Popularizace astronomie astronomická přednáška, demonstrování u dalekohledu astronomická přednáška  obecná pravidla  volba tématu • „nosná konstrukce“  astronomický hit  v(d)ěčná otázka  významná osobnost  novinky  koktejl  úroveň výkladu  použité technické prostředky  osobnost přednášejícího  existují „styly“ přednášek? (a „druhy“ přednášejících?) obecná pravidla  zvídavost posluchače • 75 % zrak • 15 % sluch • 10 % hmat, chuť, čich dohromady  celkový dojem z přednášejícího • 7 % slova • 38 % hlas • 55 % neverbální signály!!  kritické okamžiky? • nekomentovat • nevracet se k nim • „Zatloukat, zatloukat, zatloukat!“ dr. Plzák volba tématu  lákavý název, srozumitelný, ale nevšední   nosná kostrukce • astronomický hit  aktuální téma (kometa, výzkum Marsu, srážka komety s Jupiterem, meteorit Morávka)  medializované téma (i periodicky) • v(d)ěčná otázka  vznik vesmíru, život ve vesmíru, kontakt s mimozemskými civilizacemi, vznik sluneční soustavy, • významná osobnost  osobní přítomnost, jubilea, významné ceny • novinky  při přehledovém pojetí mixovat vždy 2/3 stařinek + 1/3 novinek • koktejl  všelijaké kombinace výše uvedeného (dbát na vyváženost, proto koktejl a ne dort ) úroveň výkladu  posluchače ani nepřeceňovat ani nepodceňovat  je-li možnost, pak kontaktovat někoho, kdo pro daný typ publika již přednášel  nepoužívat složité matematické výrazy  omezit počet cizích slov  nepodbízet se, „nežvatlat“ použité technické prostředky 1. č. tabule + křída, bílá tabule +fixy, papírové bloky + fixy 2. klasické diapozitivy 3. ZP, fólie 4. datový projektor, Power Point 5. pokusy, ukázky 6. kombinace 1-4 7. multimediální pojetí, multivizuální pojetí použité technické prostředky  není to jen komplikace?  nikoliv: • ryze verbální prezentace – po 3 hodinách 70 % obsahu, po 3 dnech 10 % • vizuální – 75 % + 20 % • kombinovaná – 85 % + 66 % !!  používat TP tak, aby byly využity jejich přednosti osobnost přednášejícího  ihned v úvodu získat sympatie publika  analyzovat své zlozvyky a vyvarovat se jich  oční kontakt s publikem  ovládat dokonale používanou techniku  snažit se do výkladu vhodným způsobem vložit i humor  nenásilně usměrnit diskuzi a odpovědi na dotazy  obecný recept na „ideální osobnost“ neexistuje  existují „styly“ přednášek? a „druhy“ přednášejících?  popularizující vědci • Grygar, Kleczek (†), Plavec (†), Kopal (†), Z. Horský (†), Mikulášek, Harmanec, Jakeš (†), Cílek, Kulhánek, Wagner, Prouza, Švanda, atd.  popularizátoři astronomie • Pokorný (†), Grün, Příhoda, Dušek, Gabzdyl, Rozehnal, Lenža, Přibyl atd. moderní formáty  Pecha Kucha https://cs.wikipedia.org/wiki/Pecha_Kucha  TED nebo TEDx https://cs.wikipedia.org/wiki/TED  https://www.youtube.com/watch?v=jdVXc5E9stE  https://www.youtube.com/watch?v=LfYloEifk2o demonstrování u dalekohledu  v kopuli • „chaotický styl“ bez začátku a konce • „tematické večery“  tma, průzor štěrbiny, manipulace s dalekohledem  podpora PC a internetu  vyšlo „Vademecum demonstrátora“  v terénu • většinou pro stabilní skupinu posluchačů  tma, terén stanoviště, volný výhled, manipulace s dalekohledem (většinou bez hodinového stroje)  podpora jen tištěná, práce s pomůckami a baterkou domácí úkoly z pilnosti  podívejte se na fragmenty popularizačních přednášek Grygara a Kulhánka, Gabzdyla a Přibyla, porovnejte jejich hlavní rysy/rozdíly  připravte si Pecha Kucha vystoupení na téma 100 let periodické tabulky prvků (5 minut, 15 obrázků)  připravte si osnovu přednášky (45 minut) na dohodnuté téma (např. vizuální efekty ve filmu)  předveďte fragment přednášk (cca 15 minut) ... finis corona opus ... ... ale nejvíce záleží na prvním dojmu