Kategorizace a klasifikace hotelů Ing. et Bc. Michal Motyčka, DiS., Ph.D., Drhc. Profesní organizace a sdružení nAHR nNFHR ČR nHO.RE.Ka nAKC ČR nČeskoslovenský svaz kuchařů a cukrářů (1920) nHotel Stars n n n n \\CAKO-SBS2011\RedirectedFolders\umc041\Desktop\AKC.jpg > NFHR a AHR nNFHR nNárodní federace hotelů a restaurací České republiky (NFHR ČR) nvznikla z iniciativy představitelů deseti nejvýznamnějších hotelových podniků České republiky na počátku 90. letMíval až 304 členů, kteří disponovali s více jak 21 000 hotelovými pokoji na území celé republiky, ralizovali obrat kolem 20 miliard Kč a poskytují 22 000 pracovních příležitostí. nPředstavovalo významné uskupení, které svými službami ovlivňovalo kvalitu hotelových a gastronomických služeb poskytovaných účastníkům domácího a zahraničního cestovního ruchu České republiky. Následně se sloučilo s AHR a HO.RE.Kou n nAHR nAsociace hotelů a restaurací České republiky z.s. (dále jen AHR ČR) vznikla v roce 2006, sloučením profesních sdružení HO.RE.KA a Národní federace hotelů a restaurací. Jsme občanské sdružení, profesní a nepolitická organizace. Sdružujeme majitele a provozovatele hotelů, penzionů, restaurací, odborných škol, ale i partnerů nabízejících produkty pro ubytovací či restaurační provozy. Prostřednictvím krajských sekcí máme svá zastoupení po celé České republice. Sekce hotelová, gastronomická, odpovědného podnikání a vzdělávací jsou odborné a poradní skupiny Asociace, které řeší specifika jednotlivých oblastí. nV současné době má členská základna 1500 členů, je stabilní a více jak 70% kolegů jsou členy organizace déle než 5 let. Naším hlavním cílem je podpora podnikatelů v oboru hotelnictví a gastronomie. Pracujeme především v oblastech legislativy a lobbyingu, při přípravě nových zákonných opatření prosazujeme úpravy, které mohou přispět k lepšímu podnikatelskému prostředí. Zajišťujeme informační servis a poradenství, tak, aby členové AHR měli všechny informace v předstihu. Vzděláváme, přibližujeme trendy, potkáváme se na akcích, zprostředkováváme kontakty, umožňujeme výměnu zkušeností, propagujeme naše členy, spolupracujeme s veřejnou správou, kraji, destinačními společnostmi. nJsme členy: evropské konfederace hotelů, restaurací, barů a kaváren HOTREC, Celostátního kolegia cestovního ruchu ČR, platformy cestovního ruchu a prezidia Svazu obchodu a cestovního ruchu, evropského výboru Hotelstars Union, pracovních týmů pro následující otázky: Kvalita, Copyright, OTAs v rámci HOTREC, členem řady destinačních společností. nDnes zahrnuje cca 776 hotelů. n > AKC nPrezident: Bc. Miroslav Kubec Viceprezident: Sedláček Jakub Viceprezident: Berzsiová Pavlína nHistorie nSvaz kuchařů jako cechovní organizace vznikl u nás již v roce 1903. Byl napojen na obdobné svazy v celém světě, uznáván jako zástupce profese. Již tehdy zaujal význačné místo ve společnosti; uzavíral smlouvy týkající se organizací i jednotlivců, přesahující mnohdy hranice státu. Měl styky s potravinářskými i nápojářskými firmami i se závody dodávajícími zařízení pro gastronomii; jeho odborníci testovali nové výrobky, doporučovali jejich využití atd. Svaz se zabýval odbornou výchovou, hájil zájmy svých členů a nezapomínal ani na společenskou a kulturní oblast činnosti. nAsociace československých kuchařů a cukrářů obnovila svoji