BOZP Mgr. Alexandr Burda •Přednáška 13.10. 2020 •Přednáška 15.10. 2020 Bezpečnost •Povinnost provozovatele ubytovacího a stravovacího zařízení zajistit bezpečnost a ochranu zdraví se vztahuje: • zaměstnance • na hotelové hosty • na návštěvníky restauračních zařízení. • •Proto musí management zpracovat systémy prevence a uplatňovat je v praxi. Nástroje bezpečnosti 1.Systém obecné prevence = opatření před mimořádnými událostmi, školení atd. 2. 2.Systém prevence u technických zařízení = ochrana zdraví při práci, pomůcky atd. 3. 3.Prevence na pracovišti = úniková východy, bezpečné uspořádání pracoviště atd. • 1. Systém obecné prevence • • •Opatření k omezení vlivu rizika ohrožení bezpečnosti a zdraví . •Činnost provádí odborně způsobilý zaměstnanec •Opatření pro případ zdolávání mimořádných událostí, jako jsou havárie, požáry, povodně a jiná vážná nebezpečí a evakuaci zaměstnanců, •Zajistit, aby zaměstnanci nevykonávali práce, které neodpovídají jejich schopnostem a zdravotní způsobilosti (zdravotní průkaz viz zákon č. 258/2000 Sb.), •Zařadit práce, z hlediska rizikových faktorů, do kategorií dle požadavku zákona č. 258/2000Sb. v platném znění. •Provádět stanovená školení a ověření znalostí svých zaměstnanců, •Zajistit zákaz kouření v pracovních místnostech, kde účinkům kouření jsou vystaveni nekuřáci, •Vést dokumentaci o školeních, informacích a pokynech. • 2. Systém prevence u technických zařízení • •používat vhodné pomůcky z hlediska bezpečnosti a ochrany zdraví při práci •vybavit funkčními ochrannými zařízeními nebo upravit tak, aby zaměstnanci nebyli vystaveni zejména nepohodlné pracovní poloze a nežádoucím účinkům hluku a vibrací •Omezit práce jednotvárné a jednostranně zatěžující organismus. Přestávky v práci evidovat. •Minimalizovat ruční manipulaci s břemeny, která vytváří možnost poškození zdraví, zejména páteře. • 3. Prevence na pracovišti •pro danou činnost prostorově a konstrukčně uspořádat pracoviště, •podrobovat pracoviště pravidelné údržbě, úklidu a čištění, •vyznačit únikové komunikace a nouzové východy a tyto komunikace a východy zajistit volně průchozí, •tam, kde je to účelné, opatřit vhodnými bezpečnostními značkami. • Základní povinnosti zaměstnanců: •Pracovat se zařízeními pouze dle kvalifikačních předpokladů. •Dodržovat předpisy k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, dodržovat zásady bezpečného chování na pracovišti, nerozptylovat svou pozornost a soustředit se na práci, nepřipustit nevhodné žertování na pracovišti, •Dodržovat stanovené technologické postupy •Řídit se předpisy, dodržovat stanovený pracovní režim, •Používat při práci osobní ochranné pracovní prostředky, •Absolvovat předepsané lékařské prohlídky. •Seznámit se ze zásadami poskytování první pomoci při úrazu, při pracovním úrazu poskytnout postiženému pomoc a úraz ohlásit jeho nadřízenému, • Základní povinnosti zaměstnanců: •Nepožívat alkoholické nápoje ani jiné návykové látky na pracovišti nebo před nástupem na směnu, •Nepoužívat stroj bez seznámení se s návodem pro jeho bezpečný provoz, obsluhu a údržbu, •Zkontrolovat technický stav stroje před jeho použitím, oznámit zjištěné závady, které ohrožují bezpečnost a ochranu zdraví při práci a které nemůže odstranit sám, svému nadřízenému, •Neotvírat