Románský sloh Charakteristika románského slohu •První univerzální sloh křesťanské Evropy • •Odvozen od Roma – Řím • •Nejprve rozšířil v zemích, které patřily k zaniklému římskému impériu • • • Znaky románského slohu •1. Opracované a vyspárované kvádry •2. Ústupkový portál kostela -symbol brány nebes •3. Valené klenby, později křížová klenba s masivními žebry •4.Vrtání a přesné ukládání kamenů •5.Masivní zdivo •6.Malá okna rozdělená sloupky •7. Rosety, lizény, obloučkový vlys • románský ústupkový portál Poitiersdetail Poitiers6 Poitiers portál Poitiers3 Křížová klenba – přechod ke gotice, obvykle bez žeber Křížová klenba Křížová klenba Roseta a malá dělená okna Rotunda (sv Mohuč dóm Lizéna, obloučkový vlys Mohelnice, kostel P Klášter San Sisto, Pisa Dekorativní prvky románské architektury •Pilíře – masivní nosná zděná podpěra •Sloupy – užší nosný prvek - zdobnější •Hlavice – od prostých po hlavice s bohatým rostlinným dekorem nebo figurální motivy Obytný dům - přízemí románského domu v Praze č Románské pilíře a sloupy RU-kryptaBrevnovskehoklastera Morneal - benediktynský klášter - hlavice sloupů RU-Kostelsv ZdZobená hlavice sloupu •Monreale, Itálie, hlavice sloupu • Rotunda Rotudna - řez RU-StaryPlzenec-sv Rajský dvůr a ambit Rajský dvůr refektář a kapitulní síň Vyšší Brod, refektář Vyšší Brod, kapitulní síň s mnichy Výzdoba Rotundy sv. Kateřiny a rotundy sv Petra a sv.Pavla v Budeči Znojmo, rotunda sv RU-Budec Gotické umění Charakteristika pojmu •Název odvozen od kmene „Gótů“ – barbarů •Gotika plynule navazuje na románský sloh •Od druhé polovina 12. stol. až do 15 stol. •Centrální a západní Evropa • • • • Gotické stavby Hradek 1 Sedlecká katedrála 2 Francie - katedrala v Laonu Prvky gotické architektury •Filozofie směřování za Bohem - vertikalismus •Prosvětlení a „odhmotnění“ staveb. •Více oken a nosných sloupů zajišťovalo stabilitu •Žebrová klenba –čtyřpaprsčitá •Lomený oblouk = opěrný systém •Ozdobné prvky – chrliče, věžičky, květiny, krabi atd. • • •Chartres, Franice, katedrála Chartres katedrála Zdobení a vnitřní opěrný systém • Přípora, katedrála Amiens, Francie Stephansdom Vnitřní opěrný systém •Váha přenesena na opěrný systém takže stavbu bylo možno odlehčit okny. Nejpokročilejším příkladem je soukromá královská kaple Sainte Chapelle v Paříži, která bývá nazývána „gotickým skleníkem“ • •Sainte Chapelle v Paříži • Saint Chappel, chór Rozeta • Roseta, katedrála Štrasburg Hradní prvky •V několika málo případech se před hrad, ale častěji před městské hradby vystavěl tzv. barbakán – předsunutý opevňovací článek před městskou nebo hradní branou válcovitého, polygonálního nebo podkovitého tvaru, navazující na bránu krčkem opatřeným střílnami • •Barbakán, Krakov Barbakán, Krakov České Budějovice náměstí P Nově založená města na šachovnicovém půdorysuČtvercová náměstí Podoba města – České Budějovice půdorys Náměstí Budějovice Měšťanský dům •Mají nudlovitý tvar z důvodných odvodů v podobě zvýšených daní za každý dům resp. jeho délku směrem k náměstí •Čím dále byly domy vzdáleny od náměstí tím byly prostší a jednodušší • Gotické domy v řadě Mázhaus (Slavonice) Mázhaus obrázek Mázhaus, Slavonice Měšťanský dům •Sklepy byly v některých případech tesány i do větších hloubek a v podzemí se následně vytvořil labyrint chodeb, rozléhajících se pod městem – např. Znojmo, Jihlava Znojmo podzemí Gotická radnice •Ke svolávání konšelů na radnici visíval na radničním průčelí zvonek •Uvnitř radnice byla kromě zasedací místnosti též šatlava, mučírna a kaple • •Gotická radnice, Brusel Gotická radnice, Brusel Další městské stavby •K vybavení města náležela dále škola, zbrojnice, solnice, slanečkárna a masné a chlebné krámy • • •Masné krámy, České Budějovice Masné krámy, České Budějovice Konkatedrála v Opavě •Slezská cihlová gotika • • Nanebevzetí Panny Marie • •Všechno je už jinak J Farní kostel P Hradební brána, Žatec Hradební brána, Žatec Parkán, podsebití parkán Podsebití, hradba Městské hradby •Vjezd do města chránily věžovité brány, opatřené padací mříží nebo-li hřebenem •Název brány podle směru – v Opavě Ratibořská, Hradecká nebo Jaktařská brána •U brány se též vyskytoval padací most (někdy byly i dva – širší pro povozy a užší pro pěší) Nové typy střílen – štěrbinové, klíčové štěrbinová střílna klíčová střílna Katedrála •Biskupské chrámy •Nejtypičtější gotickou sakrální stavbou •Využití všech gotických prvků architektury • • •Katedrála sv. Víta, Praha Katedrála Chartres, St. Dennis Chartres katedrála Francie - Bazilika Saint Dennis Klášter Saint Michel Saint Michel 1 Stephansdom, Vídeň •Gotické prvky •Střecha zdobena cca. 250 000 glazovanými taškami •Severní věž (zvon Pummerin – odlit z děl Turků – 1683 tzv. 2. obléhání Vídně) Stephansdom severní věž Stephansdom, Vídeň PICT0204 PICT0209 Znaky renesance •Důraz na pozemský život je kontrastem ke Gotice •Architektura se přizpůsobuje člověku a komfortu bydlení na úkor obranyschopnosti •Přechod z hradů na zámky a měšťanské domy •Inspirace antikou (např. sloupy) •Arkády (oblouky nesené sloupy – viz. zámky) •Sgrafita – vyškrabávaná omítka Arkády arkády Arkády, letohrádek královny Anny Sgrafita – figurální, ornamentální Sgrafita figurální, Mikulov Sgrafita psaníčková Sgrafita figurální, Mikulov Znaky renesance •Atika – stěna vybíhající nad střešní konstrukci, lemující po obvodě střešní plochu či její část • •Atika se zvoničkou, Sušice Renesanční atika se zvoničkou Znaky renesance •Bosáž: plastické orámování zdiva – v přízemí a nároží budov bosáž Znaky renesance •Balustráda – obvykle kuželková • • •Nejčastěji na schodišti a zábradlí Balustráda balustráda na atice Znaky renesance •Kazetové nebo malované stropy v interiéru zámků kazetový strop 2 kazetový strop