činnost v roce 1990 a po rozdělení republiky se v roce 1993 konstituovala pod názvem Asociace kuchařů a cukrářů České republiky - AKC ČR. AKC ČR je dobrovolnou nepolitickou organizací. nV současné době sdružuje AKC v osmi regionálních pobočkách přes 800 kuchařů a cukrářů z celé České republiky. Toto moderní společenství navazuje na historickou tradici, zabývá se gastronomií i v jejích širších souvislostech a podporuje veškeré formy spolupráce, které vedou k naplňování jejích hlavních cílů. Mimo jiné organizuje pro své členy i veřejnost gastronomické akce -odborné přednášky, semináře a tréninky, celonárodní soutěže i soutěže s mezinárodní účastní, výstavy i další kulturní akce. Svou tradici již mají soutěže jako je Kuchař roku, Cukrář roku, Gastro Junior či Gastro Hradec nebo gastronomicko-společenská přehlídka Oslavy sv.Vavřince. Národní reprezentační týmy – seniorský a juniorský - a regionální týmy AKC ČR, se úspěšně pravidelně účastní mezinárodních kuchařských a cukrářských soutěží a v celosvětovém hodnocení si dlouhodobě drží 16. místo. V roce 2007 se poprvé Asociace zapojila do celosvětových Oslav Dne kuchařů 20. října. Tato gastronomicko-kulturní akce se konala pod záštitou paní Livie Klausové, manželky prezidenta České repuliky a pana MUDr. Pavla Béma, primátora hl.m.Prahy a její výtěžek byl věnován na charitativní účely – Nadaci manželů Livie a Václava Klausových, projektu Start do života. nAKC ČR je členem WACS – Světové federace kuchařských sdružení, takže rozvíjí aktivní činnost i v zahraničí. V roce 2006 se stala AKC ČR (spolu s Chile, Čínou a Srí Lankou) poprvé v historii oficiálním kandidátem na pořádání WACS kongresu v roce 2012 v České republice. V roce 2008 se poprvé v historii uskutečnila Evropská konference v České republice; 21.-24.2. 2008 v hotelu InterContinental v Praze! WACS sdružuje 96 členských států – mezi nimi tedy i Českou republiku – a má 1 600 000 členů. WACS kongresy jsou pořádány každý druhý rok. V roce 2006 se tento kongres konal na Novém Zélandu, v roce 2008 v Dubaji ve Spojených Arabských Emirátech, v roce 2010 v Chile, v roce 2012 v Koreji. > AKC nHlavní cíle nzabývat se problematikou kulinářství a gastronomie jako celku v ČR i ve vztahu k zahraničí s cílem zvyšovat jeho úroveň na profesionální bázi nchránit a podporovat oprávněné zájmy svých členů a prosazovat je u orgánů státní správy, organizací a institucí npodílet se na tvorbě a novele právních předpisů souvisejících s obory: gastronomií, výchovnou činností apod. nsoustřeďovat, analyzovat a zpracovávat důležité poznatky a zkušenosti z gastronomie doma i v zahraničí, popularizovat a rozšiřovat je tak, aby mohly být účelně využívány v praxi. Poskytovat členům odborné informační, konzultační a poradenské služby a podle množství a podmínek napomáhat i dalšími způsoby rozvoji jejich odbornosti. nzasazovat se o zvýšení autority a prestiže oborů kuchař a cukrář i pohostinství jako celku nnavazovat vztahy s obdobnými gastronomickými asociacemi, odbornými institucemi, živnostenskými a cechovními společenstvy doma i v zahraničí k výměně zkušeností nzúčastňovat se a organizovat gastronomické akce, soutěže, výstavy, semináře apod. njako člen WACS – Světové federace kuchařů vyvíjet aktivní činnost i na mezinárodním poli zvláštní pozornost věnovat výchově a vzdělávání