ochranné kryty pohybujících se částí na stroji za jeho chodu, nevyřazovat ochranná zařízení z funkce, jakékoliv zásahy na stroji provádět jen při vypnutí elektrickými vypínači, • • • Základní povinnosti zaměstnanců •Dodržovat zásady potravinářské hygieny, dbát o pořádek a čistotu na pracovišti, pracovní oděv mít na sobě vždy čistý a řádně upravený, •Informovat se o vlastnostech jednotlivých chemických prostředků, které jsou používány při mytí a dezinfekci, a o potřebných bezpečnostních opatřeních k ochraně zdraví, •Nikdy neprovádět čištění a mytí stroje, který je pod napětím. • • Při nástupu do pracovního poměru •Zakládáme do osobního spisu pracovníka: • •1. potvrzení o vstupní lékařské prohlídce, •2. rozhodnutí o způsobilosti konat danou činnost, •3. doklad o absolvování úvodního školení bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, •4. přehled nástupní praxe zahrnující zácvik (resp. teoretická a praktická zkouška pro možnost vykonávat danou činnost samostatně) •5. Po zapracování je dále nezbytné pravidelné a soustavné seznamování pracovníka s pokyny bezpečnosti práce, absolvování předepsaných preventivních lékařských prohlídek, soustavný dozor týkající se dodržováním pokynů bezpečnosti a ochrany zdraví (BOZ) pracovníkem, dodržování specifických ustanovení BOZ pro těhotné ženy a mladistvé pracovníky. • OCHRANNÉ POMŮCKY A OCHRANNÉ ODĚVY • Povinnost zaměstnavatele k poskytování osobních ochranných pracovních prostředků (OOPP) je dány: • 1. ustanovením § 133a) Zákoníku práce. • 2. nařízením vlády č. 495/2001 Sb., • Za osobní ochranné pracovní prostředky se považují takové ochranné prostředky, které musí chránit zaměstnance před riziky, nesmí ohrožovat jejich zdraví, nesmí bránit výkonu práce a musí splňovat požadavky stanovené prováděcím předpisem. • Dále zaměstnavatel poskytuje: • zaměstnancům mycí, čistící a dezinfekční prostředky na základě zhodnocení rozsahu znečištění zaměstnanců při práci, ohrožení dráždicími látkami. • ochranné nápoje v rozsahu a za podmínek stanovených zvláštním právním předpisem. • Ze zákona je zcela vyloučeno náhradní poskytování OOPP zaměstnavatelem formou finančního plnění. • Ochrannými prostředky nejsou: • Běžné pracovní oděvy a obuv, které nejsou určeny k ochraně zdraví zaměstnanců před riziky a které nepodléhají při práci mimořádnému opotřebení nebo znečistění. • Pro práce v hotelích a ve veřejném stravování se jedná zejména o OOPP na ochranu těla, zraku, rukou a nohou. Z výše uvedeného současně vyplývá, že za OOPP se nepovažuje např. pracovní oblečení číšníků, recepčních, oděv managementu hotelu, poněvadž tyto nejsou vystaveny mimořádnému znečištění nebo opotřebení. V tomto případě se jedná o tzv. jednotné pracovní oblečení. • Zákony, nařízení vlády, vyhlášky BOZP •zákony: •Zákon č. 174/1968 Sb., o státním odborném dozoru nad bezpečností práce, ve znění pozdějších předpisů, •Zákoník práce – zákon č. 65/1965 Sb., v platném znění, •Zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, ve znění pozdějších předpisů, •Zákon č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, ve znění pozdějších předpisů, •Zákon č. 22/1997 Sb. - o technických požadavcích na výrobky, ve znění pozdějších předpisů, •Zákon č. 157/1998 Sb. - o chemických látkách a chemických