Gotický román •Termín z Anglie 2. polovina 18. století •A Gothic Story: Podtitul románu Starý anglický baron od Clary Reevové (1777) •Zrod žánru v preromantismu; předchůdce hororu •Příklady: Horace Walpole: Otrantský zámek (1764, první angl. gotický román), Lewis: Mnich (1796), Charles Maturin: Poutník Melmoth (1820) •Od románu Mnich se gotický román v Anglii posouvá do další vyšší úrovně: psychologizace postav, otevřenější erotika, větší iracionalita •Přeměna do žánru romantických eposů a románů Byrona a Waltera Scotta •GR byl vždy na hranici pop (inspirace horory a knížkami lid. čtení) a um. literatury (inspirace hist. romány) Gotický román jako žánr v dalších zemích •Francie •Obdoba GR tzv. roman noir – černý román •Rozvoj v 18. stol. a na přelomu 18.-19. stol. •Žánrově se posouvá na vyšší úroveň; autoři jako Balzac: Šagrénová kůže (1831), Usmířený Melmoth (1835) •Markýz de Sade: Justina aneb Utrpení ctnosti (1791) •Německo •Žánrově spíše nižší úroveň: lid. četba, tzv. Schauerroman – loupežnické a rytířské příběhy, knížky lid. čtení •Christian Spiess – oblíben Máchou (Máj) Charakteristika žánru •Odehrává se v hrůzyplném prostředí •Vzrušující fabule, mnoho dramatických scén •Oblíbené zápletky děje: osudové prokletí, vina, toto posouvá děj vpřed •Naivní milostné zápletky a intriky •Tématem je zločin, vina a pomsta za něj •Zlo se skrývá většinou v minulosti •Prostředí: starobylá sídla, gotické hrady, zámky, kláštery, opatství, osamělé venkovské domy apod. •Ahistoričnost překrucování hist. motivů a kontextů Charakteristika žánru •Postavy •Schematizace: •A) pronásledovatelé •B) pronásledovaní •Opozice dobra a zla: andělská (Antonie) x ďábelská žena (Matylda); pravý syn, statečný muž x bastard Ambrosio; prostor krypty sv. Kláry x prostor pod kryptou, kde mnich s Matyldou dělají černé mše a zjevuje se ďábel •Záhadný původ postav: nalezenci, zaměněné děti, falešní příbuzní •Frekventované postavy: šlechtic, zvrhlý mnich nebo jeptiška Matthew Gregory Lewis (1775 Londýn-1818 Atlantský oceán) -nar. v bohaté rodině otrokáře -Studium v Oxfordu -Dědictví po otci: plantáže s otroky na Jamajce -Zasadil se v r. 1807 o zrušení otrokářství -Člen velvyslanectví v Haagu, jde vznikl Mnich -Na Jamajce onemocněl žlutou zimnicí a zemřel -Setkával se George Gordon Byron, Percy Bysshe Shelley -Mnicha napsal v 19 letech -Zámecké strašidlo (1797, prem.); Hrůzostrašné příběhy (1799) ad. Mnich (1796) -Původně pod názvem Ambrosio aneb Mnich -Senzační a skandální román -Hrozil zákaz vydávání -Rozdělen na 12 kapitol -Psychologičnost a citovost (znaky preromantismu) -Ovlivnění něm. romantismem a lidovou slovesností (něm. balady) -Mnich Ambrosio, nalezenec a Matylda (oceňovaná S. T. Coleridgem, autor Písně o starém námořníku) -Nadpřirozené postavy: Věčný Žid, Krvavá jeptiška, upírský motiv, démoni, černá magie -Kouzelné předměty -Sexuální záměny; incest: Antonie a Ambrosio; Elvíra a Ambrosio → nevědomé vraždy rodičů, dětí, sourozenců apod. - Mnich (2011) GR v české literatuře? -Vliv na knížky lid. čtení -Mácha (Máj, Pouť krkonošská) -Josef Svátek: Tajnosti pařížské -Julius Zeyer: Tři legendy o krucifixu -Jakub Arbes: romaneta -Karásek ze Lvovic: Romány tří mágů (Román Manfreda Macmillena, Scarabeus Ganymedés) -Ladislav Klíma: Utrpení knížete Sternenhocha (1928) -Vítězslav Nezval: Valérie a týden divů (vydáno, 1945) -Jan Křesadlo: Mrchopěvci -Miloš Urban: Sedmikostelí Valérie a týden divů, rež. J. Jireš (1970), trezorový film