mládeže nnapomáhat k plnění úkolů a k informovanosti svých členů i další odborné veřejnosti vydáváním periodických i neperiodických publikací podle platných právních norem nOrganizační struktura AKC ČR nvychází z demokratických zásad. Nejvyšším orgánem je valná hromada, na které jsou voleny další orgány s jejich představiteli. V čele organizace je prezident s dvěma viceprezidenty (pro obor cukrář a pro zahraniční styky) a představenstvo složené z předsedů jednotlivých regionálních poboček a představitelů odborných sekcí. nPředstavennstvo AKC ČR nKdo se může stát členem AKC ČR nfyzické osoby starší 18ti let, kuchaři a cukráři vyučení v oboru, absolventi odborných škol a další osoby zabývající se v přítomnosti, minulosti či budoucnosti gastronomickou činností nebo které s touto činností sympatizují nkolektivy škol, podniků nebo institucí nNové členy asociace přijímají regionální pobočky na základě písemných přihlášek. Schválení nového člena je podmíněno zaplacením členského příspěvku na příslušný rok. n n n n n > Klasifikace a kategorizace hotelů nKategorizace ubytovacích zařízení nKategorizace znamená proces, kdy dochází k dělení ubytovacích zařízení do jednotlivých kategorií. n nHotel - je UZ nejméně s 10 pokoji 1 - 5 * nMotel - je UZ nejméně s 10 pokoji pro motoristy s nonstop službami a parkováním 1 - 4 * nBotel - je hotelové ubytování na pevně kotvící lodi 1 - 4 * nPenzion - poskytuje omezený rozsah služeb, má 5 – 20 pokojů 1 - 4 * nHotel Garni - je UZ, které poskytuje jen snídaně a malé občerstvení, má min. 10 pokojů 1 - 4 * n nDo ubytovacích zařízení také řadíme chatové osady, turistické ubytovny, koleje, svobodárny, kempy, bungalovy atd. n nUbytovací zařízení můžeme také dělit podle: n1. Umístění npřímořské nhorské nměstské nlázeňské nrekreační n n2. Doplňkových služeb nebo zaměření nkongresové, konferenční nebo seminární nwellness nlázeňské nsportovní nrelaxační (v idylickém prostředí mimo civilizaci, agroturistické v návaznosti na jezdectví) nrodinné - > Klasifikace a kategorizace hotelů n n3. Velikosti nmalé (obvykle do 50 pokojů) nstřední (obvykle 50 – 150 pokojů) nvelké (obvykle 150 – 400 pokojů) nmega (obvykle nad 400 pokojů) n nDalší kategorie hotelu: nBoutique hotel – je hotel s nižším počtem pokojů, které se zpravidla nachází v historických budovách, v domech s architektonickým nebo uměleckým řešením. Zařízení hotelu je luxusní až exklusivní. Musí splňovat požadavky nejméně čtyř hvězdičkového hotelu. nApartmánový hotel – je ubytovací zařízení kategorie hotel, které nabízí ubytování v apartmánech a má nejméně osm apartmánů. n nKlasifikace ubytovacích zařízení nV mnoha státech je zavedena tzv. kategorizace ubytovacích zařízení, která stanoví zásady pro označování a zařazování UZ podle druhu do kategorií a podle vybavení, úrovně a druhu poskytovaných služeb do tříd, které se označují určitým počtem hvězdiček 1 – 5* (u hotelu a penzionu garni též označením garni). V ČR byla oborová norma upravující kategorizaci veřejných UZ a klasifikační znaky pro jejich zařazení do tříd zrušena. Odborníci v roce 1994 vytvořili hotelovou klasifikaci, která odráží stav oboru ve světě a reaguje na vyšší požadavky hotelových hostů. Hotelovou klasifikací reaguje česká odborná veřejnost na stoupající mezinárodní poptávku po jednotném a srozumitelném zařazení