Cl VŠEM Personální řízení podniku □VŠEM Personální řízení podniku Mgr. Bc. Věra Veronika Štycká, MBA (ve ra. sty c ka @ vse m. cz) www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU 1 □VŠEM Program dnešního setkání Organizační záležitosti Úvod do PŘP Pracovní vztahy www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU □VŠEM zkouška • Písemný test obsahuje 25 testových otázek • Každá textová otázka obsahuje 5 možných odpovědí a),b),c),d),e), z nichž několik může být správně. • Každá otázka má hodnotu 4 bodů • K úspěšnému vykonání zkoušky je zapotřebí nejméně 51 bodů • Časový limit pro vypracování testu: 60 minut www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU □VŠEM Okruhy témat: 1. Řízení pracovního výkonu 2. Hodnocení pracovníků 3. Odměňování pracovníků 4. Organizace práce 5. Pracovní podmínky 6. Pracovní vztahy www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU Povinna literatura: Personální managemet Autoři:Otakar Němec, Petr Bucman, Martin Šikýř Kapitoly: 4.5. Řízení pracovního výkonu zaměstnanců str: 72-83 10. Odměňování pracovníků str: 199-210 12. Pracovní vztahy str: 235-252 13. Pracovní podmínky str: 261-282 Personální řízení podniku Studijní opora Autor: Stanislav Hapal www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU Doporučená literatura: • Řízení lidských zdrojů Autor: Armstrong Michael • Řízení lidských zdrojů Autor: Koubek Josef • Hodnocení pracovníků Autor: Hroník František • Hodnocení a řízení výkonnosti Autor: Wagnerové Irena Internetový zdroj: Zákon č. 262/2006 sb. Zákoník práce http://business.center.cz/bussiness/pravo/zakony/ www.vsem.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU □VŠEM Klíčová slova - okruhy: 1. blok: Řízení pracovního výkonu pracovní výkon, pracovní výkonnost, řízení pracovního výkonu, koncepce řízení pracovního výkonu, kompetence 2. blok: Hodnocení pracovníků formální a neformální hodnocení pracovníků, SMART, Emoční inteligence, systémové chyby při hodnocení pracovníků, 360° zpětná vazba, 3. blok: Odměňování pracovníků účel odměňování, mzdový systém organizace, složky mzdy, benefity, mzdový tarif, mzdové formy, úkoly mzdového systému, metoda HAY, mzda a mimořádné pracovní podmínky www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU □VŠEM Klíčová slova - okruhy: 4-5. blok: Organizace práce a pracovní podmínky pracovní doba a pracovní režim, formy pracovní doby, atributy pracovního prostředí, BOZP - základní povinnosti zaměstnavatele a zaměstnance, řízení rizik, nemoci z povolání 6. blok: Pracovní vztahy formální a neformální pracovní vztahy, povinnosti zaměstnavatele a zaměstnance, odborová organizace, kolektivní smlouva, konflikty na pracovišti - komunikace VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU www.v5em.cz □VŠEM Personální řízení podniku www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU 9 OVSEM Postatou personálního řízení je řízení lidí takovým způsobem, který vede ke zvýšení výkonnosti organizace. Jako takové je záležitostí všech manažerů a vedoucích týmů. Personalisté musejí podstatnou měrou k tomuto procesu přispívat tím, že tento proces zdokonalují, poskytují rady, pomoc a služby. www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU10 □VŠEM Personální řízení podniku zahrnuje veškeré činnosti vedoucích pracovníků i specialistů orientované na člověka je ztotožňováno se systémem řízení personální práce v podniku systém řízení personální práce bývá také nazýván personalistika www.v5em.cz Y S 0 K Á ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU Personální řízení podniku □VŠEM Personální řízení se skládá ze 2 vzájemně ovlivňujících se oblastí: 1. utváření systémových podmínek a předpokladů pro ovlivňování pracovníků 2. vlastní vedení - bezprostřední ovlivňování vědomí pracovníků www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU □VŠEM Personální řízení podniku _ Úkol personálního řízení: • vést pracovníky k tomu, aby se podíleli na zvyšování produktivity podniku • vytvářet soulad mezi počtem a strukturou pracovních míst a počtem strukturou pracovníků • optimálně využívat pracovních sil v podniku • personální a sociální rozvoj pracovníků tj. rozvoj potenciálu lidí www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU □VŠEM Personální řízení podniku Obecně lze cíle personálního řízení rozčlenit do 4 oblastí: 1. společenský cíl 2. organizační (podnikový cíl) 3. funkční cíl 4. osobní cíle www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU □VŠEM Personální řízení podniku Personální politika • souhrn relativně stabilních zásad, jimiž se podnik řídí při rozhodování • určuje hlavní cíle, priority a normy jednání pro personální oblast • cílem je pozitivně ovlivnit získávání a rozmisťování pracovníků • je součástí koncepce podniku www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU15 □VŠEM Personální řízení podniku Sociální politika • souhrn specifických opatření a činností, zaměřených na optimalizaci bezprostředních podmínek práce i širších okolností pracovního zařazení • je důležitou podmínkou pro stabilizaci pracovníků, jejich identifikaci s vykonávanou prací a s podnikem Cíle sociální politiky • vytváření podmínek pro úspěšnou realizaci personální politiky a pro pracovní spokojenost pracovníků www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU Personální řízení podniku □VŠEM Personální strategie Definuje potřebu pracovníků a zároveň krytí této potřeby s představami o cestách a metodách, VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU OVSEM Personální řízení podniku Obecné schéma tvorby strategie v podniku Vnitřní zdroje Cíle STRATEGIE Plány Akce Kontrola www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU Personální řízení podniku □VŠEM www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU19 □VŠEM Řízení pracovního výkonu Princip a proces řízení pracovního výkonu je: „Systematický, kontinuální a dlouhodobý proces, jehož cílem je měřit a zlepšovat pracovní výkon zaměstnance a jejich přínos a užitečnost pro podnik a tím měřit a rozvíjet celkovou výkonnost a konkurenceschopnost podniku." (Personální management str.73) www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU □VŠEM Koncepce řízení pracovního výkonu Co předchází koncepci řízení pracovního výkonu? (klíčové otázky při zavádění nebo inovaci) 1. proč hodnotit pracovníky? 2. jaké složky a aspekty práce pracovníků hodnotit (co)? 3. jak pracovní výkony měřit a jakou metodu zvolit? 4. kdo by měl hodnotit? 5. kdy a jak často by se mělo hodnocení provádět? 6. jak sdělovat pracovníkům výsledky hodnocení a jak je s nimi projednávat? 7. jak využívat výsledků hodnocení? www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU OVSEM Řízení pracovního výkonu Zásady úspěšné aplikace koncepce řízení výkonu: (klíčový proces personální práce a rozvoje organizace) ^ prioritní záležitost manažerů ^ důraz na sdílení cílů a hodnot organizace ^ specifický přístup k pracovníkům (neexistuje universální způsob řízení) ^ aplikace pro všechny pracovníky organizace ^ nutnost soustavné a efektivní komunikace ^ měřitelnost výsledků pracovního výkonu ^ efektivní plnění úkolů souvisí s potřebou vzdělávání a rozvoje ^ včasné a společné odhalování a řešení nedostatečného pracovního výkonu www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU □VŠEM Řízení pracovního výkonu Přístup je založený na principu ústní nebo písemné smlouvy mezi manažerem a pracovníkem o budoucím pracovním výkonu a osvojování si schopností potřebných k tomuto pracovnímu výkonu. Řízení pracovního výkonu je provázaný proces, který se skládá z: pracovních úkolů vzdělávání a rozvoje pracovníků hodnocení pracovního výkonu odměňování pracovníků www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU □VŠEM Schéma - princip řízení pracovního výkonu Dohoda o pracovním výkonu, vzdělávání a rozvoji Motivující vedení Pracovní výkon pracovníka v průběhu hodnoceného období a jeho sledování Hodnocení pracovního výkonu Odměňování pracovníků Vzdělávání a rozvoj pracovníků www.vsem.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU24 Řízení pracovního výkonu Koncepce řízení pracovního výkonu zahrnuje: □VŠEM Řízení podle cílů musí být stanovené, měřitelné pro jednotlivé zaměstnance a časově ohraničené Hodnocení kompetencí dle definovaných standardů podniku tj. nároky na vzdělání, zkušenosti,dovednosti, pracovní chování a postoje nutné k dosažení výkonnostních cílů Osobní plán rozvoje cílené programy pro další rozvoj pro hodnocení výkonnostních cílů a kompetencí www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU25 □VŠEM Řízení pracovního výkonu Řízení pracovního výkonu lze charakterizovat jako neustále probíhající sebeobnovující cyklus: Dohody o pracovním výkonu a rozvoji Zkoumání a posuzování pracovního výkonu Řízení pracovního výkonu během roku SOKA ŠKOLA EKONOMIE www.v5em.cz MANAGEMENTU □VŠEM Řízení pracovního výkonu Řízení pracovního výkonu je flexibilní proces, vzájemně provázaných: • pracovních úkolů • vzdělávání a rozvoje pracovníků • hodnocení pracovního výkonu a odměňování pracovníků www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU □VŠEM Charakteristické rysy řízení pracovního výkonu • zaměření se zlepšování pracovního výkonu za účelem dosažení žádoucí všech úrovní efektivnosti organizace • zaměření se na rozvoj pracovníka jinak není možné zlepšovat jeho pracovní výkon • zaměření se na uspokojování potřeb a naplňovaní očekávání všech zainteresovaných stran na organizaci • zaměření se na komunikaci a zapojování lidí do diskuse. Probíhá nepřetržitý dialog mezi manažery a členy jejich týmů. To vede k vzájemnému pochopení toho čeho má být dosaženo www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU28 □VŠEM Fáze řízení pracovního výkonu Definování role pracovníka Dohoda hlavních oblastí výsledků a požadavky na schopnosti Dohoda o pracovní výkonu Definuje očekávání o výsledcích, jak bude jeho výkon měřit......