Otázky na test z Úvodu do filosofie Filosofie jako specifický způsob kladení otázek a kritického myšlení vzniká v Řecku v: a) 7 stol. př. Kr. b) 6 stol. př. Kr. c) 5 stol. př. Kr. d) 4 stol. př. Kr. Vznik filosofie je kritickou reakcí na: a) náboženství b) pověry c) mýtus d) epos Filosofická disciplína, která se zabývá otázkami bytí se nazývá: a) teologie b) ontologie c) metafyzika d) fyzika Filosofická disciplína, která se zabývá otázkami dobra a správného jednání se nazývá: a) politika b) etika c) morálka d) metafyzika Filosofická disciplína, která se zabývá poznáním a kritérii pravdy se nazývá: a) gnoseologie b) epistemologie c) noetika d) etika Mezi představitele tzv. mílétské školy nepatří: a) Thalés b) Pýthagorás c) Anaximandros d) Anaximenés Mezi tzv. iónské přírodní filosofy nepatří: a) Thalés b) Pýthagorás c) Anaximandros d) Anaximenés Který z filosofů považoval za prvopočátek všeho (arché) vodu? a) Thalés b) Pýthagorás c) Anaximandros d) Anaximenés Který z filosofů považoval za prvopočátek všeho (arché) vzduch? a) Thalés b) Pýthagorás c) Anaximandros d) Anaximenés Který z filosofů považoval za prvopočátek všeho (arché) neurčitelné (apeiron)? a) Thalés b) Pýthagorás c) Anaximandros d) Anaximenés Který z filosofů považoval za podstatu skutečnosti čísla? a) Platón b) Aristotelés c) Pythagoras d) Eukleidés Mezi představitele tzv. elejské školy patří: a) Parmenidés b) Zenón z Eleje c) Melissos d) Hérakleitos Mezi představitele tzv. elejské školy nepatří: a) Parmenidés b) Zénón z Eleje c) Zénón z Kitia d) Hérakleitos Možnost pohybu odmítal: a) Parmenidés b) Zenón z Eleje c) Zenón z Kitia d) Hérakleitos Parmenidés zastával stanovisko, které by dnes bylo slučitelné s: a) empirismem b) racionalismem c) relativismem d) dogmatismem Parmenidés zastával stanovisko: a) identity myšlení a bytí b) rozdílnosti myšlení a bytí c) popření myšlení a bytí d) popření pohybu Autorem pohybových paradoxů (tzv. aporií) je: a) Parmenidés b) Zenón z Eleje c) Zenón z Kitia d) Hérakleitos Autorem myšlenky, že „všechno plyne“ je: a) Pýthagorás b) Hérakleitos c) Parmenidés d) Sókratés Hérakleitos chápal skutečnost jako: a) dynamický proces b) nemožnost pohybu c) neustálou změnu d) absolutní neměnnost Mezi představitele tzv. atomismu nepatří: a) Hérakleitos b) Démokritos c) Anaxagorás d) Leukippos Řecký atomismus je pozicí: a) substanční b) monistickou c) dualistickou d) pluralistickou Řecký atomismus není pozicí: a) substanční b) monistickou c) deterministickou d) pluralistickou Podle Démokrita se lidská duše: a) skládá z atomů b) neskládá z atomů c) nedá poznat d) nedá pochopit Mezi předsokratovské filosofy patří: a) Pýthagorás b) Hérakleitos c) Parmenidés d) Sókratés Mezi předsokratovské filosofy nepatří: a) Sókratés b) Platón c) Gorgiás d) Empedoklés Autorem teorie tzv. čtyř živlů (vody, vzduchu, země a ohně), které spájí/rozděluje láska/svár je: a) Anaxagorás b) Empedoklés c) Hippokratés d) Galén Empedoklés byl v rámci pojetí skutečnosti: a) monista b) dualista c) pluralista d) absolutista Anaxagorás byl v rámci pojetí skutečnosti: a) monista b) dualista c) pluralista d) absolutista O tzv. semenech věcí jako prazákladu skutečnosti mluvil: a) Empedoklés b) Anaxagorás c) Platón d) Aristotelés O tom, že skutečnost uspořádává neosobní rozumový princip (nús), mluvil: a) Empedoklés b) Anaxagorás c) Platón d) Aristotelés Mezi tzv. sofisty nepatří: a) Empedoklés b) Prótagorás c) Gorgiás d) Isokratés Mezi tzv. sofisty patří: a) Démosthenés b) Prótagorás c) Gorgiás d) Isokratés Pozornost k problémům člověka a lidské společnosti věnovali obzvlášť: a) pythagorejci b) přírodní filosofové c) súfisté d) sofisté Autorem výroku „Mírou všech věcí je člověk - jsoucích, že jsou, a nejsoucích, že