Období batolete Vymezení a základní charakteristika —Období 2. roku (mladší batole), 3. roku (starší batole) —Růstové tempo se zpomaluje (za 2 roky asi o 18 cm, 4 kg, tj. tříleté asi 95 cm, 15 kg) —Zvýšení aktivity, snížení potřeby spánku (12-13 h ve 3.r.), jeden odpolední spánek (individuální rozdíly) —Vzrůstá potřeba osamostatňování, objevování —Postupný nácvik sebeobsluhy a osobní hygieny —Rozvoj motoriky, poznávacích procesů, řeči — Vývoj motoriky —Hrubá motorika ¡2. rok: samostatná chůze, udržuje rovnováhu, překonávání terénních nerovností, chůze po schodech; nošení věcí ¡3. rok: běhání, „tančení“, napodobování pohybů (zajíček, medvěd, čáp); chytání míče, jízda na tříkolce, odrážedle … —Jemná motorika ¡2. rok: rozvoj koordinace oko-ruka, stavění kostek (věž), ¡3. rok: navlékání korálků, listování, poznávání předmětů poslepu, sebeobslužné úkony (oblékání, jídlo lžičkou, umývání rukou…); čmárání, „malování“ Vývoj poznávacích procesů —Základem je zdokonalování vnímání, smyslový kontakt se světem – zrak (rozlišení základních tvarů, barev, velikosti); sluch (rozlišení zvuků, jednoduché melodie), vnímání pohybu (rozlišení, napodobení) —Paměť: mimovolná, citová, konkrétní ¡Starší batole –osobu po 2 měsících, první dlouhodobé vzpomínky —Pozornost: bezděčná, ve 3. roce 19 minut při zájmu —Představivost: vzpomínkové, fantazijní; personifikace, proměna objektů —Myšlení: ¡ve 2.r. fáze senzomotorických operací (vázány na prováděnou činnost) ¡ve 3.r. symbolické, předpojmové myšlení (slova – symboly, rozšíření významu slova na další předměty – porovnávání, třídění – předpoklad pro utváření pojmů) Vývoj řeči —Velký pokrok —Mladší batole: 20-30 výrazů, jednoslovná řeč (máma) —První ptací období: „Co je to? Kdo je to? “ (18.-24. měsíc) —Kolem 2.r. - dvouslovné věty, telegrafická kvalita, spojení důležitých slov (táta práce, Ani boty, haf pá); 300 slov —Od 2. r. krátké věty, gramatické chyby, špatná výslovnost —Kolem 3.r. – přes 1300 slov; schopno rozhovoru, porozumění říkankám, jednoduchým pohádkám —Druhé ptací období: „Proč? Jak?“ (koncem 3.r.) – objasňování příčinných souvislostí a vztahů —Velké individuální rozdíly — — Emocionální vývoj —Emoce, city zpočátku krátkodobé, silné, vznětlivé (radost, smích, spokojenost x lítost, soucit, vzdor, vztek při omezování spontánní aktivity ) —Strach – z intenzivních podnětů (zvukové, sluchové), později naučený strach (asociace nepříjemných zážitků - bílý plášť) —Přibývá strach z neskutečných nebezpečí (strašidlo), nemá strach z reálných nebezpečí —Emocionální reakce na sociální kontakt – pozitivní při uspokojení potřeby bezpečí v případě jistého připoutání; důležitost pevné vazby pro další sociální vývoj —Odloučení od matky – prudké separační reakce koncem 2. roku; ¡Fáze protestu – volá, křičí ¡Fáze zoufalství – odmítá okolí, odvrací se, nezájem o cokoliv ¡Fáze odpoutání od matky – potlačí své city, schopno připoutat se k jinému člověku Sociální vývoj, vývoj sebeuvědomování —spontánní vzdalování se od matky —Vztahy k vrstevníkům: hra izolovaně nebo vedle sebe (ne spolu) —Hry pohybové, napodobivé, manipulační —Vědomí tělového já vědomí sociálního já (jedinečnosti) —Osamostatňování se, prosazování vlastní vůle (já chci, já sám…) —Období prvního vzdoru - negativismus, vzdorovitost