Úvod do filozofie 1/Filozofie 1 6 Raná scholastika Filosofové 10 Scholastika l- vláda Karla I. Velikého (742 – 814), l francký král a 1. středověký římský l císař → „karolinská renesance“; l- jednota vědy a filosofie, latina; l- scholastika → „školní nauka“; l- rozumové zdůvodnění víry l (filosofie jako „služka teologie“); l- dialektická metoda: „pro“ a „proti“; l- raná scholastika → „spor o univerzálie“! l Realismus vs. nominalismus l- realismus → obecné má vyšší skutečnost než l jednotlivé (příklon k Platónovi); l l- nominalismus → skutečné jsou jenom jednotliviny, l obecné pojmy se nevyskytují ve skutečnosti, ale l jenom v našem intelektu, jsou jenom jmény (z lat. l nomen) – příklon k Aristotelovi. Jan Scotus Eriugena (asi 810–877) l- irský filosof a teolog, „první otec scholastiky“; l- představitel realismu, vliv novoplatonismu.; l- posmrtně obviněn s panteismu; l Dílo: O rozdělení přírody. l l- pravé náboženství je pravou filosofií: veškerá l pochybnost týkající se víry může a má být l vyvrácena filosofií → velká důležitost rozumu! l- světové dění začíná i končí Bohem. l 4 druhy přírody l1. nestvořená a tvořící – Bůh; l2. stvořená a tvořící – božské myšlenky (ideje); l3. stvořená a netvořící – jednotliviny; l4. nestvořená a netvořící – návrat k Bohu (Bůh l jako finální příčina). 10_Eriugena-poundnote Anselm z Canterbury (1033 –1109) l- italský opat, arcibiskup v l Canterbury, teolog a filosof, l člen řádu sv. Benedikta; l- v r. 1720 ho papež Klement XI. l jmenoval „učitelem církve“; l- myšlení musí být podřízené l víře, bez víry není správného l poznání → „Věřím, abych l rozuměl.“ (Credo, ut intelligam!) 10_Anselm Canterbury2 Ontologický důkaz Boží existence l Bůh je ta nejdokonalejší bytost (i pojem), jakou lze l vůbec myslet. Kdyby však existovala pouze v naší l mysli, bylo by možné myslet bytost ještě dokona- l lejší, jež by existovala i ve skutečnosti – což je ale l logický spor. l lProblém: Z pojmu nějaké věci (v tomto případě z lpojmu Boha jako toho nejvyššího, co lze myslet) je lodvozen důkaz její reálné existence. Jean Roscelin neboli Roscellinus (cca 1050 – cca 1125) l- francouzský teolog, l předchůdce nominalismu; l l- skutečné jsou jen jednotlivé l osoby a věci, obecné pojmy, l druhy a rody (např. „člověk“) l jsou jen slova, jež žádnou l skutečnost neoznačují! 10_Roscellinus02 Pierre Abélard (1079 – 1142) l- enfant terrible 12. st.; l- studoval u Roscellina, l Viléma z Champeaux i l u Anselma z Laonu l (všechny naštval, všichni l ho vyhodili!). 10_Heloïse_et_d'Abélard Dílo: Sic et non (Ano a ne); Historia calamitatum mearum (Historie mých pohrom). l- ve vztahu k problému univerzálií zastával (střední) l pozici konceptualismu → univerzálie jsou myšlené l představy, neexistují ani nezávisle na jednotlivinách, l ale nejsou ani nahodilými jmény (flatus vocis). l l- obecné pojmy reálně neexistují, ale nejsou ani l pouhým zvukem slova (flatus vocis), ale jakožto l "jména" (nominis) jsou především výrazem "řeči„ l (sermo). Obecným je tedy vztah mezi znakem a tím, l co označuje (tj. označované). Dobro a zlo… l- dobro a zlo nejsou hodnoty samy o sobě (ale pouze l 2 způsoby bytí); l- záměr (úmysl) je důležitější než čin → jenom Bůh l ví o našich záměrech, jenom on nás může soudit! l l „Dobrý skutek pochází z dobrého úmyslu.“ Ibn Síná neboli Avicenna (980 – 1037) l- lékař („otec moderní l medicíny“) a filosof; l- narozen v Turkestánu; l- velký vliv Aristotela! l- zabýval se vztahem Boha a přírody → látka je věčná, l Bůh je nehybný hybatel, z něho proudící formy se l uskutečňují v látce. l- problém univerzálií: v božském rozumu jsou „před“ l věcmi, vzhledem k ztělesnění ve skutečnosti jsou „ve“ l věcech, v hlavách lidí (jako pojmy) jsou „po“ věcech. l 10_Avicenna_Tajikistan02 Ibn Rušd neboli Averroes (1126 –1198) l - arabský filosof (narozen v španěl. l Cordobě), zvaný „Komentátor“; l Dílo: Velké komentáře, Střední l komentáře, Souhrn. l lTři typy mluvčích: l1. filosofové – mluví mezi sebou, l2. teologové – mluví k žákům, l3. kněží – mluví k prostému lidu. 10_Averroes 2 základní myšlenky l1. nezrození universa – Bůh a universum existují l věčně (tedy mimo čas a prostor). Není žádné „před“ l a ani „po“. l2. mezi Koránem a filosofií neexistuje žádný rozpor. l l(Navíc: popírá nesmrtelnost jednotlivé duše, je lnadosobní duch je nesmrtelný! l lKonat dobro je potřeba vůči němu samotnému → lodmítání představy pekla, očistce a ráje!) Moše ben Majmon neboli Maimonides (1135 – 1204) l- rabín, židovský filosof a lékař; l- syntéza aristotelských, arabských l a židovských vlivů; l- filosofie a náboženství jsou jen l dvěma formami pravdy, hloubka l víry je závislá na hloubce filosofického poznání; l- Bůh je jednoduchá esence, vypovídat lze jenom o l jeho činnosti (ne o jeho vlastnostech)! l- svět byl stvořen ze svobodné Boží vůle → cílem l je člověk! 10_Maimonides02 Člověk a Bůh… - nezdokonalené duše nemohou dosáhnout poznání Boha, a tedy ani nesmrtelnosti (intelektualizace náboženství). - k dosažení nesmrtelnosti stačí i minimum poznání, jež shrnul ve 13 článcích víry (viz další „slajd“) → 13 článků víry (podle žida Maimonida): l1. Bůh existuje l2. Bůh je jeden l3. Bůh je netělesný l4. Bůh je věčný l5. Jedině Bůh sám může být uctíván l6. Proroctví zaznamenaná v Bibli jsou pravdivá l7. Mojžíš byl největším prorokem Izraele l8. Tóra je božského původu l9. Tóra je neměnná a nezměnitelná l10. Bůh je vševědoucí l11. Bůh trestá a odměňuje v posmrtném životě l12. Mesiáš jistě přijde l13. Nastane vzkříšení mrtvých l A na závěr… 10_maimonides-comix