Předškolní věk Vymezení a základní charakteristika —Období od 3 do 6 let; —Mezníky tělesného a sociálního vývoje (1. vzdor – 1. strukturální přeměna; vstup do MŠ – vstup do ZŠ ) —Změna tělesné konstituce – nastává období vytáhlosti (růst končetin), osifikace kostí (i zápěstí); —Počátek výměny dentice v 6 letech —Rozvoj motoriky, poznávacích procesů, řeči —Sociální rozvoj – potřeba kontaktů s vrstevníky —Hra — Vývoj motoriky —Hrubá motorika ¡ ¡Automatizovaná chůze, nerovnosti, skákání, běhání ¡Koordinace pohybů, koloběžka, kolo, lyžování, plavání ¡ —Jemná motorika ¡Manuální zručnost – tužka, nůžky, příbor, míčové hry ¡Kresba, malování ¡Vyhraněná lateralita (x „ambidextrie“) Vývoj poznávacích procesů —Vnímání synkretické (celistvé, neanalytické), ale zdokonaluje se diferenciace všech smyslových vjemů –rozlišení doplňkových barev, zvuků, chuťové a čichové podněty); aktivní (experimentace); —Paměť: konkrétní, bezděčná, počátek slovně logické (reprodukce na základě logického sledu, souvislostí) —Pozornost: počátek úmyslné pozornosti —Představivost: vzpomínkové, fantazijní (pohádky, námětové hry); záměna představ a skutečnosti —Myšlení: názorné, intuitivní; ¡egocentrické (hodnotí ze svého pohledu) ¡ předoperační stadium – nechápe určitá pravidla a operace, zaměřuje se na jeden aspekt situace, dopouští se chyb v úsudku (korálky) ¡Rozvoj pojmové činnosti (4.-6.r.) – všeobecné rodové pojmy, někdy předčasná zobecnění ¡2. dotazovací období („Proč?“); v 6 letech asi 6 tisíc slov ¡Změna poměru myšlení a řeči (řeč zaostává/předbíhá myšlení) ¡ ¡ Emocionální a sociální vývoj —Rozvoj citů – radost z činnosti, smysl pro humor, vztek a zlost méně časté; —Strach – z neznámého (situace, lidé) ustupuje, objevuje se strach z nereálných fantastických bytostí; 6. r. strach ze smrti, nemoci, války —Vyšší city: ¡Sociální – láska k rodičům, známým; potřeba kontaktů s vrstevníky; sebecit – citový vztah k sobě ¡Intelektuální – radost z poznávání, nové činnosti ¡Estetické – hudba, pohádky, výtvarné činnosti ¡Etické - chápe dobro - zlo, správné - nesprávné; pocity viny —Hra – prostředek socializace, poznávání, terapeutický efekt ¡Hry tematické (námětové) ¡Hry konstrukční ¡Hry pohybové (spontánní; s pravidly) ¡Požadavky na opravdovost hračky; genderové rozdíly; odlišení práce a hry Vývoj dětské kresby —Kresba odráží úroveň psychického vývoje, vypovídá o přáních, obavách, představách; vychází z vnitřní potřeby dítěte (+ nápodoba + uposlechnutí výzvy) —Vývojová stadia dětské kresby: ¡Črtací experimentace - 2.r.,bezobsažná, nekoordinovaná, bez plánu, paže, ruka; radostný zážitek ¡Prvotního obrazu -3.r., koordinace, čáry, klikyháky, význam, opakuje ¡Lineárního náčrtu – 4.r., podoba, hlavní znaky, cíl, téma, subjektivní ¡Realistické kresby – 5-6. r., podle fantazie i skutečnosti, detaily, plošné ¡Naturalistické kresby – po 10. r. , pohyb, dimenze objemu, perspektiva… —Kresba lidské postavy - oblíbené, ovál, kříž, hlavonožec, montovaná kresba, později integrovaná; v 5 letech nesprávné proporce, 6 let - detaily —http://slideplayer.cz/slide/2804512/ —Význam a využití dětské kresby - diagnostika, důležité hodnotit i proces; kresba = prostředek komunikace, navázání kontaktu; projektivní přístup Zvláštnosti dětské psychiky —Soulad mezi prožíváním a chováním – jak co cítí, tak se chová, nepředstírá, vezme si a řekne co chce —Sugestibilita – ovlivnitelný, pláč, smích, hodnocení světa i sebe —Labilita prožívání a chování – střídání nálad, kamarádů; pozornost kolísá —Egocentrismus – orientace na sebe, žárlivost, vyžaduje pozornost —Negativismus – neadekvátní odmítání – jít do MŠ, jíst, spát, procházku … —Eidetismus – živé, jasné představy, obtížně odlišuje od skutečnosti, bájivost, vymýšlí si, mizí u ml. školáka —Personifikace – zvíře či věc vnímá s lidskými vlastnostmi, —Synkretismus – celostnost prožívání a jednání, prolínání všech ps. jevů —Konkretismus – myšlení vázáno na konkrétní jevy (padla mi do oka) —Prezentismus – vnímání času – žije přítomností („zítra jsem byl…“ , „někdy zemřu – asi tak za 3 dny“ —Topismus – vnímání prostoru; pojmy město, vesnice, země – nejasné, cizí Děkuji za pozornost