nejsou” je: a) Prótagorás b) Gorgiás c) Sókratés d) Platón Autorem výroku „Nic není, i kdyby něco bylo, člověk by to nemohl poznat; i kdyby to mohl poznat, nemohl by to sdělit a vysvětlit druhým“ je: a) Prótagorás b) Gorgiás c) Sókratés d) Platón Pozici řeckých sofistů můžeme charakterizovat jako: a) skeptickou b) relativistickou c) absolutistickou d) dogmatickou To, že skutečnost není plně poznatelná (příp. že není poznatelná vůbec), je pozicí: a) racionalismu b) skepticismu c) eklekticismu d) empirismu Díogenés je považován za představitele školy: a) sofistů b) kyniků c) cyniků d) eklektiků Sókratés pojmem daimonion označoval: a) démona b) ducha c) vědomí d) hlas svědomí Sókratés je představitelem: a) etického pozitivismu b) etického negativismu c) etického dogmatismu d) etického relativismu Kdo popisoval svůj způsob filosofování jako tzv. maieutickou metodu? a) Sókratés b) Platón c) Aristotelés d) Epikúros Platón je představitelem: a) etického pozitivismu b) etického negativismu c) etického dogmatismu d) etického relativismu Autorem Obrany Sókratovy je: a) Sókratés b) Isokratés c) Platón d) Xenofanés Slavný Platonův Mýtus o jeskyni je obsažen v díle: a) Faidón b) Faidros c) Menón d) Ústava Za podstatu skutečnosti považoval Platón: a) čísla b) ideje c) atomy d) 4 živly Platónovo myšlení můžeme považovat za: a) materialistické b) idealistické c) matematické d) náboženské Teorie poznání se u Platóna označuje termínem: a) anamnésis b) amnésis c) dóxa d) sófia O třech složkách lidské duše mluvil: a) Sókratés b) Platón c) Aristotelés d) T. Akvinský Tři složky duše tvoří: a) statečnost, umírněnost, spravedlnost b) umírněnost, spravedlnost, moudrost c) statečnost, spravedlnost, umírněnost d) moudrost, statečnost, umírněnost Nejvyšší ctnosti je pro Platóna: a) moudrost b) statečnost c) umírněnost d) spravedlnost V Platónově utopické představě ideální společnosti mají vládnout: a) dělníci b) vojáci c) filosofové d) boháči Platonův spis zabývající se uspořádáním ideální společnosti se nazývá: a) Utopie b) Ústava c) Stát d) Leviathan Aristotelés je autorem: a) výrokové logiky b) predikátové logiky c) modální logiky d) dvouhodnotové logiky Podstata jakékoliv věci (tzv. úsia) je u Aristotela spojením: a) látky a formy b) příčiny a účinku c) kvality a kvantity d) možnosti a skutečnosti Kolik metafyzických kategorií rozeznává Aristotelés: a) 4 b) 5 c) 10 d) 12 Kolik příčin změny rozeznává Aristotelés: a) 1 b) 2 c) 3 d) 4 Ve vývoji živých organismů sehrává nejdůležitější roli příčina: a) látková b) tvarová c) účinná d) účelová Pro Aristotela je bůh: a) příčinou všech věcí b) prvním hybatelem c) nehybným hybatelem d) Mesiášem Metafyzika patří podle Aristotela mezi vědy: a) teoretické b) praktické c) poietické d) nepatří mezi vědy Etika patří podle Aristotela mezi vědy: a) teoretické b) praktické c) poietické d) nepatří mezi vědy Politika patří podle Aristotela mezi vědy: a) teoretické b) praktické c) poietické d) nepatří mezi vědy Aristotelés je představitelem: a) deontologické etiky b) hedonistické etiky c) utilitaristické etiky d) eudaimonistické etiky Mezi špatné formy vlády patří podle Aristotela: a) aristokracie b) oligarchie c) demokracie d) tyranie Mezi právní formy vlády patří podle Aristotela: a) monarchie b) politea c) demokracie d) oligarchie Aristotelova škola se nazývá: a) dialogická b) akademická c) peripatetická d) stoická Epikúros je představitelem etiky: a) egoismu b) hedonismu c) asketismu d) anarchismus Pojem parenklize zavádí do koncepce atomismu: a) Démokritos b) Leukippos c) Epikúros d) Epiktétos Podle Epikúra je hlavní překážkou k dosažení štěstí: a) strach z bohů b) strach ze smrti c) strach z války d) strach z neštěstí Mezi představitele řeckého