Dospívání Vymezení vývojové etapy —Období bouří, konfliktů, stresů —Úkoly: dostát požadavkům společnosti, podřídit se normám chování, stát se nezávislým na rodičích, vyrovnat se s biologickými a hormonálními změnami, zvládnout emoční rozkolísanost —Výrazné změny ve fyzickém i psychickém vývoji —Období druhé strukturální přeměny —Rozdílná akcelerace – z hlediska pohlaví i individuálně - proměnlivost nástupu dospívání i rychlosti průběhu změn —Sekulární akcelerace (rychlejší vývoj a růst dětí) —Dělení: a)Puberta a adolescence b)Prepuberta (10/11-12,5/13), puberta (12,5/13-16/17) a adolescence (16/17-19/21) c) — Prepuberta —10/11-12,5/13 —Období bouřlivějších změn —Období vytáhlosti (intenzivní růst končetin a trupu, chlapci až o 22 cm) —Endokrinní změny, produkce pohlavních hormonů —Druhotné pohlavní znaky – výrazné intersexuální rozdíly —působení sexuálního pudu (intenzivní, nerovnoměrné), potřeba uvolnění (masturbace) x zábrany, kontrola – snazší zvládání u dívek —Nerovnoměrnost psychického a fyzického vývoje – potíže, rozkolísanost v chování, labilita citů, časté střídání nálad (agresivita, hlučnost x nezájem, apatie) Vývoj motoriky a poznávacích procesů —Nerovnoměrnost psychického a fyzického vývoje —Přechodná neobratnost, nekoordinovanost pohybů (chlapci); křečovitost, zhoršení fyzické výkonnosti, unavitelnost, apatie —Poznávací procesy: ¡Vnímání – dokonalejší, přesnější rozlišení, ale nesoustředěnost, zhoršená registrace podnětů ¡Fantazie – denní snění, ideální představy o sobě; obecnější představy ¡Myšlení - změny, přechod k formálním operacím, počátek abstraktního myšlení; nové způsoby řešení problémů; schopnost operovat s výroky mimo reálnou zkušenost; hypoteticko deduktivní usuzování, logické závěry ¡Logická paměť ¡Genderové rozdíly (verbální projevy x početní a prostorové problémy) Emocionální a sociální vývoj —Emoce ¡Významné kvalitativní a kvantitativní změny, výrazný projev ¡Labilita/proměnlivost citů ¡Výbušnost, přecitlivělost x necitelnost, hrubost (maska?) ¡Citlivost vůči nespravedlnosti, kritice ¡Proměna citů k sobě, nespokojenost, introverze; nižší sebedůvěra —Sociální vztahy ¡Osamostatňování od rodiny, vyžadují racionální CH rodičů ¡Sociální vakuum (nejsou již dětmi, ani dospělí) ¡Více kontaktů s vrstevníky, vazby nejsou pevné, podle zájmů; ¡První party ¡Skupiny chlapecké a dívčí, kontakty s opačným pohlavím sporadické, averzivní Puberta —12,5 (13) – 16 (17) —Vyrovnává se rozpor mezi tělesným a psychickým vývojem, zpomalení fyzického růstu —Období pohlavního dozrávání (biologicky zralý jedinec schopný sexuální reprodukce) —Období krizí, vzdoru, konfliktů – míra závisí na přístupu rodičů a dospělých autorit —Citlivý akceptující přístup bez ponižování Vývoj motoriky a poznávacích procesů —Motorika ¡Vyvažování tělesných proporcí, svalstvo mohutní, váha mozku se ustaluje, dospělé proporce ¡Zlepšení pohybové koordinace, mizí klátivost, neohrabanost (chlapci) —Poznávací procesy ¡Zpřesňování vnímání (přechodně zhoršení – chlapci – mutace) ¡Logická paměť , intelektuální zájmy ¡Fantazijní produkce – nápaditost, originalita, denní snění, sexuálně erotické zabarvení ¡Myšlení – schopnost abstrakce, formální operace, hypotetické usuzování na úrovni dospělých (vývoj IQ konec kolem 16. r.) ¡Racionalismus a radikalismus v hodnocení, unáhlenost, generalizace, nechuť