hotelů do jednotlivých kategorií a jednotné rezervační praktice (rezervace pokojů). n Profesní svazy Asociace hotelů a restaurací ČR a UNIHOST Sdružení podnikatelů v pohostinství, stravovacích a ubytovacích službách ČR za podpory Ministerstva pro místní rozvoj a České centrály CR – Czech Tourism – sestavili Oficiální jednotnou klasifikaci UZ v ČR – hotel, hotel garni, penzion, motel, botel pro rok 2010 – 2012. Dnes je vytvořena klasifikace pro období 2013 – 2015. Oficiální jednotná klasifikace ubytovacích zařízení ČR se stala součástí mezinárodního, středoevropského systému Hotelstars Union. Klasifikace ostatních kategorií ubytování je stanovena v dokumentu: „Doporučení upravující základní ukazatele pro poskytování ubytovacích služeb v rámci ubytování v soukromí, kempech a chatových osadách a turistických ubytovnách.“ Dodržování zásad kategorizace garantuje odpovídající kvalitu a úroveň poskytovaných služeb, což je důležité z hlediska ochrany spotřebitele a rozvoje CR. n > Klasifikace a kategorizace hotelů nVýznam klasifikace n nKlasifikace: nnapomáhá v sezóně, při veletrzích a kongresech lépe využít kompletní regionální nabídku lůžek nzprostředkuje důkaz o kvalitě a úrovni poskytovaných služeb v českém hotelnictví nje důležitým krokem k úspěšnému prosazení české nabídky ubytovacích kapacit na mezinárodních trzích nnahradí divoké zařazování jednotlivých UZ v ČR objektivním systémem nstane se podnětem i investicí a motivací ke zvýšení výkonu, hoteliér dostane možnost porovnat vybavení a úroveň poskytovaných služeb svého hotelu s požadavky pro jednotlivé kategorie a odstranit slabá místa nna svobodném základě zabraňuje v zájmu podnikání státním zásahům a regulacím na evropské úrovni n nČeská hotelová klasifikace nKlasifikace je založena na dobrovolnosti. UZ si může pomocí klasifikačních podkladů udělat přehled, jak se v klasifikaci zařadí a samo se rozhodne, zda se tohoto procesu zúčastní. nKlasifikace se mohou účastnit všechny provozovny s více než 5 pokoji, pokud provozovatel vlastní živnostenský list nebo výpis z živnostenského rejstříku na ubytovací služby a klasifikované provozovny odpovídají všem právním předpisům platným na území ČR. Hotelům typu Garni, motelům a penzionům mohou být přiděleny maximálně 4 *. Klasifikace platí na období 3 let. nTento jednotný systém klasifikace platí pro země Hotelstars Union. Udělování a obnovování certifikátů a klasifikačních znaků provádějí pro své členy také profesní svazy Asociace hotelů a restaurací ČR a UNIHOST Sdružení podnikatelů v pohostinství, stravovacích a ubytovacích službách. Případné spory řeší klasifikační komise. Uskutečňuje se ve dvou krocích, které jsou výsledkem vyhodnocení: „Katalog povinných kritérií“ a „Katalogu nepovinných znaků“. n n* E Tourist bodů 0 n** D Standard bodů 25 n*** C Comfort bodů 50 n**** B First Class bodů 120 n***** A Luxury bodů 270 n n > Klasifikace a kategorizace hotelů nKlasifikační zařazení v ostatních zemích EU nDeluxe *****+ nFirst Class ***** nBusiness Class **** nTourist Class *** nEkonomy Class ** nBez specifického označení * nPrůběh hotelové klasifikace od roku 2010 nZařízení, která splňují v rámci jednotlivých tříd klasifikace více kritérií, než je stanoveno, mohou získat také označení „Superior“. Každý profesní svaz přijímá žádosti žadatelů, zpracovává je