stoicismu nepatří: a) Zénón z Kitia b) Zénón z Eleje c) Epiktétos d) Kleanthés z Sasu Autorem koncepce, že cílem života je dosažení ataraxie, je: a) Zénón z Eleje b) Zénón z Kitia c) Epiktétos d) Epikúros Stav klidu, kdy tělo ani duše netrpí, se nazývá: a) nirvána b) extáze c) ataraxie d) anestézie Myšlenku ataraxie zdůrazňovali představitelé: a) stoicismu b) skepticismu c) hedonismu d) agnosticismu Mezi přestavitele římského stoicismu patří: a) Marcus Aurelius b) L. A. Seneca c) Epiktétos d) Zénón z Kitia Mezi představitele řeckého skepticismu nepatří: a) Zénón z Kitia b) Zénón z Eleje c) Pyrrhón z Élidy d) Agrippa Skeptik Plótínos je představitelem: a) platónismu b) skepticismus c) novoplatónismus d) gnosticismu Základem skutečnosti je podle Plótína: a) Absolutno b) Jedno c) Bůh d) idea Období tzv. svatých otců se nazývá také: a) heuristika b) patristika c) scholastika d) eucharistika Podle Órigena je lidská duše: a) smrtelná b) nesmrtelná c) věčná d) dobrá S výrokem „Věřím, abych porozuměl“ by souhlasil: a) Órigenés b) Tertullianus c) A. Augustinus d) Anselm z Canterbury Učení Aurelia Augustina bylo ovlivněno zejména: a) Sókratem b) Platónem c) Aristotelem d) T. Akvinským Podle Aurelia Augustina zlo: a) neexistuje b) existuje c) je dílem Satana d) je nepřítomností dobra Středověká pozice, která tvrdí, že obecné pojmy (univerzálie) mají skutečnou existenci, se nazývá: a) universalismus b) nominalismus c) konceptualismus d) realismus Středověká pozice, která odmítá, že obecné pojmy (univerzálie) mají skutečnou existenci, se nazývá: a) universalismus b) nominalismus c) konceptualismus d) realismus Autorem tzv. ontologického důkazu Boží existence je: a) A. Augustinus b) Tertullianus c) Órigenés d) Anselm z Canterbury Anselm z Canterbury byl ohledně přesvědčení o existenci univerzálií: a) realista b) skeptik c) nominalista d) konceptualista P. Abélard byl představitelem: a) realismu b) nominalismu c) konceptualismu d) pluralismu Učení Tomáše Akvinského bylo ovlivněno zejména: a) Sókratem b) Platónem c) Aristotelem d) A. Augustinem Tomáš Akvinský je autorem spisu: a) Suma logická b) Suma teologická c) Suma proti pohanům d) O jsoucím a bytnosti Tomáš Akvinský se ve svém díle snažil o syntézu: a) autority a církve b) víry a zkušenosti c) víry a rozumu d) víry a církve Tomáš Akvinský ontologický důkaz Boží existence Anselma z Canterbury: a) přijímá b) odmítá c) upravuje d) ignoruje Tvrzení, že „Entity se nemají zmnožovat více, než je nutné“, je známé jako: a) Occamova břitva b) Humova břitva c) Popperova břitva d) paradox holiče Tvrzení, že: „Pokud pro nějaký jev existuje vícero vysvětlení, je lépe upřednostňovat to nejméně komplikované“, je v souladu s: a) Humovou břitvou b) Popperovou břitvou c) Occamovou břitvou d) principem úspornosti Autorem díla O učené nevědomosti je: a) Sókratés b) Platón c) T. Akvinský d) M. Kusánský Pico della Mirandola byl představitelem: a) novoplatónismu b) stoicismu c) renesančního novoplatónismu d) novoplatonismu novoaristotelismu Pietro Pomponazzi byl představitelem: a) novoplatónismu b) stoicismu c) renesančního novoplatónismu d) novoplatonismu novoaristotelismu Pietro Pomponazzi ve svém díle O nesmrtelnosti duše: a) nesmrtelnost duše dokazuje b) nesmrtelnost duše popírá c) nesmrtelnost duše předpokládá d) v nesmrtelnost duše věří Představitelem heliocentrismu byl: a) Aristarchos ze Samu b) Ptolemaios c) M. Koperník d) G. Galilei G. Bruno byl představitelem: a) geocentrismu b) heliocentrismu c) panteismu d) deismu Propagátorem myšlenkových experimentů byl: a) T. Akvinský b) M. Kusánský c) Leonardo da Vinci d) F. Bacon Mezi sociální filosofy, tzv. utopisty nepatří: a) Leonardo da Vinci b) T. More c) T. Campanella d) R. Bacon Autorem