(jedná se o fázi plánování pracovního výkonu) Plán výkonu a osobního rozvoje Dohoda o potřebách výkonu a osobního rozvoje, jaké kroky je třeba podniknout v zájmu rozvoje pracovníka Řízení pracovního výkonu v průběhu roku Jde o nepřetržitý proces zabezpečování zpětné vazby na výkon, neformální sledování a i řešení pracovního výkonu Závěrečné prozkoumání a posouzení pracovního výkonu Jde o formální vyhodnocování, kdy se posuzuje pracovní výkon za určité období www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU □VŠEM Motivace pracovníků z pohledu teorie „Pracovní motivace neboli motivace k pracovní činnosti se rozumí vyjádření přístupu jednotlivce k práci, jeho ochota a potřeba pracovat a jeho celkový postoj k práci." Autor: Tureckiová M. Řízení a rozvoj ve firmách Douglas McGregor dvě skupiny pracovníků X a Y: X = vrozená nechuť k práci, do práce musejí být nuceni a dávají přednost tomu být řízeni, malé ambice a hledají především jistotu Y = uplatňuje sebeřízení, práce je jejich zdrojem uspokojení, vyhledávají odpovědnost a nové výzvy www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU □VŠEM Maslovova hierarchie potřeb (tvrdí, že v případě uspokojení nižší potřeby se stává dominantní potřeba vyšší) 1. Fyziologické potřeby potřeba kyslíku, potrava......základní mzda pro uspokojení primárních potřeb 2. Potřeba jistoty a bezpečí v pracovním procesu znamená jistotu pracovního místa 3. Potřeba sounáležitosti přátelství, láska, dobré vztahy s kolegy, přijetí do týmu 4. Potřeba uznání získat respekt okolí, touha uspět, být oceněn (povýšení, pochvala) 5. Potřeba seberealizace nejvyšší potřeba v hierarchii, znamená uplatnění vlastních schopností www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU □VŠEM Herzbergův dvoufaktorový model (se dělí podle toho, zda pozitivně nebo negativně ovlivňuje spokojenost pracovníka) První skupinou motivů jsou tzv. motivátory (satisfaktory), jejichž přítomnost vyvolává u pracovníka pocit uspokojení. Řadíme se pracovní prostředí, náplň práce, úspěch, uznání apod. Druhou skupinou motivů jsou tzv. ilustrátory (hygienické faktory) nepřítomnost způsobuje nespokojenost pracovníka ( mzda, vztahy na pracovišti, pracovní podmínky, firemní politika). Jejich použití má krátkodobý účinek, relativně rychle zde působí faktor zvyku. www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU □VŠEM Řízení pracovního výkonu MANAGEMENT BY OBJECTIVES (MBO) - řízení podle cílů: □ systém řízení organizace, umožňující a usnadňující transformování podnikových cílů do individuálních cílů jednotlivých pracovníků □ v personalistice pak metoda řízení □ ale i hodnocení pracovního výkonu, při které pracovník společně se svým nadřízeným stanovuje své pracovní cíle □ společné hodnocení míry jejich dosažení www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU □VŠEM Řízení podle cílů - MBO Hlavní zásady: • stanovení individuálních výkonnostních cílů pro jednotlivé zaměstnance • zásada měřitelnosti a objektivnosti hodnocení individuálních cílů • očekávaný standard pracovního výkonu zaměstnance v určitém časovém období www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU □VŠEM Řízení pracovního výkonu Dopady na následující procesy personální práce: • odměňování • vzdělávání a rozvoj • kariérové plánování • sledování výkonnosti: - dlouhodobě vysoká výkonnost - dlouhodobě podprůměrná nebo nedostatečná výkonnost www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU □VŠEM Vztah motivace a výkonu „Spokojený pracovník není nutně velkým pracantem a velký pracant není nutně spokojeným pracovníkem." Armstrong M. Řízení lidských zdrojů Přesáhne-li motivovanost člověk určitou mez, úroveň jeho výkonu se paradoxně sníží: • pro každý typ úkolu existuje jistá optimální úroveň motivace www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU36 □VŠEM Prostředky zvyšování výkonu práce Vnější motivační faktory: • peněžní stimuly dokážou ve velké míře motivovat lidi k jejich pracovnímu výkonu • pracovní podmínky a pracovní prostředí • příležitost k růstu neboli kariérní růst • náplň práce • vedení a způsob řízení lidí • dobré mezilidské vztahy na pracovišti a další např.: cíle organizace, jistota v zaměstnání, imidž organizace, systém hodnocení a odměňování nebo sociální systém a různé druhy benefitů www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU37 □VŠEM Prostředky zvyšování výkonu práce Vnitřní motivační faktory: mají pravděpodobně hlubší a dlouhodobější účinek, protože jsou součástí daného člověka. Paří sem například: • potřeba podílet se na úspěchu organizace • potřeba zdokonalovat se a učit se • osobní hodnoty a ideály • zajímavá a podnětná práce • důležitost práce a jiné www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU38 □VŠEM Řízení pracovního výkonu Definice pracovní výkonnost: Je považována za jakýsi předpoklad nebo potenciál zaměstnance podat konkrétní výkon v podobě měřitelných výsledků. Pracovní výkonnost sama o sobě ještě nezaručuje skutečný pracovní výkon v určité kvalitě a kvantitě. Definice pracovní výkon: Je vykládán jako dosažení konkrétních pracovních výsledků v požadované kvalitě, kvantitě a termínu. www.v5em.cz Y S 0 K Á ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU □VŠEM Řízení pracovního výkonu Rozdíl mezi hodnocením pracovního výkonu a řízením pracovního výkonu: - hodnocení pracovního výkonu (hodnocení pracovníků je formální posuzování a hodnocení pracovníků jejich manažery při každoročním setkání za účelem hodnocení (hodnotící pohovor) - řízení pracovního výkonu je širší a nepřetržitý proces, mnohem komplexnější a přirozenější. Vyjasňuje vzájemná očekávání, zdůrazňuje spíše roli kouče než soudce a zaměřuje se na budoucnost www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU40 □VŠEM Řízení pracovního výkonu Rozdíly: HODNOCENÍ PRACOVNÍHO VÝKONU ŘÍZENÍ PRACOVNÍHO VÝKONU Posuzování a hodnocení shora dolů Společný proces založený na dialogu Hodnotící rozhovor lx ročně Soustavné zkoumání a posuzování pracovního výkonu s více formálními setkáními Používání klasifikace, bodování Klasifikace, bodování méně obvyklé Monolitický systém Flexibilní proces Zaměření na kvantitativní cíle Zaměření na hodnoty chování ve stejné míře jako na cíle Často propojeno s odměňováním Přímá vazba na odměnu méně pravděpodobná Je záležitostí personálního útvaru, byrokratický systém, složité papírování Je záležitostí liniových manažérů, dokumentace na minimální úrovni CHRAKTERISTIKA CHRAKTERISTIKA Y S 0 K Á ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU □VŠEM Řízení pracovního výkonu Charakterické znaky pro hodnocení pracovního výkonu: je zaměřen na kvantitativní cíle realizace je záležitostí zejména personálního oddělení hodnotící pohovory jsou zpravidla lx ročně posuzování a hodnocení probíhá shora dolů www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU □VŠEM Řízení pracovního výkonu Kompetence v personalistice je soubor znalostí,dovedností, zkušeností a pracovních postojů a chování (kompetence nahrazuje výraz kvalifikace, nejedná se tedy o kompetence ve smyslu oprávnění rozhodovat o něčem) klíčové kompetence specifické kompetence Proces získávání kompetencí k výkonu pracovních činností nebo k výkonu povolání se zpravidla označuje výrazem profesionalizace www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU43 □VŠEM Řízení pracovního výkonu Klíčové kompetence: se vztahují na všechny zaměstnance podniku bez rozdílu zařazení v organizační struktuře nebo velikosti funkce - sdílené kompetence. Charakteristickým rysem je podniková kultura. Např. týmová práce, ochota učit se novým věcem, otevřená komunikace, orientace na výsledky atd. Specifické kompetence: jsou definovány pro určitou skupinu pracovních funkcí. Většinou jsou určeny pro všechny řídící pracovníky a a jsou nazývány „manažerské kompetence" např. vést vlastním příkladem, poskytovat zpětnou vazbu, rozhodování, řešení konfliktů, motivování, kvalitní provádění hodnotících pohovorů a pod. www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU □VŠEM Řízení pracovního výkonu Základní pozorovací schéma kompetencí z pohledu sociálněpsvchologického: Přístup k úkolům a věcem Kompetence řešení problému /ztah k druhým lidem Kompetence interpersonální Chování k sobě a projev emocí Kompetence sebeřízení www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU Řízení pracovního výkonu Firemní kompetence □VŠEM Jze předpokládat, že se bude stále