a připravuje k projednání klasifikační komisi. Vyřízení žádosti o vydání certifikátu a klasifikačního znaku musí proběhnout do 60 dnů. Zařízení musí projít nezávislou kontrolou za přítomnosti žadatele. Součástí protokolu je celkové hodnocení čistoty. Originál protokolu je předán klasifikační komisi. Žadatel zaplatí komisi určitou částku, která je nevratná. nShrnutí: nVznik ubytovacích služeb je v jakékoliv podobě úzce spojen se vznikem směnného obchodu. Bez ubytovacích služeb by nebylo možné, aby obchodníci putovali za obchodem a dalšími účely. Ke svým cestám potřebovali zajištění základních potřeb – odpočinek, jídlo, pití a bezpečí. Postupem času nároky cestujících výrazně stouply jak v oblasti hygieny, soukromí nebo dostupnosti, tak i v rozsahu doplňkových a souvisejících služeb např. konferenčních, zábavních, sekretářských, wellness atd. Pro všechny účastníky CR je důležité předem vědět, s jakou kategorií ubytovacího zařízení jednají a jakou kvalitu služeb mohou v tomto zařízení očekávat. Dodržování zásad kategorizace garantuje odpovídající kvalitu a úroveň poskytovaných služeb, což je důležité z hlediska ochrany spotřebitele a rozvoje CR. V mnoha státech je zaveden systém tzv. kategorizace ubytovacích zařízení, která stanoví zásady pro označování a zařazování ubytovacích zařízení podle druhu do kategorií a podle vybavení, úrovně a druhu poskytovaných služeb do tříd. V devadesátých letech byla v ČR oborová norma upravující kategorizaci veřejných ubytovacích zařízení a klasifikační znaky pro jejich zařazení do tříd zrušena. Zrušení oborové normy mělo za následek, že mnoho podnikatelů začalo chaoticky zařazovat svá nově vzniklá zařízení. Především úroveň a kvalita poskytovaných služeb neodpovídala klasifikační třídě. Ceny byly velmi často vysoké. Proto odborníci v roce 1994 vytvořili hotelovou klasifikaci, která odrážela stav oboru ve světě a reagovala na vyšší požadavky hotelových hostů. Dnes je zaveden Jednotný systém klasifikace, který platí pro země Hotelstars Union. Do tohoto systému patří i Česká republika. Udělování a obnovování certifikátů a klasifikačních znaků provádějí pro své členy také profesní svazy Asociace hotelů a restaurací ČR a UNIHOST Sdružení podnikatelů v pohostinství, stravovacích a ubytovacích službách. n > Klasifikace a kategorizace hotelů nPovinná a nepovinná kritéria pro zařazení do kategorií n n* Tourist n100 % pokojů má sprchu/WC nkaždodenní úklid pokoje n100 % pokojů má barevnou TV včetně dálkového ovladače nstůl a židle nmýdlo nebo tekuté tělové mýdlo nslužby recepce k dispozici nmožnost přijetí a odesílání faxů nveřejně přístupný telefon pro hosty nsnídaňová nabídka nnabídka nápojů v hotelu nmožnost uložení cenností n n** Economy nsnídaně formou bufetu nsvětlo na čtení vedle lůžka npřísada do koupele nebo sprchový gel/mýdlo nosušky npoličky na prádlo nnabídka hygienických předmětů (např. zubní kartáček, zubní pasta, holící souprava) nkreditní karty n > Klasifikace a kategorizace hotelů n*** Standard nrecepce otevřena 14 hodin, telefonicky dostupná 24 hodin denně, personál hovořící dvěma jazyky (čeština/jeden světový jazyk) nmísta sezení v prostoru recepce, pomoc se zavazadly nnabídka nápojů v pokoji ntelefon v pokoji npřístup na internet v pokoji nebo ve veřejných prostorách ntopení v koupelně, vysoušeč vlasů, kosmetické