přípravcích a o změně některých dalších zákonů (platnost tohoto zákona končí dnem vstupu ČR do EU), •nařízení vlády: •1. Nařízení vlády č. 108/1994 Sb., kterým se provádí zákoník práce a některé další zákony, ve znění pozdějších předpisů, •Nařízení vlády č. 178/2001 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví zaměstnanců při práci, v platném znění, •Nařízení vlády č. 494/2001 Sb., kterým se stanoví způsob evidence, hlášení a zasílání záznamu o úrazu, vzor záznamu o úrazu a okruh orgánů a institucí, kterým se ohlašuje pracovní úraz a zasílá záznam o úrazu, •Nařízení vlády č. 495/2001 Sb., kterým se stanoví rozsah a bližší podmínky poskytování osobních ochranných pracovních prostředků, mycích, čistících a dezinfekčních prostředků, •Nařízení vlády č. 378/2001 Sb., kterým se stanoví bližší požadavky na bezpečný provoz a používání strojů, technických zařízení, přístrojů a nářadí, •Nařízení vlády č. 11/2002 Sb., kterým se stanoví vzhled a umístění bezpečnostních značek a zavedení signálů, •Nařízení vlády č. 168/2002 Sb. – způsob organizace práce a pracovních postupů, které je zaměstnavatel povinen zajistit při provozování dopravy dopravními prostředky, •vyhlášky: •1. Vyhláška ČÚBP č. 48/1982 Sb., kterou se stanoví základní požadavky k zajištění bezpečnosti práce a technických zařízení, ve znění pozdějších předpisů, •2. Vyhláška ČÚBP a ČBÚ č. 324/1990 Sb., o bezpečnosti práce a technických zařízení při stavebních pracích, •3. Vyhláška ČÚBP a ČBÚ č. 50/1978 Sb., o odborné způsobilosti v elektrotechnice, ve znění pozdějších předpisů, •4. Vyhláška ČÚBP a ČBÚ č. 18/1979 Sb., kterou se určují vyhrazená tlaková zařízení a stanoví některé podmínky k zajištění jejich bezpečnosti, ve znění pozdějších předpisů, •5. Vyhláška ČÚBP a ČBÚ č. 19/1979 Sb., kterou se určují vyhrazená zdvihací zařízení a stanoví některé podmínky k zajištění jejich bezpečnosti, ve znění pozdějších předpisů, •6. Vyhláška ČÚBP a ČBÚ č. 20/1979 Sb., kterou se určují vyhrazená elektrická zařízení a stanoví některé podmínky k zajištění jejich bezpečnosti, ve znění pozdějších předpisů, •7. Vyhláška ČÚBP a ČBÚ č. 21/1979, kterou se určují vyhrazená plynová zařízení a stanoví některé podmínky k zajištění jejich bezpečnosti, ve znění pozdějších předpisů, •8. Vyhláška ČÚBP č. 91/1993 Sb., k zajištění bezpečnosti práce v nízkotlakých kotelnách, •9. Vyhláška ČÚBP č. 85/1978 Sb., o kontrolách, revizích a zkouškách plynových zařízení, •10. Vyhláška MZd č. 288/2003 Sb., kterou se stanoví práce a pracoviště, které jsou zakázané těhotným ženám a mladistvým, a podmínky, za nichž mohou mladiství výjimečně tyto práce konat z důvodu přípravy na povolání, •11. Vyhláška č.464/2000 Sb., kterou se stanoví hygienické požadavky na provoz koupališť a saun, •Vyhláška č.125/1993 Sb. - zákonné pojištění odpovědnosti zaměstnavatele při pracovních úrazech a nemocech z povolání, •Vyhláška č. 440/2001 Sb. – o odškodnění bolesti a ztížení společenského uplatnění. • Otázky a úkoly •Je oděv a obuv kuchaře ochranným prostředkem? •Mají nárok zaměstnanci v hotelnictví na ochranné nápoje? •Které dokumenty jsou součástí osobního spisu zaměstnance? (viz str.11) •Uveďte aspoň pět povinností zaměstnance •Uveďte tři nástroje bezpečnosti (prevence) • a stručně je vysvětlete. • • •