častěji uplatňovat členění kompetencí dle kompetenční orientace firmy na úkor členění kompetencí dle sociálněpsychologického pohledu" (František Hroník: Hodnocení pracovníků str. 32) www.v5em.cz Y S 0 K Á ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU46 Řízení pracovního výkonu □VŠEM Zásady při vytváření kompetenčního modelu: IB* vychází z očekávaného (tj. role) a pozorovatelného chování, nikoli z vlastností či |B* obsahuje nanejvýše 10 -12 jednotlivých kompetencí IB* vytváří most mezi firemními hodnotami a jedné straně a job description na straně druhé platí pro všechny nebo alespoň pro klíčové pozice ve firmě je sdílený, což obvykle znamená, že byl vytvořený nejen shora, ale i zdola, po jeho vytvoření je neustále oživován VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU o rysu www.v5em.cz □VŠEM Řízení pracovního výkonu Vztah mezi měřitelným výkonem a kompetencemi: Měřitelný výkon Způsob práce Čísla, výsledky Kompetence, kterými dosahuji výsledky www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU48 OVSEM Řízení pracovního výkonu Osobní plán rozvoje pracovníka Stanovuje cílené programy pro zlepšení pracovního výkonu Hodnotí dosavadní úroveň a potřebu rozvoje pracovních kompetencí Shrnuje výstupy hodnocení výkonnostních cílů www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU Řízení pracovního výkonu □VŠEM Proč řídit, hodnotit a sledovat pracovní výkon: © protože výstupy přímo formují obsah ostatních procesů personalistiky " " © protože je jedním z klíčových procesů personální práce a rozvoje organizace © protože je podmínkou pro spravedlivé a co nejobjektivnější hodnocení pracovního výkonu © protože kritéria jsou stanovena v rámci tzv. cílové dohody nadřízeného a konkrétním pracovníkem © protože se jedná o společný proces založený na dialogu hodnoceného a hodnotitele © protože podnik musí hodnotit pracovní výkon dlouhodobě, během celého období jejich zaměstnání v podniku VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU50 www.v5em.cz □VŠEM Personální řízení podniku www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU □VŠEM Definice hodnocení pracovníků Hodnocení pracovníků se zabývá zjišťováním toho, jak pracovník vykonává svou práci, jak plní úkoly a požadavky svého pracovního místa, jaké je jeho pracovní chování a jaké jsou jeho vztahy ke spolupracovníkům, zákazníkům či dalším osobám." Koubek: Řízení lidských zdrojů www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU OVSEM Význam hodnocení pracovníků Organizace využívá hodnocení pracovníků na: • zvýšení osobní výkonnosti jednotlivců • využitia rozvoj potencionálu pracovníků • navrhování a plánování personálních rezerv • zlepšení komunikace mezi manažerem a pracovníky, komunikační spojen jednotlivých úrovní řízení www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU □VŠEM Význam hodnocení pracovníků Hodnocení pracovního výkonu umožňuje manažerovi: • pochopit zájmy a přání pracovníků, týkajících se jejich dalšího rozvoje • plánovat rozvojové aktivity • stanovit spravedlivou mzdu a hlavně pohyblivou složku mzdy • motivovat pracovníky k dosažení vyššího výkonu • jasně vyjádřit své názory na pracovníky, dávat pracovníkům zpětnou vazbu a tím usměrňovat jejich činnost www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU54 Význam hodnocení pracovníků Význam hodnocení pro hodnoceného pracovníka: • získává příležitost k vyjádření svých rozvojových nároků • má možnost prezentovat své potřeby a cíle • získává názor svého nadřízeného pracovníka na svoji práci a cíle • ocenění vlastní práce a podnět k dalšímu úsilí www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU □VSEM OVSEM Hodnocení pracovníků Hodnocení pracovníků je důležitou součástí personální činnosti, které se zabývá: > plněním stanovených úkolů pracovníků > pracovním chováním a pracovními vztahy > sdělováním a projednáváním těchto výsledků > hledáním cest k trvalému růstu pracovního výkonu > rozvojem požadovaných pracovních kompetencí á.l <^ kolegové interní klienti podřízení www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU □VŠEM Hodnocení pracovníků Charakteristické znaky 360° zpětné vazby: X Má podobu klasifikace X Více-zdrojové hodnocení * Vyšší stupeň uvědomění co je třeba rozvíjet a zlepšovat * Podněcování otevřenější zpětné vazby X Pracovníci vidí rozhodující a kritické stránky výkonu X Zpětná vazba je vnímána jako validnější a objektivnější www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU Hodnocení pracovníků Nevýhody 360° stupňové zpětné vazby: □VŠEM • hodnocení je anonymní (zejména u hodnocení nadřízených jejich podřízenými -vyřizování si účtů, odplata za dávné křivdy) • vysoká časová náročnost • firmy více využívají toto hodnocení pro vytvoření akčních plánů, který je podkladem pro usměrnění na následující období „Obecně platí, že Češi zpětnou vazbu neradi dávají a také neradi přijímají." Folwarczná: Rozvoj a vzdělávání manažerů www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU □VŠEM Hodnocení pracovníků Na základě plnění norem: • určuje se především dle časových studií, vzorku práce nebo výkonu pracovníků • výhoda výkonových norem: - tvoří objektivní měřítko pro posuzování pracovního výkonu na určitých pracovních místech • nevýhoda výkonových norem: - neposkytuje možnost srovnání výkonu na různých typech pracovních pozic. www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU □VŠEM Hodnocení pracovníků Výsledky hodnocení: • slouží jako efektivní nástroj ke zvýšení výkonnosti pracovníka • slouží jako motivační prvek pro pracovníka • slouží pro nalezení společně možnosti nápravy nedostatečného výkonu či problémů • slouží pro odhalení dalšího potenciálu pracovníka - možnost dalšího kariérního růstu ve firmě www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU70 □VŠEM Hodnocení pracovníků Hodnotící rozhovor Praktická realizace hodnocení pracovníků - posloupnost kroků: I. krok - přípravné období • stanovení předmětu hodnocení, pravidel a postupu hodnocení, administrativa systému hodnocení • zaměření hodnocení, typologie a požadavky na výkon • výběr a formulace kritérií, volba metod hodnocení a klasifikací • informování pracovníků o připravovaném hodnocení a jeho účelu II. krok - sběr informací • zjišťování informací pozorováním pracovníků, zkoumání výsledků jejich práce • pořízení dokumentace o pracovním výkonu www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU71 Hodnocení pracovníků □VŠEM III, krok - vyhodnocování informací • vyhodnocování pracovních výsledků, pracovního chování, schopností a dalších sledovaných vlastností • rozhovor s hodnoceným pracovníkem (hodnocení výkonu + rozvoj pracovníka) • následné pozorování výkonu pracovníka, poskytování pomoci při zlepšování výkonu IV. krok - záznam o hodnocení • hodnocení jednotlivých sledovaných ukazatelů • celkový výsledek hodnocení • úkoly na příští období • souhlas/nesouhlas hodnoceného www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU □VŠEM Hodnocení pracovníků Způsoby využití výsledků hodnocení zaměstnanců při: • odměňování • kariérovém plánování • plánování následnictví • vzdělávání • pracovně právní oblasti www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU73 □VŠEM Hodnocení pracovníků Kriteria pro posuzování pracovního výkonu by měla správně vyvažovat mezi: S dosaženými výsledky v porovnání s cíli S existující a uplatňovanou úrovní znalostí a dovedností S tím, jak chování při práci ovlivňuje výkon a zda jsou respektovány základní www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU □VŠEM Hodnocení pracovníků Shrnutí neičastěiších chyb hodnotitelů: • chybně stanovená kritéria • uspěchanost-formálnost hodnocení • nejednotnost hodnotitelů ve výkladu kritérií-porušuje paritu výsledků hodnocení • centralizační tendence (hodnotit střední průměr stupnice) • předpojatost nebo zaujatost hodnotitele \\Jf • kumulativní chyba (zátěž minulosti) • použití měřítka vlastního výkonu • pouze negativní hodnocení • arogantní postoj (pouze já mám pravdu) • chyba favorismu (zneužití hodnocení) www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU OVSEM Hodnocení pracovníků Vzory legendy škály hodnocení: vzor č. 1 1. velmi nízké 2. nízké 3. vyhovující (100%) 4. velmi dobré 5. výborné vzor č.2 nelze hodnotit nutné zlepšit splňuje požadavky (100%) přesahuje požadavky www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU □VŠEM Hodnocení pracovníků Vzor obsahu hodnotícího formuláře: 1. základní data zaměstnance potřebná k identifikaci 2. nejdůležitější změny od posledního hodnocení 3. stanovené cíle, dosažené výsledky a jejich analýzu 4. silné a slabé stránky zaměstnance 5. aspirace zaměstnance a komentář nadřízeného 6. úkoly pro budoucí období a prostředky jejich dosažení 7. podpis hodnotícího s připomínkami a hodnotitele www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU77 Hodnocení pracovníků Celostní pohled na kompetenci: □VŠEM ODBORNOST DOVEDNOST T SCHOPNOST OVLI VNIT SOCIÁLNÍ ZRALOST SCHOPNOST NECHAT SE OVLI VNI T www.v5em.cz SOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU78 □VŠEM Hodnocení pracovníků Efektivní systém hodnocení pracovního výkonu: • měří přínos jednotlivých zaměstnanců k úspěchu podniku • podporuje rozvoj jejich dovedností • podporuje zapojení jednotlivých zaměstnanců do podnikových činnosti • má zapojen 100 % všech svých pracovníků • má zapojen všechny úrovně organizační struktury www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU Co je inteligence? OVŠEM Soubor dovedností, které pomáhají jedinci zvládat a vyřešit skutečné problémy nebo obtíže. 