ubrousky nzrcadlo na výšku postavy, místo pro uložení zavazadla/kufru nšitíčko, pomůcky na čištění obuvi, služba prádelny a žehlení npolštář a přikrývka navíc na požádání npřehledný systém vyřizování stížností n n**** First Class nrecepce otevřena 18 hodin, dostupná telefonicky 24 hodin nhotelová hala s místy k sezení a nápojovým servisem nsnídaňový bufet nebo snídaňový jídelní lístek prostřednictvím Room Service nminibar nebo nápoje 24 hodin denně prostřednictvím Room Service nčalouněné křeslo/pohovka se stolkem nosušky, pantofle na požádání nkosmetické produkty (např. sprchovací čepice, pilníček na nehty, bavlněné tampony), kosmetické zrcátko, velká odkládací plocha v koupelně npřístup na internet a internetový terminál nrestaurant s „A la carte“ nabídkou n > Klasifikace a kategorizace hotelů n***** Luxury nrecepce otevřená 24 hodin, vícejazyčný personál (čeština/alespoň dva světové jazyky) nslužba dveřníka nebo obslužné parkování nconcierge, poslíček (bagážista) nprostorná hala recepce s místy k sezení a nápojovým servisem nosobní uvítání každého hosta (např. čerstvými květinami nebo dárkem v pokoji) nminibar a nabídka pokrmů a nápojů prostřednictví Room Service 24 hodin denně nprodukty osobní péče v lahvičkách ninternet – PC v pokoji ntrezor v pokoji nslužba žehlení (navrácení do 1 hodiny), služba čištění obuvi nslužba odestýlání (turndown service) nkontroly Mystery Guest n Nepovinné fakultativní znaky nNoční klub 10 b nPočítačová místnost 1 b nProjekční plátno 1 b nBezbariérový pokoj 10 b nKlimatizace v pokoji 5 b nDietní kuchyně 5 b nParkoviště pro autobus 1 b nSměnárna 3 b nPřípojka na PC v pokoji 1 b nPůjčovna aut 2 b nKoupaliště s vyhřívanou vanou 10 b nHalový golf 10 b nUčitel sportu 5 b nPéče o dítě 5 b nBanketní oddělení 10 b n > Hotel Stars nNejsou hvězdy jako hvězdy n Z hlediska počtu hvězdiček je nutné rozlišovat ty hotely a penziony, které se k dobrovolné certifikaci Hotelstars přihlásí, od těch ostatních, které se pyšní určitým počtem hvězdiček, ale už nedeklarují, podle jakého systému se označují. V tomto případě pak nenabízí jasné a transparentní služby. Proto se velmi často stává, že tzv. 4* hotel má vybavenost a rozsah služeb na úrovni 2*, a tím dochází k neinformovanosti a nesprávné interpretaci hodnocení ubytovacích zařízení. Označení prostřednictvím hvězd tak není spojováno s jasnými pravidly pro jejich udělení. Hosté nevědí, jak klasifikace funguje a co garantuje, což v důsledku vede ke zvyšování nespokojenosti a počtu stížností na neodpovídající úroveň ubytovacích zařízení, často právě v návaznosti na neoprávněné počty hvězd. Klasifikace Hotelstars má za cíl především sjednocení kritérií hotelových služeb pomocí jednotné metodiky a využití společného marketingu při propagaci certifikovaných zařízení. Hotelová klasifikace má celkem 270 hodnotících kritérií (pro penziony je to 181 kritérií), která vznikla na podkladu průzkumů očekávání hostů a potřeb trhu. Systém se opírá o povinná kritéria a dobrovolně volitelné požadavky. n n n n C:\Cakovice\UMC041\Misan\Michal\škola\Škola Slezská garant\Stravovaci sluzby\Obrázky\Studna\IMG_0706X.jpg \\CAKO-SBS2011\RedirectedFolders\umc041\Desktop\Logo.png > Děkuji všem za pozornost. Michal Motyčka Krčmářovská 233/53, Praha 9 tel. 775 877 660 e-mail: michal.motycka@goldenwell.cz