Teorie a periodizace psychického vývoje Vývojové fáze a mezníky —Psychický vývoj – zákonitý proces, sled vývojových fází; celistvý, kontinuum postupných proměn; není zcela plynulý; individuálně specifický —Periodizace ontogenetického vývoje = členění životního cyklu na určité úseky podle vybraných kritérií —Praktický význam sledování vývoje v ohraničených etapách z různých hledisek, pohledů (edukace, diagnostika, terapie…) —Vývojové fáze - charakteristické změnami, které jsou pro ně typické —Vývojové mezníky – signalizují proměnu některé ze složek psychosociálního vývoje; vymezují rozhraní dvou vývojových fází: ¡Biologický (daný zráním např. pohlavní dospívání, lokomoce) ¡Psychický (daný dispozicemi a učením, např. rozvoj konkrétních logických operací v 7 letech) ¡Sociální (daný společností, např. nástup do školy) Teorie psychického vývoje —Existují různé způsoby výkladu vývoje různých dimenzí psychiky, zdůrazňující zrání či učení, zaměřující se na různé oblasti —Nejdůležitější vývojové teorie ¡Biopsychologická teorie – periodizace V. Příhody ¡Psychodynamické /psychoanalytické teorie– Freud, Mahlerová, Ainsworthová … ¡Teorie psychosociálního vývoje – Erikson ¡Teorie kognitivního vývoje – Piaget ; Fischer, Case … ¡Teorie socializačního vývoje založené na učení – Vygotský, Bandura, Selman… Soudobé členění: biopsychologická periodizace I.Prenatální a perinatální období (nitroděložní vývoj a porod) I.Období blastemové, embryonální; fetální;perinatální II.Novorozenecké období (0-6 týdnů) III.Kojenecké období (6 týdnů – 1 rok) IV.Období batolete (1-3 roky) V.Období předškolního věku (3-6 let) VI.Mladší školní věk (6/7 let – 10/11 let) VII.Období dospívání – prepuberta a puberta (10/11-15let) VIII.Období adolescence (16/17 - 19/20 let) IX.Dospělost I.Mladší dospělost (20-30 let); střední (30-45); starší (45-60) X.Stáří I.Stárnoucí (60-74 let); starý (75-89); stařecký (od 90 let) Biopsychologická vývojová periodizace Václava Příhody I.Rozvoj antenatální (nitroděložní vývoj) I.Zárodečný a embryonální; fetální; prenatální II.První dětství (0-3 roky) I.Období nemluvněte (0-1) – natální (0-10 dní), novorozenec (10-60 dní), kojenec (do 1 r.) II.Období batolete (1-3 roky) III.Druhé dětství (3-11 let I.Předškolní (3-6) II.Prepubescence (6-11) IV.Pubescence (11-15let) V.Období hebetické (15-30 let) I.Postpubescence (15-20) II.Mecítma (20-30) VI.Životní stabilizace a vyvrcholení (30-45) VII.Interevium (45-60) VIII.Senium I.Senescence (60-75); kmetství (75-90); patriarchum (od 90 let) IX. IX. Psychoanalytická vývojová periodizace S. Freuda —Vychází z citového prožívání a pudového života —Vývoj se děje podle vrozeného programu —Psychosexuální vývoj jako základ rozvoje osobnosti se uskutečňuje přesuny libida do různých oblastí —Periodizace podle převládajícího způsobu dosahování slasti: ¡Orální stadium – 0-1 – orální závislost (sání), orálně agresivní (kousání) ¡Anální stadium – 1-3 – stimulace anální oblasti, ovládání vyměšování; nácvik udržování čistoty = první zkušenost s disciplínou ¡Falické stadium – od 3 let – zájem o genitálie, Oidipův/Elektřin komplex ¡Stadium latence – od 5/6 let – přesun zájmu na jiné aktivity, sublimace ¡Genitální stadium – dospívání – oživení, rozvoj genitální slasti —Upozorňuje na význam raného dětství pro další vývoj osobnosti Teorie psychosociálního vývoje E.H. Eriksona —- Vázána na společenské, kulturní a historické podmínky —- Na každém stupni vývoje jedinec řeší psychosociální konflikt – vývojový úkol I.Závislost – základní důvěra x pocity nejistoty (0-1 rok) II.Nezávislost – autonomie x pocity studu (1-3 roky) III.Iniciativa – iniciativa x pocity viny (předškolák) IV.Snaživost – snaživost x pocity méněcennosti (ml. školák) V.Identita – identita x pocity nejistoty o své roli (dospívání) VI.Intimita – intimita x pocity izolace (mladá dospělost) VII.Generativita – generativita x pocity stagnace (dospělost) VIII.Integrita – integrita x strach ze smrti (stárnutí a stáří) Psychologická vývojová periodizace: Teorie kognitivního vývoje J. Piageta —Sleduje rozvoj logického myšlení, změny ve zpracovávání informací, kognitivní vývoj —Pro každou fázi je charakteristický určitý přístup k poznávání: I.Senzomotorická inteligence (0-2) ¡Vázána na prováděnou činnost, pochopení konkrétních vztahů II.Symbolické a předpojmové myšlení(2-4) ¡Užívání slov (předpojmů), spojení symbolu a reality, koncem vyvozování jednoduchých úsudků III.Názorné a intuitivní myšlení (4-7) ¡Celostní pojmy, vystižení podstatných znaků; úvahy na základě vjemů a představ; nemyslí logicky - omyly (korálky) IV.Konkrétní logické operace (7-11/12) ¡Pochopení příčinných vztahů, vztahů mezi pojmy, kvantitativních znaků V.Formální logické operace (dospívání) ¡Uvažuje hypoteticky, abstraktně (pojmy spravedlnost, pravda…) , nalézání alternativních (i neexistujících) možností řešení problémů; využívá všech myšlenkových operací —