7 druhů inteligence: • Logicko-matematická (vědci, matematici, logikové) • Jazyková (spisovatelé, novináři, redaktoři) • Prostorová (šachisté, architekti,tvůrci map) • Těl esně-kinestetická (atleti, chirurgové, vynálezci) • Hudební (skladatelé, dirigenti, interpreti) • Interpersonální (diplomati,vůdci) • IntraperSOnální (psychologové, advokáti) www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU OVSEM Emoční kvocient EQ Emoční kvocient (EQ, Emoční inteligence) je psychologický ukazatel, který hodnotí lidskou schopnost práce s emocemi a spolupráce se sociálním okolím. (z Wikipedie, otevřené encyklopedie) EQ | ^> hodnotí lidské vlastnosti EQ i \ nehodnotí myšlenkové schopnosti EQ | ^> má vliv na určující úspěšnost životní dráhy EQ p-^ je zastoupena stejně u mužů jako u žen www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU □VŠEM Základní dělení emocí OBLAST KONSTRUKTIVNÍ DESTRUKTIVNÍ sebehodnocení sebeúcta, sebedůvěra stud, pýcha, sebepodceňování nálada radost, povznesenost úzkost, strach jiní lidé soucit, láska velkorysost žárlivost, závist hodnotící emoce humor, krása, údiv odpor, ironie, nuda www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU □VŠEM Hodnocení pracovníků Emoční inteligenci EQ tvoří pět základních složek - schopností: > SEBEOVLÁDÁNÍ (zvládání a kontrola citů) > SEBEUVĚDOMĚNÍ (znalost sebe, svých emocí a regulace svého chování) > SEBEMOTIVACE (schopnost využít emočního potenciálu pro dosahování cílů) > SOCIÁLNÍ DOVEDNOSTI (navazování a udržování společenských vztahů) > EMPATIE (vnímání emocí druhých a následná regulace chování k nim) www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU □VŠEM 4 dovednosti Emoční inteligence Schopnosti vztahující se na vlastní osobu Schopnosti vztahující se k jiným lidem sebeuvědomění sociální uvědomění sebeovládání řízení vztahů www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU84 OVSEM 1. SEBEUVĚDOMĚNÍ Schopnost přesně vnímat své momentální emoce a svoje pohnutky v dané situaci: 1. Prožít a identifikovat pocit (stažená hruď, knedlík v krku 2. Porozumět pocitu (mám strach, radost,...) 1. Sledování „scénářů" své mysli www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU □VŠEM 2. SEBEOVLADANI Schopnost zvládat okamžité impulsy a emoce (včetně stresu): Jakmile pochopíme své emoce a celkově se zklidníme, nejlepší způsob řešení se sám ukáže. www.vsem.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU86 □VŠEM 3. SOCIÁLNÍ UVĚDOMĚNÍ Schopnost rozeznat emoce druhých lidí a pochopit, co se v nich děje. Schopnost vnímat, co si ti druzí myslí a cítí, přesto, že mi to tak rozhodně necítíme. www.vsem.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU87 _ , ravšEM 4. RIZENI VZTAHU Je produktem 3 dovedností Emoční inteligence: • Zaručuje jasnou komunikaci a účinné zvládnutí konfliktu • Ti, kteří dobře zvládají vztahy, jsou věrni svým hodnotám a dokáží vidět přednosti kontaktu s mnoha různými lidmi, včetně těch, které nemají v oblibě www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU □VŠEM EQ a obratnost v sociálním styku Schopnost docílit žádoucí reakce ze strany ostatních. ^ Vytváření nadšení pro společný cíl a vizi ^ Udržování vlastní efektivní sítě vztahů ^ Tlumení konfliktů a sporů a nacházení řešení ^ Přesvědčivá komunikace - otevřeně naslouchat a komunikovat konstruktivně www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU □VŠEM Přínosy emoční inteligence: zlepšuje komunikaci je klíčem k porozumění umožňuje lepší vnímání reality přináší vnitřní stabilitu a klid vede k naplnění cílů a tím hlubokému uspokojení nabízí bezpodmínečné přijetí sebe i druhých www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU □VŠEM Proč rozvíjet EQ? je velkou výhodou i příležitostí pro osobní rozvoj a kariéru cvikem a zkušenostmi se může stát ještě lepším osobnost s vyváženým poměrem IQ a EQ může být například dobrým manažerem, obchodníkem atd. EQ se dá na rozdíl od IQ zkvalitňovat a rozvíjet výrazně snadněji www.v5em.cz Y S 0 K Á ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU Personální řízení podniku □VŠEM 3. ODMĚŇOVÁNÍ PRACOVNÍKŮ www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU □VŠEM Odměňování pracovníků Odměňování má obecně a zejména pak za podmínek uplatňování koncepce řízení pracovního výkonu dvojí úlohu: 1.orientace na budoucnost podněcovat pracovníky k pracovnímu výkonu a rozvoji, motivovat je k dosažení jejich cílů, zlepšit jejich výkon 2.orientace na minulost oceňovat, odměňovat pracovníky za dosavadní práci, tedy poskytnout jim uznání za jejich úspěšnost v podobě dosahování nebo překračování jejich výkonových cílů Koubek: Řízení pracovního výkonu www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU □VŠEM Odměňování pracovníků Právní úprava odměňování pracovníků se řídí: • komplexně upravuje: zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce • nařízením vlády o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě • nařízením vlády o minimální mzdě • nařízením vlády o vymezení ztíženého pracovního prostředí a o výši příplatků ke mzdě za práci ve ztíženém pracovním prostředí www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU □VŠEM Odměňování pracovníků Plat je peněžité plnění za práci zaměstnanci zaměstnavatelem, kterým je stát. Mzda je peněžité plnění a plnění peněžité hodnoty (naturální mzda) poskytované zaměstnavatelem zaměstnanci za práci, není-li v zákoníku práce dále stanoveno jinak. Minimální mzda je nejnižší přípustná výše odměny za práci v pracovněprávním vztahu a její výše je stanovena nařízením vlády. • základní sazba 8 000,-Kč • hodinová sazba 48.10 Kč/hod. www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU95 □VŠEM Odměňování pracovníků Formy odměn je možné dělit: 1. Hmotné odměny a výhody - přímé odměny ve finančním vyjádření - nepřímé odměny a výhody ve finančním vyjádření - nepřímé odměny a výhody v nefinančním vyjádření 2. Nehmotné odměny a výhody např. - zabezpečení větší sociální jistoty pracovní smlouvou - možnost preferenčního osobního růstu - podpora v některých zájmových činnostech mimo podnik - větší volnost v zavedených pořádcích (individuální pracovní doba) www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU96 Mzdová struktura □VŠEM Mzda, ostatní odměňování a zaměstnanecké výhody: Základní mzda + variabilní složka odměňování + program zvláštních ocenění + ostatní peněžitá plnění = celkové peněžité plnění (Total Cash) + zaměstnanecké výhody + vzdělávání a rozvoj = celkové odměňování (total Remuneratio) www.v5em.cz Y S 0 K Á ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU □VŠEM Složky mezd Mzda se skládá ze tří složek: I. Pevná složka mzdy - základní mzda II. Pohyblivá složka - příplatky za přesčas - příplatky za ztížené pracovní podmínky - příplatky za práci v noci - příplatky za práci o sobotách, nedělích a svátcích III. Pobídková složka - prémie - odměny - podíly ze zisku (%) - podíly na tržbách - podíl např. akcií www.v5em.cz Y S 0 K Á ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU □VŠEM Druhy mezd Základní mzdové formy - samostatné l.Mzda časová Závisí na odpracované době Výpočet = počet odpracovaných hodin x sazba za hodinu nebo paušál 2.Mzda úkolová Závisí na skutečně na provedených výkonech pracovníků Výkony vyjadřuje kvalitními jednotkami (ks, kg, m) Základem úkolové mzdy jsou normy spotřeby práce - vyjadřují kolik a v jaké kvalitě má být vyrobeno za určitý čas určitých výrobků www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU □VŠEM Druhy mezd Doplňkové mzdové formy - nesamostatné provize prémie ^ osobní ohodnocení ^ odměny ^ bonus ^ účast na výsledcích www.v5em.cz SOKA ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU Mzdový systém organizace Mzdový systém je: □VŠEM • soubor nástrojů a pravidel • soubor metod a forem Mzdový systém by měl byt: • jednoduchý • spravedlivý • motivující • efektivní www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU101 □VŠEM Mzdový systém organizace Zásady při vytváření a uplatňování mzdového systému: mzda musí byt diferencována podle složitost, odpovědnost a namáhavosti práce, podle obtížnosti pracovních podmínek, podle pracovního výkonu a dosahovaných pracovních výsledků organizace poskytuje za stejnou práci nebo za práci stejné hodnoty všem svým pracovníkům stejnou mzdu mzda nesmí být nižší než minimální mzda (8 000,- Kč hrubého) mzda se sjednává v kolektivní smlouvě, pracovní smlouvě nebo jiné smlouvě, popřípadě vnitřním předpisem nebo mzdovým výměrem mzda je splatná po vykonané práci www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU102 OVSEM Mzdový systém organizace Hlavní úkoly mzdového systému: • získat a udržet a současně motivovat pracovníky (zejména klíčové) • zabezpečit efektivní řízení nákladů práce a financování mzdového systému • zabezpečit odůvodněnou diferenciaci mezd nejen v rámci organizace, ale také v porovnání s konkurencí na trhu práce • zabezpečit dodržování právních předpisů www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU103 □VŠEM Mzdový systém organizace Mzdotvorné faktory a její diferenciace: složitost, odpovědnost a namáhavost práce - hodnota práce mimořádné pracovní podmínky pracovní výkon a chování www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU Mzdový systém organizace Vztah mezi mzdotvornymi faktory a složkou mzdy: □VŠEM Mzdotvorný faktor Složka mzdy Hodnota práce Mzdový tarif Mimořádné pracovní podmínky Příplatky tzv. tarifní povahy Pracovní výkon a chování Mzdové formy Co odměňujeme? Jak odměňujeme? www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU □VŠEM Hodnota práce a mzdový tarif Hodnota práce je vyjádřena tzv. tarifním stupněm Tarifní stupnice je vyjádřením diferenciace mezd pracovníka podle: • složitosti • odpovědnosti • namáhavosti práce Každý tarifní stupeň v tarifní stupnici je oceněn tzv. mzdovým tarifem Mzdový tarif je sazba v Kč za hodinu práce nebo měsíce nebo s rozpětím od-do tzn. vyjadřuje hodnotu práce v peněžním vyjádření www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU GSVSEM Hodnota práce a mzdový tarif Co ie účelem odměňování: Zajistit splnění ekonomických cílů organizace Zajistit uspokojování potřeb zaměstnanců Odměňovat pracovníky v souladu s její hodnotou pro organizaci Odměňovat pracovníky v souladu s jejich přínosem k plnění cílů organizace www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU □VŠEM Metoda HAY Hay průzkum odměňování provádí analýzy mezd zaměstnanců v závislosti na velikosti pracovní funkce. Vodítkem pro srovnání je tedy skutečný obsah pracovní funkce, nikoliv jeho název. • INTERNÍ • EXTERNÍ • MEZINÁRODNÍ Výsledkem použití této metody je přiznání bodové hodnoty ke každé pracovní funkci. www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU108 Metoda HAY □VŠEM Základní kritéria hodnocení pracovní pozice: 1. vliv a rozsah rozhodovacích pravomocích 2. řešení problémů 3. znalosti www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU109 □VŠEM Metoda HAY I 1 .VSTUP znalosti 2.PROCES reseni problémů 3.VYSTUP odpovědnost www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU110 □VŠEM Cíle poskytování zaměstnaneckých výhod: konkurenceschopnost vůči ostatním zaměstnavatelům nákladovou efektivnost - jde o ekonomické přínosy organizace přizpůsobení jednotlivým potřebám a preferencím zaměstnanců www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU111 □VŠEM Význam a poskytování zaměstnaneckých výhod: Význam zaměstnaneckých výhod pro zaměstnavatele • konkurenceschopnost na trhu práce • stabilizace klíčových pracovníků firmy • zlepšit pracovní klíma a výkon • zvyšovat celkový příjem zaměstnanců Význam zaměstnaneckých výhod pro zaměstnance • nepřímé odměňování zvyšuje příjem • možnost čerpat i pro rodinné příslušníky, důchodce • většinou představují čistý nezdaněný příjem www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU112 □VŠEM nam a poskytování zaměstnaneckých výhod: Zaměstnanecké výhody - benefitv • služby spojené s využíváním volného času • služby sledující zlepšování životních podmínek pracovníků • poradenské služby pro pracovníka i člena rodiny • sociální programy Jaké benefitv lákají zaměstnance? „Zaměstnanci chtějí od svých zaměstnavatelů víc odborného vzdělávání, naopak tradiční bonusy jako stravenky nebo občerstvení a u specializovaných pozic například i mobilní telefon nebo notebook stále nepovažují za výhodu, ale za samozřejmost. Alespoň takové výsledky ukázala studie, kterou provedla personální agentura Robert Haif." http://www.mesec.cz/aktuality/jake-benefity-lakaji-zamestnance www.v5em.cz Y S 0 K Á ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU113 □VŠEM Členění zaměstnaneckých výhod v EVROPĚ V Evropě se zaměstnanecké výhody dělí do 3 skupin: sociální (na bydlení, školky, jesle, půjčky...) pracovní (vzdělávání, stravování, doprava...) poziční ( auto, mobil, notebook...) www.v5em.cz YSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU OVSEM Členění zaměstnaneckých výhod v ČR V ČR jsou zaměstnanecké výhody rozděleny podle právního hlediska: A) Povinně poskytované • příspěvky na sociální zabezpečení • příspěvky na zdravotní pojištění • poskytnutí možnosti stravování zaměstnancům • vytváření vhodných pracovních míst pro osoby se zdravotním postižením www.v5em.cz SOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU115 □VŠEM Členění zaměstnaneckých výhod v ČR B) Nepovinně poskytované • zajištění dopravy do zaměstnání • zlepšování životních podmínek zaměstnancům (ubytovny, byty, půjčky...) • spojené s délkou zaměstnání (jubilejní odměny, služební vůz, akcie firmy...) • spojené s využitím volného času (podnikové večírky, zájezdy, sportovní akce...) • poradenské služby (právní, vzdělávání, kurzy...) Při koncipování zaměstnaneckých výhod je třeba zohlednit: ^ společenské zájmy ^ firemní zájmy ^ zájmy zaměstnanců www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU □VŠEM Členění zaměstnaneckých výhod Způsoby realizace zaměstnaneckých výhod: • plošná nabídka všech benefitů všem zaměstnancům + výhody (zaměstnanci mají nárok na všechny benefity, je možné uplatnit systém solidarity - nevýhody (firma volí ty nejlevnějšía daňově uznatelném) • diferencovaný přístup šitý na míru jednotlivým skupinám zaměstnanců - pro mladší zaměstnance - pro starší zaměstnance - pro zaměstnance s nižšími příjmy www.v5em.cz Y S 0 K Á ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU □VŠEM Sociální benefity a sociální programy Sociální plánování a jeho funkce: • vyjadřuje snahu po koordinaci personálně-sociálních aktivit • snaží se odstraňovat tříštění sil a prostředků • je základem pro řízení personálního a sociálního rozvoje www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU □VŠEM Sociální benefity a sociální programy Sociální benefity ve firmě plní tyto role: > jsou nástrojem personální strategie > motivují zaměstnance > optimalizují personální náklady společnosti s příjmy zaměstnanců > ovlivňují image zaměstnavatele a firemní kulturu www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU □VŠEM Cafeteria systém Cafeteria systém je systém odměňování zaměstnanců pomocí poukázek, které může daný zaměstnanec směnit za bonus, který si přesně přeje. Užití tento systém se uplatňuje především v modernějších firmách v západoevropských zemích. Výhody tento systém je motivačně účinnější a vede k vyšší spokojenosti většiny zaměstnanců Smysl cafeteria systém byl zaveden především proto, že zaměstnanci pocházejí z rozdílných věkových, sociálně či zájmově jinak orientovaných skupin, kde má každý jinou prioritu svých sociálních potřeb. www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU120 Cafeteria systém □VŠEM Cafeteria systém je druh zásluhového odměňování, které je žádoucí, protože: 1. motivuje pracovníky k lepšímu výkonu a rozvoji jejich dovedností a vůbec schopností, plní tedy pobídkovou roli 2. je správné a spravedlivé, protože odlišuje odměňovaní pracovníků na základě jejich výsledků, schopností a přispění k plnění cílů organizace 3. jasně dává na srozuměnou, že pracovní výkon a schopnosti jsou důležité Koubek: Řízení lidských zdrojů www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU121 Personální řízení podniku □VŠEM VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU122 Definice: Organizace pracovní doby □VŠEM „Pracovní doba a pracovní režim určují časovou využitelnost při osobním výkonu práce pro organizaci. Optimální nastavení pracovní doby a pracovního režimu výrazně ovlivňuje pracovní výkon a chování jednotlivých pracovníků a tím úroveň dosažení očekávaných cílů organizace." (Personální management str. 262) Základní pojmy: » pracovní doba » doba odpočinku » pracovní směna www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU123 □VŠEM Organizace pracovní doby Rozvržení pracovní doby (definuje zákoník práce-Hlava II, § 81-§89) Pracovní dobu rozvrhuje zaměstnavatel a určí začátek a konec směn Pracovní doba se rozvrhuje zpravidla do pětidenního pracovního týdne. Při rozvržení pracovní doby je zaměstnavatel povinen přihlédnout k tomu, aby toto rozvržení nebylo v rozporu s hledisky bezpečné a zdraví neohrožující práce Zaměstnanec je povinen být na začátku směny na svém pracovišti a odcházet z něho až po skončení směny www.v5em.cz Y S 0 K Á ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU OVSEM Organizace pracovní doby Délka týdenní pracovní doby je stanovena zákonem dle § 79 ZP a je určena jako maximální: 40 hodin týdně běžná pracovní doba 37,50 hodin týdně pracovníci pracující v podzemí 38,75 hodin týdně dvousměnný provoz 30 hodin týdně pracovníci mladší 18 let www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU125 □VŠEM Pracovní doba Pevná pracovní doba a pružné rozvržení pracovní doby pružný den, týden, 4 týdny, základní pracovní doba, kdy zaměstnanec musí být na pracovišti Přestávky v práci nejdéle po 6 hodinách nepřetržité práce, nejméně 30 minut na jídlo a oddech • se nezapočítávají do pracovní doby • přestávka se neposkytuje na začátku