ke kompromisu; přebírání a proměnlivost názorů, postojů Emocionální a sociální vývoj —Zmírňuje se emoční labilita, pozitivnější ladění —Sociální city – uvolnění od rodičů (odmítají jejich citové projevy, rozkolísanost (úcta, obdiv x lhostejnost, nenávist) —Potřeba citového sblížení – kamarád, přítel —Sbližování chlapců a dívek (škádlení, koketování, první lásky, erotické, ke konci období i sexuální vztahy —City k sobě – sebekritika, přecitlivělost na kritiku vůči své osobě; někdy se projeví opačně – narcismus —Rozvoj vyšších citů —Snaha po nezávislosti – uplatnit vlastní názor, volbu, napodobování „dospělého“ CH (kouření, alkohol…) —Snaha o názorové odlišení od autorit (distanc, nezájem) —Navazování nových kontaktů, uniformita v oblékání, CH, názorech —Začlenění do party – někdy přeceňují její význam (nezralost) Adolescence —konec dětství – počátek dospělosti (16/17 – 18/20(?) ¡Kritéria vstupu do dospělosti – právní odpovědnost, finanční, prostorová nezávislost —Hlavní vývojové úkoly: ¡Vytvořit si pocit vlastní identity ¡Přijmout normy společnosti ¡Zvnitřnění morálních principů společnosti ¡Vytvořit vědomí vlastní hodnoty ¡Být nezávislým na rodičích ¡Vytvářet partnerské vztahy ¡ Kognitivní vývoj —Kritický realismus přetrvává – přezkoumávání poznatků —Radikalismus a nekompromisnost ¡Jednostranné chápání světa, zjednodušené závěry, radikální prosazování názorů ¡Nepředvídá důsledky CH, odvážný, riskuje ¡Metakognice; kognitivní úroveň vysoká, závislost na prostředí ¡Systematizace poznatků ¡Introspekce (stažení do sebe, „nezájem“ o vnější faktory) ¡Tvorba hodnotového systému ¡Tvorba vlastních názorů, schopný je měnit na základě argumentů, nesnáší autoritativní vnucování názorů Utváření pocitu vlastní identity —Kdo jsem, kam jdu, co umím, jak mne vidí okolí? —Experimentace s rolemi, zkouší různé způsoby chování, ověřuje si reakce okolí, fixuje úspěšné, posilující jeho sebehodnocení – typičnost reakcí —Možné čtyři statusy identity (není trvalý rys osobnosti): ¡Dosažená identita – prošel krizí „I“, přehodnotil názory, přijímání názorů na základě vlastní aktivity, rozhodnutí ¡Přejatá identita – neprošel krizí „I“, přejímá názory od druhých ¡Moratorium (odložení, prodloužení) – v průběhu krize „I“ hledá, zaujímá různé názory, mění ¡Difuze – neintegrovaný pocit ze sebe, infantilní, nevyzrálí, nevyrovnaní, nejsou aktivní v zaujímání názorů Získávání nezávislosti — —Přechod od závislosti k nezávislosti nejasný, bez rituálů —Střet tendence k nezávislosti x pokračující závislosti —Zkouší být dospělý, ale je váhavý, nedostatečně kompetentní —Nezávislost v rozhodování – vliv dosavadní výchovy, vztahy v rodině (autoritativní rodiče – potlačení nezávislosti, podceňování schopnosti být samostatný) —Sociální tlak na nezávislost výraznější u chlapců —Zvnitřňování morálních principů, přijetí sociálních norem — Sociální vývoj —Období extraverze —Potřeba sdružování do skupin – pomáhá sebeoceňování; rituály, skupinová konformita; obrana skupiny —Dívky větší závislost na rodičích (nebezpečí potíží při navazování partnerských aj. vztahů) —Navazování erotických vztahů- první lásky, zklamání, nekritické hodnocení partnera, neuvážlivost jednání; —Profesní orientace, volba povolání – většinou nevyhraněné profesní zájmy, vliv rodičů; tlak na profesní volbu vyšší u chlapců — — Děkuji za pozornost