utopického spisu Utopie je: a) Leonardo da Vinci b) T. Campanella c) T. More d) F. Bacon Autorem utopického spisu Nová Atlantida je: a) T. Campanella b) R. Bacon c) F. Bacon d) T. More Autorem výroku „Kniha přírody je psaná jazykem matematiky“ je: a) Platón b) M. Koperník c) G. Bruno d) G. Galilei Autorem výroku „Pochybuji, tedy jsem“ (Dubito, ergo sum) je: a) Sókratés b) A. Augustinus c) M. Kusánský d) R. Descartes Mezi představitele novověkého racionalismu nepatří: a) R. Descartes b) G. W. Leibniz c) B. Spinoza d) I. Kant Podle R. Descarta je hlavní vědeckou metodou: a) indukce b) dedukce c) skepse d) víra R. Descartes je představitelem: a) metodického skepticismu b) absolutního skepticismu c) monismu d) dualismu Podle R. Descarta má res extensa vlastnost: a) časovosti b) rozprostraněnosti c) vědomí d) subjektivní existence Podle R. Descarta má res cogitans vlastnost: a) časovosti b) rozprostraněnosti c) vědomí d) objektivní existence Podle R. Descarta je idea Boha: a) vrozená b) získaná c) nesmyslná d) rozprostraněná Pojetí skutečnosti ve filosofii G. W. Leibnize je: a) monistické b) dualistické c) pluralistické d) absolutistické Základem skutečnosti je podle G. W. Leibnize: a) idea b) atom c) monáda d) Bůh Pojem teodicea označuje: a) ospravedlnění Boží existence b) důkaz o Boží existenci c) ospravedlnění existence zla d) důkaz o neexistenci zla Autorem tvrzení, že „náš svět je nejlepším možným světem“ je: a) R. Descartes b) G. W. Leibniz c) B. Spinoza d) Voltaire B. Spinoza byl představitelem novověkého: a) ateismu b) polyteismu c) solipsismu d) panenteismu Kolik substancí existuje podle B. Spinozy? a) 1 b) 2 c) 4 d) nekonečně mnoho Ztotožnění přírody s Bohem (a obráceně) označujeme jako: a) panteismus b) panenteismus c) teismus d) deismus Vysvětlit etiku geometrickým způsobem se pokusil: a) R. Descartes b) G. W. Leibniz c) D. Hume d) B. Spinoza Mezi představitele novověkého empirismu nepatří: a) F. Bacon b) J. Locke c) R. Bacon d) D. Hume Podle F. Bacona je hlavní vědeckou metodou: a) indukce b) dedukce c) abdukce d) metodická skepse Idoly divadla u F. Bacona jsou překážkami pravdivého poznání související s: a) nesprávným používáním jazyka b) lidskou přirozeností c) s nekritickým přijímáním autorit d) špatnou výchovou Idoly trhu u F. Bacona jsou překážkami pravdivého poznání související s: a) nesprávným používáním jazyka b) lidskou přirozeností c) s nekritickým přijímáním autorit d) špatnou výchovou Idoly jeskyně u F. Bacona jsou překážkami pravdivého poznání související s: a) nesprávným používáním jazyka b) lidskou přirozeností c) s nekritickým přijímáním autorit d) špatnou výchovou Idoly rodu u F. Bacona jsou překážkami pravdivého poznání související s: a) nesprávným používáním jazyka b) lidskou přirozeností c) s nekritickým přijímáním autorit d) špatnou výchovou T. Hobbes byl ve vědě představitelem: a) realismu b) nominalismu c) konstruktivismu d) skepticismu T. Hobbes svoji politickou filosofii představil v díle: a) O společenské smlouvě b) O duchu zákonů c) Ústava d) Leviathan T. Hobbes je představitelem: a) idealismu b) materialismu c) dualismu d) teismu Autorem výroku „Homo homini lupus“ je: a) J. J. Rousseau b) R. Descartes c) J. Locke d) T. Hobbes J. Locke je představitelem novověkého: a) skepticismu b) sensualismu c) racionalismu d) politického liberalismu Podle J. Locka je lidská mysl po narození: a) „tabula rasa“ b) „nepopsaná deska“ c) „prosta všech idejí“ d) „neschopna vnímat ideje“ Chuť jablka patří podle J. Locka mezi: a) primární kvality b) sekundární kvality c) jednoduché ideje d) složené ideje Hmotnost jablka patří podle J. Locka mezi: a) primární kvality b) sekundární kvality c) jednoduché ideje d) složené ideje Rozdělení moci ve