a konci směny www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU □VŠEM Doba, v níž je zaměstnanec povinen vykonávat pro zaměstnavatele práci Doba, v niž je zaměstnanec na pracovišti připraven k výkonu práce podle pokynů zaměstnavatele www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU127 □VŠEM Standardní pracovní režimy Formy standardních pracovních režimů: ^ Přetržitý provoz tj. jedno, dvou a třísměnný ^ Nepřetržitý provoz www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU128 □VŠEM Flexibilní pracovní režimy Formy flexibilních pracovních režimů: > > zkrácená pracovní doba ^kj pružné rozvržení pracovní doby - zaměstnanec si volí sám začátek popř. i konec pracovní doby tzn.volitelná pracovní doba - mezi dva úseky volitelné pracovní doby je vložen časový úsek, v němž je zaměstnanec povinen být na pracovišti - celková délka směny nesmí přesáhnout 12 hodin konto pracovní doby je způsob nerovnoměrného rozvržení pracovní doby (vyrovnávací období max. 26 týdnů) sdílení pracovního místa (2 pracovníci na jedno pracovní místo) distanční práce/homeworking (úplný/částečný) YSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU129 www.v5em.cz □VŠEM Personální řízení podniku VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU130 Pracovní podmínky □VŠEM Pracovní podmínky představují: časové, prostorové, organizační, technické, technologické, bezpečnostní, zdravotní, hygienické, ekonomické, společenské, kulturní, ekologické a jiné faktory jež bezprostředně nebo zprostředkovaně působí na pracovníky v pracovním procesu a ovlivňují jejich zdraví, spokojenost, výkonnost a chování. Na kvalitu pracovních podmínek působí: zejména pracovní doba a pracovní režim, pracovní prostředí a bezpečnost a ochrana zdraví při práci (BOZP). (Personální monogement str. 261) www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU131 □VŠEM Pracovní prostředí Definice: „Fyzikální, chemické, biologické, sociální a kulturní činitelé, které působí na pracovníky (na jejich fyzickou a duševní pohodu, stejně jako na jejich výkon a chování) v průběhu pracovního procesu." Personální management str. 270 Pracovní prostředí tvoří: • souhrn všech materiálních podmínek pracovní činnosti • používané technologie • organizaci práce, společenské podmínky práce www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU132 □VŠEM Pracovní prostředí Mezi důležité složky pracovního prostředí patří: • prostorové řešení a barevná úprava pracoviště • mikroklimatické podmínky osvětlení škodliviny v ovzduší hluk www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU133 □VŠEM Pracovní prostředí Prostorové řešení a barevná úprava pracoviště zahrnují: • pracovní polohu • výšku pracovního sedadla a pracovní plochy • optimálně pohybové prostory • užití barev na pracovišti www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU □VŠEM Pracovní prostředí Prostorové řešení pracoviště hygienicky předpis stanoví: ^ minimální výměru volné plochy připadající na zaměstnance 2 m2 ^ volný prostor 15 m3 www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU □VŠEM Pracovní prostředí Barevná úprava pracoviště - signalizace a identifikace: • červena - stát (tlačítka, jimiž je možno zastavit chod stroje, značky zákazů) pozor (překážky, předměty v cestě, vnitrofiremní dopravní prostředky) • oranžová - nebezpečí (výtah, elektrické vedení, radioaktivita) • zelená - bezpečí (nouzové východy) • modrá - informace ( označení dílen, pracovišť) www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU136 □VŠEM Pracovní prostředí Osvětlení: Při hodnocení kvality osvětlení se zkoumá: osvětlenost, rovnoměrnost osvětlení, možnost vzniku oslnění, směr osvětlení a barva světla. Denní osvětlení: norma stanoví hodnoty v závislosti na zrakové náročnosti práce v rozmezí od 200 do 1000 Luxů. Umělé osvětlení: požadovaná osvětlenost se pohybuje od 200 do 3300 Luxů ( celkové nebo kombinované). www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU137 □VŠEM Bezpečnost a ochrana zdraví při práci (BOZP): BOZP je zaměřena na: * prevenci rizik vzniku škod a zdraví na životě zaměstnanců • prevenci rizik vzniku škod na majetku a škod na životním prostředí Y S 0 K Á ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU www.vsem.cz □VŠEM Bezpečnost a ochrana zdraví při práci (BOZP): Cílem organizace v oblasti BOZP je vytváření takových podmínek a opatření,které organizaci umožní systematicky předcházet rizikům možného ohroženíživota a zdraví pracovníků v souvislosti s výkonem práce. (Personální management str. 274) Základní povinnosti zaměstnavatele se řídí: • Zákonem č. 262/2006 Sb. Zákoníku práce Zákonem 309/2006 Sb. • Dalšími Nařízení vlády • Zákonem č. 251/2005 o inspekci práce Sb. www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE MANAGEMENTU139 □VŠEM Bezpečnost a ochrana zdraví při práci (BOZP): Základní povinnosti zaměstnavatele: 1. Provést kategorizaci prací 2. Zajistit zaměstnancům lékařskou závodní preventivní péči a tu provázat s výsledky kategorizací prací. (Tyto preventivní prohlídky absolvuje koždý zaměstnanec bez rozdílu vykonávané profese a neplatí zde svobodná volba lékaře). 3. Zpracovat kompletní dokumentaci BOZP, zejména: VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU140 dokumentaci vyhledání rizik a stanovení opatření traumatologický plán a plán první pomoci místní bezpečnostní provozní předpisy dokumentaci školení zaměstnanců www.v5em.cz □VŠEM Bezpečnost a ochrana zdraví při práci (BOZP): 4. Provádět pravidelně a prokazatelně školení zaměstnanců doklad o školení zaměstnance je jeden z nejdůležitějších dokladů při vyvinování zaměstnavatele z odpovědnosti při případném pracovním úrazu. Doklad o školení by měl minimálně obsahovat: datum školení, jméno a podpis školitele, podrobný obsah, školení a způsob ověření znalostí, podpis školeného. Jak často školit? Zaměstnavatel si sám předem písemně určuje četnost opakovaných školení. Vstupní školení před nástupem na pracoviště je však povinné. www.v5em.cz Y S 0 K Á ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU1 OVSEM Bezpečnost a ochrana zdraví při práci (BOZP): Práva zaměstnanců zejména na: Zaměstnanci mají právo na zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, na informace o rizicích jejich práce a na informace o opatřeních na ochranu před jejich působením. Zaměstnanci jsou oprávněni odmítnout výkon práce, která bezprostředně a závažným způsobem ohrožuje jejich život nebo zdraví, popř. život nebo zdraví jiných osob a takové odmítnutí nelze posuzovat jako nesplnění povinnosti zaměstnance. Každý zaměstnanec je povinen dbát podle svých možností o svou vlastní bezpečnost a zdraví osob, kterých se bezprostředně dotýká jeho jednání. Podílet se na vytváření bezpečného a zdraví neohrožujícího pracovního prostředí www.v5em.cz Y S 0 K Á ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU142 □VŠEM Bezpečnost a ochrana zdraví při práci (BOZP): Risk Assessment je prevence a řízení rizik při předcházení pracovních úrazů a nemoci z povolání Risk Assessment - postup při řízení rizik: 1. analýza pracovní činnosti 2. vyhledat nebezpečí pro všechny pracovní činnosti 3. zjistit příčiny a zdroje rizika 4. provést kvalifikaci rizika (z pohledu závažnosti a četnosti výskytu) 5. určit priority při předcházení, odstraňování nebo minimalizaci rizik 6. přijmout nezbytná opatření (technická, organizační) k minimalizaci rizik 7. kontrola (monitorování) přijatých rizik 8. případná rekvalifikace rizika 9. opakování postupu www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU143 □VŠEM Bezpečnost a ochrana zdraví při práci (BOZP): Pracovní úraz je poškození zdraví nebo smrt zaměstnance: • při plnění pracovních úkolů (pracovní poměr) • v přímé souvislosti s plněním pracovních úkolů (přestávka) • pro plnění pracovních úkolů (napadení na pracovišti) Pracovním úrazem není úraz, který si zaměstnanec přihodil na cestě do zaměstnání a zpět. www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU □VŠEM Bezpečnost a ochrana zdraví při práci (BOZP): Nemoci z povolání jsou uvedeny: v Seznamu nemocí z povolání v nařízení vlády č.290/1995 Sb. Vznikají nepříznivým působením: - chemickým - fyzikálních - biologických -jiných škodlivých vlivů Vznikly za podmínek uvedených v seznamu nemocí z povolání a jsou součástí tohoto seznamu. www.v5em.cz Y S 0 K Á ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU Personální řízení podniku □VŠEM VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU146 Pracovní vztahy □VŠEM individuální pracovní vztahy (vznikají mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem) kolektivní pracovní vztahy (vznikají mezi kolektivem nebo zástupci zaměstnanců) nadřízený a podřízený ostatní (např. vztahy mezi spolupracovníky, vztahy org. k jejímu okolí- zákazník, veřejnost, obch. partner) www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU OVŠEM Pracovní vztahy Základními pracovně právními vztahy podle Zákoníku práce jsou: pracovni pomer • právní vztahy založené dohodami o pracích konaných mimo pracovní poměr tj. > dohodou o provedení práce (DPP) > dohodou o pracovní činnosti (DPČ) www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU □VŠEM