Úvod do filozofie 1/Filozofie 1 6 Vrcholní a pozdní scholastika Filosofové 11 Albert Veliký (1193 nebo 1207 – 1280) l- nejvýznamnější německý l představitel vrcholné scholastiky; l- učitel církve, patron vědců a l studentů přírodních věd; l- pro svoji všestrannost nazýván l „doktor universalis“; l- jeho souborné dílo → 21 sv. l (zejména komentáře Aristotela a Bible); l- počátek experimentálních metod ve vědeckém l poznávání. l 11_Albertus Magnus Tomáš Akvinský (1225–1274) l- italský dominikánský teolog a l filosof, zvaný „doctor angelicus“; l- jeden z 36 „otců církve“; l- r. 1323 prohlášen za svatého. l lHlavní dílo: Summa teologická; lSumma proti pohanům; O jsoucnu la bytnosti → rozlišení mezi esencí (bytností) l a existencí (jsoucnem)! 11_St-thomas-aquinas Pokus o syntézu víry a rozumu l5 odkazů (cest) k Boží existenci: l l1) z pohybu (změny) lze usuzovat, že musí existovat prvotní impuls; l l2) vše má svou příčinu, musí však existovat prvotní příčina; l l3) věci existují nebo neexistují; to, že existují, způsobuje nějaká nutnost; l l4) skutečnost je rozdělena dle stupňů dokonalosti, musí však existovat l nejvyšší stupeň dokonalosti; l l5) v uspořádání věcí je smysl, stejně jako ve směřování věcí, musí však l existovat něco, co dané věci řídí. l Problém transsubstanciace… aneb kolik Ježíšova těla je v chlebu a kolik krve ve víně? lTři přístupy: l1.) konsubstanciace - podstata chleba a vína zůstává zachována spolu s podstatou Kristova těla a krve; l2.) anihilace – podstata chleba a vína zaniká a je nahrazena podstatou Kristova těla a krve; l3.) konverze – podstata chleba a vína je proměněna v podstatu Kristova těla a krve (!). Pro kterou možnost se rozhodl Tomáš? 11_Poslední večeře a peruánské morče l- po „přepodstatnění“ (po pronesení slov, která řekl l Ježíš při poslední večeři nad chlebem a vínem) l přestanou chléb a víno existovat → promění se v l tělo a krev Krista; l- dochází tím k naprosté proměně podstaty chleba l a vína v podstatu Kristova těla a krve, případky l (vlastnosti) chleba a vína zůstanou zachovány l (našim smyslům se jeví jako chléb a víno); l- Kristovo tělo a krev je přítomno, ale z toho l neplyne, že jsou umístěny (fyzicky) ve svátosti. Roger Bacon (1214–1294) l- anglický filosofem a vědec l (zvaný „doctor mirabilis“); l- zastánce nominalismu; l- kritika Alberta V. i Tomáše. A.; l- vyzdvihuje význam praktické l zkušenosti a experimentu proti logické dedukci l (a „argumentací“ církevními autoritami); l- matematika je základem všech věd! lDílo: Opus maius (Větší dílo), Opus minus (Menší l dílo), Opus tertium (Třetí dílo). l 11_Roger Bacon Čaroděj nebo vizionář? l„Bude možné stavět obrovské lodi, které budou l schopné plout bez veslařů… a také vozy, které l budou schopny pohybu bez koňského potahu… l a stroje k létání s jediným člověkem u řízení… l a nástroje, ne příliš veliké, schopné zdvihnout l a sundat jakkoli velkou zátěž… a dokonce i l mechanismy schopné překonávat moře a řeky l v nejhlubších hlubinách.“ l(O obdivuhodné moci umění a přírody) Jan Duns Scotus (asi 1265–1308) l - skotský františkánský mnich, teolog l a filosof, zvaný „doctor marianus“ l (kvůli obhajobě neposkvrněného l početí Marie) a „doctor subtilis“ l (spatra a břitce vyvrátil 200 důvodů, l jež dominikáni postavili proti učení o l neposkvrněném početí). l l- kritizuje averroisty i Aristotela → k poznání světa l není třeba zvláštního Božího osvícení. l 11_John Duns Scotus l- vůle není podřízena rozumu, ale rozum vůli! l- jenom vůle je svobodná a aktivní; l l- poznání je podmíněno smyslovou zkušeností, l záměrem (intencí) poznávajícího, ale také principy l logiky (rozlišuje mezi intenzí a extenzí pojmu!). l l- proč se stal Bůh člověkem? → protože chtěl (ale l mohl se klidně stát i kamenem!) l William Ockham (asi 1287–1349/50) l- anglický františkánský teolog, l významný logik, nominalistický l filosof a politický myslitel; l- žák Dunse Scota; l l- Boha nelze poznat rozumem, ale l jenom zjevením → oddělení rozumu od víry l (filosofie od teologie) a odmítnutí racionálních l důkazů Boží existence. 11_William_of_Ockham l- Bůh je absolutně svobodný, i cizoložství a krádež l může proměnit v ctnost, může potrestat člověka, l který nehřešil a hříšníka může odměnit! l- skutečné jsou jenom individua, univerzálie jsou l jen umělé výtvory rozumu, znamení (signa), l vyjadřována slovy (nomina). l- připisuje se mu tzv. princip úspornosti (vysvětlení) l → Ockamova břitva: „Entity se nemají zmnožovat l více, než je nutné.“ l Tedy: Pokud pro nějaký jev existuje vícero vysvětlení, je l lépe upřednostňovat to nejméně komplikované. Mistr Eckhart (1260–1327) a západní mystika l- německý teolog, filosof a dominikán; lDílo: Komentář k Sentencím (Petra l Lombardského), Opus tripartitum, l Naučení. 11_mistr-eckhart - cílem života je sjednocení s Bohem (ne skrze rozumové poznání, ale kontemplací)! - mystická zkušenost → možnost ontologické jednoty s Bohem! - „návrat k počátku“→ před Adama i před stvoření! l- „Bůh“ (Gott) – stvořitel vs. „božství“ (Gottheit) → l Gottheit je Grund, počátek a základ Boha: l „Bůh a božství jsou navzájem tak odlišné jako nebe a l země. (…) Bůh koná, božství nekoná, nemá co by l konalo. (…) Bůh a božství se liší činností a nečinností.“ l l- vyhrocuje pozici negativní teologie: l „Bůh je beze jména, neboť nikdo o něm nemůže nic říct l ani pochopit. (…) Jestliže tedy říkám, že Bůh je dobrý, l není to pravda; já jsem dobrý, ale Bůh není dobrý (…) l Jestliže říkám, že Bůh je moudrý, není to pravda; jsem l moudřejší než on. Jestliže dále říkám: Bůh je jsoucí, není l to pravda; je bytí nad bytím a nadbytostná negace.“ l- sjednocení s Bohem → jako kapka vody v oceánu; l l- člověk je předurčen, aby byl v Bohu (ne aby žil na l světě); l l- skutečný člověk (tj. duše) je věčný → ke spáse l dochází, až se člověk vymaní z času (čas i „časné l věci“, vášně, ba i sama „chuť času“ je překážkou); l l- teze o zrození Krista v duši věřícího → (pozor, l hereze!) l 11_Bůh