Dispoziční uspořádání hotelu Mgr. Alexandr Burda Dispoziční uspořádání v hotelu Hotel má být vybudován vždy na základě průkazné potřeby trhu a propočtů ekonomické efektivnosti. Investor by proto neměl vycházet z domněnek, ale s poptávky na trhu a znalosti daného odvětví v lokalitě. Poptávka po těchto službách je základním předpokladem k tomu, aby bylo dosaženo kladného hospodářského výsledku. Očekávání trhu od hotelu •Zásadním požadavkem je, aby hotel plnil veškeré očekávané funkce a poskytoval dobré služby: • -Ubytovací -Stravovací -Společensko- zábavní -Rekreaci a wellness -Doplňkové Faktory vlivu na ekonomickou efektivitu hotelu •Alokace hotelu a zacílení na tržní segment •Volba vhodné kategorie hotelu a tím i cenová hladiny služeb. •Definice cílových skupin Kdo? Kdy? Jak často? Na jak dlouho? S jakým očekáváním? •Poměr mezi předpokládanými investičními a provozními náklady a návratnost investice • Faktory vlivu na ekonomickou efektivitu hotelu •Dostupnost, odbornost personálu. Možnosti zajištění dopravy a ubytování personálu. •Dispoziční uspořádání hotelu a jeho vliv na efektivitu práce a racionalizaci provozu. •Na rozvoj hotelu a jeho služeb má bezprostřední vliv výběr vhodného a profesionálního managementu. Tento fakt se projevuje už při stanovení pre- opening teamu. Hotelová hala • Jedná se o první prostor s nímž host přichází do styku. • Proto musíme sladit funkčnost a estetičnost. Je to stejné, jako v etiketě: • •„První dojem můžeme udělat jenom jednou…“ • • Celý prostor haly by měl být uspořádán tak aby: • 1. Působil přehledným dojmem a host se dobře orientoval. • 2. Nabízel klidovou zónu – lobby bar, snack, sedačky… • • Velikost hotelové haly •Doporučují se základní proporce pro velikost hotelové haly 0,50 - 0,65 m² na 1 stálé lůžko. • •V hotelech s nižší lůžkovou kapacitou by měla plocha haly činit o málo více metrů čtverečních. • •V hotelech s vyšší lůžkovou kapacitou by měla plocha haly být plošně téměř shodná s počtem pokojů. • Funkce haly • Je průsečíkem pohybu hosta po hotelu v liniích. Jejich uspořádání se liší podle prostorových možností hotelu. Ideální řešení viz body 1-3. • •1. Přístup do hotelu, příjem hosta – hotelová recepce •2. Horizontální komunikace – výtahy a schodiště vedou hosty do lůžkové části, ale i stravovacích a společenských středisek •3. Vertikální komunikace obvykle přístupy ke službám hotelu a stravovacích a společenských středisek. Dispozice hotelové haly • Při zvažování dispozičního řešení je třeba vzít v úvahu i pasant („hosty z ulice“) a jejich pohyb po hotelu, především na stravovacím úseku a wellness. •Stravovací střediska by měla navazovat na hotelovou halu přímo z důvodu přehledu o největším pohybu a zajištění bezpečnosti a komfortu hotelových hostů. •Wellnes by měla navazovat na hotelovou halu v případě, že recepce zajišťuje distribuci potřeb pro saunování a účtování služby. • Dispozice hotelové haly •Prodejny a ostatní služby je vhodné koncentrovat do jednoho centra. Jedná se zejména o: •drobný prodej drogistických potřeb, suvenýrů, květin, tabákových výrobků, novin a časopisů. •služby poskytované hotelovým hostům jako telefon, směnárna, kopírka, hotelový trezor. •kadeřnictví, kosmetické salóny, masáže, prodejní centra cestovních kanceláří, půjčovny aut. •doplňkové služby nabízenými hotelovým hostům mohou být fitness, bowling, squash atd. •. Hotelová recepce • •Pracoviště má být dostatečné prostorné pro výkon práce více recepčních, •Důležité je účelné uspořádání, přehlednost a uložení dokumentace pro ubytování •Pracoviště má být dostatečně osvětlené a vytápěné. •Má působit vždy přehledným, urovnaným a čistým dojmem. •Ergonomické požadavky na pult viz konstrukce pultu. • • Pult hotelové recepce •Délka samotného pultu by měla být s ohledem na pracovní náplň recepčních minimálně 200 cm, ale roli hraje množství funkcí a služeb kumulovaných v recepci a velikost hotelu. • •Rozměr pultu vychází z kapacity hotelu, organizační struktury hotelu, z počtu pracovišť, struktury personálu recepce. Konstrukce pultu • Konstrukcí se zabývá Ergonomie – nauka o vztazích mezi člověkem, pracovním prostředím a pracovními prostředky, usiluje o dosažení nejvyšší efektivity práce. • •výška recepčního pultu cca 115 – 120 cm tak, aby stojící hotelový host mohl pohodlně vypsat přihlašovací lístek, resp. další potřebné dokumenty. •šířka horní desky recepčního pultu cca 38 – 45 cm. •pracovní plocha má být široká cca 60 cm a umístěná ve výšce cca 85 cm. • Základní