KOGNITIVNÍ PROCESY VNÍMÁNÍ SENZORICKÉ PROCESY (ČITÍ) §Elementární procesy, poskytují základní, neúplné informace §výsledkem - POČITKY – nejjednodušší informace určité kvality a intenzity §Vznik ve smyslových ANALYZÁTORECH: §(= receptor + dostředivý (aferentní) nerv + senzorické centrum v mozku): §exteroreceptory – informace z vnějšího prostředí (= zrak, sluch, čich, chuť, kožní smysly §interoreceptory – zaznamenávají různé tělesné změny § proprioreceptory – pohyb, poloha, rovnováha těla §visceroreceptory – trávení, dýchání, vylučování) VNÍMÁNÍ (PERCEPCE) §= proces organizace, strukturování, syntézy a interpretace senzorických informací §= výsledek součinnosti více analyzátorů (musí být) § §Výsledkem je VJEM §= odraz předmětu (jevu) jako celku ve vědomí člověka. Vzniká na základě právě působících podnětů. §Vliv dřívějších zkušeností a dalších kognitivních procesů: §To, co jedinec vnímá, individuálně specificky zpracovává. §Vjem jedné a téže věci ( jablko) může být velmi odlišný. Při vnímání dochází k: §zaměřenosti vnímání – individuálně odlišné (selekce podnětů), nelze vnímat vše stejně jasně a zřetelně (subjektivní důležitost) §k vyčlenění percepční FIGURY (= předmět vnímání) z ostatních podnětů = z neurčitého, nejasně vnímaného pozadí (může být i vpředu) §vydělení pozadí a figury provází všechny percepční aktivity §u tzv. REVERZIBILNÍCH FIGUR dochází obyčejně k prostřídání figury a pozadí (reverzibilní oscilace) v pravidelných intervalech Vliv zkušenosti §Rozpoznávání – pochopení významu objektů, jejich pojmenování, při rozpoznávání se řídíme tvarovými a vztahovými kvalitami (melodie transponovaná do jiné tóniny, prostorové tvary nezávisle na velikosti) §Stálost vnímání – schopnost, která umožňuje vnímat vlastnosti předmětů jako stálé, nezávislé na zorném úhlu a vzdálenosti, osvětlení… §TVARU – jakmile se vytvořila mentální reprezentace určitého objektu, dokážeme ho rozpoznat (dveře) §BARVY – tráva, pomeranč §VELIKOSTI – auta různého typu, lidé (vliv dlouhodobé zkušenosti) Vliv kontextu a kognice §Objekt v situaci obvyklé, očekávané, rozpoznáváme dříve než v situaci neobvyklé (učitel v učebně x na horách) §Reicher – Wheelerův efekt = efekt nadřazenosti slov = dříve identifikuji písmeno ve slově §Percepční kontext umožňuje rozpoznat nejasné podněty § §Vliv myšlení, fantazie §= rozpoznávaní tvarů ve shluku skvrn §Pareidolie – určité tvary mraků, skal = „obrazy“ PERCEPČNÍ ILUZE §Nepřesné, zkreslené smyslové vjemy (klamy) §Dány psychickými procesy (x fyzikální iluze) § §Příklady optických klamů: §Hermanova mřížka §Ponzova iluze §Heringova figura §Müller - Lyerova iluze §Iluze kontrastu PŘEDSTAVY A FANTAZIE Vymezení pojmu §názorný obraz předmětů a jevů, které v daném okamžiku nevnímáme (nebo jsme v dané podobě ani nevnímali) §vztah k minulosti i budoucnosti §představy x vjemy §Představy paměťové a fantazijní § PAMĚŤOVÉ A FANTAZIJNÍ PŘEDSTAVY §Paměťové: §reprodukce nějakého obrazu či zážitku §vztahují se k minulosti, jsou datovány §vznikají na základě podnětů z vnější reality §Fantazijní §Mohou se lišit od našich původních zážitků §Vznik - originální kombinací našich zážitků §Nové výtvory, fantazie, obrazotvornost §Impulsy z vnitřních zdrojů §Alternativa k realitě, naplnění pudových přání § § § Typy fantazijních představ §Rekonstruující §Konstruující (tvořivé) §Bdělé snění §Hraniční stav, vztahuje se k budoucnosti §Mobilizační x destruktivní §Závislost na věku, typu osobnosti, pohlaví §Bezpečnostní ventil §Spánkové sny § TYPY PŘEDSTAVIVOSTI §Zrakový typ §obrazy, tváře, barevně označené učivo §Sluchový typ §melodie, zabarvení hlasu §Pohybový typ §pohyby, tanec, sport §EIDETICKÉ PŘEDSTAVY PAMĚŤ Vymezení pojmu §mentální funkce, proces uchovávání informací §vytváří systém uskladnění informací a způsob jejich vybavení §zásobárna informací, z nichž je v dané chvíli aktivně využívána jen malá část § § FÁZE PAMĚTI §1) Vštípení (kódování) §Bezděčné či úmyslné, transformace senzorických vstupů do mentálních reprezentací §2) Uchování (retence) § Bezděčné, podržení informací v paměti § 3) Vybavení (reprodukce) § Bezděčné či spontánní § spontánní vybavování § znovupoznání (rekognice) § DRUHY PAMĚTI § §Bezděčná (neúmyslná) § §Záměrná (úmyslná) § § HLAVNÍ PAMĚTNÍ SYSTÉMY §1) Prchavá senzorická paměť (UKDP) §2) Krátkodobá paměť (KDP) §3) Dlouhodobá paměť (DP) § §Nepředstavují izolované mentální jednotky §Aktivními komponentami - UKDP, KDP §DP - relativně pasivní, mimo vědomí Ultrakrátkodobá paměť §Uchovává přesný obraz smyslových podnětů, kopii senzorické zkušenosti §Zásobník podnětů různé smyslové modality (zrak, sluch… - ikonická, echoická paměť) §totožný s procesem vnímání §přesun informace do KDP (pozornost, uvědomění významu) § Krátkodobá paměť §Aktivní, vědomá, omezená kapacita (7), 15–30 sec. §Zvýšení kapacity KDP §Smysluplný celek §Členění §Mnemotechnické pomůcky §Poziční efekt §Délka slov §Pochopení logických vztahů §Emoční podbarvení § § § § § Pracovní, operační paměť §Udržuje v pohotovosti informace, které používáme (nové i z DP) §Probíhá aktuální mentální aktivita §V blízkosti DP (nebo součást DP) §Koncentrický model uspořádání systémů paměti (pracovní paměť = činná část DP, přesouvá informace do KDP) Dlouhodobá paměť §Hypoteticky neomezená kapacita, mimo vědomí, relativně pasivní §Přechod do DP – strukturace, pochopení významu §Konsolidace (zpevnění) pamětních stop §Vliv kontextu na vybavování (situační x osobní) §Vzpomínková nepřesnost (rekonstruktivní a konstruktivní procesy) § ZAPOMÍNÁNÍ §= údaje uložené v paměti se postupně ztrácejí nebo je nemůžeme najít §= důležitá funkce paměti – chrání před zahlcením §Příčiny zapomínání: rozpad pamětních stop, interference (útlum, překrytí), účelné zapomínání, ztráta vodítek § Křivka zapomínání §Nejvíce informací se zapomíná v prvních hodinách po naučení, po 2 dnech asi 70% , po 31 dnech asi 80% § POZORNOST Vymezení pojmu §výběrové zaměření a soustředění vědomí na určité objekty a aktivity (selektivita) § §funkce: redukovat počet informací ve vědomí, chránit ho před zahlcením § §ovlivňuje průběh psychických procesů § Neurofyziologický základ §retikulární formace (retikulárně-aktivační systém – RAS) §tlumivý a povzbudivý vliv na různé mozkové funkce §řízení spánku x bdění §soustředění, propouštění informací ze senzorických systémů do vědomí § Typy pozornosti §Bezděčná (pasivní) §vrozený