Úvod do filozofie 1/Filozofie 1 Mgr. Marek Timko, Ph.D. Filosofové 4 Eklektici a atomisté Empedoklés z Akragantu (490 – asi 430 př. n. l.) l- státník, básník, učitel náboženství, lprorok, lékař, divotvorce a filosof; l- eklektik a pluralista; báseň O přírodě; lNejdůležitější myšlenky: l1. čtyři základní „kořeny veškerenstva“ l(živly světa) : oheň, voda, vzduch, země → l metafora mísení (míxis) l místo představy l vznikání a zanikání. l 04_zivly-josef-maly 04_Empedokles_02 Empedokleova krajina 04_Empedokleova_krajina-mnohe l2. dvě formující síly: Láska (Filotés) – spojující a lNenávist (Neikos) – rozdělující. l3. myšlenka evoluce živých organismů: rostliny → lživočichové → lidé (lidé byli nejdříve androgynní, loboupohlavní, až pak se od sebe oddělili); věří na lReinkarnaci. l l4. každý element vnějšího světa je poznáván lelementem stejného druhu v nás (princip lanalogie). l Empedoklés vs. eleaté l- shoduje se s eleaty v přesvědčení, že jsoucno lje a nevzniká ani nezaniká a že neexistuje lnejsoucno (prázdno). l- od eleatů se odklání jednak primárním lzaměřením svého výkladu na smyslově lvnímatelnou skutečnost a dále zohledněním ldalších charakteristik vedle jsoucnosti, jež mu ldovolují rozlišit různá jsoucna. Jejich míšením pak lze vysvětlit „vznik“ a „zánik“ věcí kolem nás. Anaxagorás z Klazomen (asi 500 – 428 př. n. l.) l- první přivedl filosofii do Atén; l- první byl odsouzen za bezbožnost; l- teoretik: theóriá → pozorování, které vede k výkladu; l- základními prvky skutečnosti jsou „semena věcí“ l (homoiomerie), neomezené množství kvalitativně l odlišných pralátek jsou neomezeně dělitelné; l„Jak by totiž mohl vzniknout vlas z nevlasu la maso z nemasa?“ 04_Anaxagoras_02 l- řídícím principem „mísení“ prvků je rozum (Nús): l neosobní mysl, duch, všemohoucí → z chaosu l utváří uspořádaný celek světa! l l- Nús ale není bohem, A. nepředpokládá myšlenku l stvoření! l l „Ale řeknu ti něco jiného: žádná z veškerých l smrtelných věcí nemá zrození a žádná nemá ani lkonec v bídné smrti, nýbrž jest jenom mísení lvzájemná výměna toho, co se mísí – avšak lidé to lnazývají zrozením.“ l Teorie výživy (Empedoklés vs. Anaxagorás) lEmpedoklés: lKdyž jíme zeleninu, jíme samozřejmě zemi, vodu, vzduch a lsnad i trochu ohně, a to vše okořeněné láskou a svárem. lV našem žaludku se – pravděpodobně – živly nějak oddělí la nějak smísí v jiných poměrech tak, že vznikne maso, lkost, vlas, krev atd. l lAnaxagorás: lKdyž jíme zeleninu, jíme samozřejmě maso, kosti, dřevo, lteplé, studené, zlato, stříbro, rostlinnou tkáň. V našem lžaludku se jednotlivé počátky od sebe odloučí a každý lpřijde na své vlastní místo. Zlato, stříbro a podobné lzbytečné počátky pak budou vyloučeny. l Leukippos z Milétu (500 – 440 př. n. l.) l- nevíme o něm téměř nic; l- jediný dochovaný zlomek: l l „Ani jedna věc nevzniká lbez příčiny, ale vše vzniká lz nějakého důvodu a nutnosti.“ l l→ první formulace zákona l kauzality! l 04_Leucippe (portrait) Démokritos z Abdér (cca 460 – 370 př. n. l.) l- žák Leukippa, „smějící se“ f.; l- spoluautor atomismu; l- vznik z ničeho je nemožný, lale popírat pohyb a mnohost je lneudržitelné; l- na rozdíl od Parmenida lpředpokládal, že existuje lnejsoucno – prázdný prostor! 04_Democritus_Atom l- atomy (atomos = „nedělitelný“) → to, co vyplňuje l prostor; l- atomy jsou: neměnné, ze stejné látky, různě l veliké, různě těžké a různých tvarů; l- vznik → spojení oddělených atomů, l zánik → oddělení atomů; l- pohyb atomů není náhodný (vliv Leukippa), l náhoda je jenom pojem pro naši nevědomost; l l- i duše člověka je složena z atomů (velmi l jemných, ohnivých), po smrti se atomy duše l rozptýlí. Atomistická kosmologie l„[Démokritos] říkal, že světů je nekonečně mnoho a lže se liší velikostí. V některých prý neexistuje Slunce lani Měsíc, v některých jsou větší než u nás a v lněkterých je jich více. Rozestupy mezi světy jsou prý lrůzné a někde je světů víc, zatímco jinde méně. lNěkteré prý rostou, jiné jsou v rozkvětu a jiné lchřadnou a někde vznikají a jinde zase mizí. Zanikají lprý v důsledku vzájemných srážek. Některé světy ljsou prý bez živočichů, bez rostlin a úplně bez vlhka.“ l l DK 68 A40 (Hippolytos, Refutatio omnium haeresium I 13, 2-4) 04_atomiste_univerzum lEtika: l- blaženost spočívá v radostné spokojenosti a l vyrovnanosti mysli (euthymia); l- ctností je umírněnost a pohrdání smyslovými l požitky vs. požitek rozumu ze sebe sama l- shoda s přírodou; l l„Raději bych objevil jediný důkaz (v geometrii), než bych získal perský trůn.“ l l“Život bez slavností je jako dlouhá cesta bez hospod.“