30. září 2019 Ing. et Bc. Michal Motyčka, Dis., Ph.D., Drhc. HOTELOVÉ SKUPINY A ŘETĚZCE Proč vznikají hotelové řetězce nSpolečné atributy -identifikace značky -přehlednost -očekávání klientů -učení z poznávaní -úspory z rozsahu -snazší vstup do odvětví -výhodnější pozice ve vyjednávaní s třetími stranami n n Způsoby provozování hotelů 1.A. nezávislý hotel 2. 2.B. pouze společný rezervační systém 3. 3.C. rezervační systém a marketing 4. 4.D. Franchizing 5. 5.E. Smlouva o řízení Nezávislý hotel 1.A. nezávislý hotel – provozovatel nezávislého hotelu není vázán na jiný hotel, know-how, marketing a GDS není zajištěno, nevyužívá globální značku, nikomu neplatí žádné poplatky, „může si dělat, co chce“ Společný rezervační systém n 1.B. pouze společný rezervační systém – využívá ho, platí za to, ale nemůže užívat značku, jméno, jen může uvádět, že je hotel součástí rezervačního systému Rezervační systém a marketing 1.C. rezervační systém a marketing – hotel, který je členem určité hotelové skupiny=přebírá obchodní jméno, GDS, služby mateřské společnosti, tzn. marketingové aktivity, platí se paušální poplatky, rezervační systém Franchizing nD. Franchizing – důvod: aby se velké hotely staly ještě většími, podnikání pod stejnou značkou, jménem, GDS, společný rezervační systém, manuály řízení, trénink řízení, kontroly kvality, vystupují zde dvě strany= Franchizor X Franchisant Smlouva o řízení 1.E. Smlouva o řízení = Management contract – hotel řízený operátorem, vlastník hotelu neprovozuje hotel, ale najímá si operátora, který mu hotel řídí Nejvýznamnější řetězce Největšími světovými hotelovými řetězci co do počtu pokojů a hotelů jsou Best Western, IHG, Marriott, Hilton, Choice, Wyndham, Hyatt, Accor, Starwood Hotels a řada dalších. Best Western s 309.390 pokoji a 4.000 hotely dominuje řebříčku v obou kategoriích - co do počtu pokojů i počtu hotelů. InterContinental Hotels Group ( IHG ) je největším hotelovým řetězcem co do počtu pokojů provozovaných všemi hotelovými značkami v řetězci IHG. Některé mezinárodní hotelové řetězce a značky mají zastoupení i v Česku. Největšími světovými hotelovými řetězci co do počtu pokojů a hotelů jsou Best Western, IHG, Marriott, Hilton, Choice, Wyndham, Hyatt, Accor, Starwood Hotels a řada dalších. Best Western s 309.390 pokoji a 4.000 hotely dominuje řebříčku v obou kategoriích - co do počtu pokojů i počtu hotelů. InterContinental Hotels Group ( IHG ) je největším hotelovým řetězcem co do počtu pokojů provozovaných všemi hotelovými značkami v řetězci IHG. Některé mezinárodní hotelové řetězce a značky mají zastoupení i v Česku. Největšími světovými hotelovými řetězci co do počtu pokojů a hotelů jsou Best Western, IHG, Marriott, Hilton, Choice, Wyndham, Hyatt, Accor, Starwood Hotels a řada dalších. Best Western s 309.390 pokoji a 4.000 hotely dominuje řebříčku v obou kategoriích - co do počtu pokojů i počtu hotelů. InterContinental Hotels Group ( IHG ) je největším hotelovým řetězcem co do počtu pokojů provozovaných všemi hotelovými značkami v řetězci IHG. Některé mezinárodní hotelové řetězce a značky mají zastoupení i v Česku. Intercontinental Group nIHG je od roku 2004 největší hotelovou skupinou, disponující více než 600 000 pokoji. Ve druhé polovině roku 2008 se inventář skupiny rozšířil o 25 000 pokojů a spolu s předpokládaným růstem o dalších 250 000 v nejbližších letech setrvá na první pozici i do budoucnosti. Růst skupiny byl v posledních letech způsoben expanzí Holiday Inn Express a Crowne Plaza, spolu s připojením Staybridge Suites a Indigo hotels do skupiny IHG. S celkovým růstem počtu pokojů ve výši 5.9% je tak IHG největší hotelovou skupinou světa. Wyndham hotel group nWyndham Hotel Group je světovou hotelovou dvojkou. Tato americká skupina zaznamenala růst v počtu pokojů ve výši 7,7%. Převzetím dvou značek ze skupiny Global Hyatt – Microtel Inns & Suites a Hawthorn Suites se skupina rozrostla o 400 nemovitostí. Mariott