základ – orientačně-pátrací reflex (reakce na nové a ohrožující podněty) §intenzivní, pohybující se a měnící se podněty, změny, nezvyklé, kontrastující, subjektivně významné §Záměrná, úmyslná pozornost §vědomé zaměření, spojena s úkolem, povinností §volní úsilí §ostražitost, pátrání Vlastnosti pozornosti §Selektivita (výběrovost) = schopnost zaměřit pozornost x ignorovat bezvýznamné §Koncentrace (soustředěnost) = vyčlenění omezeného počtu psychických obsahů §Distribuce (rozdělování) pozornosti mezi několik různých podnětů (viz Stroopovy úlohy) §Kapacita (rozsah) - množství objektů, které člověk dokáže postřehnout současně (7 +/-2) §Stabilita (stálost) - doba, během níž jsme schopni soustředěně sledovat jediný podnět x fluktuace Test pozornosti on-line §https://www.i-psychologia.sk/pozornost3.php 25 5 23 7 14 8 11 9 19 2 21 1 18 10 13 17 15 3 24 4 6 12 16 20 22 MYŠLENÍ Myšlení a jeho funkce §proces zpracování a využívání informací+ proces řešení problémů § §Funkce myšlení: §formování pojmů (pojem) §rozpoznávání a nacházení vztahů (soud) §vyvozování závěrů z výchozích předpokladů (usuzování) §vytváření něčeho nového + řešení problémů § MYŠLENKOVÉ OPERACE §= účelné mentální manipulace s psychickými obsahy §Analýza a syntéza §myšlenkové rozdělení (sjednocení) problému §Srovnávání (komparace) a třídění §zjišťování podobností a rozdílů , spojování do skupin §Abstrakce a zobecnění (generalizace) §Vyčlenění podstatného, zařazení jevu do určité skupiny §Konkretizace §Aplikace obecného vzorce na konkrétní jev § Dělení myšlení §Podle míry abstrakce §Konkrétní x názorné x abstraktní §Podle převažující myšlenkové operace §Analytické x syntetické §Podle účasti vědomí §Racionální x intuitivní Pojem §souhrn obecných a podstatných vlastností §Mentální kategorie, zahrnující jevy, které jsou si v jednom nebo několika podstatných rysech, aspektech podobné (pes) §Stupeň zevšeobecnění §Rozsah pojmu §Pojmy podle způsobu vymezení: §klasické (formální) – na základě jádra (podst.vl.) §prototypové – na základě podobnosti objektů Soud §vztahu mezi dvěma pojmy §= mezi subjektem a predikátem §Př. : Pes (subjekt) je zvíře (predikát) Úsudek §= výsledek usuzování (= vyvozování závěrů (konkluze) z výchozích předpokladů (premis, propozic) §Typy usuzování: §Indukce (od specifického k obecnému pravidlu) §Dedukce (z obecných pravidel závěry pro jednotlivé specifické případy) §Analogie (závěry na základě podobnosti situace) Myšlení a inteligence §inteligenční kvocient (IQ) §Definice inteligence §schopnost myslet, učit se a adaptovat se §Typy inteligence §lingvistická, logicko – matematická, prostorová, muzikální, tělesně pohybová, interpersonální § Rozdělení IQ v populaci §Gausova křivka §Průměr: IQ 85-115 §Nadprůměr: IQ 115-130 §Vysoký nadprůměr, genialita: IQ nad 130 §Podprůměr: IQ 70-85 §Mentální retardace: IQ méně než 70 §Lehká (IQ 50-69) §Střední (IQ 35-49) §Těžká (IQ 20-30) §Hluboká (IQ méně než 20) Poruchy intelektu §Poruchy intelektu §Demence - úbytek komplexu kognitivních funkcí §Mentální retardace – vrozený defekt § §Poruchy myšlení §Bradypsychismus – zpomalení tempa myšlení §Tachypsychismus – zrychlené myšlení § Děkuji za pozornost.