Prenatální, perinatální a novorozenecké období Prenatální období —Od oplození vajíčka po narození dítěte (40 týdnů ) —Formování vzájemného vztahu dítěte a rodičů —role rodičovského postoje ¡Nechtěné děti (dle Langmeier, Matějček, 1974) ÷Kojeny kratší dobu nebo vůbec ÷Častěji v lékařském ošetření v předškolním a školním věku ÷Jídlo jako kompenzace neuspokojení psychických potřeb (nadváha) ÷Horší výsledky ve školním prospěchu ÷Horší sociální pozice v kolektivu dětí Fáze prenatálního období —Období blastemové ¡První tři týdny (oplození, uhnízdění blastocysty, vytvoření zárodečných listů až po první srdeční ozvy) ¡Vytvoření placenty, vznik nervové trubice na konci období —Období embryonální ¡Do konce prvního trimestru (12. týden) ¡Položeny základy všech orgánových systémů a jejich jednotlivých částí ¡Nejcitlivější období na působení vnějších vlivů (toxických, iradiačních, metabolických, psychických apod.) - FAS —Období fetální ¡Zrání orgánů, funkční rozvoj, růst; elementární formy učení; aktivní ¡Existence smyslového vnímání (hmat, chuť, sluch, sání, snění) ¡Existuje vnitřní prožívání závislé na interakci s matkou Fetální alkoholový syndrom (FAS) —Porod dítěte s tělesným i psychickým postižením v důsledku nadměrného požívání alkoholu v těhotenství —Objevující se příznaky: ¡ Předčasný porod nebo s nízkou porodní váhou, menší vzrůst v budoucnu ¡Abnormality v obličeji (malá hlava, krátké a úzké oční štěrbiny, široký a plochý kořen nosu, úzké rty, nízko posazené uši) ¡Poškození mozku, snížení IQ, poruchy chování Perinatální období (porod) — 38 -42 týden těhotenství, 3300-3400 g, 50 cm —Významný mezník, zásadní změna podmínek pro dítě, zátěžová situace —Změna přístupu k porodu na konci 20. stol. —Zaměření na péči o matku: ¡Nikolajev, Lamaze (eliminace strachu, relaxace, uvědomění si těla, překonávání bolesti, rytmické dýchání) ¡Michele Odent, Sheila Kitzingerová (šetrnost, porod pod vodou; matka – aktivní účastník, možnost výběru místa a způsobu porodu, porod není nemoc —Zaměření na dítě ¡Frederick Leboyer (stres ze sucha, změny teploty, hluku, gravitace – odstranit tlumením světla, málo osob, ticho, na břicho matky, porod do vody, přestřižení pupečníku po zástavě pulzace ) — Další (sociální) hlediska porodu —Spoluúčast dalších osob – otec, dula —Pozitiva přítomnosti otce u porodu – redukce strachu a úzkosti, lepší zvládání bolesti, uklidnění, poskytnutí malých služeb ženě, následně častější kontakt s dítětem, bližší vztah partnerů —Dula – vyškolená žena, poskytující psychickou a fyzickou oporu ženě i rodině v těhotenství, porodu i po porodu, pomoc s péčí o dítě v šestinedělí —Rooming-in- dítě není odděleno od matky, ale je na společném pokoji s ní (přirozené, posiluje se emocionální vazba, zvyšuje se schopnost kojit, klesá počet nákaz, zvyšuje se samostatnost matek), některá úskalí ( únava, nedostatek spánku…) — — Novorozenecké období —0-6 týdnů (po první sociální úsměv), období adaptace na nové prostředí —Vývoj některých orgánů není ukončen (játra, ledviny, CNS) —Behaviorální stavy: hluboký/lehký spánek (20-22 hod), klidný/aktivní bdělý stav, pláč —Vývoj motoriky tzv. cefalokaudálním směrem, nahodilost pohybů —Vybaven nepodmíněnými reflexy: ¡Potravové (uchopovací, sací, hledací, polykací) ¡Orgánové (vypouštění moči, defekace) ¡Obranné (reakce na nepříjemné podněty) ¡Další: Moorův (objímající), tonicko šíjový, uchopovací (Robinsonův), reflex chůze ÷http://library.med.utah.edu/pedineurologicexam/html/newborn_n.html#22 Vývoj poznávacích procesů (kognice) —Zrak – menší zraková ostrost, fixace na 25-30 cm, preferuje barevně a světelně kontrastní předměty, obličej – významný objekt, důležitá zvýrazněná mimika, oční kontakt —Sluch – odliší hlas matky, na silný zvuk reaguje celým tělem, lépe zachycuje vyšší hlas, rytmizovanou řeč, melodizaci, opakování slov —Chuť a čich - preferuje sladkou chuť, sladkou vůni, rozpozná vůni matčina mléka Emocionální a sociální vývoj —Emocionální vývoj ¡Prožitky mají komplexní charakter, projevy libosti/nelibosti při uspokojování biologických potřeb – doprovázeno motorickou reakcí ¡Temperamentové odlišnosti – rozdíly v aktivitě, reaktivitě, citlivosti na podněty; důležitost pravidelného režimu, vřelého a stálého prostředí —Sociální vývoj ¡Významné období pro další vývoj a utváření sociálních vztahů ¡Důležitost primárních vztahů matka-dítě, dyadická vazba, trvale se dítěti věnuje jedna osoba (matka); vytvoření pevné a spolehlivé vazby – zmírňuje strach z neznámého, dává pocit jistoty a bezpečí ¡V rámci sociální interakce je aktivizováno učení novorozence – přiměřený přísun podnětů ¡Novorozenec – v interakci aktivní – upoutává pozornost, stimuluje žádoucí reakce, aktivizuje vrozené pečovatelské dispozice