Vývojová psychologie Předmět vývojové psychologie —základní psychologická disciplína —studium psychického vývoje jedince od početí do smrti (ontogeneze), v širším pojetí zahrnuje i fylogenezi —Studuje sled a povahu vývojových změn (podstatné a společné změny), vytváří vývojové charakteristiky jednotlivých etap vývoje, odvozuje obecné vývojové normy — — Přehled témat přednášek z vývojové psychologie —Předmět vývojové psychologie. Základní pojmy (psychický vývoj, vývojová změna). Modely psychického vývoje. Zákonitosti vývojových změn. —Metody vývojové psychologie. Základní typy výzkumů ve vývojové psychologii. —Faktory psychického vývoje, determinismus. Teorie psychického vývoje. Periodizace psychického vývoje (příklady periodizací). —Vývoj v prenatálním, novorozeneckém a kojeneckém věku. —Vývoj v období batolete. —Vývoj v předškolním věku. —Vstup do školy a kritéria školní zralosti. —Mladší školní věk. —Psychický vývoj v období dospívání. —Období adolescence. Na prahu dospělosti. —Specifika psychiky v období dospělosti. Charakteristika jednotlivých stádií dospělosti. —Životní situace v rodinném a profesním životě v období dospělosti. —Vývojové období stáří. Doporučená literatura —ČÁP, J. - MAREŠ, J. (2001). Psychológie pro učitele. Praha : Portál. 656 s. ISBN 80-7178-463-X. —FONTANA, D. (1997). Psychologie ve školní praxi. Praha : Portál. 384 s. ISBN 80-7178-063-4. —KURIC, J. (1997). Kompendium ontogenetickej psychológie. Nitra : PF UKF Nitra. 194 s. —MATĚJČEK, Z. (1991). Praxe dĕtského psychologického poradenství. Praha : Státní pedagogické nakladatelství. 334 s. ISBN 80-04-24526-9. —MATĚJČEK, Z. (2005). Výbor z díla. Praha : Univerzita Karlova. 445 s. ISBN 80-246-1056-6. —MATĚJČEK, Z. (2000). Škola rodičů. Praha : Maxdorf. 285 s. ISBN 80-85912-29-5. —PEŠOVÁ, I. - ŠAMALÍK, M. (2006). Poradenská psychológie pro děti a mládež. Praha : Grada.152 s. ISBN 80-247-1216-4. —PLEVOVÁ, I., PETROVÁ, A. 2012. Obecná psychologie pro speciální pedagogy. Olomouc: VUP. —ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, J. et al. Přehled vývojové psychologie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. 189 s. ISBN 978-80-244-2433-0. —VÁGNEROVÁ, M. (2001). Kognitívni a sociální psychologie žáka základní školy. Praha : Univerzita Karlova. 305 s. ISBN 80-246-0181-8. —VÁGNEROVÁ, M. 2012. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012. 531 s. ISBN 978-80-246-2153-1. —VÁGNEROVÁ, M. 2007. Vývojová psychologie II.: dospělost a stáří. Praha: Karolinum, 2007. 461 s. ISBN 978-80-246-1318-5. Základní pojmy —Psychický vývoj – složitý proces; sled tělesných a psychických změn kvantitativního i kvalitativního rázu, které jsou zákonité a nezvratné, vesměs progresivní, směřují od nižších forem k vyšším, od jednoduchých ke složitějším, dokonalejším; — —Vývojová změna = přechod od méně dokonalého projevu k dokonalejšímu, je relativně stálá, je v zákonitém vztahu k chronologickému věku (nastupují ve stejných věkových obdobích) ¡Biologická (zrání, tělesný vývoj) ¡Kognitivní (rozvoj poznávacích procesů) ¡Emocionální (změny emočního prožívání) ¡Psychosociální (vstup do školy) — Psychologický determinismus ¡nic se neděje bez příčiny, podmíněnost prožívání a chování ¡Environmentální (exogenistické) teorie – určenost vnějšími faktory (novorozenec – tabula rasa) ¡Nativistické teorie (endogenistické) – duševní vývoj určen vrozenými biologickými mechanismy ÷Racionalistický přístup (růstové teorie, podtrhující volný vývoj) ÷Iracionalistický přístup (Freud – vývoj dán vrozeným programem, vyplývá z pudových procesů) ¡Interakční pojetí ÷Mechanismy zrání a procesy učení, aktivita jedince ¡ Modely psychického vývoje —Duševní vývoj - řada navzájem souvisejících změn. Znázornění sledu vývojových změn vyžaduje vzhledem k různosti změn různé typy modelů vývoje: —Kvantitativní modely ¡Vycházejí z představ o plynulém narůstání znaků a jejich sčítání/odčítání v průběhu vývoje —Kvalitativní modely ¡Sledují specifičnost vývojových změn ¡Předpokládají, že každý vyšší stupeň představuje něco nového, kvalitativně nové jevy. Vývoj je chápán jako sled fází. ¡Model stupňovitého vývoje ¡Model spirálovitého vývoje ¡Vývoj jako vrstvení ¡Vývoj jako výsledek vtiskování Kvantitativní modely vývoje —Konstantní průběh —Akcelerační trend —Retardační trend —Pozitivní asymptomatický —Pozitivní trend —Konkávní trend —Negativní asymptomatický —Konvexní trend —Negativní trend Model stupňovitého vývoje —Jednotlivé etapy vývoje jako stupně —Každý stupeň dvě fáze: ÷a - uskutečnění vývojových změn (mezník, zlom) ÷b - ustálení vývojových změn (rozvoj, zdokonalení) a b a b a b Model spirálovitého vývoje http://www.miroslav-zelenka.cz/_files/3121/spir%C3%A1la.jpg •Nepřetržité opakování vývojových změn vždy na nové, jiné úrovni •příklad: období podřízení období vzdoru •Vývoj ve spirále obsahuje vzestup i regres (involuční změny ve stáří, návrat do dětství – egocentrismus, bezmocnost) Další kvalitativní vývojové modely —Vývoj jako vrstvení ¡Překrývání starých znaků novými (staré nemizí, přetváří se) ¡Nové zkušenosti, dovednosti zatlačují staré do nevědomí ¡Využití naučeného při osvojování nového —Vývoj jako výsledek vtiskování ¡Aktivují se určité soustavy reakcí/chování, které jsou pak dlouho/trvale „vpečetěny“ do individua ¡Kritická/senzitivní období – časná, krátká období ¡Umožní jednorázové a rychlé osvojení stabilních mechanismů, ale jen ve zcela určité a časově omezené fázi, kdy je mozek plastický ¡Příklad: kachní, opičí mládě; kojenec Zákonitosti vývojových změn —Zákon diferenciace a integrace ¡PM aktivity stále větší rádius, širší souvislosti, jsou složitější, ucelenější (D a I vnímání; zvnitřnění psychických procesů) —Zákon směřování ke struktuře druhu ¡Všechny fáze jsou zaměřeny k budoucí lidské podobě —Zákon vývojové nerovnoměrnosti ¡Jednotlivé procesy se nevyvíjejí ve stejném tempu, ale podle důležitosti a potřeb – nejrychlejší vývoj mízní a nervový systém —Zákon vývojové retardace ¡Rychlý nárůst – zvolnění – plató – zesilování retardačních tendencí —Zákon individuálního průběhu vývoje ¡Pořadí vývojových období je stejné, vývoj není totožný; rozdíly genderové, individuální, jedinečnost vlivem působení mnoha faktorů Děkuji za pozornost •