Úvod do filozofie 1/Filozofie 1 6 Gnosticismus, manicheismus a období patristiky Filosofové 9 Gnosticismus l- gnóse (řec. gnósis – "poznání") → duchovní a l myšlenkové hnutí 1. st. n. l. ve východní části l Římské říše; l- náboženské vlivy perské, syrské a židovské. l 3 hlediska: l Theodicea – otázka ospravedlnění Boha a původu l zla ve světě → „Proč dokonalý Bůh stvořil svět zla, l z něhož musíme být teprve vykoupeni?“ l Řešení: Bůh stvořitel (demiurg) vs. Bůh vykupitel l (svrchovaně dobrý a nadřazený). lGnóse jako poznání – poznání nastupuje místo lvíry → „Duch zkoumá všechno, i hlubiny Boží.“ l lPoznání boje Dobra a Zla v sobě samém. l lGnóse jako mystika (řec. myein = zavírat oči) – lpopření smyslového světa i logiky rozumu, poznání lje v nevědomém, opojném či extatickém sjednocení ls Bohem, které nelze popsat slovy. Filón Alexandrijský (asi 25 př. n. l. – 50) l- alexandrijský žid, představitel l eklekticismu; l- autor 50 spisů (asi dalších 20 se ztratilo); l- pravda je zjevena v posvátných spisech l (řečtí filosofové nalezli „jenom“ pravdu filosofickou!); l l- od doslovného výkladu Bible k alegorickému; l- třetím (nejdůležitějším) pramenem poznání je osvícení l (přicházející přímo od Boha!); 09_Filón Alexandrijský l- Bůh je zbaven všech lidských vlastností, je zcela l neurčitelný a nepoznatelný (negativní teologie); l- Logos (Syn Boží) není identický s Bohem, zajímá l až druhé místo. l l- tělo je „žalář“ a „hrob“ duše a cílem dobrého života l je vysvobození duše z tohoto otroctví, tedy l osvobození duše od smyslovosti potlačením afektů, l aby mohla nazírat Boha a extázi se s ním sjednotit. l- empirická znalost představuje pouze přípravu na l kontemplativní poznání Boha. Mání (216 –277) l- perský prorok, zakladatel manicheismu; l- manicheismus jako náboženství askeze l (vliv buddhismu); l- existují dvě říše: Říše světla (dobra) – l 09_Mani ovládaná Otcem světla a Říše temna – ovládaná Otcem temna (žid. Jahve), Ježíš sestupuje z Říše světla; - boj Dobra a Zla je věčným vesmírným principem; - člověk se podle Ježíšova návodu musí vykoupit sám. Raný středověk – období patristiky (1. stol. – do r. 800) l- patristika (z lat. pater = otec, l míní se církevní Otcové); l- šíření křesťanství → misionářská l činnost apoštolů (1. stol.) a 3 apoštolské cesty l Pavla z Tarsu; l- r. 313 - Milánský reskript, Konstantin I. Veliký a l tolerance křesťanství; l- r. 325 – Nikajský koncil (proti ariánské herezi); l- r. 392 – zákaz pohanských obětí. 09_Labarum_monogram of Christ Hlavní problémy a témata l1. Bůh a člověk l- Bůh jako všemohoucí stvořitel l (creatio ex nihilo), l Bůh osobní, mezi stvořitelem a stvoření je l nepřekonatelná propast; l- nejvyšší ctnosti je pokora před stvořitelem, l největším hříchem je pýcha (hybris) → pocit l rovnosti s Bohem; l- křesťanský Bůh je milostivý a spásný, k spáse je l možné dojít jen Boží milostí skrze Božího Syna. 09_stvoreni_sveta l2. Člověk ve vztahu k člověku l- základní mravní požadavek → „Miluj bližního l svého jako sebe samého.“ l- všichni lidé jsou děti Boha a bratři a sestry Krista; l- nadnárodní rys křesťanství, bez stavovského l omezení! l l3. Člověk a svět l- vztah k mimosvětskému, k transcendentnímu l Bohu → devalvace pozemského světa; l- cíl je v říši mimo tento svět (vykoupení). Kléméns Alexandrijský (asi 150 – asi 215) l- vl. jménem Titus Flavius Clemens; l- apologeta, kritik gnóse a tvůrce l křesťan. ortodoxie l Dílo: Výzva Řekům, Vychovatel, l Pestré knihy. l l- je možné zkoumat filosof. a intelekt. l otázky, aniž by byl člověk bludařem! l- filosofie připravila Řeky na příchod l J. K. (podobně jako na něj Starý zákon připravil Židy); l- tvrdil, že J. K. měl skutečné tělo a že jedl a pil (nevěřil ale, že by jíst a pít potřeboval!). 