Pojetí a význam pracovních vztahů Členění pracovních vztahů do skupin: I. skupina - vztahy mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem - vztahy mezi zaměstnancem a zaměstnaneckým sdruže - vztahy mezi odbory a zaměstnancem II. skupina - vztahy k zákazníkům a veřejností III. skupina - vztahy mezi podřízeným a nadřízeným - Vztahy mezi pracovními kolektivy v organizaci - Vztahy mezi spolupracovníky www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU149 OVSEM Pojetí a význam pracovních vztahů Formální pracovní vztahy v organizaci jsou ovlivněny zejména ^ zákonnými a vnitropodnikovými předpisy Neformální pracovní vztahy v organizaci jsou ovlivněny zejména ^ podnikovou kulturou ^ zvyklostmi ^ pracovním prostředím www.v5em.cz Y S 0 K Á ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU □VŠEM Zásady vytváření zdravých pracovních vztahů: dodržování zákonů Jf zaměstnanci, odbory = partnerský vztah formulace a realizace jasné a spravedlivé firemní politiky bezpečné příznivé pracovní podmínky poskytování relevantních a objektivních informací péče o sociální rozvoj, žádoucí mezilidské vztahy postihování projevů diskriminace Y S 0 K Á ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU www.v5em.cz □VŠEM Vyznám zdravých pracovních vztahů v organizaci: zajišťují soulad pracovních a životních cílů jednotlivých pracovníků odrážejí se ve spokojenosti zaměstnanců přispívají ke slaďování individuálních zájmů a cílů s cíli a zájmy organizace ovlivňují všechny personální činnosti a mnohdy výrazně determinuji jejich efektivnost Y S 0 K Á ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU www.v5em.cz □VŠEM Participace pracovníků na řízení Cíle: - zvýšit informovanost pracovníků - získat jejich podporu a porozumění po změny - plněji využít potenciálu jejich znalostí a motivace - zvýšit jejich uspokojení z práce - posílit sepětí s podnikem Formy: - obousměrná komunikace - řešení problému zdola na horu - přímá účast na obohacování práce - týmová projektově organizovaná práce www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU153 □VŠEM Individuální pracovní vztahy Definice: „Pracovněprávní vztahy vznikají mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem" Personální management str. 238 Účastníky individuálních pracovních vztahů jsou: • zaměstnanec • zaměstnavatel www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU154 □VŠEM Zaměstnanec Zaměstnancem může byt jen fyzická osoba: • starší 15ti let • musí mít ukončenou povinnou školní docházku • je způsobilá mít v pracovněprávních vztazích práva a povinnosti www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU155 □VŠEM Zaměstnanec Zaměstnanec je povinen: pracovat řádně podle svých sil, znalostí a schopností, plnit pokyny nadřízených vydané souladu s právními předpisy a spolupracovat s ostatními zaměstnanci využívat pracovní dobu a výrobní prostředky k vykonávání svěřených prací, plnit kvalitně a včas pracovní úkoly dodržovat právní předpisy vztahující se k jimi vykonávané, dodržovat ostatní předpisy vztahující se k práci jimi vykonávané, pokud s nimi byl řádně seznámen řádně hospodařit s prostředky svěřenými jim zaměstnavatelem a střežit a ochraňovat majetek zaměstnavatele před poškozením, ztrátou zničením a zneužitím a nejednat v rozporu s oprávněnými zájmy zaměstnavatele VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU156 www.v5em.cz tik □VŠEM Zaměstnavatel Zaměstnavatelem může byt právnická nebo fyzická osoba: zaměstnavatelem se rozumí právnická nebo fyzická osoba, která zaměstnává fyzickou osobu v pracovně právním vztahu zaměstnavatel vystupuje v pracovněprávních vztazích svým jménem a má odpovědnost vyplývající z těchto vztahů právní postavení zaměstnavatelů, kteří jsou právnickými osobami, se řídí příslušnými paragrafy občanského zákoníku fyzická osoba, jakožto zaměstnavatel, musí být způsobilá k právům a povinnostem a k právním úkonům VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU157 www.v5em.cz □VŠEM Zaměstnavatel Povinnosti zaměstnavatele: ^ 1 nesmí přenášet riziko z výkonu závislé práce na zaměstnance musí zajistit rovné zacházení a dodržovat zákaz diskriminace musí dodržovat zásadu stejné mzdy nebo platu za stejnou práci a za práci stejné hodnoty musí poskytovat informace, seznamovat zaměstnance a kolektivní smlouvou a vnitřními nesmí ukládat peněžní postihy (nevztahuje se na škodu, za kterou zaměstnanec odpovídá) VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU158 předpisy www.v5em.cz □VŠEM Pracovní poměr Pracovní smlouva musí obsahovat: ♦ místo výkonu práce ♦ druh práce, který má zaměstnanec vykonávat ♦ den nástupu do práce Zkušební doba: ♦ nejpozději v den nástupu do práce, nejdéle 3 měsíce po sobě jdoucí ♦ přestup na jinou pozici - nelze znovu sjednat ZKD v rámci 1 PP ♦ překážky - jak na straně zaměstnance tak i zaměstnavatele - se d ZKD nezapočítávají (ZKD se prodlužuje) VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU www.v5em.cz OVSEM Pracovní poměr Změny pracovního poměru: ♦ písemně jen po dohodě zaměstnance se zaměstnavatelem Převedení na jinou práci: ♦ povinnost - zdravotní důvody, rozhodnutí soudu, pro pracovní úraz ♦ možnost bez souhlasu zaměstnance - jen omezeně ZAM § 52 f) a g) + zdravotní důvody www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU160 Evidence pracovní doby □VŠEM Evidence pracovní doby □ zodpovědností za evidenci pracovní doby má vedoucí □ zaměstnavatel musí vést evidenci 1. pracovní doby 2. práce přesčas 3. noční práce 4. doby práce v době pracovní pohotovosti www.v5em.cz SOKA ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU □VŠEM Práce přesčas nařizuje zaměstnavatel - nadřízený, nařízený přesčas nesmí překročit 150 hodin v kalendářním roce a více než 8 hodin v jednotlivých týdnech lze dohodnout práci přesčas i nad 150hodin/rok jen na základě dohody se ZMC. Celkový rozsah nesmí činit v průměru více než 8 hodin týdně v období nejvýše 26 týdnů po sobě jdoucích práci přesčas nelze zadat těhotným zaměstnankyním a zaměstnancům pečujícím o dítě mladší 1 roku www.v5em.cz SOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU1 □VŠEM Překážky na straně zaměstnance Z důvodu obecného zájmu - k výkonu veřejné funkce, občanské povinnosti, atd. - náhrada mzdy nepřísluší. svatba: a) vlastní - 2 dny, náhrada mzdy pouze za 1 den b) rodiče - 1 den k účasti na svatbě dítěte - dítě rodiče narození dítěte: * pracovní volno se poskytne na nezbytně nutnou dobu: a) s náhradou mzdy k převozu manželky (družky) do zdr. zařízení a zpět b) bez náhrady mzdy k účasti při porodu manželky (družky) www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE MANAGEMENTU163 □VŠEM Překážky na straně zaměstnance Náhrada mzdy při úmrtí přísluší: a) 2 dny při úmrtí manžela, druha nebo dítěte + 1 den k účasti na pohřbu b) 1 den k účasti na pohřbu rodiče a sourozence zaměstnance, rodiče a sourozence jeho manžela, manžela dítěte nebo manžela sourozence zaměstnance + 1 den v případě jestliže zaměstnanec obstarává pohřeb c) nezbytně nutnou dobu, nejvýše na 1 den k účasti na pohřbu prarodiče nebo vnuka zaměstnance, prarodiče jeho manžela nebo jiné osoby, která žila se zaměstnancem v době úmrtí v jedné domácnosti + 1 den kdo obstarává pohřeb www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU164 □VŠEM Překážky na straně zaměstnance Vyhledávání nového zaměstnání zaměstnanec má nárok na volno bez náhrady mzdy před skončením pracovního poměru na nezbytně nutnou dobu, max, na 1 půlden v týdnu po dobu v délce 2 měsíců www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU165 □VŠEM Druhy ukončení pracovního poměru Dohodou ♦ oboustranná písemná dohoda Výpověď ♦ musí být vždy písemná a musí být doručena druhému účastníkovi do vlastních rukou ♦ u výpovědi ze strany zaměstnavatele musí být jednoznačně uveden výpovědní důvod, skutková podstata ♦ musí být podepsána - výpověď musí obsahovat vlastnoruční podpis zaměstnavatele či odpovědného vedoucího zaměstnance Zaměstnavatel nesmí okamžitě zrušit pracovní poměr s těhotnou zaměstnankyní, zaměstnankyní na MD, zaměstnancem nebo zaměstnankyní, kteří čerpají RDM! www.v5em.cz Y S 0 K Á ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU166 □VŠEM Ukončení pracovního poměru Okamžitým zrušením (zaměstnavatelem) —► zaměstnanec pravomocně odsouzen pro úmyslný trestný čin k nepodmíněnému trestu odnětí svobody na déle než 1 rok, nebo pro trestný čin spáchaný při plnění pracovních povinností k nepodmíněnému trestu odnětí svobody na déle než 6 měsíců —► porušil-li zaměstnanec pracovní povinnosti zvláště hrubým způsobem www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU167 □VŠEM Ukončení pracovního poměru □ zvláštními způsoby u cizince (uplynutí pracovního povolení, povolení pobytu na území ČR) □ smrtí zaměstnance ^^^^7í) □ smrtí zaměstnavatele ' #^==5\^> (který je fyzickou osobou a pokud nepokračují dědicové) www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU168 □VŠEM Druhy ukončení pracovního poměru Zrušení pracovního poměru ve zkušební době ♦ bez udání důvodu - nejde o výpověď! ♦ písemné oznámení o zrušení prac. poměru má být doručeno druhé straně zpravidla alespoň 3 dny přede dnem, kdy má pracovní poměr skončit