Sylabus předmětu Informační věda 1 Vyučující: Mgr. Marek Timko, Ph.D. Hlavní cíle kurzu: - osvojit si základní terminologii informační vědy a reflektovat její hlavní problémy - zvládnout základní koncept pojmu informace z hlediska různých oborů - kultivovat teoretické myšlení posluchačů s přesahem do praxe Výukové metody Výuka probíhá kombinovanou formou (přednášky a diskuze). Tematické okruhy přednášek: 1. Informační vědy jako multi-, trans- i interdisciplinární obor. Periodizace informační vědy (podle J. Cejpka). Předmět informačních věd (nformation sciences) ve srovnání s informatikou (computer sciences) a sociální informatikou (social informatics). 2. Informace v abiotických systémech. 3. Vztah informace a entropie z pohledu termodynamických zákonů. 4. Evolučně ontologické pojetí informace, dva ontické řády (informace přirozená a sociokulturní). 5. Capurrovo informační trilema a jeho řešení prostřednictvím evolučně ontologického konceptu informace. 6. Kvantová informace (quibit jako nejmenší fyzikální jednotka informace). Koncepce informační fyziky T. Stoniera. Infon jako jednotka „fyzikální“ informace? 7. Informace a kybernetika. Přínos N. Wienera. Statisticko-kvantitativní pojetí informace C. E. Shannona. Informace jako data. Informační šum při přenosu informace. 8. Informace v biotických systémech. Pojetí informace jako negentropie (E. Schrödinger). 9. Bio-informace a otevřené nelineární disipativní systémy. Informační procesy jako vytváření řádu z chaosu (I. Prigogine). Organické kódy a sémantická biologie. 10. Informace genetická a epigenetická. Kognitivní biologie a autopoietické systémy (H. Maturana, F. Varela). Život jako poznání, poznání jako informační proces. 11. Biosociální informace a problémy s protokulturou. 12. Sociokulturní informace jako výsledek (a zároveň předpoklad) evoluce kultury. Ontologická koncepce 3 světů K. R. Poppera. 13. Memy jako jednotky sociokulturní informace (R. Dawkins, S. Blackmoreová). Analogie a diference sociokulturní evoluce s biologickou evolucí (memy vs. geny). Problémy s memetikou. Literatura: Zeilinger, A.: Fundamentals of Quantum Information [online]. 1998. Dostupné z: . Stonier, T.: Informace a vnitřní struktura vesmíru. Praha, 2002. Wiener, N.: Kybernetika a společnost. Praha, 1963. Mareš, M.: Slova, která se hodí aneb jak si povídat o matematice, kybernetice a informatice. Praha 2006. Schrödinger, E.: Co je život? Duch a hmota. K mému životu. Brno, 2004. Termodynamika a život. Podle článku Jerome Rothsteina zpracoval Jiří Svršek [online]. 2005. Dostupné z: . Prigogine, I., Stengersová, I.: Řád z chaosu: nový dialog člověka s přírodou. Praha, 2001. Barbieri, M.: Organické kódy: úvod do sémentické biologie. Praha, 2006. Šmajs, J.: Filosofie – obrat k Zemi: evolučněontologická reflexe přírody, kultury, techniky a lidského poznání. Praha, 2008. Cejpek, J.: Informace, komunikace a myšlení: úvod do informační vědy. Praha, 2005. Blackmoreová, S.: Teorie memů: kultura a její evoluce. Praha, 2001. Nosek, J. (ed.): Memy ve vědě a filosofii. Praha, 2004. Naumann, F.: Dějiny informatiky: od abaku k internetu. Praha, 2009. Zelinka, I.: Umělá inteligence: hrozba nebo naděje? Praha, 2003. Vickery, B. C., Vickery, A.: Information Science in Theory and Practise. München, 2004. Havlík, V.: Memy a teorie univerzálního darwinismu. In: Nosek, J. (ed.): Memy ve vědě a filosofii. Praha, 2004. Zápočet: Zápočtová písemka (formou 3 otevřených otázek) zahrnuje látku za zimní semestr. Úspěšnost minimálně 70 %.