státě na složku legislativní a exekutivní poprvé navrhl: a) Platón b) Ch. de Montesquieu c) J. Locke d) Voltaire Představitelem novověkého solipsismu byl: a) B. Spinoza b) J. Locke c) G. Berkeley d) I. Kant Autorem výroku „Být znamená být vnímán“ je: a) R. Descartes b) B. Spinoza c) J. Locke d) G. Berkeley G. Berkeley byl představitelem: a) materialismu b) imaterialismu c) solipsismu d) voluntarismu Garantem objektivní existence věcí je podle G. Berkeleyho: a) Bůh b) vrozená idea c) vnímající Já d) subjekt poznání D. Hume je představitelem novověkého: a) racionalismu b) empirismus c) solipsismu d) skepticismus Možnost logického zdůvodnění kauzality ve své filosofii popíral: a) R. Descartes b) J. Locke c) D. Hume d) I. Kant D. Hume je v etice představitelem: a) neegoistického utilitarismu b) smyslového hédonismu c) teorie sympatie d) teorie antipatie Autorem spisu O společenské smlouvě je: a) T. Hobbes b) J. Locke c) J. J. Rousseau d) Ch. de Montesquieu Autorem spisu O duchu zákonů je: a) T. Hobbes b) J. Locke c) J. J. Rousseau d) Ch. de Montesquieu I. Kant je považován za představitele: a) absolutního idealismu b) subjektivního idealismu c) objektivního idealismu d) transcendentálního idealismu Podle I. Kanta musí být výroky vědy: a) syntetické a zároveň apriorní b) analytické a zároveň apriorní c) syntetické a zároveň aposteriorní d) analytické a zároveň aposteriorní Je podle I. Kanta možná metafyzika jako věda? a) ano b) ne c) za určitých podmínek ano d) není možné rozhodnout Noumenon je podle I. Kanta: a) věcí poznatelnou b) věcí nepoznatelnou c) věcí o sobě d) věcí pro nás Fenomén je podle I. Kanta: a) věcí poznatelnou b) věcí nepoznatelnou c) věcí o sobě d) věcí pro nás Estetickou teorií (ve smyslu teorie poznání) se I. Kant zabývá v díle: a) Estetika b) Kritika čistého rozumu c) Kritika praktického rozumu d) Kritika soudnosti Čas a prostor podle I. Kanta existují: a) absolutně b) nezávisle na člověku c) jako apriorní formy nazírání d) jako kategorie rozumového uvažování Kauzalita podle I. Kanta existuje: a) absolutně b) nezávisle na člověku c) jako apriorní forma nazírání d) jako kategorie rozumového uvažování Mezi antinomie rozumu podle I. Kanta nepatří: a) otázka Boží existence b) otázka existence času a prostoru c) otázka konečnosti světa d) otázka smrtelnosti lidské duše Problémem účelnosti se I. Kant zabývá v díle: a) Kritika čistého rozumu b) Kritika praktického rozumu c) Kritika soudnosti d) Kritika účelnosti Výrok Týden má sedm dní je: a) syntetický a priori b) analytický a priori c) syntetický a aposteriori d) analytický a aposteriori Etická koncepce I. Kanta se nazývá: a) utilitarismus b) deontologie c) etika povinnosti d) ontologie Nejvyšším morálním zákonem je podle I. Kanta: a) hypotetický imperativ b) kategorický imperativ c) absolutní imperativ d) maxima vůle Etickou problematikou se I. Kant zabývá v díle: a) Základy metafyziky mravů b) Kritika čistého rozumu c) Kritika praktického rozumu d) Kritika soudnosti Estetickou (ve smyslu teorie krásy) teorií se I. Kant zabývá v díle: a) Estetika b) Kritika čistého rozumu c) Kritika praktického rozumu d) Kritika soudnosti Mezi základní znaky osvícenské filosofie patří: a) deismus b) mechanicismus c) optimismus d) dogmatismus Myšlenka, že Bůh je tvůrce světa, ale do jeho dalšího vývoje už nezasahuje, se nazývá: a) teismus b) ateismus c) deismus d) agnosticismus Mezi představitele francouzského osvícenství nepatří: a) D. Diderot b) P. Holbach c) J. Herder d) I. Kant Voltaire byl: a) odpůrce absolutismu b) odpůrce deismu c) kritik Leibnize d) propagátor Newtonovy přírodní filosofie Zastáncem tvrzení, že „myšlení je jenom tělesnou funkcí mozku“, byl: a) Voltaire b) G. Berkeley c) R. Descartes d) J. O. La Mettrie Výrazným kritikem osvícenského racionalismu byl: a) Voltaire b) J. Locke c) J. J. Rousseau d) G. W. F. Hegel J. J. Rousseau je autorem koncepce: a) naturalistické etiky b) naturalistické pedagogiky c) naturalistické epistemologie d) naturalistického omylu Na otázku „Přispěl pokrok věd a umění k rozvoji mravů člověka?