Školní zralost Vymezení pojmu —Děti stejného věku (6 let) po stránce fyzické i psychické jsou nestejně rozvinuty —Takový stupeň vývoje tělesných i duševních schopností a dovedností dítěte, který je nutným předpokladem úspěšného zvládnutí školních požadavků —Komplexní jev, determinován vnějšími i vnitřními faktory —„Školní zralost“- charakteristiky dané biologicky —„Školní připravenost „ - charakteristiky dané sociálně —Důsledky nezralosti a nepřipravenosti při vstupu do školy: ¡Adaptační potíže ¡Neschopnost zvládnout požadavky – zátěž ¡Neklid, únava, podrážděnost, negativní sebehodnocení, obtíže se sociálním začleněním, riziko pro duševní i fyzické zdraví ¡Kritéria školní zralosti: tělesná, kognitivní, emoční a sociální Tělesná (biologická) zralost —Posuzuje pediatr (+ rodiče, učitelé v MŠ) —Věk dítěte —Výška a hmotnost —Dokončení 1. strukturální přeměny (vytáhlost, filipínská míra, osifikace); odeznění průvodních jevů – disharmonie, únava, ochablost, labilita —Celkové zdraví —Zrání organismu, zejména CNS (sluchová a zraková diskriminace), vyhraněná laterality —Úroveň motorického vývoje – koordinace pohybů, jemná motoriky, držení tužky — Kognitivní (rozumová, duševní) zralost —Vliv rodinného prostředí, výchovy, MŠ; opožděná připravenost u dětí v celoústavní péči —Přechod od celostního vnímání k vnímání detailů —Schopnost analýzy a syntézy —Schopnost konkrétních myšlenkových operací (množství, pořadí, příčina, následek) —Trvalejší a záměrná paměť s logickými prvky —Odlišení reality a fantazie, sklon k realismu —Překonání egocentrismu —Záměrná pozornost —Aktivní tvořivý přístup k životu —Požadovaná úroveň řeči (věty, souvětí, bez agramatismů či dyslálie) —Odlišení hry a povinnosti Emoční, motivační a sociální zralost —Adaptace na režim školy —Adaptace na roli žáka a spolužáka —Schopnost pobývat bez úzkosti mimo rodinu, podřídit se autoritě učitele —Schopnost seberegulace (kontrola nápadů, impulsů), —Odpovídající pracovní tempo —Kladný přístup k učení, ochota spolupracovat —Bezproblémové začlenění se do vrstevnické skupiny —Relativní emocionální stabilita a odolnost vůči frustracím a zátěžovým podnětům —Kladný postoj k sobě, přiměřená sebedůvěra —Adaptace na hodnocení a srovnávání výkonů dítěte učitelem — — Důsledky školní nezralosti —Znaky školní nezralosti v jedné či více oblastech —Dítě je školou traumatizováno, selhává —Nevhodné přerušení docházky do školy, opakování ročníku —Potřeba včas zachytit školsky nezralé děti + odstraňovat preventivně možné potíže (logo, rozvoj motoriky,, nácvik pozornosti, sociální otužování….. komplexní programy v PPP) —Depistáž školsky nezralých dětí – předškolní zdravotní prohlídky, zápisy do ZŠ, názor učitele MŠ —Nevhodnost zbytečných odkladů školní docházky —„Zralost školy a učitele“ — Mladší školní věk Vymezení a základní charakteristika —Období od 6-7 do 10-11 let; raný školní věk (6-8), střední školní věk (8-11/12); —Mezníky : ukončení 1. strukturální přeměny, vstup do ZŠ po první známky pohlavního dospívání —Období latence (pudová energie v klidu) —Vývoj plynulý bez zvratů, pokrok ve všech dimenzích; nejstabilnější úsek v dětském vývoji —Období střízlivého realismu (svět, jaký je, chce jej pochopit); naivní realismus (závislost na autoritě), později kritický realismus (kritičtější postoj k autoritě) —Období snaživosti a iniciativy; píle, pracovitost; svoji hodnotu si potvrzuje především na základě výkonu; chce dosáhnout pocitu kompetence, sebevědomí x komplexy méněcennosti, Tělesný vývoj a vývoj motoriky —Tělesný vývoj ¡V počátcích disharmonie, zrychlený růst, zpomaluje se kolem 8. roku, ¡Zvyšování odolnosti, zdokonalení činnosti svalů, kloubů, ¡Akcelerace vývoje u děvčat; individuální rozdíly —Vývoj motoriky ¡Zklidnění; ¡Zlepšení koordinace pohybů, přesnější, úspornější ¡Radost z pohybu - uvolnění ¡Zájem o různé druhy sportu ¡Tělesná síla a obratnost – vliv na sociální pozici ve skupině Vývoj poznávacích procesů —Jedinec je aktivní, zvídavý, chce se účastnit, experimentovat —Vnímání –poznávání podstaty, prostor, čas, obecnější, kolem 10-11 r. jako dospělý —Paměť: od neúmyslné, mechanické k záměrné a logické; k propojení nového se starým potřebuje pomoc dospělých —Pozornost: význam – vliv na úspěšnost; rozvoj úmyslné (10 min….) —Představivost: rozvoj úmyslné, rozlišuje skutečnost a fantazii; schopnost operovat s představami —Myšlení: názorné, intuitivní; ¡Fáze konkrétních logických operací – v názorně předmětové rovině; ¡Schopnost zacházet se symboly a znaky; chápání času, nezvratnost č. ¡Realistický přístup (místo egocentrického); ¡Metakognice – uvažuje o vlastním poznávání, využívá zpětnou vazbu ¡Rozvoj slovní zásoby, větné stavby díky čtení; výkonová motivace a inteligence ¡ Emocionální a sociální vývoj —Význam emocionální vyrovnanosti a sociální obratnosti pro školní adaptaci —Ústup lability a impulzivity; schopnost seberegulace; chápe a umí vyjádřit city; citová ovlivnitelnost —Schopen respektovat požadovaná pravidla, o obsahu norem neuvažuje, přijímá je, naplňuje očekávání —Hodnotová orientace závislá na autoritě a situaci, sociální normy morálního jednání se stabilizují, vliv rodiny —Vstupem do školy rozvoj osamostatnění a přijetí zodpovědnosti za vlastní jednání. —Vrstevnické vztahy ¡období extraverze, kolektivního života a vztahů; rodina dává citovou jistotu, ale navazuje nové vztahy, zpočátku nahodilé, ke konci období trvalejší; ¡genderově homogenní skupinky, chlapci aktivnější —Rozvoj sebepojetí na základě sociální interakce, význam subjektivního pocitu školní úspěšnosti; silný identifikační vzor – rodiče —Vztah k autoritě zpočátku velmi nekritický Děkuji za pozornost