Sentimentalismus (sentimentální román) •Příklady: Samuel Richardson: Clarissa (1748), Pamela (1740), Rousseau: Nová Heloisa (1761), Goethe: Utrpení mladého Werthera (1774) •V rámci hnutí preromantismu •Sentimentálnost jako uvědomělá kultivace naší vnímavosti (strýček Toby, s. 97) •Humanismus a filantropie (citlivost k černochům, otrokům, všem lidem) •Každému člověku je vrozena dobrota, citlivost, soucit, jemnost •Soucit k sobě i druhým •Vyhrocená citovost → city jako základ a zdroj morálky •Sent. román – předchůdce psychologického románu (formy: deníky, dopisy, vyznání, monology apod.) Laurence Sterne (1713, Clonmel, Irsko – 1786, London) -anglikánský duchovní -spisovatel -Otec chudý voják, matka markytánka -Otec: dobrosrdečný, lehkomyslný -Matka: necitelná a tvrdá - Další život: •Hledání ideální ženy (milostná okouzlení, platonické lásky) •Teologické studium v Cambridgi (vlivný pradědeček arcibiskup) •1738 – farář •1741 – svatba s údajně ne příliš hezkou a hubatou Elisabeth •50. léta: rodinné starosti: manželka nejprve ochrnula, pak se zbláznila (česká královna); nemoc dcery Lydie •Tristram Shandy: původně jej začal psát v Yorku pro rozptýlení (seznámení s francouzskou zpěvačkou Kitty „milá, přemilá Janička“ v Tristramovi) • • Vznik románu Život a názory blahorodého pana Tristrama Shandyho •V letech 1759-1768 •Nejprve hotovy dva díly (vydány 1760) •Při předčítání zničeny v krbu (pak zachráněny) •Doporučení: zrušení a zkrácení narážek známých jen pro obyvatele města Yorku a hrabství Yorkshire •Román je pojat jako neukončený. •Titul díla záměrně mate čtenáře nejde tu o život ani názory TS, spíše o život a názory dalších postav) • Analýza díla •Rozbití dosavadní románové struktury (Daniel Defoe, Samuel Richardson, Henry Fielding) → antiromán •Provokace tehdejšího žánrového dělení na vysoké a nízké (tematika, postavy apod.) •Summa dosavadních vědomostí, charakter encyklopedie (chybí kontinuita příběhu) •Život hrdiny nikdy není dovyprávěn (odbočky, fantastické náměty, cestopisné črty, vložené povídky, brakové příběhy, prázdné stránky, grafické obrazce, záznamy z dobového odborné literatury lékařské, přírodovědné apod.) • Hlavní postava •Tristram Shandy •Dlouhý porod hrdiny → dlouhé „rození“, vznikání příběhu. •Při porodu znetvořen – rozpláclý nos •Služebná mu do okna přivře přirození •Příběh končí při rozhovoru otce o kalhotách malého Shandyho. •Tělesnost: pouze přítomna u vypravěče, charakterizován svým tělem •Shandyovství, Shandyho humor ← pantagruelština (François Rabelais: Gargantua a Pantagruel, duševní pohoda, vyrovnanost, nadsázka) • Polemika s empirismem •Satira na neplodné teologické diskuse a traktáty •Satira na dogmatickou a zaslepenou vědu. •Inspirace britskou filozofií (John Locke, David Hume) •Locke a jeho empirismus: „nic není v rozumu, co před tím nebylo ve smyslech“ člověk jako tabula rasa •Svět je podle Locka empiricky poznatelný •TS nejprve myslí a mluví, až pak se narodí • Antiromán – způsoby vyprávění •Antiiluzivní vyprávění: černá stránka, předmluva kdesi uprostřed díla) •Zpomalování a zrychlování děje •Proud vědomí? (proti logice a linearitě, roztříštěnost •Předmět hry vnější podoba a kompozice románu (kapitoly přeházené, prázdné stránky apod.) •Promluva o psaní je důležitější než samotný příběh •Příběh sám mizí pod proudem hovoru •Vypravěč si uvědomuje akt vyprávění, ale i adresáty (milé dámy, milí pánové, oslovuje sám sebe (anekdotický ráz vyprávění •čtenář se domněle stává svědkem vzniku románu Intertextualita •Cervantes: Don Quijot (strýček Toby) a Sancho Panza (kaprál Trim) •Shakespeare Hamlet, dvorní šašek Yorick •Rabelais – pantagruelismus • •TS měl vliv na: •Francie: Jakub Fatalista (Jakub jako Diderot a Sterne jako Pán) •Rusko: Gogol, Turgeněv, Puškin •Německo: Goethe •Čechy: Mácha (v Zápisníku z r. 1833 Sentimentální cesta po Francii a Itálii)