“ J. J. Rousseau odpověděl: a) ano b) ne c) nevím d) možná J. J. Rousseau byl: a) zastáncem názoru, že cit má přednost před rozumem b) zastáncem osvícenské myšlenky pokroku c) zastáncem koncepce přirozeného náboženství d) autorem autobiografického díla Vyznání Mezi představitele tzv. německé klasické filosofie nepatří: a) J. G. Fichte b) F. W. J. Schelling c) G. W. Leibniz d) G. W. F. Hegel I. Kant je představitelem: a) subjektivního idealismu b) objektivního idealismu c) absolutního idealismu d) transcendentálního idealismu J. G. Fichte je představitelem: a) subjektivního idealismu b) objektivního idealismu c) absolutního idealismu d) transcendentálního idealismu J. G. Fichte věc o sobě: a) odmítá b) přijímá c) ignoruje d) postuluje Tři fáze dialektického vývoje (teze – antiteze – syntéza) poprvé popisuje: a) I. Kant b) G. W. F. Hegel c) F. W. J. Schelling d) J. G. Fichte F. W. J. Schelling je představitelem: a) subjektivního idealismu b) objektivního idealismu c) absolutního idealismu d) transcendentálního idealismu Podle Schellinga duch: a) povstává z přírody b) vytváří přírodu c) vrací se do přírody d) je s přírodou identický Filosofická pozice F. Schellinga se nazývá: a) subjektivní idealismus b) objektivní idealismus c) absolutní idealismus d) filosofie identity G. W. F. Hegel je představitelem: a) subjektivního idealismu b) objektivního idealismu c) absolutního idealismu d) transcendentálního idealismu Autorem Fenomenologie ducha je: a) I. Kant b) G. W. F. Hegel c) E. Husserl d) J. Patočka Vývoj celé skutečnosti je podle G. W. F. Hegela vývojem: a) subjektivního ducha b) absolutního ducha c) objektivního ducha d) Ducha svatého První fázi vývoje absolutního ducha Hegel označuje jako: a) bytí o sobě b) bytí pro sebe c) jinobytí d) nebytí Druhou fázi vývoje absolutního ducha Hegel označuje jako: a) bytí o sobě b) bytí pro sebe c) jinobytí d) nebytí Třetí fázi vývoje absolutního ducha Hegel označuje jako: a) bytí o sobě b) bytí pro sebe c) jinobytí d) nebytí Absolutním duchem se ve filosofii Hegela zabývá: a) dialektika b) náboženství c) filosofie Já d) filosofie ducha Hegel se ve své filosofii systematicky nevěnoval: a) dialektice b) filosofii dějin c) dějinám filosofie d) etice Dialektiku jako metodu procesu vývoje společnosti z „oblak na zemi“ přenesl: a) Lao-c‘ b) G. W. F. Hegel c) K. Marx d) E. Bondy K. Marx byl ovlivněn zejména filosofií: a) I. Kanta b) G. W. F. Hegela c) F. Engelse d) V. I. Lenina Autorem díla Kapitál je: a) K. Marx b) F. Engels c) V. I. Lenin d) J. V. Stalin Filosofie K. Marxe je: a) dialektická b) materialistická c) idealistická d) politicko-ekonomická Dialektický materialismus K. Marxe a F. Engelse se zabývá: a) proměnou kvantity v kvalitu b) vývojem přírody c) vývojem lidské společnosti d) vytvořením komunistické společnosti Historický materialismus K. Marxe a F. Engelse se zabývá: a) proměnou kvantity v kvalitu b) vývojem přírody c) vývojem lidské společnosti d) vytvořením komunistické společnosti Třída pracujících je ve filosofii K. Marxe označena jako: a) buržoazie b) inteligence c) proletariát d) oligarchie Autorem Dialektiky přírody je: a) G. W. F. Hegel b) K. Marx c) F. Engels d) V. I. Lenin Za předchůdce existencialismu je považován: a) A. Schopenhauer b) F. Nietzsche c) S. Kierkegaard d) S. Freud Autorem knihy Deník svůdce je: a) S. Kierkegaard b) A. Schopenhauer c) F. Nietzsche d) S. Freud