International nMarriott International si drží růst 4,7 % a nejen, že expanduje – až o 800 hotelů majících 125 000 pokojů ‐ ale také chce investovat do stávající sítě a značek. Hilton Hotels nČtvrtou největší skupinou je Hilton Hotels, která v roce 2008 rozšířila své portfolio o 300 nemovitostí. Růst této americké skupiny je viditelný především na jejím domovském kontinentě. Accor Group nSkupina Accor Group vlastní téměř 500 000 pokojů s ročním nárůstem 3,7%. Značka Ibis otevřela již svou osmistou pobočku (Shanghai). Spolu s Etap Hotels a Formule 1 si tak upevňuje své postavení na trhu. V plánu je rozšíření o dalších 105 000 nových pokojů. Choice Hotels nŠestou pozici si vzhledem k růstu 4,5% vytrvale drží americká frančízová skupina Choice Hotels. V rámci rozšíření své nabídky, zvažuje skupina vytvoření dvou nových značek. Best Western nSkupina Best Western zažívá růst především v Evropě. Jedním z příkladů je i otevření prvního pětihvězdičkového hotelu skupiny v Evropě, ke kterému došlo v roce 2008 v Praze. Na důležitosti společnost získává také vstupem na čínský trh a do Dubaje. Starwood hotels&resorts nSpolečnost Starwood Hotels & Resorts Worldwide, Inc. je jednou z nejvýznamnějších hotelových a volnočasových společností na světě. V téměř 100 zemích si můžete vybírat z více než 1 100 podniků jedenácti renomovaných značek: Four Points by Sheraton, Aloft, The Luxury Collection, St. Regis, Le Méridien, Westin, W, Element by Westin, Sheraton, Tribute Portfolio a Design Hotels. V září 2016 se Starwood Hotels & Resorts stal součástí mezinárodního hotelového řetězce Marriott International, který provozuje více než 5700 hotelů ve více než 110 zemích světa. C:\Users\Pejbll\Downloads\3ef3ccc4-f5e9-4fc8-a54a-544e00beabd5.jpg Carlson nSkupina Carlson je se 150 000 pokoji a 2% růstem na devátém místě mezi hotelovými skupinami. Svého stanoveného cíle – mít v regionu Asie‐Pacifik 20 000 pokojů hotových či alespoň ve výstavbě ‐ se skupině povedlo docílit. Společnost se pokouší o dynamický růst i v Evropě prostřednictvím značky Rezidor. Global Hyatt nAčkoli skupina Global Hyatt zaznamenala velký pokles, stále se drží na desáté příčce. Velký pokles byl způsoben především změnou strategie skupiny a změnou jejího cílového segmentu, a souvisejícími odprodeji značek hotelů řetězci Wyndham Hotel Group. Hotelové řetězce u nás nHilton nAccor hotels nBest Western nRezidor nMarriott nCPI nOrea nMa Maison nVienna International nMandarin Oriental nRocco Forte nAsten hotels nHP Tronic nKempinski nTulip Inn n Hotelové řetězce u nás nCPI Hotels je s portfoliem 28 hotelů o celkové kapacitě převyšující 8 000 lůžek 11 000 konferenčních míst jednou z největších hotelových skupin v České republice. nOd roku 1997 je výhradním zástupcem mezinárodní hotelové sítě Choice Hotels International pro značku Clarion Hotels v České republice a na Slovensku. Síť čtyřhvězdičkových fullservisových Clarion hotelů strategicky pokrývá nejvýznamnější krajská města, v současné době zahrnuje 9 Clarionů v 7 českých městech, výhledově bude pod značku Clarion zařazen i Hotel Černigov, který společnost CPI Hotels provozuje v Hradci Králové. nV lednu 2009 představila společnost CPI Hotels unikátní projekt pětihvězdičkového Buddha-Bar Hotelu Prague, prvního hotelu mezinárodní sítě Buddha-Bar Hotels & Resorts. nCPI Hotels provozuje 1 hotel střední kategorie pod svou vlastní značkou Fortuna Hotels a 2 lázeňské hotely pod značkou Spa & Kur Hotels ve Františkových Lázních. nV roce 2014 se portfolio CPI Hotels rozrostlo o hotely značky Mamaison Hotels & Residences. Společnost tak nově provozuje hotely a rezidence této značky v Praze, Ostravě, Bratislavě, Varšavě, Budapešti a Moskvě. nPortfolium CPI Hotels doplňuje nabídka dlouhodobého a cenově přijatelného ubytování pod značkou Ubytovny.cz. n n GAME OVER nDěkuji za pozornost, přeji krásný den a „nekonfliktní“ studium. n nMichal Motyčka nMichal.motycka@goldenwell.cz n+420 775 877 660