými přístupy: podle Hobbese by měla být etika postavena na smluvní dohodě mezi lidmi; Hume byl přesvědčen, že by mela být založena spíš na citech než na rozumu, neboť lidé k sobě přirozeně pociťují vzájemné ohledy; zastánci utili-tarismu soudili, že by etika měla vycházet z očekávaných výsledků 12 13 jednání; Kant se domníval, že základní etické principy by měly být postaveny jen na čistém praktickém rozumu. ■ Někteří myslitelé 18. a 19. století (např. Nietzsche a Sartre) zkoumali etiku ve světle vývoje jedince nebo osobních otázek, které si lidé kladou. Etika není objevena, my ji vytváříme svými vlastními rozhodnutími. ■ Ve 20. století teorii etiky z velké části formovaly spory o tom, zda má etický jazyk význam. Někteří myslitelé chápali etiku jako skrytý způsob, jak vyjadřovat vlastní preference nebo dávat příkazy. ■ Poslední tři desetiletí 20. století zaznamenala oživení zájmu o aplikovanou etiku a také o teorie smlouvy a ctností spolu s přezkoumáním mnoha dřívějších etických sporú. 3. Úkoly etiky Etika je odvětvím filozofie a jako takovou ji ovlivňují obecné otázky o životě a jeho smyslu, které si filozofové kladou. Na jejím utváření se podílí také sociální, politická a náboženská kultura, ve které se vyvinula. V nejsiržím pojetí je etika studiem lidského chovám. Otázky týkající se toho, co lidé „mají" dělat, proto vedou k základním otázkám o povaze a účelu lidského života. Stejně tak ovšem různá pojetí života, ať už se rodí ve filozofii nebo v náboženství, mají vliv na lidské chování, a tedy na etiku. Etika se nezabývá pouze průměrnými standardy chování. Jde v ní spíš o hledám toho, co je správné a dobré a jak nejlépe žít. To samozřejmě neznamená zaujmout úzce mravní pohled v tom smyslu, že -zavrhneme všechny, kdo nesouhlasí s určitým konkrétním kodexem, ale zdůraznit, že chceme najít základní hodnoty, podle nichž bychom mohli žít za předpokladu, že povedou ke spravedlnosti a štěstí. Pochopitelně se přitom budeme muset zaměřit i na to, co je v lidské povaze nejhorší. Právě v činech, které se vyznačují krutostí, můžeme nejsnáze začít vnímat podstatu laskavosti, v činech, které se vyznačují sobectvím, docházíme k intuitivnímu poznání toho, co znamená chovat se nesobecky. Jedna z otázek, kterou si v západním světě klade každý student etiky, je, zda můžeme etiku považovat za „objektivní'': ■ Existují nějaká fakta, která řeší mravní otázky? 14 ■ Existuje něco jako dobro zastřešující veškerá označení „dobrého", která používáme pro to, s čím souhlasíme? ■ Můžeme o nějakém tvrzení s jistotou prohlásit, že jde o konečný či absolutní výrok o tom, co je a není správné? ■ Je všechno pouze otázkou osobní volby a osobního vkusu? V polovině šedesátých let 20. století bylo běžné předpokládat, že hledání „dobra" či „ctností" je odsouzeno k nezdaru. Z etiky se stala jazyková hra, v níž se lidé snažili odůvodnit morální jazyk tak, aby mu každý člověk mohl porozumět na základě své zkušenosti. Nešlo o žádné usilování o „Dobro" skryté v jádru skutečnosti, ale jen o to vyjádřit přání, záměry či preference jednotlivců. Dnes je všechno jinak. Několik desetiletí etice vládla aplikovaná etika. Najednou měl svět svůj program a čekal, že etika přinese nějaká vodítka. Etické postoje bývají nejasné a často jsou nepřehledné. Podívejte se do kterýchkoli novin a najdete směsici fakt, hodnot a argumentů (spolu s notnou dávkou fantazie a spekulací, záleží na tom, které noviny si vyberete!). Úkolem etiky je odstranit nejasnosti, rozlišit fakta, hodnoty a argumenty, odhalit základy, na kterých jsou komentáře vystavěny, a zjišťovat, nakolik jsou logické a zda skutečně vyjadřují hluboce zakořeněné názory, anebo emoční reakce. 15 Kapitola 2 Etické argumenty KLÍČOVÁ SLOVA nekognltivní- názor, že výroky o etice nemají objektívni platnost relativistický - názor, že neexistují žádné univerzální mravní normy absolutistický - názor, že je možné stanovit jednu nebo více univerzálních mravních norem Tato kapitola objasňuje, co je potřeba k předložení jasných etických argumentů, uvádí tři základní přístupy k etice, ukazuje, jak vztahovat konkrétní situaci k obecným etickým principům, a zabývá se společenským kontextem etiky z hlediska práv a povinností. 1. Předložení etického argumentu Dobrýetický argument obsahuje tři různé prvky: fakta, hodnoty a lo-_giku samotného argumentu. Jinými slovy: a) Měli byste znát fakta týkající se situace, kterou posuzujete. ■ Co o této situaci říká zákon? ■ Pokud jste vy jako předkladatel argumentu nebo Člověk, jehož mravní dilema popisujete, věřící, potřebujete vědět, co k danému problému říká dané náboženství. ■ Měli byste také znát skutečná fakta o tom, co se děje, motivy zúčastněných osob a předpokládaný výsledek toho, coisj^^ftedy v případě, že lze nějaký výsledek očekávat). /^'s^a'*