Nejvyšším morálním postojem je podle S. Kierkegaarda postoj: a) etický b) estetický c) egoistický d) náboženský Filosofická koncepce, podle které je skutečnost jenom projevem slepé a iracionální vůle, se označuje jako: a) iracionalismus b) voluntarismus c) nihilismus d) egoismus Autorem spisu Svět jako vůle a představa je: a) F. Nietzsche b) A. Schopenhauer c) L. Klíma d) S. Freud Filosofii A. Schopenhauera můžeme hodnotit jako: a) optimistickou b) pesimistickou c) racionalistickou d) iracionalistickou Východisko z utrpení života vidí A. Schopenhauer v: a) alkoholu b) sebevraždě c) umění d) nirváně Autorem spisu Svět jako vědomí a nic je: a) A. Schopenhauer b) F. Nietzsche c) S. Freud d) L. Klíma Vůli k moci jako princip života do filosofie poprvé zavádí: a) A. Schopenhauer b) Ch. Darwin c) F. Nietzsche d) S. Freud Myšlenku tzv. věčného návratu ve své filosofii tematizuje: a) A. Schopenhauer b) F. Nietzsche c) A. Comte d) K. Marx Autorem spisu Tak pravil Zarathustra je: a) Zoroaster b) Averroes c) F. Nietzsche d) R. Strauss F. Nietzsche je představitelem: a) nihilismu b) iracionalismu c) voluntarismu d) anarchismu Filosofie F. Nietzscheho je: a) antifeministická b) antikřesťanská c) antimoralistická d) antioptimistická Ladislav Klíma nebyl představitelem: a) ludibrionismu b) egodeismu c) egosolismu d) egoismu Mezi pozitivisty nepatří: a) A. Comte b) J. S. Mill c) H. Spencer d) M. Schlick Za zakladatele pozitivizmu je považován: a) K. Marx b) A. Comte c) F. Nietzsche d) J. S. Mill Mezi „evolucionisty“ určitě nepatří: a) G. W. F. Hegel b) H. Spencer c) Ch. Darwin d) I. Kant Autorem třech stádií vývoje lidské společnosti (teologické, metafyzické a pozitivní) byl: a) G. W. F. Hegel b) F. Nietzsche c) A. Comte b) K. Marx Původním autorem koncepce „přežití nejzdatnějšího“ je: a) Ch. Darwin b) H. Spencer c) F. Nietzsche d) A. Hitler Autorem koncepce tzv. sociálního darwinismu je: a) Ch. Darwin b) H. Spencer c) F. Nietzsche d) A. Hitler Druhá fáze vývoje pozitivismu se nazývá: a) negativismus b) nihilismus c) logický pozitivismus d) empiriokriticismus Mezi představitele filosofického pragmatismu patří: a) W. James b) Ch. S. Peirce c) J. Dewey d) J. S. Mill Mezi představitele filosofického pragmatismu nepatří: a) W. James b) J. S. Mill c) H. Spencer d) Ch. S. Peirce Tvrzení, že „pravdivé je to, co se ve skutečnosti uplatní“ je filosofickým postojem: a) egoismu b) utilitarismu c) pragmatismu d) hedonismu Mezi novopozitivisty nepatří: a) M. Schlick b) B. Russell c) R. Carnap d) A. Comte Hlavní metodou ověření vědecké teorie byla pro novopozitivisty: a) verifikace b) falsifikace c) dedukce d) abdukce Mezi charakteristiky novopozitivistické filosofie nepatří: a) induktivismus b) deduktivismus c) fyzikalismus d) kumulativismus Autorem výroku „Hranice mého jazyka jsou hranice mého světa“ je: a) B. Russell b) G. Frege c) L. Wittgenstein d) J. Searle Autorem díla Traktát logicko-filosofický je: a) B. Spinoza b) B. Russell c) G. Frege d) L. Wittgenstein S tvrzením, že „všechny problémy filosofie jsou jenom problémy správného používání jazyka“, by souhlasil: a) G. Frege b) L. Wittgenstein c) F. de Saussure d) K. R. Popper Zakladatelem filosofického směru fenomenologie je: a) I. Kant b) E. Husserl c) M. Heidegger d) J. Patočka Autorem díla Krize evropských věd a transcendentální fenomenologie je: a) J. J. Rousseau b) I. Kant c) M. Heidegger d) E. Husserl Jak nazývá E. Husserl dočasné odstranění, předpokladů, poznatků či předsudků, tedy „zdržení se úsudku“ o dané věci při smyslovém vnímání? a) epoché b) fenomenologická indukce c) fenomenologická dedukce d) fenomenologická redukce Jan Patočka je autorem knihy: a) Přirozený svět jako filosofický problém b) Přirozený svět jako politický problém c) Svět jako vědomí a nic d) Svět jako vůle a představa Nejvýznamnějším českým představitelem fenomenologie je: a) E. Husserl b) J. Patočka c) M. Petříček d) I. Blecha Mezi představitele existencialismu nepatří: a) M. Heidegger b) J.