François-Marie Arouet Voltaire 1694 Paříž-1778 Paříž) -Osvícenský filozof a spisovatel -zastánce tolerance a nezávislosti myšlení -Odpůrce absolutismu a církve -Omezené užívání rozumu x svobodná společnost -Encyklopedista (Denis Diderot - Dílo •Oidipus – drama (1719) •Zaira – veršované drama z Jeruzaléma z doby křižáckých válek •Panna – veršovaná satira, proticírkevní pamflet (legendy: sv. Jana z Arcu, Panna Orleánská) •Candide (1759) •Vychází anonymně jako překlad něm. dr. Ralpha, autor odhalen; V. autorství veřejně nepřiznal: vedlejší dílo „školácká zábava“ •Celkem 20 vydání, ale zákaz v Paříží, Římě, Ženevě páleno Žánrové otázky •vysoká literatura: dobově ceněno; žánrový systém z baroka (historické eposy, tragédie, historické básně x románu; Moliére, Nicolas Boileau: Umění básnické, 1636-1711, barokní a klasicistní poetika); v rovnováze by měly být obsah a forma •nižší literatura: lidové vrstvy, román, lidová poezie, satiry, komedie; •Romány jako dobový žánr – podávají jen věci neskutečné, nepravděpodobná dobrodružství, přehnané události; román dle dobové estetiky kazí mravy, ponižuje lidskou důstojnost •Důvody anonymity Candida: žánrové, politické, Voltairova „školácká zábava“, vedlejší produkt jeho „vysoké“ tvorby Candide - hra s dobovými žánry románu •Filozofický román – zásady racionalismu, dystopický alegorický obsah s dobrodružným dějem (kvůli cenzuře) •Problém „optimismu“ (Leibniz, filozof Panglos) •Dobrodružný román – únosy, ztroskotání, uvěznění, útěky pirátství, nečekaná setkání, postavy umírají a znovu ožívají •Pikaresní román - pícaro (špan.) – šibal, taškář, tulák, mazaný darebák) – řazení epizod za sebou, toulání světem; •Román výchovy, výchovný román – ideál dokonalého člověka •Sentimentální román – (preromantismus), věrná láska dvou mladých lidí, závěr: šťastné shledání x V. satira na patos a heroismus citů Candide neboli optimismus •Candide – prosťáček, naivní nevinný člověk; •Starý zákon – „vykopnutí“ Candida do světa, putuje světem a zažívá dobrodružství, nakonec shledání s Kunhutou (přičemž postava Kunhuty se v průběhu románu výrazně promění) •Vše je tu obráceno naruby •Jarmareční písně – aluze na jarmareční literaturu, pro lid. vrstvy, na jarmarcích (vraždy, znásilnění, loupeže, incest, sexualita apod.); Candide a další postavy několikrát zemřou a znova vstanou z mrtvých, živé a zdravé •Motiv zla – vraždění, války, přírodní katastrofy • • Jedna z dobových ilustrací Candida, která ukazuje na ovlivnění jarmareční a pokleslou produkcí Ukázka z 1. kap.: vyhození Candida ze zámku, či ještě lépe z vestfálské „zahrady minulosti“ (viz níže), která je alegorií starozákonní rajské zahrady Zahrada •Téma zahrady lze interpretovat ve vztahu k: •A) minulosti – vestfálská zahrada, na baronově panství, vyhození ze starozákonního ráje •B) budoucnosti - Eldorádo – zahrada budoucnosti, hledání bájného Eldoráda jako pravlasti Inků a jako místa blahobytu a hojnosti bylo předmětem zájmu mnoha dobrodruhů v 16.-18. stol. •C) současnost – obraz „zahrady u Cařihradu“, zahrada přítomnosti, reálná, produktivní, odvrací od nás 3 velká zla: nudu, neřest a nouzi •Toto jsou základní principy filozofie osvícenství. Voltaire: Candide, poslední 30. kapitola