11. listopadu 2019 Ing. Michal Motyčka, Ph.D. FINANČNÍ UKAZATELE V HOTELNICTVÍ Proč finanční ukazatele? —Poskytují možnost srovnání: — —s ostatními podnikatelskými subjekty a/nebo s průměrnými hodnotami v dané oblasti podnikání — —s předchozími obdobími — —s ročním/aktuálním plánem — — Metody kalkulace finančních ukazatelů —Nejčastěji na základě: — —Počtu obsazených pokojů – v návaznosti na vyhodnocení variabilních nákladů —Počtu pokojů v inventáři – v návaznosti na vyhodnocení fixních nákladů —Procentem z tržeb – možnost použití pro analýzu jak fixních, tak variabilních nákladů ???? Finanční ukazatele ??? —ADR Occ % — RevPar FC —GOP IBFC RGI — ARI TORE — PROFIT — — — Druhy finančních ukazatelů — —Ukazatele likvidity – indikují, zda je daný provoz schopen dostát svým běžným a krátkodobým závazkům —Ukazatele solventnosti – indikují, zda je daný provoz schopen dostát svým dlouhodobým závazkům. —Ukazatele aktivity – indikují, s jakou efektivitou je management schopen využívat potenciál daného provozu —Ukazatele ziskovosti – umožnují managementu/vlastníkům sledovat ziskovost ve srovnání s konkurencí, předchozími obdobími nebo plánem —Provozní ukazatele – jsou nástrojem analýzy provozu i srovnání s konkurencí, předchozími obdobími nebo plánem —Statistické ukazatele a ukazatele obsazenosti – měří statistickou úspěšnost provozu — — — Ukazatele —ADR/ARR —Occupancy —RevPar —GRR —Budget/Forecast —Foodcost/Beveragecost —Benchmarking Finanční ukazatele jako nástroj řízení — Finanční ukazatele jsou užitečné, nicméně zůstávají pouze indikátory. — Nevyřeší případné problémy, pouze mohou pomoci problémy včas identifikovat. —Pro identifikaci je nutná: -včasná dostupnost aktuálních výsledků a výhledů -pravidelná analýza výsledků na všech úrovních řízení -znalost principu finančních ukazatelů minimálně na úrovni středního managementu -identifikace „vlastníka“ dané oblasti rozpočtu/části provozu — ADR/ARR —Angl. Average Room Rate, zkratka ARR, příp. někdy ADR (Average Daily Rate), udává —se v příslušné měně a standardně bez DPH a bez snídaně. —Výpočet: ARR = Tržba za ubytování (bez DPH a bez snídaní)/Počet obsazených —pokojů (za období) —Patří k základním statistikám a reportům, ukazuje sezónnost, předurčuje strategii —prodeje – Revenue Management, je to významný ukazatel při tvorbě finančního —rozpočtu. Occupancy —Angl. Occupancy, zkratka OCC, vyjadřuje se obvykle v %, příp. v tzv. „pokojonocích“. —Výpočet: OCC = Celkový počet obsazených pokojů/Celkový počet pokojů (za —požadované období). —Jedná se o základní kámen statistik a reportů, ukazuje sezónnost a předurčuje —strategii prodeje. Je to významný ukazatel při tvorbě finančního rozpočtu a slouží —k plánování (počty zaměstnanců, generální úklidy, tréninky, rekonstrukce atd.) RevPar —Angl. Revenue Per Available Room, neboli tzv. tržba na disponibilní pokoj, zkr. RevPAR, —udává se v příslušné měně a standardně bez DPH a bez snídaně. —Výpočet: RevPAR = Tržba za ubytování (bez DPH a bez snídaní)/Celkový počet —pokojů k dispozici (za období) —Významný porovnávací parametr i pro dvě na první pohled rozdílná ubytovací zařízení. —Dokladuje úspěšnost obchodní strategie ve smyslu optimálního využití ubytovací —kapacity s přihlédnutím k její velikosti Room revenue —Angl. Room (Accommodation) Revenue, zkr. Room Rev, udává se v příslušné měně —a standardně bez DPH a bez snídaně. —Výpočet: Room Rev = součet tržeb za jednotlivé obsazené pokoje —Nosný parametr pro finanční rozpočet, významný ukazatel potenciálu zisku, —výchozí parametr většiny investičních rozhodnutí. Budget —Rozpočet — —Forecast — —GRR C:\Users\michal.motycka\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\1ALJK6TE\MP900442513[1].jpg F&B Department —Ziskovost — —Nákladovost —(Food Cost/ —Beverage Cost) — —Řízení zásob https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSSYxmnXdDdUCIfJC9Xs0vq3q0l3AuZdBLxMnwPK9wDBhi C-WdK GAME OVER —Děkuji za pozornost, přeji krásný den a „nekonfliktní“ studium. — —Michal Motyčka —Michal.motycka@goldenwell.cz —+420 775 877 660