Dospělost Vymezení vývojové etapy a) —Etapa nejvyšší zralosti, —na vrchol tvůrčích sil, samostatnost (vlastní domov, rodina, citová vyrovnanost, sociální zralost) —30. rok – vyšší stupeň psychických a sociálních dovedností x počínající involuce —Periodizace období dospělosti: ¡Mladší dospělost (mecítma) – 19-30 ¡Střední dospělost (adultium) – 30-45 ¡Starší dospělost (interevium) – 45-60 Tělesné a psychické změny v dospělosti —Vrchol tělesné výkonnosti – raná (střední) dospělost —Involuční změny interevia: ¡Tělesná výška, hmotnost; kůže, vlasy, senzorické změny ¡Zdravotní problémy – karcinom, krevní oběh ¡Klimakterium – změny fyziologické a psychické (návaly, hučení v uších, nevolnost, dráždivost, nesoustředěnost, neklid, úzkost…) po odeznění klimakteria – vyrovnanost ¡Zpomalení tempa, řeč klidnější ¡Vrcholné období rozumové činnosti – střední dospělost, profese centrální význam ¡Interevium - zhoršování paměti, pozornosti x emoční zralost, stabilita, sociální postavení, láska ke třetí generaci x generační konflikty Mladší dospělost ¡osamostatnění, svoboda x zodpovědnost vůči sobě i druhým ¡3 vývojové úkoly: ÷profesní role - seberealizace, ekonomická nezávislost ÷stabilní partnerství -akceptace, důvěrný stálý intimní vztah x single ÷rodičovská role – změna životního stylu, obohacení x omezení; posun období narození prvního potomka (střední dospělost) ¡Rodina – vytvoření vlastních pravidel; specifická atmosféra; zásadní vliv má vzájemné soužití obou rodičů; krize po odeznění zamilovanosti, stereotyp ¡30.rok – první bilancování, hodnocení míry spokojenosti s vlastním životem; směr dalšího života – kde jsem, kam jdu? ¡Vrchol sexuálního života u mužů (interevium – pokles funkce) — Střední dospělost ¡Zúročení dosavadního profesního úsilí, stabilizace vztahů (rodiny); vrchol zralosti (i sexuální), umí využívat své síly, vědomosti, dovednosti ¡Narůstající zodpovědnost vůči dětem, stárnoucím rodičům, celé společnosti; ¡Vědomí hranic svého rozvoje, vědomí budoucí stagnace ¡Krize středního věku – bilancování, napětí, deprese, pochyby o smysluplnosti své cesty, změny v chápání svého života; ¡Stereotyp ÷sociální role jsou zvládnuté, vše je očekávatelné, málo nového ÷pohodlné, snadné, ÷ale také ubíjející, pocity stagnace – silný podnět ke změně (profese, partnera…) ¡Změna vztahů k dětem, rodičům (nezávislost, vyžadují pomoc, podporu) ¡Generativita – přesah vlastního života, těžiště zájmu mimo vlastní osobu; milovat a pracovat (mít někoho rád; předávat poznatky) ¡ Starší dospělost ¡Počátek stárnutí ve všech rovinách, zdravotnické obtíže; ¡Obtížnější plnění nových požadavků, menší flexibilita; nesnadné změnit profesi, narušení vlastní identity ¡Ageismus ÷ diskriminace pro stáří, nejsou považováni za perspektivní, ÷nedoceňování předností (nadhled, životní zkušenosti, moudrost) ¡Nebezpečí ztráty práce - psychická zátěž; ÷ztráta zaměstnání = snížení sebeúcty, pocity vlastní zbytečnosti ¡Změna složení rodiny ÷ odchod dospělých dětí - syndrom prázdného hnízda (více času pro sebe x prázdnota, problémy) ÷Role prarodiče – obohacení, naplnění potřeb ¡Sendvičová generace – péče o rodinu dětí i staré rodiče; úmrtí rodičů ¡