vybavení recepce • •Panel s čísly pokojů (evidence již dnes nahrazena software a kartami), přihrádky pro poštu a vzkazy hotelovým hostům •PC se software umožňujícím check in, check out a komunikaci s hosty, telefon, tiskárna, kopírka •Směnárenské tabule, evidence cenin (větší množství cenin je vhodné umístit do trezoru), přístroje na ověřování pravosti bankovek, •Platební terminál pro platbu kartami, uzamykatelné zásuvky s patentními zámky na menší peněžní hotovost. Trezor pro uložení pokladního limitu a tržeb. •Uzamykatelná prosklená skříňka pro drobný prodej zboží. • Komunikace a zázemí v ubytovací části • Dostatečná plocha komunikací a zázemí je často podceňovaným jevem vzhledem k ceně prodejních ploch (pokojů) a snaze o jejich maximalizaci. Plošná výměra podlaží věnovaná komunikacím závisí na: • •1. konstrukci a typu stavby •2. ubytovací kapacitě •3. počtu etáží •4. kategorii hotelu •5. množství doplňkových služeb Plánování komunikací a zázemí • Každá etáž se plánuje a vypočítává zvlášť. • Součet plošných výměr všech komunikačních ploch na lůžkové etáži hotelu se nazývá komunikační plocha patra. Zahrnuje chodby, výtahy a sklady. Cílem je minimalizovat tuto plochu na 20 % z celé plochy. • Do zázemí lůžkové části patří zejména prostor pro pokojské se skladem čistého prádla, úklidových potřeb a prostorem pro úklidové vozíky. Optimální plocha zázemí je 3 – 5 %. • Druhy hotelových výtahů •1. Osobní výtahy pro hosty (4 – 20 osob), •2. Výtahy pro personál (4 – 6 osob), slouží zároveň jako nákladní pro distribuci prádla •3. Výtahy pro servis jídla, z kuchyně do office na etáže •4. Nákladní plošinové výtahy na auta (v případě podzemních garážích v hotelu). • • Požadavky na osobní výtahy •Provozní bezpečnost výtahu •Nehlučný chod •Rychlost výtahu •Vybavení a estetický vzhled kabiny, ozvučení •Možnost volby zastávek •Způsob obsluhy (zaměstnancem nebo přímo hostem) •Minimální poruchovost Řešení pokojů • Kolik a jakých pokojů v hotelu umístit? • • Pro nejvhodnějšího řešení je třeba znát následující údaje: •Segment zákazníků – zaměření hotelu na cílovou klientelu a její preference. •Velikost budovaného zařízení – kapacita hotelu •Složení pokojů a jejich početní zastoupení – poměr jednolůžkových a dvoulůžkových pokojů •Předpokládaný počet přistýlek •Podíl apartmá v celkové kapacitě hotelu. • Praktické rady při zřizování pokojů •Městské hotely - převažují dvou a jednolůžkové pokoje. •Rekreační hotely - převažují dvoulůžkové pokojů s možností přistýlek pro rodinou rekreaci. •Hotely se zaměřením na svatební hostiny musí nabízet romantická svatební apartmá. •Hotely se zaměřením na romantické a wellness pobyty musí nabízet manželská lůžka. • Praktické rady při zřizování pokojů •Hotely v přímořských letoviscích a větší turistická centra ocení apartmány studiového typu s možností kuchyňky. •Rodinné hotelu nabídnou tzv. propojené pokoje, které umožňují využít komfort samostatných pokojů a v případě vícečlenné rodiny možnost komunikace a pobytu všech členů rodiny takřka pohromadě. Jak pokoj nejlépe vybavit? •Při hledání odpovědi si musíme umět odpovědět na následující otázky: •Jak konkrétní zařízení slouží hostu? •Jak je použitý materiál, forma a barva v souladu z hlediska estetiky? •Jak náročný je úklid jednotlivých předmětů? •Jak nákladná bude údržba a trvanlivost předmětu? •Nebude předmět snadno poškozován nebo zcizován? •Nebude předmět nebezpečný z hlediska BOZP a PO? • Prostorové uspořádání pokoje 1.Psací stůl by měl být orientován k dennímu světlu 2.Minibar a trezor jsou umístěny v rozdílné výšce 3.Postel má výhled k oknu 4.Odkládací plochy na kufry u vchodu v blízkosti skříní 5.Teplé a přímé osvětlení pro jednotlivé zóny. 6.Doplnění poličkami, živými květinami, vkusnými obrazy, 7.TV s předvolbami programů a snadným ovládáním orientovaná k postelím. Otázky a úkoly do testu •Definujte nároky na vybavení **** pokoje dle kategorizace AHR CR – samostudium. •Které faktory ovlivňují ekonomickou efektivitu hotelu? (Na co musí investor při plánování výstavby hotelu myslet?) •Jak správně naplánovat hotelovou halu, aby byla reprezentativní a funkční? (otevřená otázka se širokou možností vyjádření) • • Otázky a úkoly do testu •Jaké jsou požadavky na funkční vybavení hotelové recepce? •Disponuje-li hotelové patro 200 m2 plochy, jaká optimální plocha bude věnována pokojům, jaká komunikacím a jaká zázemí? • Jaká typy výtahů se mohou v hotelu vyskytovat? •Jak ideálně vyřešit prostorové uspořádání hotelového pokoje? •