09_Clement Alexandrin Tertullianus (asi 160 – asi 220) l- otec latinské křesť. terminologie; l- obhájce (apologeta), „kt. se hájí, ale l nikdy neomlouvá“; l- velký kritik gnóse i řecké filosofie! l- autor více než 30 spisů (Obrana, l O Kristově těle, O počestnosti, …). 09_Tertullian -Bůh je jediná podstata ve třech osobách → Otec, Syn a Duch Svatý nejsou 3 odlišné bytosti, ale jedna bytost, která působí ve 3 různých úlohách. Órigenés (185 – 254) l- zakladatel křesťanské teologie; l- umírá na následky mučení; l- filosofie jako „služka“ teologie; l- alegorický výklad Bible; l- po smrti odsouzen jako kacíř! l lDílo: O zásadách (Peri archón), Výzva k mučednictví. l- Logos je prostředníkem mezi Bohem a světem, l vtělil se do Krista (je v podřízeném postavení vůči l Otci); Boží Trojice je odstupňována, Syn je Otcem l věčně plozen! lEschatologie – na konci časů dojde k navrácení lvšeho k Bohu (apokatastaze) a k očistě všech vin. l- nezná věčné tresty pro hříšné; jen tresty časné, l tj. očišťující. lLidská duše – je nejen nesmrtelná, ale i věčná. lŽe se nachází v hmotném těle, je zaviněno jejím lhříchem a pádem. Zastává v plné míře učení o lprvotním hříchu a zastává i křest novorozeňat. l l- jedině v církvi je Kristova spásná milost a víra, l proto „mimo církev není spásy“. Aurelius Augustinus z Hippa (354 – 430) l- zvaný též „učitel Západu“, nejhlubší l a nejvýraznější osobnost patristiky; l- původně přívrženec manicheismu l později skepticismu a novoplaton.; l- r. 387 konvertoval ke křesťanství l (Tolle et lege!); l lDílo: Proti akademikům (skeptikům), l O svobodě vůle, O Trojici, O obci Boží, Vyznání. l l- objev „nevědomí“, pevný bod je v hlubinách lidské l duše, v nejistotě a pochybování, tedy v myšlení l („Dubito, ergo sum); l- z nauky o Trojici odstraňuje podřazení Syna Otci, l “božská substance“ existuje ve 3 osobách a v l každé celá; l- filosofická reflexe času („Co dělal Bůh před l stvořením světa?) → čas nelze oddělit od našeho l vědomí! Minulost „existuje“ jen ve vzpomínce, l budoucnost je v očekávání (ani jedno vlastně není l skutečné). Skutečné je jen TEĎ. l l- čas může být pouze tam, kde je nějaká změna, l Bůh je neměnný, je mimo čas (a prostor). l lProblém svobodné vůle l- proti Pelagiově koncepci o svobodě a bezhříšnosti l člověka při narození → teorie predestinace. l Svobodný a bez hříchu byl při narození jenom l Adam, jeho hřích je však dědičný! Bůh může lidi l vykoupit jenom milostí (ale ne všechny!). Odkud se l bere na světě zlo? Zlo není jsoucnem… Pár citátů… l„Jestliže mlčíš, mlč z lásky; jestliže mluvíš, mluv z lásky; jestliže zapomínáš, zapomínej z lásky; jestliže odpouštíš, odpouštěj z lásky.“ l l„Život je běh ke smrti, běh, ve kterém se nikdo nemůže třeba jen na okamžik zastavit nebo zpomalit.“ l l„S prodejnými ženami je to stejné jako se záchody v palácích. Jsou nepříjemné, ale jestliže je člověk odstraní, rozšíří se zápach a špína.“ l„Nejvíce se mi na mně líbí, že se sám sobě nelíbím.“ l Boëthius (480 – 524) l - křesťanský teolog a filosof, označován l jako „poslední Říman“ a první filosof l středověku/scholastiky. lDílo: Filosofie utěšitelkou (De consolatio philosophiae), l sepsané ve vězení před popravou. l- svět neovládá Štěstěna, nýbrž boží prozřetelnost; l- lidské štěstí nelze hledat v nahodilostech, v bohatství, l hodnostech, moci a slávě (i nepříznivý osud bývá l lidem prospěšný); l- blaho je možné nalézt pouze v nejvyšším dobru, jímž l je Bůh. A smysl lidské existence… Smysl existence