Rokoko 1740 - 1770 Umění 19. století – rozpad slohové jednoty Současně probíhá Klasicismus Empír 16Rokoko Rokoko, Divadlo v Mnichově 16Rokoko1 Kostel ve Wiesu Francie 1715 - 1774 •Název od slova roaucaulle (rokaj), je to asymetrický tvar ve tvaru mušle. • •Rokokové umění se projevovalo zjemňujícími architektonickými principy a přebujelou štukovou výzdobou. • •Reakcí na zdobné rokoko byl klasicismus. Architektura •Zdrobnělé baroko, štuková výzdoba, malovaný ornament. •Pravidelná barokní křivka se mění v nepravidelnou. •Střídání abstraktních a přírodních ornamentů. •Symbolem rokoka je mušle. •Praha – kostel Narození Páně v Loretě. 0548_01_09 Praha – kostel Narození Páně v Loretě. Umění 19. století •Na rozdíl od předchozích století dochází • k rozpadu slohové jednoty •Rozvíjí se: •klasicismus, •empír, •romantismus, •realismus, •impresionismus • Klasicismus a Empír •Klasicismus vzniká se zásadou osvícenství, které preferuje rozumové chápání světa. Vzorem se opět stává antika. • •Empír je druhou vývojovou fází klasicismu. Představuje oficiální umění období vlády Napoleona Bonaparte. 16Panteon Panteon, Paříž Klasicismus 16vitOblouk Vítězný oblouk, Paříž – Empír petrohrad Petrohrad, Ermitáž, Klasicismus Berlin-brandenburg-gate Berlín, Braniborská brána, Klasicismus 16mnichovGlyptoteka Mnichov, Glyptotéka, Klasicismus WASH_capitol_q_DW_R_284207g Washington, Kapitol, Klasicismus 16Kacina 16Kynzvard Kačina Kynžvart Romantismus •Primárně vzniká v literatuřena počátku 19.stol. v Anglii • •Zavrhuje antiku a preferuje středověk. •Podtrhuje se vše individuální a netypické, extrémní a citové projevy. Vztahy jednotlivce ke společnosti. • •Střetávání sil přírody a člověka. •Typické motivy: divoká rozervaná příroda, opuštěné hrady, noční krajina, cikáni, tuláci, exotické motivy. Architektura •Napodobováním středověkých slohů. • •Znovu však bylo obdivováno umění románské,gotické, renesanční a barokní. • •Není snadné odlišit památky původních stylů od tzv. pseudohistorických z 2. pol. 19. stol. •