–P. Sartre c) A. Camus d) G. Marcel K. Jaspers existenciálně vyhrocenou situaci člověka označoval jako: a) extraordinární b) anxiolitickou c) depresivní d) mezní Kolik velkých předělů měly podle K. Jaspers dějiny lidstva? a) 3 b) 4 c) 5 d) 6 Dílo, ve kterém se K. Jaspers zabýval vinou Němců po 2. sv. válce, se nazývá: a) Zločin a trest b) Dohlížet a trestat c) Otázka viny d) Kolektivní vina Vinu spojenou s nacistickou ideologií označoval K. Jaspers jako: a) kriminální vinu b) politickou vinu c) morální vinu d) metafyzickou vinu M. Heidegger je zakladatelem: a) fenomenologické ontologie b) fundamentální ontologie c) existenciální fenomenologie d) existenciální ontologie Autorem díla Bytí a čas je: a) K. Jaspers b) J.–P. Sartre c) M. Heidegger d) A. Camus Lidskou existenci označuje M. Heidegger termínem: a) Das Ein b) Dasein c) Das Sein d) Das Zeit Autorem myšlenky, že „existence předchází esenci“ je: a) M. Heidegger b) J.–P. Sartre c) A. Camus d) K. Jaspers Autorem tvrzení, že „člověk je odsouzen k svobodě“, je: a) M. Heidegger b) G. Marcel c) A. Camus d) J.–P. Sartre Autorem Kritiky dialektického rozumu je: a) I. Kant b) G. W. F. Hegel c) K. Marx d) J.–P. Sartre Autorem díla Bytí a nicota je: a) M. Heidegger b) A. Camus c) J.–P. Sartre d) K. Jaspers Kdo je autorem teze: „lidská existence je absurdní“? a) J.–P. Sartre b) A. Camus c) K. Jaspers d) M. Heidegger Autorem díla Mýtus o Sisyfovi je: a) A. Camus b) J.–P. Sartre c) M. Heidegger d) K. Jaspers K. R. Popper je představitelem: a) pozitivismu b) novopozitivismu c) logického atomismu d) kritického racionalismu K. R. Popper je kritikem metody: a) verifikace b) falzifikace c) indukce d) dedukce Metoda, kterou K. R. Popper odlišuje vědu od ne-vědy, se nazývá: a) verifikace b) falzifikace c) indukce d) abdukce Bolest zubu patří podle K. R. Poppera do světa: a) 1 b) 2 c) 3 d) 4 Kniha patří podle K. R. Poppera do světa: a) 1 b) 2 c) 3 d) 4 Vědecká teorie patří podle K. R. Poppera do světa: a) 1 b) 2 c) 3 d) 4 K. R. Popper ve svém díle kritizuje: a) indukci b) dedukci c) evoluci d) historicismus Autorem díla Struktura vědeckých revolucí je: a) K. R. Popper b) T. S. Kuhn c) I. Lakatos d) P. K. Feyerabend Soubor myšlenek, názorů a převládajících teorií v jisté době označuje T. Kuhn termínem: a) epistéma b) epoché c) paradigma d) teorie Představitelem tzv. metodologického anarchismu ve vědě je: a) M. Foucault b) J. Derrida c) P. Feyerabend d) R. Rorty Autorem tvrzení „anything goes!“ ve vědeckém výzkumu je: a) P. Feyerabend b) J. Derrida c) M. Foucault d) R. Rorty Mezi tzv. postmoderní filosofy patří: a) M. Foucault b) J.–F. Lyotard c) J.–P. Sartre d) G. Deleuze Mezi tzv. postmoderní filosofy nepatří: a) J. Derrida b) W. James c) J.–P. Sartre d) R. Rorty Představitelem neopragmatismu je: a) J. Derrida b) J. Habermas c) M. Foucault d) R. Rorty “Konec velkých metanarací“, jako i „konec metafyziky“ vyhlásila filosofie: a) klasického věku b) středověká c) moderny d) postmoderny Autorem knihy Dějiny šílenství je: a) M. Foucault b) J. Derrida c) J.–F. Lyotard d) G. Deleuze Představitelem filosofie dekonstrukce je: a) J. Derrida b) J. Habermas c) M. Foucault d) R. Rorty Autorem myšlenky, že „nejdříve je písmo (grafein) až pak hlas (foné)“ je: a) Platón b) Sókratés c) M. Foucault d) J. Derrida Zkouška bude obsahovat 25 testových otázek. Otázky můžou mít jednu, dvě nebo i tři správné odpovědi! Bodové rozložení hodnocení: A – 40–38 bodů B – 37–35 C – 34–31 D – 30–28 E – 27–24 F – < 24