www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU □VŠEM Druhy ukončení pracovního poměru Skončení pracovního poměru na dobu určitou ♦ zaměstnavatel by měl upozornit na skončení PP zaměstnance včas, zpravidla alespoň 3 dny předem ♦ pokud je zaměstnanci zadána práce první pracovní den po skončení jeho pracovního poměru na dobu určitou, platí, že se pracovní poměr mění na dobu neurčitou Pracovní poměr na dobu určitou ♦ lze sjednávat na jakoukoliv dobu, prodlužovat však nejdéle 2 roky www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU170 □VŠEM Dohody o pracích konaných mimo pracovní poměr Dohoda o provedení práce (DPP) ♦ u jednoho zaměstnavatele - max. 150 hodin v kalendářním roce ♦ může být více DPP u jednoho zaměstnavatele, ale celkem max. 150 hodin v kalendářním roce Dohoda o pracovní činnosti (DPČ) ♦ v průměru ne více než polovina stanovené týdenní doby (obvykle je stanovená týdenní pracovní doba 40 hod/týdně) za období 52 týdnů ♦ Výpovědní doba 15 dnů www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU171 □VŠEM Kolektivní pracovní vztahy S Odbory jsou organizace zajišťující trvalou ochranu sociálních a ekonomických zájmů zaměstnanců. S Odbory jsou právně, ekonomicky a koaličně nezávislé. S Odbory jsou jedním ze subjektů souhrnně označovaných jako zástupci zaměstnanců. Na rozdíl od rady zaměstnanců a zástupce pro BOZP, mají odbory právní subjektivitu. S Členství v odborech nesmí být povinné. www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU1 OVSEM Kolektivní pracovní vztahy Odbory a kolektivní vyjednávání: ► kolektivní vyjednávání úkol odborů - obhajovat zájmy zaměstnanců východiskem jsou právní dokumenty www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU173 □VŠEM Kolektivní pracovní vztahy Tripartita je společný orgán přestavitelů: - vlády podnikatelů - odborů Tripartita projednává nejdůležitější předpisy, které ovlivňují podnikání a zaměstnanost. U nás se tripartitní orgán nazývá Rada hospodářské a sociální dohody. Tripartitní jednání se vedou mezi zástupci zaměstnavatelů a zaměstnanců za účasti státu (vlády) jako reprezentanta celospolečenského zájmu. www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU174 OVSEM Kolektivní pracovní vztahy Kolektivní smlouvy: kolektivní smlouvy upravují individuální a kolektivní vztahy mezi zaměstnavateli a zaměstnanci a práva a povinnosti smluvních stran. Kolektivní smlouvy mohou uzavřít příslušné odborové orgány a zaměstnavatelé, popřípadě jejich organizace. Kolektivní smlouvy jsou: a) podnikové, uzavřené mezi příslušným odborovým orgánem a zaměstnavatelem b) vyššího stupně, uzavřené pro větší počet zaměstnavatelů mezi příslušným vyšším odborovým orgánem a organizací nebo organizacemi zaměstnavatelů www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU175 OVSEM Kolektivní pracovní vztahy Kolektivní smlouva: může být uzavřena na dobu určitou na dobu neurčitou s výpovědní lhůtou v délce 6 měsíců právo uzavřít kolektivní smlouvu za zaměstnance má pouze odborová organizace (§ 22 Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce) www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU176 □VŠEM Kolektivní pracovní vztahy Cílem kolektivního vyjednávání je uzavření kolektivní smlouvy (postup): □ na základě předložení písemného návrhu □ smluvní strana je povinna do 7 dnů písemně odpovědět □ smluvní strany jsou povinny vzájemně spolu jednat □ 60 dnů před vypršením data platnosti kolektivní smlouvy jsou strany povinny zahájit jednání o nové kolektivní smlouvě □ smluvní strany mohou v platné kolektivní smlouvě dohodnou změny (postup jako při novém uzavírání kolektivní smlouvy) www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU □VŠEM Kolektivní pracovní vztahy U zaměstnavatele, kde nepůsobí odborová organizace může vzniknout: Rada zaměstnanců: k zajištění práva na informace a projednání si mohou zaměstnanci zaměstnavatele, u něhož nepůsobí odborová organizace, zvolit radu zaměstnanců (3-15 členů, max. jeden na 10 zaměstnanců). popřípadě: Zástupce pro oblast BOZP počet zástupců je závislý na celkovém počtu zaměstnanců zaměstnavatele a na rizikovosti vykonávané práce. www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU □VŠEM Kolektivní pracovní vztahy Právo zaměstnanců na projednání u firem nad 10 zaměstnanců: • pravděpodobný hospodářský vývoj u zaměstnavatele • zamýšlené strukturální změny u zaměstnavatele (reorganizace, propouštění...) • nejnovější stav a strukturu zaměstnanců (změny pracovních podmínek, pravděpodobný vývoj zaměstnanosti...) • bezpečnost a ochranu zdraví při práci v rozsahu stanoveném příslušnými paragrafy zákoníku práce www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU OVSEM Kolektivní pracovní vztahy Oborová organizace je sdružení zaměstnanců, jež působí u zaměstnavatele jakožto zástupce zaměstnanců při obhajování zájmů a ochraně práv zaměstnanců včetně zaměstnanců, kteří nejsou odborově organizováni. Mezinárodní dokumenty: □ Všeobecná deklarace lidských práv □ Mezinárodní pakt o občanských a politických právech □ Mezinárodní pakt o hospodářských, sociálních a kulturních právech □ Úmluva Mezinárodní organizace práce č. 87/1948 o svobodě a sdružování a ochraně práva odborově se organizovat □ Úmluva Mezinárodní organizace práce č. 98/1949, o právu organizovat se a kolektivně vyjednávat www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU180 OVSEM Kolektivní pracovní vztahy Práva oborové organizace - právní zástupce zaměstnanců (rozsah stanoven zákonem): ♦ ♦ ♦ ♦ ♦ pravo právo právo právo právo na informaci na projednání na spolurozhodování kontroly účastnit se legislativního procesu www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU181 □VŠEM Jak založit odborovou organizaci: Vznik probíhá na dvou úrovních: 1. vznikne přípravný výbor - minimálně 3 členové 2. přípravný výbor oznámí vznik MV ČR a podá návrh na její evidenci Odborová organizace se zakládá na evidenčním principu a stává se právním subjektem den po doručení návrhu na její evidenci MV ČR. Určitou zajímavostí je fakt, že počet odborových organizací není omezen. U jednoho zaměstnavatele tak může působit takový počet organizací, který se rovná podílu všech zaměstnanců a číslovky tři. www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU1 2ú OVŠEM Kolektivní pracovní vztahy Kolektivní spory a jejich řešení: • řízením před zprostředkovatelem • řízení před rozhodcem • stávkou - částečné nebo úplné přerušení práce zaměstnanci • výlukou - částečné nebo úplné přerušení práce zaměstnavatelem www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU183 Komunikace v organizaci GSVSEM Působí na utváření pracovního klimatu v oblastech: identifikace s pracia pracovním místem identifikace s firmou a jejími cíli pocit seberealizace a významu vlastní práce dobré mezilidské vztahy a pracovní klíma předpoklad pro vytváření pozitivně působící firemní kultury atd. www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU184 Komunikace v organizaci GSVSEM Na efektivnost komunikace působí zejména • efektivní zpětná vazba umění naslouchat pozitivní orientace a pozitivní myšlení jejich účastníků pozitivní orientace a pozitivní myšlení jejich účastníků použití tzv. „asertivních práv" www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU1 Komunikace v organizaci □VŠEM Rozhovory jsou různého určení (personální, oceňující, kritizující, stížnostní, řešící problém) Obecné zásady o atmosféru rozhovoru se stará „šéf" obvykle je vhodnější přejít záhy k věci - nechodit kolem horké kaše šéf musí aktivně naslouchat šéf řídí rozhovor obratnými dotazy není vhodné přemrštěně zdůrazňovat formální autoritu rozhovor má končit v partnerské atmosféře www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU □VŠEM Komunikace v organizaci Nejčastější zdroje konfliktů na pracovišti spočívají zejména: ^ v úrovni osobnosti a sociálním chování jedinců ^ v nedorozumění, špatné komunikaci, nedostatečném vysvětlení pracovních úkolů ^ v nedostatcích v oblasti personální práce ^ ve stylu vedení ^ v příčinách mimo organizaci (životní osobní situace pracovníků) www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU187 □VŠEM Komunikace v organizaci Možná doporučovaná řešení konfliktů v pracovních vztazích: • poradenské služby a poskytování pomoci pracovníkům (psycholog, sociolog,..) • vytváření atmosféry otevřenosti a důvěry mezi vedoucími a řadovými zaměstnanci • možnost sdělit své názory a připomínky kompetentním pracovníkům organizace Jedním nejefektivnějších nástrojů prevence konfliktů a vytváření zdravých pracovních vztahů je „fungující systém komunikace" www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU188 □VŠEM Komunikace v organizaci Komunikační strategie — strategie vnitropodnikové komunikace by měla být založena na analýze: toho, co chce říci management toho, co chtějí slyšet pracovníci • problémů, které se vyskytují při sdělování a příjímání informací www.v5em.cz VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE A MANAGEMENTU □VŠEM Personální řízení podniku VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMIE Nárožní 2600/9a.158 00. PRAHA 5 tel.+420 841 133166 info@vsem.cz A MANAGEMENTU www.vsem.cz